Eiköhän siin viimevuoden Lotissa just liiallinen jäykkyys ollut se suurin ongelma.
F1-hiilikuiturungot eivät jousta käytännöllisesti yhtään. Tukivarsien kiinnityspisteet olivat liian heikkoja, eihän siinä muuta ongelmaa ollut. Hiilikuiturunkojen suurin etu metallisiin ei ole se painonsäästö vaan se että ne saatiin tehtyä käytännössä joustamattomiksi.
Jos raideleveys on vakio niin mitä osaa muuttamalla tukivarsien geometria ja toiminta muuttuu? Minkä jäykkyyttä muuttamalla painonsiirtymä muuttuu?
Ai meinasit että alustan säätöjä lähdetään hakemaan rungon kiinnityspisteitä muuttamalla
. Joka ikinen palikka siinä on mahdollista säätää eli rungon kiinnityspiste on toinen ja olkavarsi toinenpää ja jos halutaan jotain säätää niin olkavarrenpäästä. Kuten on tehty esimerkiksi nyt kun Lotus pidensi akseliväliä 10 cm, runkoa ei muutettu.
Eiköhän noissa laitteissa jousta just tasan eikä melkeen lähes joka ikinen palikka sen verran kun on suunniteltukin ja kamalan vaikea kuvitella et ainoastaan jousi ja iskunvaimennin hoitaa vaimennuksen kun ei se ole sitä tehny pitkään aikaan edes kotimaisissa ex-siipiluokissa
Renkaat joustavat paljon, valitettavasti kun säännöt ne mokomiksi kumipalloiksi ovat määritelleet mutta runko ei jousta, joustamaton runko on perusedellytys sille että jousitus saadaan ylipäätään toimimaan kunnolla puhumattakaan siitä että sitä saadaan säädettyä kulloisellekin radalle halutuksi. On meinaan helvetin paljon helpompaa säätää niitä jousia ja iskunvaimentimia kuin lähteä pajalle tekemään uutta runkoa kun tarvitsee hiukan muuttaa auton säätöjä....... Mitä siihen uuden hiilikuiturungon tekemiseen Lotuksella meni, pari kuukautta......