Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus vol. 2

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
No tuo nyt ei selitä sitä miksi julkinen on aina huonompi. Jos kaksi tahoa toimii täysin samoin ehdoin, mutta toisen pitää tehdä vielä voittoa, niin on se nyt melko kumma juttu että voittoa tuottamaan pystyvä on aina se tehokkaampi palveluntuottaja. Pikemminkin asian pitäisi olla juuri päinvastoin. Does not compute.
Ei julkinen aina ole välttämättä huonompi - eikä yksityinen. Mutta edelleen, kuten täällä on jo todettu (sama keskustelu käytiin muutama sivu sitten):
- Johtaminen vaikuttaa, käsittääkseni kunnallisella puolella nämä eivät saa kauhean mairittelevia arvosanoja
- Byrokratian määrä ja "kerrokset" luovat kuluja
- Työtavat ja työn organisointi

Näissä on niin monta muuttujaa, että ei se ole automaatio jotta homma hoituu aina tehokkaasti.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Ei julkisen tarvitse olla huonompi, mutta kilpailulla tapaa olla vaikutusta siihen, kuinka paljon rahalle saa vastinetta. Monopoli mahdollistaa kaavoihin kangistumisen.
Tuo on varmasti osaltaan totta. En vaan haluaisi elää maailmassa, jossa esim. vanhustenhoito kilpailutetaan vuosi toisensa jälkeen, kun lähtökohtana on jo se julkista puolta halvemmalla toteutettu palvelu. Vuosi toisensa jälkeen viilataan ja höylätään ja tehostetaan, jotta pystytään tuottamaan palvelu halvemmalla kuin kilpailija, eikä tätä voida loputtomiin jatkaa. Seuraavista ongelmista kärsivät 100% varmasti niin vanhukset kuin hoitohenkilökunta vuosi vuodelta enemmän. Firman omistajat ei tietenkään jousta, koska voitoistahan ei tingitä - osavuosituloksen on parannuttava AINA.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Vastaushan löytyy tuosta lainaamastasi viestistä. Jokaisella on hintansa, ja esim. palkkiovirka houkuttaa varmasti monia luistamaan periaatteistaan. Ai niin, unohdin että elämme Suomessa ja meillähän ei ole korruptiota. :D
Selvitäpä vaikka Rääkkylän tai muun ulkoistuksen tehneen rutiköyhän pikkukunnan valtuutettujen palkkiovirat. Saatat yllättyä.

Mutta kerro, että miksi julkinen sektori ei sitten hoida hommaansa tehokkaasti ja hyvin? Vai onko korruptio ja k-miehet ainoa syy. Muuten, missään kunnassa ei taida k-miehet riittää ulkoistuksiin. Tarvitaan mukaan myös d-miehiä, ke-miehiä ja nykyään jopa p-miehiä. Varmaan myös naisia.

Milläs nuo ei-k-miehet palkitaan?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuo on varmasti osaltaan totta. En vaan haluaisi elää maailmassa, jossa esim. vanhustenhoito kilpailutetaan vuosi toisensa jälkeen, kun lähtökohtana on jo se julkista puolta halvemmalla toteutettu palvelu. Vuosi toisensa jälkeen viilataan ja höylätään ja tehostetaan, jotta pystytään tuottamaan palvelu halvemmalla kuin kilpailija, eikä tätä voida loputtomiin jatkaa. Seuraavista ongelmista kärsivät 100% varmasti niin vanhukset kuin hoitohenkilökunta vuosi vuodelta enemmän. Firman omistajat ei tietenkään jousta, koska voitoistahan ei tingitä - osavuosituloksen on parannuttava AINA.
Lähtökohtaisesti oletan työntekijöiden olevan motivoituneempia tekemään töitä omalle firmalle kuin ulkoiselle asiakkaalle - kiitos siihen liittyvän erillisen byrokratian sekä sopimusten aiheuttamat rajoitteet itse työn teolle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo on varmasti osaltaan totta. En vaan haluaisi elää maailmassa, jossa esim. vanhustenhoito kilpailutetaan vuosi toisensa jälkeen, kun lähtökohtana on jo se julkista puolta halvemmalla toteutettu palvelu. Vuosi toisensa jälkeen viilataan ja höylätään ja tehostetaan, jotta pystytään tuottamaan palvelu halvemmalla kuin kilpailija, eikä tätä voida loputtomiin jatkaa. Seuraavista ongelmista kärsivät 100% varmasti niin vanhukset kuin hoitohenkilökunta vuosi vuodelta enemmän. Firman omistajat ei tietenkään jousta, koska voitoistahan ei tingitä - osavuosituloksen on parannuttava AINA.
Vuosittain tapahtuva kilpailutus ja juustohöylällä "tehostaminen" ovat toimivan hankinnan irvikuvia. Yksityinen yritys pyrkisi vastaavassa tilanteessa pitkiin kumppanuussopimuksiin selkein yhteisin tavoittein, ja tarpeen vaatiessa varmistaisi kilpailun hankkimalla samaa palvelua useammalta toimijalta. Parantaa myös työntekijän motivaatiota, kun on pitkän ajan tavoite sen sijaan, että kituutetaan vuosi tai kaksi ainoan säästön tullessa resurssien nipistämisestä vailla muita muutoksia. Ylipäätään kilpailuttaminen ei sido käytännössä yhteenkään niistä malleista, jotka sen suurimmiksi synneiksi nähdään. Yritykset toki pyrkivät tekemään voittoa, se on totta.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
No, edelleenkään kukaan ei ole selittänyt mistä yksityinen puoli sen tehokkuuden toimintaansa taikoo siten että siitä vielä voittoakin jää. Kai niillä sitten joku graalin malja on, jota ei vaan julkinen puoli voi koskaan löytää...

Yksityisen puolen toiminnasta ja kilpailustahan meillä on maassamme oivana esimerkkinä siivousala. Siivouspalveluita on siirretty jo vuosia sitten yhä enenevässä määrin yksityisten toimijoiden hoidettavaksi, samoin kuin on ulkoistettu siivouspalvelu ydintoimintoaan hoitavasta yrityksestä alan ammattilaisille. Tänä päivänä tilanne alalla on se, että kilpailutuksen myötä hinnat on ajettu niin alas ettei ammattitaitoista työvoimaa enää ole varaa palkata. Siivoustyön hoitavat enenevissä määrin (kiitos EU:n ja työvoiman "vapaan" liikkuvuuden) maahanmuuttajat, jotka tekevät työnsä alle TESin palkalla välittämättä työaikalainsäädännöstä tai muusta humpuukista ja parhaillaan vielä pimeästi. Ammattitaitoiset alalla vuosikymmeniä työskennelleet suomalaiset siivoojat on siirretty kortistoon, kun heille ei yhtäkkiä ole töitä.

Kuka hyötyy siitä että palveluntuottajan työntekijä saa nälkäpalkkaa pimeästi? Miksi harmaa talous, pimeä työ ja räikeät työehtojen rikkomukset ovat Suomessa yhä yleisempiä, eivätkä päättäjämme mahda tälle mitään? Äkkiseltään tulisi tietysti mieleen, että em. "ongelmat" ovat vain positiivinen juttu yrityksille, koska auttavat tekemään parempaa tulosta. Eli ongelmaa ei kansan(=yritysten)edustajien mielestä edes ole.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mikäs Suomen tavoite olikaan, olla johtava ICT-maa.
Lokakuussa olin lähdössä Amerikkaan, ja tarvitsin sitä varten uuden biometrisen passin. Marssin siis Haapsalun poliisiasemalle iltapäivällä kello neljän aikoihin, näytin henkilökorttini ja otin poliisiaseman automaatissa itsestäni kuvan. Kuvausautomaatissa näppäilin henkilötunnukseni koneelle, ja se liitti valitsemani kuvan sähköisesti passihakemukseeni.

Koko asemalla käynnin aikana en täyttänyt yhtään paperia enkä lomaketta. Seuraavana päivänä sain tekstiviestin, että passi on noudettavissa.

Suomessa eräs työkaverini otti töistä vapaapäivän passin uusimista varten, koska prosessi vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Täällä poliisi suosittelee, että passin hakemiseen pitää varata aika poliisiasemalta, käydä kuvauttamassa itsensä, ottaa mukaan paperinen passikuva ja voimassaoleva passi. Passin toimitusaika on noin viikko - ellei halua maksaa tuntuvaa lisähintaa nopeammasta toimituksesta.
Varmasti on helpompaa lähteä rakentamaan uutta, kun 70/80 -luvulla rakennettua pohjaa ei ole. Mutta silti, kyllähän tuossa näkyy että muutosta ois saatava aikaan.


Täällä on jo sähköisen henkilökortin järjestelmä, joka pitäisi vain ottaa käyttöön. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ja Turussa on vahvoja alueellisia Viron X-väylään verrattavia tiedonvaihtokanavia, niistä pitäisi vain luoda yksi suuri valtakunnallinen järjestelmä. Tärkeintä olisi kuitenkin luoda yhdessä tekemisen ja yhteiskehittämisen tahto sen sijaan, että jokainen toimija vetäisi omaan suuntaansa.

Suomessa ei pitäisi laittaa enää yhtään rahaa yksittäisiin suuriin järjestelmähankintoihin ennen kuin tietoyhteiskunnan perusarkkitehtuuri on korjattu niin, että järjestelmien hajanaiset palat saadaan ommeltua yhteen käyttökelpoiseksi tilkkutäkiksi.

Sen sijaan että puhutaan Apotista, yksittäisten tietojärjestelmien uusimisesta tai niiden teknisistä ominaisuuksista, nyt olisi hyvä ottaa askel taakse ja katsoa isoa kuvaa. Sitä miten Suomi palautettaisiin maailman johtavien tietoyhteiskuntien joukkoon. Se on mahdollista. ▪
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Oli muuten eilen hesarissa juttua yritysveroista & tuista. Jos yritystuet lopetettaisiin (valtion tuet), niin yritysverokanta voitaisiin laskea 0,6%:n.

Tämä jättäisi vielä:
- Kuntien
- EU:n
- Valtion osuuden EU-tuista jäljelle


...tätä palettia pyörittää 4000 virkamiestä (en nyt muista oliko heidän palkka tuossa summassa mukana, vai ei.)

Onko tässä järkeä ?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Siis yritystuet vievät saman kuin yritysverojen tuotto? Sehän on melkein kuin autojen verotuksen ja teitten rakentamisen kohdalla...eiku.

Niin ja tuosta passin saannin hankaluudesta, 8.1. jätin hakemuksen ajokortin uusimisesta. Ei ole tänä päivänä näkynyt sitä uutta korttia. "Ruuhkaa on", kun olen kysellyt. Jos normaalistikin 2 viikkoa kestää, niin ei nyt luulisi ajokorttiuudistuksen aiheuttaman ruuhkan venyttävän sitä 1,5 kuukauteen..tai mihinkä asti nyt kestääkään.
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Fasaldilla ja Archiella varmaan on konkreettisia esimerkkejä noista julkisen puolen suojatyöpaikoista?

Ilman esimerkkejähän tuota jatkuvaa valittamista ei voi muuna ottaa kuin perhepäivähoitajien, sairaanhoitajien, poliisien, palomiesten, rakennusinsinöörien, siivoojien, opettajien, keittäjien, sosiaalityöntekijöiden ja monien muiden työn halveksuntana.
Kirjoitin siis julkisen sektorin suojatyöpaikoista, joissa ei tarvitse kantaa vastuuta mistään. Tässä sitä konkretiaa, miten julkinen hallinto voi käyttää rahaa täysin holtittomasti. Moniko julkisen hallinnon työntekijä on joutunut vastamaan omilla rahoillaan hassatuista miljoonista? Se olisi sitä taloudellista vastuunkantoa konkreettisemmmillaan, kun julkisen hallinnon työntekijät joutuisivat maksamaan holtittoman tuhlaamisen kustannukset omasta pussistaan.


IS: Puoli miljardia verorahoja hassattu – kaukomatkoja ja juhlintaa

Terveydenhuollon sähköisten palveluiden uudistamisessa on kaadettu miljoonia euroja varsin kyseenalaisiin kohteisiin, kertoo Ilta-Sanomat.

Lehden mukaan verorahoja on käytetty muun muassa maailmanympärimatkoihin, juhlimiseen, tyhjiin konsultointeihin ja öihin viiden tähden hotelleissa.

Itä-Suomen yliopiston informaatio-oikeuden ja tietoteknologiaoikeuden professori Timo Voutilainen arvioi, että rahaa on vuosikymmenen kestäneen uudistuksen aikana hassattu jopa puoli miljardia euroa.

– Julkisessa hallinnossa omista virheistä ei haluta oppia sitten millään, Voutilainen sanoo Ilta-Sanomien haastattelussa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/is-puoli-miljardia-verorahoja-hassattu---kaukomatkoja-ja-juhlintaa/2012/09/1617581
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Kirjoitin siis julkisen sektorin suojatyöpaikoista, joissa ei tarvitse kantaa vastuuta mistään. Tässä sitä konkretiaa, miten julkinen hallinto voi käyttää rahaa täysin holtittomasti. Moniko julkisen hallinnon työntekijä on joutunut vastamaan omilla rahoillaan hassatuista miljoonista? Se olisi sitä taloudellista vastuunkantoa konkreettisemmmillaan, kun julkisen hallinnon työntekijät joutuisivat maksamaan holtittoman tuhlaamisen kustannukset omasta pussistaan.



http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/is-puoli-miljardia-verorahoja-hassattu---kaukomatkoja-ja-juhlintaa/2012/09/1617581
Karmeeta luettavaa. Vitutuskäyrä tapissa heti.

Uskon, että iso osa julkisen puolen pöhöstä ja ongelmista (juuri noista) johtuu siitä, että tässä maassa virkamies (tai ylipäätään johtaja) ei tunnusta virheitää, ota niistä vastuuta, eroa tai tule erotetuksi selvästäkään väärinkäytöstä. Piiri pieni pyörii, hyvät veljet hyörii. Vittumainen juttu.

Ja ne leikkaukset tehdään jostain syystä aina päin persettä eli sinne tekeviin käsiin. Saatana.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Karmeeta luettavaa. Vitutuskäyrä tapissa heti.

Uskon, että iso osa julkisen puolen pöhöstä ja ongelmista (juuri noista) johtuu siitä, että tässä maassa virkamies (tai ylipäätään johtaja) ei tunnusta virheitää, ota niistä vastuuta, eroa tai tule erotetuksi selvästäkään väärinkäytöstä. Piiri pieni pyörii, hyvät veljet hyörii. Vittumainen juttu.
Näin juuri, mutta yritäppä sanoa, että julkista puolta pitää tehostaa tai yksityinenkin puoli on vaihtoehto, niin vastaus on "Ongelmia", "ei voitontavottelua", "Hyvinvointivaltio uhattuna" jne.

Ja ne leikkaukset tehdään jostain syystä aina päin persettä eli sinne tekeviin käsiin. Saatana.
Näin juuri.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karmeeta luettavaa. Vitutuskäyrä tapissa heti.

Uskon, että iso osa julkisen puolen pöhöstä ja ongelmista (juuri noista) johtuu siitä, että tässä maassa virkamies (tai ylipäätään johtaja) ei tunnusta virheitää, ota niistä vastuuta, eroa tai tule erotetuksi selvästäkään väärinkäytöstä. Piiri pieni pyörii, hyvät veljet hyörii. Vittumainen juttu.

Ja ne leikkaukset tehdään jostain syystä aina päin persettä eli sinne tekeviin käsiin. Saatana.
Paskintahan tässä on se että julki tulevat vain jäävuoren huiput.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Sopiminen on myös ilmapiirikysymys
Arhinmäen blogi

Hallituksen puoliväliriihessä ensi viikolla hahmotellaan vaalikauden lopun talouslinjaa ja varsinaiset päätökset tehdään kehysriihessä maaliskuun loppupuolella. Siksi nyt käydään kovaa talouspoliittista keskustelua ja ilma on täynnä erilaisia ehdotuksia.

Jotta talouspolitiikassa saadaan aikaan vaikuttava kokonaisratkaisu, olisi myös työmarkkinajärjestöt tärkeää saada neuvottelemaan ja sopimaan.

Sopiminen on kuitenkin vaikeaa niin kauan kuin työnantajien EK ajaa tavoitteitaan nykyisellä tyylillä. EK:n vaatimukset samanaikaisesta palkkojen nollalinjasta ja työajan pidentämisestä, eläkeiän mekaanisesta nostamisesta ja yritysverotuksen rajusta alentamisesta ovat vasemmistolle ja ay-liikkeelle mahdottomia hyväksyä. Sopiminen on usein myös ilmapiirikysymys.

Suomen taloudellinen tilanne on vaikea, mutta samalla lietsotaan tarpeetonta kriisipaniikkia. Ehkä tarkoituksella unohdetaan, että Suomi monien eri mittarien mukaan maailman kilpailukykyisimpiä ja onnistuneimpia yhteiskuntia.

Maailman talousfoorumin mukaan Suomen talous on jo nyt kolmanneksi kilpailukykyisin Sveitsin ja Singaporen jälkeen. Tunnettuja ovat myös Transparency Internationalin mittaukset Suomesta maailman vähiten korruptoituneena maana tai jo vuosia jatkunut menestys Pisa-mittauksissa maailman parhaana koulumaana. YK:n mittauksen mukaan meillä asuvat vieläpä toiseksi onnellisimmat ihmiset koko maailmassa Tanskan jälkeen. Näillä tekijöillä on suora yhteys kilpailukykyyn.

Työnantajien version mukaan kilpailukyky on yhtä kuin työvoimakustannusten kasvu. Ne ovat kuitenkin vain samalla tasolla kuin EU-maissa keskimäärin.

Kustannusten ohella pitää katsoa myös tuottavuutta eli millainen tuotos saadaan yhtä työtuntia kohti. EK:n omien papereiden mukaan Suomi on edelleen tuottavuudessa edellä muita EU-maita. Myöskään yritysten verotus ei ole erityisen korkea verrattuna muuhun Eurooppaan.

Onko todella niin, että yritysten kilpailukyky on heikentynyt vain siksi, että ne maksavat työntekijöilleen liikaa palkkaa ja valtiolle liikaa veroja? Silloin yritysjohdon ja omistajien pitää katsoa peiliin.

Pelkillä palkoilla ja veroilla Suomi ei voi ikinä kilpailla. Jos sellaiseen kilpajuoksuun lähdetään, on edessä raju elintason lasku – myös omistajille. Samalla tapetaan myös edellytykset talouden elpymiselle.

Hallituksen pitää tehdä kasvua tukevia ratkaisuja. Esimerkiksi yritysveron tasoa voidaan muuttaa, jos samaan aikaan tukitaan sen porsaanreiät niin, ettei tuotto vähene. Osinkojen verovapautta leikkaamalla sekä pääomatuloverotusta kiristämällä voidaan myös saada lisää tuloja ja tasata ihmisten välisiä tuloeroja.

Nyt tarvitaan ratkaisuja, joilla saadaan aikaan oikeudenmukaisella tavalla kestävää kasvua ja uusia työpaikkoja.

