Lotus F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
“It was a long, tough race and again we not able to make it work quite as well as we wanted. I’m definitely not happy with ninth place; we started P6 and thought we had a good chance to end up within the top five, but unfortunately we could not manage it. I did as much as I could, but I couldn’t get the performance I wanted and being in traffic of course affects this. It was good to score some points for the team, but I want more in Bahrain for sure.”
Tuossa on miehen omat mietteet kisasta. Mitään syytä ei oikein mainita. Permane sanoi, että Romain ei saanut renkaita toimimaan.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Lotuksen facebookin mukaan Kimi hävisi 0.25 sekkaa per kierros siiven hajottua. Eikö tuo olisi jo kannattanut vaihtaa?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Lotuksen facebookin mukaan Kimi hävisi 0.25 sekkaa per kierros siiven hajottua. Eikö tuo olisi jo kannattanut vaihtaa?
Vaihtoon olisi mennyt 5-10 sekunttia lisäaikaa pitillä, niin se on siinä ja siinä. Vaarana olisi ollut myös juuttuminen ruuhkaan.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Jo nyt Kimi hävisi parhaille sekunnin joka stopilla. Kyllä pitäisi laittaa varikkomiehet treenaamaan ja miettiä työtapoja renkaiden vaihdossa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jo nyt Kimi hävisi parhaille sekunnin joka stopilla. Kyllä pitäisi laittaa varikkomiehet treenaamaan ja miettiä työtapoja renkaiden vaihdossa.
Kyllä. Mutta se on oikeestaan "vain" sekunti per stintti. Se voi toki tiukassa tilanteessa olla paljon, mutta tyhjällä radalla sekunnin ottaa kiinni milloin vain.

Tämä kisa ei olisi millään tavalla muuttunut, vaikka Kimi olisi karvan nopiammin varikolta selvinnyt. (yhellä stopilla hamiltonista jäi sekunnin, mutta otti sen kiinni, sekuntia nopiammalla stopilla ois samallatavalla ollut perseessä kiinni, ei edellä)


Isompi merkitys oli startilla ja Perezin kanssa törmäilyllä.


PS: Tärkeämpää on se, ettei Lotukselle käy (jatkossakaan) sellaisia "pulttijumittaa" hasardeja joita näkee monella muulla tiimillä kun yrittävät päästä 2,3 sekuntiin...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Lotuksen facebookin mukaan Kimi hävisi 0.25 sekkaa per kierros siiven hajottua. Eikö tuo olisi jo kannattanut vaihtaa?
Kimi ajoi Lewisin perässä sen stintin, tuskin olisi yhtään sen lähempänä ollut stintin lopussa vaikka olisikin näennäisesti nopeampi ollut. Eli ei mitään merkitystä.

Stopilla olennaista oli päästä Lewisin ohi. Ja sitä ei olisi tapahtunut jos olisivat siiven vaihtaneet. Stopin jälkeen Kimin kyyti riitti pitämään Lewis takana.


Vaihtamalla siiven tiimi olisi ottanut varikkostopilla pataan ja pahasti, hyötyä tuskin olisivat saaneet realisoitua.
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
128
Twitteristä F1Pitradion koostama video Kimin kisan radioviesteistä:

http://www.youtube.com/watch?v=gVDApUlueyQ&feature=youtu.be

Eihän tuossa nyt paljon mitään ole, mutta ehkä jotain lisäinfoa siitä kuitenkin, miksi tallin puolelta pyytelivät starttia anteeksi. Viimeinen lause Kimiltä jotenkin näin "en ymmärrä miksi halusitte laittaa enemmän" ja sitten en minä enää saa lopusta selvää, mutta ehkä kytkimen asetuksista puhuu?
 

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Viimeinen lause Kimiltä jotenkin näin "en ymmärrä miksi halusitte laittaa enemmän" ja sitten en minä enää saa lopusta selvää, mutta ehkä kytkimen asetuksista puhuu?
i can not understand why did you want go for more thighter clutch because it was perfect to start ?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Upeaa nähdä miten hienosti Lotus toimii ja mitä Kimi saa sillä aikaan. Kyllä tallin valinta osui hyvin kun teki paluun. Uskomattoman luotettava auto alla.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Bahrainissa Kimi sit vois olla tormailematta ja tiimi hoitaa kaiken timanttisesti. Kaukokisojen jalkeen Lotus/Kimi duo johtaa mestaruustaulua!
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Viime viikonloppu osoitti ainakin sen, että Lotuksella ei ole mitään suvereenia kaikkien ratojen rengaetua puolellaan. Sekä on ehkä keskimääräistä hellempi renkaille mutta suurin juttu on se, että koko paketti toimii hyvin. Paitsi sateella... Itse pelkään että Kimin mestaruustaisto kaatuu pariin huonosti ajoitettuun sadekuuroja Euroopassa... :(
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Viime viikonloppu osoitti ainakin sen, että Lotuksella ei ole mitään suvereenia kaikkien ratojen rengaetua puolellaan. Sekä on ehkä keskimääräistä hellempi renkaille mutta suurin juttu on se, että koko paketti toimii hyvin. Paitsi sateella... Itse pelkään että Kimin mestaruustaisto kaatuu pariin huonosti ajoitettuun sadekuuroja Euroopassa... :(
Mulla on vähän semmonen käsitys, että toisin kuin muut, Lotus on hellä nimenomaan takarenkaille. Mersulla takarenkaiden kuluminen on ollut useinkin ongelma, ja radat joilla eturenkaat kuluvat luonnostaan enemmän sopivatkin heille paremmin. Kiinan rata on yksi niistä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viime viikonloppu osoitti ainakin sen, että Lotuksella ei ole mitään suvereenia kaikkien ratojen rengaetua puolellaan. Sekä on ehkä keskimääräistä hellempi renkaille mutta suurin juttu on se, että koko paketti toimii hyvin. Paitsi sateella... Itse pelkään että Kimin mestaruustaisto kaatuu pariin huonosti ajoitettuun sadekuuroja Euroopassa... :(
Ei mielestäni osoittanut, kun Räikkönen ajoi rikkinäisellä etusiivellä jonka vuoksi renkaat kului normaalia enemmän. Grossu ei ole muutenkaan ollut Kimin tasolla kulutuksen suhteen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Kimi ajoi Lewisin perässä sen stintin, tuskin olisi yhtään sen lähempänä ollut stintin lopussa vaikka olisikin näennäisesti nopeampi ollut. Eli ei mitään merkitystä.

Stopilla olennaista oli päästä Lewisin ohi. Ja sitä ei olisi tapahtunut jos olisivat siiven vaihtaneet. Stopin jälkeen Kimin kyyti riitti pitämään Lewis takana.


Vaihtamalla siiven tiimi olisi ottanut varikkostopilla pataan ja pahasti, hyötyä tuskin olisivat saaneet realisoitua.
Jos Webberin etusiiven vaihdon perusteella jotain voi päätellä, niin ei Räikkönen olisi ottanut pahasti pataan jos hänen autoonsa olisi vaihdettu etusiipi, koska Webberinkään kohdalla stoppi ei etusiiven vaihdon kanssa ollut kuin noin puolet pidempi kuin normaalisti.

Jos Lotus olisi vaihtanut etusiiven Räikkösen autoon yhtä nopeasti kuin Red Bull Webberin autoon ei Räikkönen olisi menettänyt kuin korkeintaan 3 sekuntia jonka hän olisi pystynyt ajamaan kiinni ja ohittaminen olisi ollut helpompaa ehjällä keulalla paremman aerodynamiikan takia.

Räikkönen kävi varikolla kaksi kertaa keulan vahingoittumisen jälkeen, joten jos etusiipi olisi vaihdettu heti ensimmäisellä keulan rikkoutumisen jälkeisellä stopilla, Räikkönen olisi ehtinyt ajaa Hamiltonin kiinni ennen viimeistä stoppia ja hän olisi jokatapauksessa päässyt Hamiltonin edelle viimeistään viimeisen stopin jälkeen jonka jälkeen olisi pystynyt tiputtamaan tämän helposti kannoiltaan.

Tällä asialla on silti turha jossitella, koska Alonsoa Räikkönen tuskin olisi pystynyt saamaan kiinni vaikka etusiipi olisi vaihdettu, sillä Alonson voittamiseksi Räikkösen olisi pitänyt pystyä pitämään hänet takanaan startissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tsiisus! :eek!: :eek!:

Saaren jutuista ymmärsin, että paljon on Suomen lippuja katsomossa, mutta että ihan noin paljon... :thumbup:
BBC:n lähetyksessä ennen kisaa haastattelivat Buttonia siellä paraatikierroksella, kesken haastattelun Buttonkin huomasi tuon lippumeren ja sekosi oikein sanoissaan.
Vakuuttavaa kyllä :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos Webberin etusiiven vaihdon perusteella jotain voi päätellä, niin ei Räikkönen olisi ottanut pahasti pataan jos hänen autoonsa olisi vaihdettu etusiipi, koska Webberinkään kohdalla stoppi ei etusiiven vaihdon kanssa ollut kuin noin puolet pidempi kuin normaalisti.

Jos Lotus olisi vaihtanut etusiiven Räikkösen autoon yhtä nopeasti kuin Red Bull Webberin autoon ei Räikkönen olisi menettänyt kuin korkeintaan 3 sekuntia jonka hän olisi pystynyt ajamaan kiinni ja ohittaminen olisi ollut helpompaa ehjällä keulalla paremman aerodynamiikan takia.
Varmasti Lotuksella pähkäiltiin paljonkin etusiiven vaihtamisen hyötyjä ja riskejä, päädyttiin sitten olemaan vaihtamatta. Jos siipi olisi vaurioiden takia kanittanut kiinni ja vaihtoon olisi tuhrutunut puolikin minuuttia, niin itkun määrä ja tallin syyttely "tarpeettomasta" vaihdosta olisi tolkuton.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös