Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kimillä uudet osat autossa kroisantilla ei joten kimi on todellakin selkeästi lotarin ykköskuski. Läppäprovo alonso läppäprovo
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Lotari antoi viime kaudella Crashille mahdollisuuden näyttää mutta ei onnistunut niin tippui kakkoseksi. Todennäköisesti koko auto on nyt rakennettu Kimin käteen sopivaksi ja kakkonen saa tehdä sillä parhaansa.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Itseasiassa Kimiltä joskus kysyttiin haluaako hän autonsa yli vai aliohjaavaksi. Kimin vastaus oli tietysti että ei kumpaakaan vaan neutraalin mutta jankatessa että kumpi jos on pakko valita niin vastaus oli että aliohjaava koska sen voi korjata kaasulla. Yliohjaavuutta autossa korjataan lähinnä jarrulla eli yliohjaava auto on aina aivan pirun hidas jos yhtään vetää rajan yli, ja rajoilla ajaminen vetämättä ikinä yli on aivan mahdotonta.
Eikös se mene nimenomaan päinvastoin? Aliohjaavassa autossa eturenkaiden pito lähtee ensiksi, kaasua painamalla painopiste siirtyy taaksepäin ja eturenkaiden pito heikkenee entisestään. Vai onko tämä taas niitä juttuja jotka formuloissa toimivat tismalleen päinvastoin kuin tavallisissa autoissa.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Eikös se mene nimenomaan päinvastoin? Aliohjaavassa autossa eturenkaiden pito lähtee ensiksi, kaasua painamalla painopiste siirtyy taaksepäin ja eturenkaiden pito heikkenee entisestään. Vai onko tämä taas niitä juttuja jotka formuloissa toimivat tismalleen päinvastoin kuin tavallisissa autoissa.
Kyllä se noin menee. Kimistähän on aina toitotettu yliohjaavan auton haluavana kuskina. Eli rattia linkkaan ja kaasua niin perä lähtee alta -tyylin ajovirheiden korjaukset. Sitä mitä kaikki suomalaiset pikkupojat on oppinut pelloilla ja jääradoilla.

naukkiksella vain on käynyt ajatuserhe.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös se mene nimenomaan päinvastoin? Aliohjaavassa autossa eturenkaiden pito lähtee ensiksi, kaasua painamalla painopiste siirtyy taaksepäin ja eturenkaiden pito heikkenee entisestään. Vai onko tämä taas niitä juttuja jotka formuloissa toimivat tismalleen päinvastoin kuin tavallisissa autoissa.
Ymmärsin tuolla kaasulla korjaamisella tarkoitettavan sitä, että kun auto mutkassa puskee, niin kaasuttamalla saadaan perä irtoamaan, jolloin auto kääntyy paremmin mutkaan.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ymmärsin tuolla kaasulla korjaamisella tarkoitettavan sitä, että kun auto mutkassa puskee, niin kaasuttamalla saadaan perä irtoamaan, jolloin auto kääntyy paremmin mutkaan.
Jos auto puskee mutkassa, niin kyllä se korjataan hölläämällä kaasua tai käyttämällä käsijarrua jota F1 autoissa ei taida olla.

Sitä en kyllä ymmärrä miten auto voisi puskea suoralla. Yleensä mielletään että termillä 'puskeminen' tarkoitetaan auton käyttäytymistä mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sitä en kyllä ymmärrä miten auto voisi puskea suoralla. Yleensä mielletään että termillä 'puskeminen' tarkoitetaan auton käyttäytymistä mutkassa.
:idea: ...

Vaikka webslave mainitsikin mutkan, nii hän ei maininnut suorasta mitään. Unohdit myöskin mainita, että auto tuskin peruuttaessa puskee tai ei se ainakaan lentoon puske. Varikollakaan tuskin hirveänä puskee niissä vauhdeissa tai katsomossakaan se tuskin puskee. Olenko oikeassa? :idea:

ja jos saivarrellaan sinun tyyliisi, niin auto voi myös suoralla puskea, mikäli autoa käännetään.
 
Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
No kyllä sen auton saa yliohjaamaan/neutraaliksi mutkassa kaasua tarpeeksi painamalla. Keulan keventymisellä ei ole vaikutusta kun takapää alkaa menettää pitoaan. Asiaa voi testata tavallisella takavetoisella autolla Suomen talvessa. F1-auton tehot ilman luistonestoa riittävät samaan ilmiöön ihan kuivalla asvaltillakin.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Jos auto puskee mutkassa, niin kyllä se korjataan hölläämällä kaasua tai käyttämällä käsijarrua jota F1 autoissa ei taida olla.

Sitä en kyllä ymmärrä miten auto voisi puskea suoralla. Yleensä mielletään että termillä 'puskeminen' tarkoitetaan auton käyttäytymistä mutkassa.
AsiantuntiJA?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyllä se noin menee. Kimistähän on aina toitotettu yliohjaavan auton haluavana kuskina. Eli rattia linkkaan ja kaasua niin perä lähtee alta -tyylin ajovirheiden korjaukset. Sitä mitä kaikki suomalaiset pikkupojat on oppinut pelloilla ja jääradoilla.

naukkiksella vain on käynyt ajatuserhe.
No ei muuten ole. Mulla ei ole linkkiä nyt mutta siteerasin siis Kimiä itseään em. kysymyksestä.

Ja auton renkailla on aina pitoa käytettävissä 100%. Neutraali auto tarkoittaa että mutkassa ajettaessa kummankin akselin pitokyky tulee sivusuuntaisessa voimassa tuohon 100% yhtä aikaa. Aliohjaavassa takavetoisessa autossa takarenkaiden pidosta on vielä osa käyttämättä auton maksimimutkavauhdilla jota voidaan hyödyntää vaikkapa kiihdyttämällä autoa, ennen mutkan lakipistettähän näin ei kannata käyttää mutta heti mutkan lakipisteen jälkeen jolloin auto edelleenkin puskee hiukan mutta kiihtyy ja lisättäessä tehoa taka-akselille lopulta takarenkaatkin alkavat sortaa ja tuloksena on pieni nelipyöräluisu mutkasta ulos. Takavetoiset autot ovat em. säädöissä hyvin lähellä optimia eli suht helppoja ajaa ja kuitenkin lähellä maksimipotentiaaliaan.

Alonson auton säädöistä voisi sanoa että liian aliohjaamisen takia Alonson autot eivät ikinä ole 100% sitä mitä voisivat nopeuden puolesta olla, Alonso ei joko pysty ajamaan neutraalilla autolla tai ei vain osaa säätää sitä sellaiseksi - Kimin kanssa tallikaverina silloin kun Kimi saa auton säätöihin eli neutraaliksi Kimi olisi ollut paljon nopeampi - ihan vain paremmin säädetyn autonsa ansiosta. Eli Alonsolla on syynsä olla suostumatta Kimin tallikaveriksi.....
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Eli jos Kimi voittaisi mestaruuden ykköskuskina, se ei olisi monen foorumistin mielestä kovinkaan ansaittua. Nauttii juurikin samanlaista kohtelua, mitä esimerkisi Schumi on nauttinut koko uransa ajan. Auto on piirun verran parempi kuin tallitoverilla.

Kuinka monella Kimiä fanittavalla on enää varaa arvostella Ferraria?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eli jos Kimi voittaisi mestaruuden ykköskuskina, se ei olisi monen foorumistin mielestä kovinkaan ansaittua. Nauttii juurikin samanlaista kohtelua, mitä esimerkisi Schumi on nauttinut koko uransa ajan. Auto on piirun verran parempi kuin tallitoverilla.

Kuinka monella Kimiä fanittavalla on enää varaa arvostella Ferraria?
Siis Kimin puolelta ei ole ikinä tapahtunut mitään sorsimista tallikaveria kohtaan kuten vaikkapa Schumilla ja Alonsolla on jo ihan sopimustasolla. Aika eri asia jos tallilla ei ole tarjota kahta samanlaista autoa - edes Grosjean ei ole tainnut valittaa Kimistä tai tallista sen suhteen vaan tyytynyt toteamaan että ei vain ole saanut nykyisestäkään paketista kaikkea irti....
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Eli jos Kimi voittaisi mestaruuden ykköskuskina, se ei olisi monen foorumistin mielestä kovinkaan ansaittua. Nauttii juurikin samanlaista kohtelua, mitä esimerkisi Schumi on nauttinut koko uransa ajan. Auto on piirun verran parempi kuin tallitoverilla.

Kuinka monella Kimiä fanittavalla on enää varaa arvostella Ferraria?
Schumin aikana autoja testattiin iha eritahtiin mitä nyt. Testikuskeillekkin oli jopa töitä. Nyt testataan käytännössä vain kisaviikonloppuisin ja muutenkin ferrarin budjetilla osiakin saadaan valmistettua molemmille niin halutessaan.

Räikkösellä on muutenkin nyt homma paremmin hallussa ja Grosjean keskittyy omiin ongelmiinsa. Räikkösen käsissä saadaan näin ollen luotettavampaa dataa uusista osista.

Viime vuonna Räikkönen oli itseasiassa usein kärsivä puoli uusien toimimattomien osien testaajana. Kisaan sit säädettiin nopeasti säädöt vanhoilla osilla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Siis Kimin puolelta ei ole ikinä tapahtunut mitään sorsimista tallikaveria kohtaan kuten vaikkapa Schumilla ja Alonsolla on jo ihan sopimustasolla. Aika eri asia jos tallilla ei ole tarjota kahta samanlaista autoa - edes Grosjean ei ole tainnut valittaa Kimistä tai tallista sen suhteen vaan tyytynyt toteamaan että ei vain ole saanut nykyisestäkään paketista kaikkea irti....
Hienoa, että tiedätte noi sopimukset noin tarkkaan? Schumin tallitoverin sopimus takasi nimenomaan tasavertaisen kaluston, toisin taisi olla käytännössä.

Jos talli olisi tasavertainen, tänä viikonloppuna Grosjean saisi nauttia uudemmasta paketista. Ymmärrän täysin Lotuksen tilanteen, mutta aika hauskaa kun asia käännetään Kimin tapauksessa aina positiiviseksi.

IsoAhven sanoi:
Räikkösellä on muutenkin nyt homma paremmin hallussa ja Grosjean keskittyy omiin ongelmiinsa. Räikkösen käsissä saadaan näin ollen luotettavampaa dataa uusista osista.
Näinpä. Näillä kahdella muulla edellä mainitsemallani sankarilla on ollut tallitovereihin nähden hommat hallussa niin hyvin, että on ykköskuljettajan status oikeutettua? Joka vuosi Alonso ja Schumi on piiskannut tallitoverinsa uran huippuvuosina lähes poikkeuksetta. En näkisi, että tilanne poikkeaisi Räikkösen tilanteesta.

Olin oikeassa, että Räikkösen ollessa ykköskuljettaja, se olisi jotenkin oikeutetumpaa ja hyväksyttävämpää. Kukaan ei pysty nyt väittämään, ettei Lotus pelaisi selkeästi hänen pussiinsa eikä pysty enää väittämään, etteikö Räikkönen olisi ykköskuljettaja. Enkä pitäisi myös ihmeenä, jos Räikkönen olisi moista vaatinut. Ei kimikään mikään "ei mua kiinnosta tyyppi" ole vaikka antaa sellaisen kuvan.

IsoAhven sanoi:
Viime vuonna Räikkönen oli itseasiassa usein kärsivä puoli uusien toimimattomien osien testaajana. Kisaan sit säädettiin nopeasti säädöt vanhoilla osilla.
Joka tapauksessa annettiin uudet osat ekana käyttöön. Silloin minua huvittkin, että syytettiin syrjinnästä. Mistä Lotus pystyi tuolloin tietämään, onko uudet osat huonommat vai paremmat? Lähtökohtaisesti ykköskuljettajalle annetaan uudemmat osat joka tallissa.