Yksi isoista kysymyksistä on myös työurien pidentäminen. Tässä urakassa paras keino on pitää huolta siitä, että ihmiset ovat terveitä ja jaksavat entistä paremmin töissä. Nykyisin liian moni työura katkeaa ennen aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen.

Edessä olevista haasteista ei mennä yli vain toteuttamalla työnantajien vaatimuksia. Sillä linjalla Suomi ei pärjää nyt eikä tulevaisuudessa.
Tilastojen ja tutkimusten tulkinta on mielenkiintoista hommaa. Jos nyt tiivistetään ja otetaan totena esitetyt asiat:

- Suomi on maailman 3. kilpailukykyisin
- Yritysverot ovat euroopan keskitasoa
- Suomi on edellä muita EU-maita tuottavuudessa

Verrataan näitä nyt seuraaviin toteumiin (ei tutkimuksiin tai selvityksiin)

- Suomesta on hävinnyt n. 10 vuodessa yli 100 000 teollisuuden työpaikkaa
- Valtion menovaje on n. 7-8 miljardia / vuosi
- Suomi on euroopan vähiten kiinnostavia investointikohteita

Miten tätä nyt pitäisi sitten tulkita jos nuo kaikki pitävät paikkansa?

Kai siitä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että .. maailman yksi kilpailukykyisimmistä ja eniten verottavista maista ei pärjää nykyisillä tuloillaan lähimainkaan, joten menot ovat ylivoimaisen suuret suhteessa talouden tuloihin (~ työn ja työpaikkojen määrä).

Menoja ei isommin saa leikata, koska se on epäoikeudenmukaista.

Työn ja työpaikkojen määrää ei voi lisätä elinkeinoelämän vaatimusten, talousteorian ja käytännön havaintoihin perustuen, koska se on epäoikeudenmukaista.

Aika vaikea yhtälö ratkaistavaksi.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Lupasin kommentoida Mosselle tätä Schubakin kirjoitusta..

Konsensushakuisessa maassamme tunnutaan vihdoin saavuttaneen yhteisymmärrys siitä, että valtion velkaantumiselle olisi tehtävä jotain. Kymmenen miljardin vuosittainen lisävelka nähdään laajasti edesvastuuttomana. Herääkin kysymys: Miksei mistään onnistuta leikkaamaan? Miksi jokainen esitetty konkreettinen toimenpide nostaa vastalauseiden ryöpyn, vaikka samalla kansan enemmistö ymmärtäisikin leikkausten tarpeellisuuden yleisellä tasolla? Miksi leikata saa kaverilta, muttei missään tapauksessa minulta?

Viime syksynä kyseenalaistin lapsilisäjärjestelmän ja esitin perinteisen kritiikin järjestelmän haittavaikutuksista. Seurauksena vedettiin natsikortti esiin ja alettiin lähetellä tappouhkauksia. Samanlainen tilanne nähtiin kun Elinkeinoelämän keskusliitto ja Perussuomalaisten työryhmä esittivät kukin omanlaisensa maltillisen opintotukien järkevöittämissuunnitelmansa. Heti olivat opiskelijajärjestöt barrikadeilla. Suuresti arvostamani demarin Juhana Vartiaisen varsin maltilliset pohdinnat eläkeikää lähestyvien palkoista poiki samanlaisen reaktion vanhemman väestön keskuudessa.

Normaalisti järkevät ihmiset reagoivat voimakkaalla tunnekuohulla kun leikkaukset kohdistuisivat heidän saamiinsa tukiin tai etuuksiin.
Tuohan on ihan totta. Kansa raivostuu melko helposti ja niin tekee AY-liike ja muutkin vasurit. Yleensä kaikki ehdotukset ehditään TYRMÄTÄ ennen kuin niistä on edes keskusteltu. Tyrmäykselle tyypillistä on asian ehdottajan mollaaminen tavalla tai toisella.

Ilmiötä selittää sosiaalidemokratioille tyypillinen sossupummiasenne, äärimmäinen oikeutuksen tunne muiden rahoihin.
Hienosti sanottu ja pitää paikkansa.

Ihminen pyrkii selittämään parhain päin itselleen positiiviset asiat. Kun saa jotain täysin ansaitsematonta ja saajalle vähemmän välttämätöntä tulonsiirtoa yhteiskunnalta, on ihmisen luonnollinen taipumus pyrkiä oikeuttamaan nämä jotenkin itselleen. ”Kyllä yhteiskunnan on satsattava lapsiin ja opiskeluun, se on minun mielipide”, sanoo sossupummiasenteella varustettu pienen lapsen opiskelijaisä. Hänen mielestään hän on moraalisesti oikeutettu kaikkiin nostamiinsa tukiin, yhteiskunta on ne hänelle suorastaan velkaa. Mutta oliko se tosiaan yhteiskunta, joka harrasti suojaamatonta seksiä tyttö-/poikaystäväsi kanssa, ja eikö opiskeluasi motivoinutkaan halu oppia uutta ja saavuttaa elintasoa nostava tutkinto? Kävitkö kenties kouluakin yhteiskunnan pakottamana?
Tästä en ole samoilla linjoilla. Jos yhteiskunta maksaa, niin ei silloin ole sossupummi vaan rationaalinen toimija. Se on eriasia, että pitäisikö maksaa vai ei. Itse kannatan tukia varsinkin jos luovat insentiivejä parempaan päin, esim. opiskelee nopeammin. Toisaalta niitä lapsiakin tarvitaan, jotta joku vaihtaa jatkossa meidänkin vaipat. Eli investointi siihen suuntaan ei liene yhteiskunnalta huono investointi.

On tekopyhyyden huippu vaatia julkisen sektorin säästöjä ja ensimmäisenä vaatia ehdoksi, ettei yhteenkään omaan tukeen kajottaisi.
Riippuu tilanteesta.

Nykyään sossupummiasenne keittää jo täysin yli. Reaktio minkä tahansa tuen pienentämiseen koetaan tuensaajien puolelta samoin, kun jos taskuvaras yrittäisi viedä lompakkoa. Näissä on kuitenkin vissi perustavanlaatuinen ero. Lompakossasi on itse tienaamiasi rahoja, sinun omaisuuttasi. Sosiaalituessasi sitä vastoin on muiden tienaamia rahoja, siis juuri sitä taskuvarkaan ryöstösaalista.

Aloitetaan omista tuistamme

Usein vasemmalta laidalta kuulee ehdotettavan, että jos et tykkää tuista, ei niitä ole mikään pakko ottaa vastaan. Tämä ei kuitenkaan tunnu kovinkaan hedelmälliseltä strategialta muuttaa maailmaa.
Totta, jos jotain on tarjolla, niin kyllä se kelpaa lähes kelle tahansa.

Minä esimerkiksi pidän Italian ja Ranskan mallista enemmän, joissa moottoritiet ovat yksityisessä omistuksessa. Koulutuksessa olen vakuuttunut, että parempia tuloksia saisimme Ruotsin mallin mukaisilla koulutusseteleillä. Eipä silti ole järkeä lopettaa teillä ajamista ja koulussa käymistä. Ja vaikka lopettaisinkin, joutuisin edelleen kustantamaan nämä maksamistani veroista.
En tunne systeemejä, joten parempi olla kommentoimatta.

Parempi tapa saada muutoksia yhteiskuntaamme olisi vaatia rakenteellisia uudistuksia. Päinvastoin kun sossupummiasenteella ajatellen, olisi mielestäni rehellisempää ja vaikuttavampaa aloittaa uudistusten vaatiminen omista tuistaan.

Aloitan vaikka itsestäni: nostan opintotukea, asumislisää ja opintolainaa. Asumislisä on näistä haitallisin tukimuoto, sillä se vain nostaa vuokra-asuntojen hintaa ja lisää asuntopulaa - varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla. Tarpeen vaatiessa olisin aivan hyvin voinut asua kimppakämpässä tai vaikka vanhempieni luona.

Opintotuki on myös haitallinen tukimuoto. Opiskelun pitäisi olla investointi tulevaisuuteen. Tällä hetkellä se sitä vastoin nähdään yhteiskunnan vaatimana pakkona, jonka suorittamisesta koituvasta epämukavuudesta valtio maksaa kuukausittaista ”diskorahaa”. Tämä kannustaakin valmistumisen sijasta notkumaan opiskelijakapakoissa keski-ikään.
Toisaalta Suomen veroaste on maailman korkeimpia, joten nuo opiskelut valtio kyllä nyhtää tulevista palkoista korkojen kera. Itse maksaisin opiskelijoille valmistumisnopeuden mukaan. Mitä nopeammin ja paremmilla arvosanoilla, niin sitä paremmat tuet saisi.

Tuettu opintolaina ei sekään ole ongelmaton. Amerikassa se on johtanut ainoana tukimuotona siihen, että moni valmistuu velkaloukkuun rahoitettuaan opintojaan pahimmillaan satojen tuhansien puoli-ilmaisella velalla. Iso osa opiskelijakavereistani on nostanut alle markkinahintaista lainaa ihan vain sen edullisuuden takia ja sijoittanut lainat osakkeisiin. En ole aivan vakuuttunut onko valtion tehtävä tukea kauppatieteiden opiskelijoiden sijoitusharrastusta köyhien veroilla?
Voi olla tuollaista kokoomusnuorten piireissä, mutta itse nostin opintolainani elämiseen ja sen ohella kävin töissäkin. Valtio voi tarjota lainaa, mutta kait sen tarvitse sen käyttöä valvoa. Kunhan katsoo, että saa omansa pois korkojen kera.

Vielä kalliimpia tukimuotoja, joista epäsuorasti hyödyn, on esimerkiksi pakkoruotsi ja ruotsinkielisten suosiminen opintopaikoissa. Tämän voisi lopettaa kokonaan. (Olenkin itse asiassa vuosien ajan ajanut aktiivisesti pakkoruotsin poistamista Kokoomuksen sisällä ja siitä tulikin Kokoomuksen virallinen linja 2010 puoluekokouksessa.)
Oikein.

Haastan lukijat mukaan talkoisiin

Haluaisinkin kysyä blogini lukijoilta: Mistä saamastasi tuesta olisit itse valmis leikkaamaan? Minkä nostamasi tuen olisit valmis lakkauttamaan? Jos vastauksesi on ’ei mistään’ ja mielesi tekee leikata jostain, mikä ei kosketa itseäsi millään lailla, suosittelen lukemaan tämän blogin uudestaan ja kysymään itseltäsi: kärsitkö sinäkin asennevammasta? Oletko sinäkin sossupummiasenteeseen sairastuttama?
Lapsilisistä voisin luopua.

Viime aikojen reaktioiden perusteella tuntuu, vanhan laulun sanoja mukaillen: Me ollaan sossupummeja kaikki, kun oikein silmiin katsotaan.
Eipä se mikään ihme ole, että ilmainen raha kelpaa ihmisille, yrityksille ja järjestöille. Olipa tarvetta tai ei. Tässä suhteessa valtio voisi olla paljon tiukempi.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tuohan on ihan totta. Kansa raivostuu melko helposti ja niin tekee AY-liike ja muutkin vasurit. Yleensä kaikki ehdotukset ehditään TYRMÄTÄ ennen kuin niistä on edes keskusteltu. Tyrmäykselle tyypillistä on asian ehdottajan mollaaminen tavalla tai toisella. .
Joku muukin on tätä näköjään pohtinut.. joskin kevyemmin sanankääntein.

Mikä yhteiskunnallisessa keskustelussa mättää?
helmikuu 3, 2013 • Anne Brunila

Taannoisessa A-Studion haastattelussa toimittaja kysyi VATT:in ylijohtajalta Juhana Vartiaiselta, miten hän SDP:n jäsenenä voi esittää niin ”oikeistolaista” politiikkaa ja ”syyllistää” työttömiä. Mitä Vartiainen sitten on esittänyt? Perustaloustieteilijän työkalupakkiin kuuluvia peritavallisia toimia, joilla ihmisten työllistymistä ja työllisyysastetta voitaisiin kestävästi parantaa ja työttömyyden kestoa lyhentää. Samoja keinoja Suomelle ovat toistuvasti esittäneet viimeiset parikymmentä vuotta useat kotimaiset taloustieteilijät, valtiovarainministeriön virkamiehet, kansainväliset talousjärjestöt, EU:n komissio ja monet muut. Keinojen vaikuttavuudesta on runsaasti empiiristä tutkimusta ja kokemuksia eri maista – myös muista pohjoismaisista hyvinvointivaltioista. Ei vain kelpaa Suomelle edes keskustelun pohjaksi. Miksi?

Leimaamalla ehdotukset ”oikeistolaisiksi” synnytetään mielikuva poliittisesta vastakkainasettelusta, mikä ohjaa julkisen keskustelun helposti sivuraiteelle. Itse asia - toimien vaikuttavuus ja se, mihin niillä pyritään - unohtuu, vaikka tavoitteesta tuntuu olevan laaja yhteisymmärrys: työllisyyttä halutaan parantaa ja työttömyyttä vähentää. Ollaan yhtä mieltä myös siitä, että lähivuosina työpanosta ja tuottavuutta on kyettävä nostamaan, jotta pystymme yhteiskuntana lunastamaan annetut eläkelupaukset ja vastaamaan kasvavaan palvelutarpeeseen. Ampumalla viestintuojat ja hakemalla syyllisiä voidaan varmistaa, ettei asiallista keskustelua eri vaihtoehdoista synny.

On aika tavanomaista, että työmarkkinoiden rakenteelliset kehittämistarpeet pyritään torjumaan esittämällä kysymys, mihin me tarvitsemme lisää työntekijöitä, kun nytkin on jo työttömiä: ”On pula työpaikoista eikä työntekijöistä.” Ristiriita saadaan aikaan sekoittamalla suhdannepoliittiset ja rakenteelliset tarpeet. Suhdannepoliittisilla, kotimaista kysyntää elvyttävillä toimilla ehkäistään työttömyyden nousua taantumassa. Elvytys ei kuitenkaan luo pysyviä uusia työpaikkoja, eikä elvytystä voi jatkaa loputtomiin. Suhdannepolitiikka ei myöskään tarjoa ratkaisuja tulevaisuuden työvoimantarpeeseen, josta Vartiainen puhuu. Tarvitaan rakenteellisia toimia, joiden tavoitteena on pitkällä aikavälillä ja yli suhdanteiden lisätä ihmisten osallistumista työmarkkinoille ja nopeuttaa työllistymistä työttömyysjaksojen jälkeen. Molemmat ovat tärkeitä myös sosiaalisen ja taloudellisen syrjäytymisen torjumiseksi.

Jos työmarkkinoiden rakenteellisia uudistuksia ei saada aikaan, edessä on kiinnostava sosiaalinen kokeilu siitä, miten supistuvalla työvoimalla voimme jatkossa huolehtia sekä julkisista tehtävistä että talouden kasvusta. Kai me sentään uskomme, että Suomessa tulevaisuudessakin on yrityksiä ja taloudellista aktiviteettia julkisen sektorin ulkopuolella?

Vartiaisen esimerkki ei ole mitenkään poikkeus suomalaisessa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tavaksi on tullut asioiden ylipolitisoiminen, syyttely ja tunteisiin vetoaminen. Yhteiskunnan uudistustarpeista ja keinoista on lähes mahdotonta keskustella ennakkoluulottomasti asiapohjalta, kun aina löytyy intressitaho, etujärjestö tai reviirien vartija, joka nousee puolustamaan saavutettuja etuja riippumatta siitä, löytyykö niille mitään kestävää perustetta nyt tai tulevaisuudessa.

Yhteiskunnallisen keskustelun laadusta kertoo hyvin myös reaktiot, joita Helsingin Sanomissa julkaistu Umayya Abu-Hannan artikkeli kirvoitti niin lehtien palstoilla kuin sosiaalisessa mediassa. Hesarin toimittaja Annamari Sipilä kuvasi kolumnissaan osuvasti suomalaista julkista keskustelua: sitä leimaa liiallinen tunteellisuus. Tulee mieleen venäläinen julkinen keskustelu suomalaisten viranomaisten toiminnasta venäläisten lasten huoltajuuskiistoissa: asia-argumentit tuppaavat unohtumaan, kun tunteet kuohuvat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onneksi eräillä menee vähän paremmin. Tosin maajussin tuloista 40% tulee EU:lta ja hyvä kakku myös kansallisina tukina.

Maanviljelijöiden ansiot nousivat

Keskiviikko 20.2.2013 klo 04.31

Tuottajahintojen nousu on parantanut maatilojen kannattavuutta, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Maanviljelijöiden saamat tuottajahinnat kohosivat viime vuoden lopulla kuusitoista prosenttia edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Suurin nousu oli viljan, perunoiden ja lihan hinnoissa.

Samalla maatalouden kustannukset nousivat vain viisi prosenttia. Eniten kallistuivat rehu ja lannoitteet.

Maatilan keskimääräinen liikevaihto oli viime vuonna 133 000 euroa, arvioi Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT). Tukia tästä summasta oli yli kolmannes.


Erityisen hyvin viime vuonna pärjäsivät siipikarja-, vilja- ja maitotilat sekä kasvihuoneyritykset. Synkemmältä vaikuttaa sika- ja nautakarjatilojen tilanne.
Aika outoa matematiikkaa, jos tuen osuus on 'yli kolmannes' kun MTK:n puheenjohtaja ennen EU-budjetin läpimenoa kertoi että EU-tuki on 40 pinnaa.:rolleyes:

Vai puhuiko lämpimikseen ns. lannoitetta, kuten normaalisti.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ennen kovin suuria "riemunkiljahduksia" maatalouden tuotosta olisi syytä muistaa, että tuota ennen on ollut useiden vuosien supistuva putki. Esimerkiksi läjäpäin sikatiloja on ajanut tuotannon alas kannattamattomana.

Hiljattain raportoitiin ruuan hinnan kallistumisesta. Lyhyt on journalistien muisti: yhdessäkään jutussa ei mainittu, että sadot epäonnistuivat niin Suomessa kuin muuallakin. Monella meni jo kylvöt pieleen, ja ties kuinka monilla jäi viljat märkään peltoon. Kun perunat alkavat laarista loppua, hinta nousee.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ennen kovin suuria "riemunkiljahduksia" maatalouden tuotosta olisi syytä muistaa, että tuota ennen on ollut useiden vuosien supistuva putki. Esimerkiksi läjäpäin sikatiloja on ajanut tuotannon alas kannattamattomana.

Hiljattain raportoitiin ruuan hinnan kallistumisesta. Lyhyt on journalistien muisti: yhdessäkään jutussa ei mainittu, että sadot epäonnistuivat niin Suomessa kuin muuallakin. Monella meni jo kylvöt pieleen, ja ties kuinka monilla jäi viljat märkään peltoon. Kun perunat alkavat laarista loppua, hinta nousee.
Savon Sanomissa juttua, että 2,5 kk ollaan ilman perunaa tänä vuonna. Loppuu potut Suomesta, mutta myös ulkomailta. Oli huono pottuvuosi 2012 ja kun 2011 oli hyvä, niin hinta putosi ja 12% viljelyalasta katsoi sen työntävän paremmin koiranputkea kuin Magnum Bonumia.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ei se kauheesti lämmitä, vaikka tuottajahinnat nousee, jos ei oo mitään myytävää.
 
Ylös