Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Renkaat nyt viimeistään muuttuivat ainakin kun Pirelli tuli sarjan ainoaksi rengastoimittajaksi ja renkaatkin usein muuttuvat tai ovat muuttuneet vähän väliä jopa kausienkin aikana eri syistä.

Räikkönen kyllä kuitenkin pystyy ja on pystynyt hyödyntämään renkaansa hyvin usein oikein ja on vähän kuin eräänlainen uuden sukupolven Patrick Tambay siihen nähden mitä renkaiden säästämiseen tulee.:)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kimillä käynyt aika tuuri taktiikoiden ja turva-autojen kanssa kahdessa kisassa putkeen. Balsamia haavoille kun Alonso juuttuu kerrankin hitaan perään koko kisaksi :eek:
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Kimillä käynyt aika tuuri taktiikoiden ja turva-autojen kanssa kahdessa kisassa putkeen. Balsamia haavoille kun Alonso juuttuu kerrankin hitaan perään koko kisaksi :eek:
Katsoin kyllä Singaporen kisan, mutten vieläkään ymmärrä missä kohtaa SC oli onnekas Kimin kisan suhteen.

Mokpon eka SC oli taas ihan legendaarista (mielestäni): Kimi kuittaa Perezin, joka jättää jarrutuksen, niin myöhäiseksi ettei ehtoopuolen oikea eturengas kestä miehekästä lukkojarrutusta -> näyttävä rusahdus ja SC -> Kimi kruisailee uusilla nakeilla kun muut tekee pakolliset stopit -> helppo ohitus ja kakkoseksi -> ei juma mikä kisa xD -> jotain tuuria ja magiaa todellakin.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kyl mää sanosin et se renkaan optimitoiminta lähtee ihan ajotapaan soveltuvasta rungosta eniten. Pyöränkulmalla ja jousigeometrialla sitä voidaan muuttaa hiukan mutta perusgeometria on kuitenkin rungosta kiinni
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Koreassa ilman turva-autoja palkintopallilla olisivat varmaan olleet ihan samat kolme miestä. Ainoa ero siinä, että Lotus-kuskit olisivat olleet toisinpäin.

Singaporessa taas nousu kolmanneksi oli enemmän Mersun hölmöilyä. Alonsomaisella taktiikalla olisivat varmaan olleet edellä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kyl mää sanosin et se renkaan optimitoiminta lähtee ihan ajotapaan soveltuvasta rungosta eniten. Pyöränkulmalla ja jousigeometrialla sitä voidaan muuttaa hiukan mutta perusgeometria on kuitenkin rungosta kiinni
No mitäs se runko muuta tekee kuin on laatikko johon pyöräntuenta pultataan kiinni? Jos se runko on aivan naurettava letku niin tokihan se estää muun pyöräntuennan toiminnan mutta eiköhän ne rungot F1:sissä ole aivan riittävän jäykiksi rakennettuja pl. viimevuoden Lotus :D
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No mitäs se runko muuta tekee kuin on laatikko johon pyöräntuenta pultataan kiinni? Jos se runko on aivan naurettava letku niin tokihan se estää muun pyöräntuennan toiminnan mutta eiköhän ne rungot F1:sissä ole aivan riittävän jäykiksi rakennettuja pl. viimevuoden Lotus :D
Painojakauma, akseliväli jne?
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Painojakauma, akseliväli jne?
Painojakauma ei ole rungosta kiinni, F1:ssä se on nykyään myös määritelty vakioksi joten sitä ei pääse edes muuttamaan vaikka haluaisi. Eli auton painojakauma saadaan rungosta riippumatta halutuksi ja sääntöjen mukaiseksi. Akseliväli nyt vaikuttaa vähän mutta esimerkiksi ne Lotuksen eri akselivälin versiot on samalla rungolla.

Sitten rungon ympärillä on nyky F1-autossa aivan pirusti tekniikkaa ja härpätintä mikä vaikuttaa ajettavuuteen aivan pirusti, perushommathan ovat jousitusgeometria, iskunvaimennus, kallistuksenvakaus, jousivakiot yms. joilla kaikilla saa yksinäänkin jo ajettavuuden säädettyä laidasta laitaan niin halutessaan. Nyky F1:ssä on sitten vielä passiivista hydrauliikkaa yhdistämässä jousien painumaa yms. pyörältä toiselle jossa se suurin haaste säätötyössä on, aktiivitekniikalla ja tietokoneellahan säädöt saatiin optimiin jo aikapäiviä sitten mutta kun mokomat mentiin kieltämään niin pitää toimia vaikeamman kautta.....
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eiköhän siin viimevuoden Lotissa just liiallinen jäykkyys ollut se suurin ongelma.

Jos raideleveys on vakio niin mitä osaa muuttamalla tukivarsien geometria ja toiminta muuttuu? Minkä jäykkyyttä muuttamalla painonsiirtymä muuttuu?

Eiköhän noissa laitteissa jousta just tasan eikä melkeen lähes joka ikinen palikka sen verran kun on suunniteltukin ja kamalan vaikea kuvitella et ainoastaan jousi ja iskunvaimennin hoitaa vaimennuksen kun ei se ole sitä tehny pitkään aikaan edes kotimaisissa ex-siipiluokissa ;)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eiköhän siin viimevuoden Lotissa just liiallinen jäykkyys ollut se suurin ongelma.
F1-hiilikuiturungot eivät jousta käytännöllisesti yhtään. Tukivarsien kiinnityspisteet olivat liian heikkoja, eihän siinä muuta ongelmaa ollut. Hiilikuiturunkojen suurin etu metallisiin ei ole se painonsäästö vaan se että ne saatiin tehtyä käytännössä joustamattomiksi.

Jos raideleveys on vakio niin mitä osaa muuttamalla tukivarsien geometria ja toiminta muuttuu? Minkä jäykkyyttä muuttamalla painonsiirtymä muuttuu?
Ai meinasit että alustan säätöjä lähdetään hakemaan rungon kiinnityspisteitä muuttamalla :D. Joka ikinen palikka siinä on mahdollista säätää eli rungon kiinnityspiste on toinen ja olkavarsi toinenpää ja jos halutaan jotain säätää niin olkavarrenpäästä. Kuten on tehty esimerkiksi nyt kun Lotus pidensi akseliväliä 10 cm, runkoa ei muutettu.

Eiköhän noissa laitteissa jousta just tasan eikä melkeen lähes joka ikinen palikka sen verran kun on suunniteltukin ja kamalan vaikea kuvitella et ainoastaan jousi ja iskunvaimennin hoitaa vaimennuksen kun ei se ole sitä tehny pitkään aikaan edes kotimaisissa ex-siipiluokissa ;)
Renkaat joustavat paljon, valitettavasti kun säännöt ne mokomiksi kumipalloiksi ovat määritelleet mutta runko ei jousta, joustamaton runko on perusedellytys sille että jousitus saadaan ylipäätään toimimaan kunnolla puhumattakaan siitä että sitä saadaan säädettyä kulloisellekin radalle halutuksi. On meinaan helvetin paljon helpompaa säätää niitä jousia ja iskunvaimentimia kuin lähteä pajalle tekemään uutta runkoa kun tarvitsee hiukan muuttaa auton säätöjä....... Mitä siihen uuden hiilikuiturungon tekemiseen Lotuksella meni, pari kuukautta......
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ai meinasit että alustan säätöjä lähdetään hakemaan rungon kiinnityspisteitä muuttamalla :D.
En. Sitä tarkoitin että kiinnitykset tietyssä kohtaa tekee tietyllä tapaa käyttäytyvän auton jossa ei joka jätkälle enää säätöikkuna perinteisin menetelmin riitä..

Mut ei siinä, kun kerran asiasta tiedät paremmin niin sovitaan että runkomateriaali ja tukivarsien sekä ohjauksen kiinnityspisteet ei vaikuta laitteeseen millään tavalla koska olkatappeja ja jousia muuttamalla kaikki ratkeaa..
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
En. Sitä tarkoitin että kiinnitykset tietyssä kohtaa tekee tietyllä tapaa käyttäytyvän auton jossa ei joka jätkälle enää säätöikkuna perinteisin menetelmin riitä..

Mut ei siinä, kun kerran asiasta tiedät paremmin niin sovitaan että runkomateriaali ja tukivarsien sekä ohjauksen kiinnityspisteet ei vaikuta laitteeseen millään tavalla koska olkatappeja ja jousia muuttamalla kaikki ratkeaa..
No nythän on hyvä esimerkki tämän vuoden Lotus, akseliväliä piti kasvattaa kymmenen senttiä joka automaattisesti pistää koko jousituksen kaikilta osiltaan uusiksi ja silti ei tarvittu runkomuutoksia. Eli säätöikkuna kattaa tuommoisen kymmenen sentin akselivälimuutoksenkin, normalemmissa säätötoimenpiteissä tulaan toimeen milleillä joten mikä on se ongelma jonka näet?

Niin ja oletko edes katsonut F1-runkoa ikinä, kiinnityspisteet on säädettävissä todella suurella alueella joka suuntaan. Takatukivarrethan ovat kiinni moottori/vaihteistopaketissa joka toimii osana runkoa joten senkin suhteen mitään hallittua rungon joustoa on hiukan vaikea edes kuvitella......
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
No nythän on hyvä esimerkki tämän vuoden Lotus, akseliväliä piti kasvattaa kymmenen senttiä joka automaattisesti pistää koko jousituksen kaikilta osiltaan uusiksi ja silti ei tarvittu runkomuutoksia. Eli säätöikkuna kattaa tuommoisen kymmenen sentin akselivälimuutoksenkin, normalemmissa säätötoimenpiteissä tulaan toimeen milleillä joten mikä on se ongelma jonka näet?

Niin ja oletko edes katsonut F1-runkoa ikinä, kiinnityspisteet on säädettävissä todella suurella alueella joka suuntaan. Takatukivarrethan ovat kiinni moottori/vaihteistopaketissa joka toimii osana runkoa joten senkin suhteen mitään hallittua rungon joustoa on hiukan vaikea edes kuvitella......
Tukivarren kiinnityspisteet on täysin samat, etutukivarsien kulmaa suoristettiin sen verran että tarvittavat 10cm akseliväliin saatiin lisää. Eli renkaan napa siirtyi 10cm eteenpäin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös