ABS-poll

Mielestäni autoni mahdollinen ABS (lukkiintumaton jarrujärjestelmä) on:


  • Äänestäjiä yhteensä
    39
  • Äänestys suljettu. .

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Rupesko nopeusrajoituksia tulemaan taajamien ulkopuolelle noihin aikoihin, kun tuo käyrä kääntyy laskuun?

Edit. HIIIIIIDAS
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ehkä autojen passiivisilla turvajärjestelmillä sekä tiestön kunnolla ole jonkin verran vaikutusta asiaan.
Peltiä ryttääntyy ABSeilla, mutta omalla kaistalla ja keula edellä.

Noista lyhenteistä, jossain 90 luvun ABSittoman auton rekisteriotteessa näkynyt ALB tms lienee ollut kuorman mukaan takajarrutehoa säätävä systeemi.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Pysyvän nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen aloitettiin Suomessa vuonna 1973 ja se vakiintui vuonna 1978[1]. Vuonna 1973 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi Suomessa noin 1100 ihmistä ja vuonna 1978 noin 600
Wikipedia
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Turvavöillä kohtalainen vaikutus tuon graafin perusteella.
Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Suomalaisista tulisi superarjalainen kansa, jos valtio ei holhoaisi vaan antaisi huonon aineksen karsiutua. Juutalaisten salaliittoa tämäkin nyt kyllä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä sitä ryttääntyy ABS'ittomillakin, lienee suhteessa enemmän.
Tuo pitäisi olla aika helppo tarkistaa, vertaamalla liikennevahinkotilastot 2011 kun lähes kaikkilla on ABS:t ja 1991 kun vaan harvoilla. Törmäyskestävyydellä ei tähän pitäisi olla paljon merkitystä. Muuten olosuhteet pysyny aika samoina.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.
Jos en ihan väärin muista, niin ensin tuli nopeusrajoitukset 70- luvun alussa. Kansakunta havahtui, kun tihenevä liikenne ja autokanta tuotti toistatuhatta raatoa vuodessa. Turvavyöpakko etupenkeillä tuli noin -75 tai 76, vai tulikohan yhdessä nopeusrajoitusten kanssa jo hetkeä ennen? Alkuun osa teistä säilyi vapaan nopeuden piirissä.

Ajonopeuksiin vaikutti erittäin dramaattisesti energiakriisi, alkaen n. 1974. Öljyn hinta tuplaantui lyhyessä ajassa. Taisi olla kattonopeus 80 km/h kaikilla teillä. Katuvaloja sammuteltiin myös. Jos nuo pakkokeinot otettaisiin käyttöön nyt, syntyisi ennennäkemätön kapina. Ei silloin syntynyt.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Minkä takia ne on muuten ABS, eikä ALB tai ALBS?
Jos en taaskaan väärin muista, nimikesekavuus juontaa siitä, että autotehtaat kehittelivät omia lukkiutumattomia järjestelmiään kilpaa. Jokainen tietenkin nimesi omansa, parempana ja edistyksellisenä, omalla nimellä. Sittemmin ABS on vakiintunut nimenä kaikille, vaikka järjestelmät ovat ajan saatossa huimasti kehittyneet.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.
Eiks tossa graafissa oo body count ja siihen turviksilla oli takuulla vaikutusta.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Niin ja tahtoo tiet olla aina johonkin suuntaan kaltevia niin suoralla tielläkin lukkojarrutuksessa lähtee helposti luisumaan joko vastaantulevien kaistalle tai useimmiten penkkaan.
Tätä ei testiryhmä huomioinut 70m leveällä testiradallaan. Maantiellä taitavanakin kuskina normijarruin joudut keventämään parillasadalla metrillä ja suoristamaan sen verran monta kertaa, että aika varmasti jarrutusmatka on pidempi kuin Abseilla. Jos ei, niin enempi joudut töitä kuitenkin tekemään asian eteen.

Nyt ei vielä tarvinnu edes väistää mitään
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Eiks tossa graafissa oo body count ja siihen turviksilla oli takuulla vaikutusta.
Lauseeni jäi vähän vajaavaiseksi eli tarkoitin, että ilman turvavyöpakkoa turvavöiden käyttö olisi varmasti ollut vähäistä eikä se olisi onnettomuustilastoihin vaikuttanut. Sama jos nyt tulisi autoihin semmoset 6-pistevyöt, muttei niitä olisi pakko käyttää vaan voisi käyttää edelleen 3-pistevöitäkin.
 
Ylös