Minusta olisi rehtiä myöntää, että myös jokaisella kärkitallilla on selkeä ykköskuljettaja nykyään, myös Lotuksella. Mercedes taitaa tällä hetkellä tehdä siinä suhteessa poikkeuksen, saa nähdä onko tahti tulevaisuudessa sama.
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
hfss sanoi:
Sikseen jos pelkästään noita yksittäisiä Melbournen videoita katsoo, niin voisi vetää johtopäätökset että Alonso haluaa ajaa yliohjaavalla autolla ja Kimi taas tykkää melko neutraalista balanssista, mikä käsittääkseni antaa oikeastaan väärän kuvan.
Neutraali balanssi on aina pyrkimyksenä mutta eri mutkissa joudutaan aina tyytymään komprosmisseihin.

Ja Alonso nimenomaan haluaa ajaa reilusti aliohjaavalla autolla, varsinkin Renaultilla aikanaan aliohjaavuus oli oikein silmäänpistävää. Aliohjaava auto saadaan aina kaasulla mutkan ulostulossa neutraaliksi kaasulla ja Alonso vetää ulostulot välillä ihan reilusti yliohjaavan puolelle. Em. tyyli vaan syö eturengasta mutkan sisääntulossa ja takarenkaita ulostulossa eli nykyrenkailla ei todellakaan ole mikään kovin nerokas tapa ajaa kisaa.
Joo, tuo muista postauksista irroitettu lause oli tarkoitus olla malliesimerkki alla olevasta "virhetulkinnasta".

Revolt sanoi:
Pitää myös muistaa, että vaikka kuskeilla jonkinlainen luontainen ajotyyli onkin, ilmentyy se aina käytännössä käytössä olevan auton ehdoilla. Pitää siis katsoa kuskin ajo useilla eri autoilla ja nähdä yhteiset tekijät, eikä katsoa vain yhtä kisaa tms. Aika usein näkee näitä videovertailuja, että katso nyt kuinka X ajaa mutkaan ja vertaa sitä Y:n ajoon. Vaikka saattaa hyvinkin olla, että ero on johtunut autosta/säädöistä/renkaista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Eli jos Kimi voittaisi mestaruuden ykköskuskina, se ei olisi monen foorumistin mielestä kovinkaan ansaittua. Nauttii juurikin samanlaista kohtelua, mitä esimerkisi Schumi on nauttinut koko uransa ajan. Auto on piirun verran parempi kuin tallitoverilla.

Kuinka monella Kimiä fanittavalla on enää varaa arvostella Ferraria?
Siinä vaiheessa voi ainakin viimestään alkaa pitää kilpailuasetelmia Räikkösen ja Alonson välillä tasavertaisina (mitä tulee talitoveriin suhtautumisessa) kun Grosjeanilta aletaan rikkoa vaihteiston sinettejä jos tämä ajaa pari sijaa Kimiä korkeammalle lähtöruudukossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitä en kyllä ymmärrä miten auto voisi puskea suoralla. Yleensä mielletään että termillä 'puskeminen' tarkoitetaan auton käyttäytymistä mutkassa.
Ei se suoralla puskekaan, mutta tuo Antti82:n mainitsema painopisteen siirtymä on kaasuttamisen olennainen seuraus vain suoralla. Mutkassa se olennainen seuraus on perän pidon heikkeneminen ja perän irtoaminen.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei se suoralla puskekaan, mutta tuo Antti82:n mainitsema painopisteen siirtymä on kaasuttamisen olennainen seuraus vain suoralla. Mutkassa se olennainen seuraus on perän pidon heikkeneminen ja perän irtoaminen.
Ai että painopiste siirtyy kaasutettaessa taakse vain suoralla. :confused:
Tämä sitten alkaa olla aika selvä. :thumbup:

Onnea vaan sinulle, kun autosi(jos sinulla sellainen on) alkaa puskea ja painat vaan kaasua lisää. :alppu:

Etuvetoiset jokkisautot taitaa olla ainoa poikkeus missä renkaat linkussa ja kaasu pohjassa saadaan jotain hyötyä mutkissa, jos auto puskee.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös