Fernando Alonso kaudella 2013 -Löytääkö samurai etsimänsä tai edes viisauden?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Eli sinun mielestäsi Webberin huonous starteissa on tiimin vika? Tai sitten tiimi jotenkin vaikuttaa tähän sinetöityyn ja suljettuun ECU:un, joka taisi Australiassa bugata Webberin autossa? Tai kenties Webber ihan piruuttaan pilaa omat mahdollisuutensa starteissa kostaakseen kohtelunsa kakkoskuskina?

Tai sitten mies oikeasti ei vaan osaa startata yhtä hyvin kuin muut. Veikkaisin kyllä itse ihan viimeistä. Olisi se loogisin vaihtoehto. Ja aika selvästi vielä.
Miksi Webberillä ei koskaan startissa loksada kohdalleen kun on Vettelin rinnalla. Jotain hämärää siinä on... Edes kerran pääsisi Vetteliä paremmin muttei...
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Luultavasti Alonso tulee maaliin ennen Massaa, vaikka jossain kohtaa kisaa Felipe olisikin nopeampi. Australiassakin alkukierroksilla Alonsolla näytti olevan enemmän vauhtia ja Malesiassa on helpompi ohittaa.

Webber on koko uransa ollut huono lähdöissä. Jaguarilla onnistui heittämään pari eturivin lähtöruutua täysin hukkaan surkealla startilla. Jossain haastattelussa(Motorsportmagazinen podcastissa muistaakseni) Patrick Head kertoi Webberin heikkouksiksi virheet lähdöissä ja ensimmäisellä kierroksella.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Samaa mieltä olen siitä, että Grosjean ei ole autonsa kanssa sinut. Muistatteko mitkä älämölöt oli Alonson ykköskuskin asemasta, kun Massa tuskaili samalla lailla autonsa kanssa? Silloin syytettiin, että Alonsolle kehitetään autoa ja Massa saa jämät.

Olisiko Lotuksella nyt niin, että Grosjean saa tyytyä Kimin rippeisiin?
Mikäli kauden puolivälissä on yhä tilanne sellainen, että Grosjean on pahoissa vaikeuksissa, niin sitten voidaan verrata parin viime kauden Massaan. Nyt on kuitenkin ollut vain yksi kisa, jossa Grossu oli ongelmissa, joten ihan en lähtisi vertaamaan enkä väittämään, että tiimi pyörii täysin Kimin ympärillä. Mutta mikäli kymmenen kisan jälkeen Romain valittaa, ettei vieläkään ole saanut autoaan haluamiinsa säätöihin, niin kyllähän silloin voidaan olettaa, että Kimi on tallin ykkösprioriteetti, eika Romainin ongelmiin oikein jakseta keskittyä.

Tämän hetkein selkein ykköskuljettaja on Kimi Matias Räikkönen. Ajaa selkeästi paremmilla osilla kuin Grosjean.
Heitähän faktaa siitä, että Kimi ajaa "selkeästi paremmilla osilla". Ei ne osat nyt varmaan niin merkittävästi paremmat kuitenkaan ole. Eikös Melbournessakin ollut eri osat vain perjantaina? Viime kaudella taisi olla aika monta kisaa, jossa Kimillä testattiin auton tulevaisuuden osia (nimenomaan niin, että osat tulisivat mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöön) ja Grosjean haki omia säätöjään. Sitä perusteltiin sillä, että Kimi löytää nopeammin autoonsa hyvät säädöt ja joutaa näin tekemään näitä aero-testejä. Silloin olit varmaan sitä mieltä, että sarjan selkein ykköskuljettaja on Romain Grosjean?

EDIT. Sen verran ketjun aiheestakin, että voisin kyllä lyödä vetoa, että Alonso voittaa huomenna. Tallimääräyksellä tahi ilman. Sateella tahi ilman. En usko, että Massa kykenee vastaamaan Fernandon kisavauhtiin ja Vettelillä ei renkaat kestä riittävän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Miksi Webberillä ei koskaan startissa loksada kohdalleen kun on Vettelin rinnalla. Jotain hämärää siinä on... Edes kerran pääsisi Vetteliä paremmin muttei...
Webberillä ei ylipäätään loksahda startissa kohdalleen, niin mikä ihme tuo nyt on? Katsotaan nyt vaikka huomennakin, startin jälkeen ajaa sijoilla 10 paikkeilla. Ja voipahan se Vettelin läheisyys vaikuttaa Webberiin ihan itseensä, liikaa paineita ja puristusta.

Skyn lähetyksissä Webberin startteja on analysoitu, ja ihan omaksi tumpeloinniksi ovat osoittautuneet.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mikäli kauden puolivälissä on yhä tilanne sellainen, että Grosjean on pahoissa vaikeuksissa, niin sitten voidaan verrata parin viime kauden Massaan. Nyt on kuitenkin ollut vain yksi kisa, jossa Grossu oli ongelmissa, joten ihan en lähtisi vertaamaan enkä väittämään, että tiimi pyörii täysin Kimin ympärillä. Mutta mikäli kymmenen kisan jälkeen Romain valittaa, ettei vieläkään ole saanut autoaan haluamiinsa säätöihin, niin kyllähän silloin voidaan olettaa, että Kimi on tallin ykkösprioriteetti, eika Romainin ongelmiin oikein jakseta keskittyä.


Heitähän faktaa siitä, että Kimi ajaa "selkeästi paremmilla osilla". Ei ne osat nyt varmaan niin merkittävästi paremmat kuitenkaan ole. Eikös Melbournessakin ollut eri osat vain perjantaina? Viime kaudella taisi olla aika monta kisaa, jossa Kimillä testattiin auton tulevaisuuden osia (nimenomaan niin, että osat tulisivat mahdollisesti tulevaisuudessa käyttöön) ja Grosjean haki omia säätöjään. Sitä perusteltiin sillä, että Kimi löytää nopeammin autoonsa hyvät säädöt ja joutaa näin tekemään näitä aero-testejä. Silloin olit varmaan sitä mieltä, että sarjan selkein ykköskuljettaja on Romain Grosjean?

EDIT. Sen verran ketjun aiheestakin, että voisin kyllä lyödä vetoa, että Alonso voittaa huomenna. Tallimääräyksellä tahi ilman. Sateella tahi ilman. En usko, että Massa kykenee vastaamaan Fernandon kisavauhtiin ja Vettelillä ei renkaat kestä riittävän hyvin.
Heitin asian kärjistetysti. Talli on ilmoittanut myös julkisesti, että Kimi on number 1 ja Romain opettelee. Viime kauden jutut käännetiin niin, että Kimi oli kärsijä niissä. Tosiasiassa olikin, mutta JOS olisi olleet onnistuneita, olisi hyötynyt niistä ensimmäisenä. Viime kaudella ei ilmoitettu alunperin ykkösta ja kakkosta, vaan taidettiin taata tasapuolinen kohtelu.

Itse en näe Kimi/Grosjean, Alonso/Massa ja Vettel/Webber kohteluissa mitään eroavaisuuksia. Jokaisessa näissä tallissa on ykkösviulun soittaja, mutta kakkoskuskikin saa hyvää kohtelua. Ei Ferrarillakaan kaikki pyöri Alonson ympärillä, vai onko nämä aika-ajot niitä osoittaneet? Kyllä Massalle tarjotaan aivan kilpailukykyinen auto, tosin Alonso saanee parhaat osat Vettelin ja Räikkösen tyyliin. Myöskin auto räätälöidään ykköskuljettajalle sopivaksi, kuten tänä vuonna Kimille auto istuu hyvin. Kakkoskuljettaja saa pärjätä niillä ominaisuuksilla, mitä tallitoverin jäljiltä jää. Joskus se natsaa, kuten Massalla nyt ja Webberillä pari kautta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Skyn lähetyksissä Webberin startteja on analysoitu, ja ihan omaksi tumpeloinniksi ovat osoittautuneet.
Kuka analysoi siellä startteja? Jos taso on maikkarin tasoa, en yhtään luota asiantuntemukseen. En siis muista kuka siellä kommentoi lähetyksiä...
Muutenkin eihän ulkopuoliset voi sanoa varmasti, onko lähtöä esim. häiritty tai vst. Formula 1 kun on niin kieroa peliä loppupeleissä, että kaikki on mahdollista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Menee aikalailla off-topiciksi jutut nyt. Eli let's go Kimi vs. Alonso -toikkiin, vaikka.

Mutta ei se kyllä täysin pois laskuista ole sekään vaihtoehto, että autoa olisi Kimin maun mukaan tehty ja Grosjean jäänyt kakkosasemaan.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Heitin asian kärjistetysti. Talli on ilmoittanut myös julkisesti, että Kimi on number 1 ja Romain opettelee. Viime kauden jutut käännetiin niin, että Kimi oli kärsijä niissä. Tosiasiassa olikin, mutta JOS olisi olleet onnistuneita, olisi hyötynyt niistä ensimmäisenä. Viime kaudella ei ilmoitettu alunperin ykkösta ja kakkosta, vaan taidettiin taata tasapuolinen kohtelu.

Itse en näe Kimi/Grosjean, Alonso/Massa ja Vettel/Webber kohteluissa mitään eroavaisuuksia. Jokaisessa näissä tallissa on ykkösviulun soittaja, mutta kakkoskuskikin saa hyvää kohtelua. Ei Ferrarillakaan kaikki pyöri Alonson ympärillä, vai onko nämä aika-ajot niitä osoittaneet? Kyllä Massalle tarjotaan aivan kilpailukykyinen auto, tosin Alonso saanee parhaat osat Vettelin ja Räikkösen tyyliin. Myöskin auto räätälöidään ykköskuljettajalle sopivaksi, kuten tänä vuonna Kimille auto istuu hyvin. Kakkoskuljettaja saa pärjätä niillä ominaisuuksilla, mitä tallitoverin jäljiltä jää. Joskus se natsaa, kuten Massalla nyt ja Webberillä pari kautta sitten.
Viimeisen OT-postini pistän vielä.

Joo, oikeassa olet. Käsittääkseni Red Bull taitaa edelleen väittää, että heillä on täsmälleen tasapuolinen kohtelu. Eri asia toki, onko näin. Ferrari ja Lotus ovat molemmat epäsuorasti sanoneet, että painopiste on enemmän toisella kuskilla. Mielenkiintoista olisi nähdä huomenna Massa kisan keulilla. Joutuisiko hän luovuttamaan sijansa kisan lopulla mikäli Alonso olisi toisena?
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Kuka analysoi siellä startteja? Jos taso on maikkarin tasoa, en yhtään luota asiantuntemukseen. En siis muista kuka siellä kommentoi lähetyksiä...
Muutenkin eihän ulkopuoliset voi sanoa varmasti, onko lähtöä esim. häiritty tai vst. Formula 1 kun on niin kieroa peliä loppupeleissä, että kaikki on mahdollista.
Martin Brundle, Damon Hill, Johnny Herbert ja Anthony Davidson Skyn f1-tiimissä joten kyllä siellä varmaan asiantuntemusta on. Mutta kun muistelee kautta 2009, niin yllättävän paljon sattui nimenomaan starttiongelmia myös Rubensille...

Mutta topikin aiheesta, on Alonso ollut Massan kanssa tiukoilla. Ajan kysymys milloin kisatapahtumat menevät niin että Massankin taktiikka osuu väkisin kohdalleen ja tulee Alonsolle tappio tallikaverille joka vaikuttaisi tuolla autolla olevan se nopeampi. Alonson selityksiä odotellessa...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Mutta topikin aiheesta, on Alonso ollut Massan kanssa tiukoilla. Ajan kysymys milloin kisatapahtumat menevät niin että Massankin taktiikka osuu väkisin kohdalleen ja tulee Alonsolle tappio tallikaverille joka vaikuttaisi tuolla autolla olevan se nopeampi. Alonson selityksiä odotellessa...
Viimeksi tänään Alonso kehui Massan suorituskykyä ja kertoi, että Massalla oli ongelmansa. Alonso siis tiedostaa Massan nopeuden + myönsi viime kaudella Massa olleen myös nopeampi kisassa. En usko, että kisan loppupuolella nähdään sijamuutoksia jos varikkopysähdysten aikaan niitä ei tule.

E: Tähän loppui OT-tässä ketjussa minun osalta huomattuani moden viestin....
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Viimeksi tänään Alonso kehui Massan suorituskykyä ja kertoi, että Massalla oli ongelmansa. Alonso siis tiedostaa Massan nopeuden + myönsi viime kaudella Massa olleen myös nopeampi kisassa. En usko, että kisan loppupuolella nähdään sijamuutoksia jos varikkopysähdysten aikaan niitä ei tule.

E: Tähän loppui OT-tässä ketjussa minun osalta huomattuani moden viestin....
Moden kommentti oli tämä:
Mutta ei se kyllä täysin pois laskuista ole sekään vaihtoehto, että autoa olisi Kimin maun mukaan tehty ja Grosjean jäänyt kakkosasemaan.
Eli ihan yhtä OT kuin muittenkin OT-viestien kirjoittajilla. (kuten minulla)
Ihan turha moden kitistä OT-viesteistä, ellei itsekään kykene pysymään asiassa.

No tämä tästä. Todennäköisesti saan taas bannia kun erehdyin kritisoimaan moden toimintaa kuumassa ketjussa jota porukka lukee.
Jotenkin vaan tuntuu naurettavalta, että modet saa kyllä omasta mielestään hairahtua sivuraiteelle, mutta muut ei.

Alonsosta ei tähän ole muuta sanottavaa, kuin että, sama Alonson sijoituksien parantaminen Massan kustannuksella näyttää jatkuvan jos tilaisuus siihen tulee. Massa vaan on nyt sinut autonsa kanssa ja tehnyt myös Alonsolle selväksi, että nopeutta löytyy.
Eipä silti, Alonso on aina vahva kisassa ja saa puristettua olemassa olevilla resursseilla usein melko vahvoilta näyttäviä suorituksia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Eli sinun mielestäsi Webberin huonous starteissa on tiimin vika? Tai sitten tiimi jotenkin vaikuttaa tähän sinetöityyn ja suljettuun ECU:un, joka taisi Australiassa bugata Webberin autossa? Tai kenties Webber ihan piruuttaan pilaa omat mahdollisuutensa starteissa kostaakseen kohtelunsa kakkoskuskina?

Tai sitten mies oikeasti ei vaan osaa startata yhtä hyvin kuin muut. Veikkaisin kyllä itse ihan viimeistä. Olisi se loogisin vaihtoehto. Ja aika selvästi vielä.
Edit offtopikkia tämäkin
Tuosta itseasiassa joku oli hieman laskenut että 09 vuoteen asti webber keskimäärin keräsi 0.2 sijoitusta starteissa joten ei ollut loisto starttaaja mutta ei surkeakaan.
Autosprortilla siis
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Mielenkiintoista olisi nähdä huomenna Massa kisan keulilla. Joutuisiko hän luovuttamaan sijansa kisan lopulla mikäli Alonso olisi toisena?
Mielenkiintoista olisi nähdä. Mutuilen että Massa voisi saadakin siinä tapauksessa voittaa.
 

MORO551

Rekisteröity käyttäjä
Liittynyt
2.7.2012
Viestit
77
Renkaiden toimiessa Massa on ollut aina kova aika-ajaja, siinä missä esimerkiksi Alonso ei niinkään. Se että kisassa Massa ei Alonsomaisesti pysty pitämään tasaisuutta yllä, tiputtaa yleensä miehen kärkitaistosta. Lisäksi Alonson racecraft on eri luokkaa kuin Massalla.

Ja kai Ferrarin "yhden kärjen taktiikka" alkaa saamaan jo tälläkin forumilla hyväksyntää? Tekeehän mm. Lotus aivan samaa.
Miten niin? Ne vaan ei ehtiny valmistaa niitä päivityksiä viikossa molemmille kuskeille.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Tämän hetkein selkein ykköskuljettaja on Kimi Matias Räikkönen. Ajaa selkeästi paremmilla osilla kuin Grosjean. Annatko jonkun osviitan alkukauden käskytyksistä?
Itävalta 2002. Saksa 2010 oli jo himpun yli kauden puolivälin, joten sitä ei ehkä voi laskea.

Tohon toiseen asiaan saitkin jo vastauksen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Taitaa forumilla olla tänää isommat bileet Alonson keskeytyksen johdosta kuin Kimin voitosta :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös