GT ja protot 2013

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Kokisin, että on aika vuoden 2013 GT- ja protokeskustelulle.

Kalentereita ensi vuodelle seuraavasti:

ALMS

*61st Mobil 1 Twelve Hours of Sebring, March 13-16 2013
*Tequila Patrón American Le Mans Series at Long Beach, April 19-20 2013
*American Le Mans Monterey (Laguna Seca), May 9-11 2013
*American Le Mans Northeast Grand Prix (Lime Rock Park), July 5-6 2013
*Mobil 1 presents Grand Prix of Mosport, July 19-21 2013
*Road Race Showcase (Road America), August 9-11 2013
*Grand Prix of Baltimore, August 30-31 2013
*Circuit of the Americas, September 19-21 2013
*ALMS at VIR, October 3-5 2013
*Petit Le Mans, October 16-19 2013
Alustavasti Long Beachin kisa on yhdistetty IndyCar -viikonlopun kanssa, Road America Grand-Amin ja Circuit of the Americas FIA:n WEC-viikonlopun kanssa.

FIA:n WEC-kalenteri taas näyttää tältä

14 April Round 1 6 Hours of Silverstone GBR
04 May Round 2 WEC 6 Hours of Spa-Francorchamps BEL
22/23 June Round 3 24 Heures du Mans FRA
31 August Round 4 6 Hours of Sao Paulo BRA
22 September Round 5 6 Hours of Austin * USA
20 October Round 6 6 Hours of Fuji JPN
10 November Round 7 6 Hours of Shanghai * CHN
30 November Round 8 6 Hours of Bahrain BAH

*To be confirmed
ALMS-kalenterin yhteydessä mainitun Grand-Amin kalenteri näyttää taas seuraavalta.

*January 24-27, 2013 Rolex 24 At Daytona
*February 28 - March 2 2013 Circuit of the Americas
*April 3-6, 2013 Barber Motorsports Park
*April 18-20, 2013 Road Atlanta
*May 31 - June 1 2013 Chevrolet GRAND-AM Detroit 200
*June 13-15, 2013 Mid-Ohio Sports Car Course
*June 28-30, 2013 Sahlen's Six Hours of The Glen
*July 26-26, 2013 Indianapolis Motor Speedway
*August 8-10, 2013 Road America
*August 16-17, 2013 Kansas Speedway
*September 6-7, 2013 Mazda Raceway Laguna Seca
*September 26-28, 2013 Lime Rock Park
Muiden sarjojen kalentereilla suapi vappaasti jatkoo
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Lexus Team Petronas TOM'S valitsi Kazuki Nakajiman uudeksi tiimikaveriksi James Rossiterin tälle vuodelle ja tiimi saattaa ajattaa toistakin autoa tänä vuonna GT500 luokassa, kuten myös NISMO. Mika Salo osallistuu Ferrarin kalustolla ensi viikolla Dubai 24h kisaan ja helmikuun alussa Bathurstin 24h kisaan. Rebellion Racing valitsee (Sebring, Le Mans, Petit) kisoihin kolmannen kuljettajan kolmikosta Adrian Zaugg, Congfu Cheng ja Dominic Kraihamer.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Sarjojen yhdistymisestä uutta tietoa

- GRAND-AM’s DP and the ALMS’ P2 classes will combine into one, headlining prototype class that also will include the revolutionary DeltaWing prototype, with performance of the cars balanced to maintain close competition.
- The ALMS’ Prototype Challenge (PC) class for spec prototypes will continue to run as a separate class.
- Both of the organizations’ production-based GT classes will continue as separate, distinct categories based on performance, preserving each class’ proud history and loyal fan following. As part of this plan, the ALMS’ GTC cars will join the GRAND-AM GTs.
- GRAND-AM’s new GX class, which is debuting at this year’s Rolex 24 later this month, is being explored as a possible addition to the GRAND-AM half of the GT mix in 2014-15. There also is the possibility that GX will run separately as a fifth class.


Koko uutinen tässä.
http://www.grand-am.com/News/GA_News/tabid/141/Article/53028/grand-am-american-le-mans-series-announce-class-structure-for-unified-series.aspx?cid=6383&sid=1

Eli P1-luokan tarina oli siinä. Mitenköhän mahtaa tuossa LMP2+DP-fuusiossa käydä; saavatko LMP2 -autot jatkaa avoprotojen perinnettä vai ajetaanko jatkossa vain umpinaisilla protoilla?
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Eli P1-luokan tarina oli siinä. Mitenköhän mahtaa tuossa LMP2+DP-fuusiossa käydä; saavatko LMP2 -autot jatkaa avoprotojen perinnettä vai ajetaanko jatkossa vain umpinaisilla protoilla?
Toivoisin että umpinaisilla tai sekä että, mutta LMP1sten poistuminen oli jo aiemminkin tavallaan tiedossa vaikka nyt vahvistus vasta tulikin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olenkos minä nyt ymmärtänyt jotain väärin, kun olen siinä käsityksessä, että WEC:n pääluokka on edelleen LMP1? Noista "pienemmistä" sarjoista LMP1 poistuu, mikä lienee kustannuksienkin kannalta järkevää. Kuten sekin, että Daytona protot yhtenäistetään samaan luokkaan, jolloin kisaminen ristiin mahdollistuu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Olenkos minä nyt ymmärtänyt jotain väärin, kun olen siinä käsityksessä, että WEC:n pääluokka on edelleen LMP1? Noista "pienemmistä" sarjoista LMP1 poistuu, mikä lienee kustannuksienkin kannalta järkevää. Kuten sekin, että Daytona protot yhtenäistetään samaan luokkaan, jolloin kisaminen ristiin mahdollistuu.
Jos totta puhutaan niin olet. Tässä oli kyse ALMS/Rolex Sports Car-fuusiosta. FIA tai ACO eivät liity tähän käytännössä mitenkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos totta puhutaan niin olet. Tässä oli kyse ALMS/Rolex Sports Car-fuusiosta. FIA tai ACO eivät liity tähän käytännössä mitenkään.
Mutta kun otsikko on GT ja portot 2013, niin tokihan WEC kuuluu tänne myös. Täällä on keskusteltu ikään kuin LMP1 poistuisi kokonaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mutta kun otsikko on GT ja portot 2013, niin tokihan WEC kuuluu tänne myös. Täällä on keskusteltu ikään kuin LMP1 poistuisi kokonaan.
Ei LMP1 poistu kokonaan, se pysyy WEC:in pääluokkana ja kenties Porschen (2014) jälkeenkin jossain vaiheessa mukaan tulossa muitakin uusia tehtaan LMP1 valmistajia. Kuskit sanoivat että WEC:ssä on paljon potenttiaalia, mutta markkinointia on parannettava, Lapierre haluaisi enempi tehtaan LMP1 autoja mukaan, Kaffer surkuttelee LMP2 autojen vävyyttä ja Marc Lieb puolestaan kaipaisi GTE Pro luokkaan enemmän autoja. Varsinkin LMP1 luokalta odotetaan paljon vuonna 2014.
Dumas ja Bernhard on vissiin jo pyydetty Audilta takaisin ("lainassa").
Joo tämän Dumas ja Bernhard vahvistivat vähän aikaa sitten Autosport lehdessä että ovat nyt Porschen LMP1 miehiä ja vahvasti tiimiin viedään myös Nick Heidfeldiä ja Neel Jania ensi vuodeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Oma näkemykseni Le Mans -sarjojen tulevaisuudesta olisi, että ALMS ja ELMS -sarjoissa kalusto voisi olla jatkossakin kaikenkirjavaa Deltawingeistä GT-autoihin ja avoprotoihin. WEC:n taas toivoisin kehittyvän lähemmäksi "vanhan hyvän ajan" C-ryhmää umpiprotoineen. Mielenkiintoista onkin nähdä onnistuvatko vuoden 2014 sääntömuutokset nostamaan varsinkin LMP1-luokan uuteen kukoistukseen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Samoilla tonteilla mielipiteissä. Vaikka pelkästään umpiautoilla ajettavista kilpailuista voi mielikuvat johtaa C-ryhmän/IMSA GTP:n aikoihin, on avokattoisillakin oma paikkansa urheiluautosarjojen kehityksessä.
Vähintään CanAm-sarjan kulta-aikojen kautta, IMSA:n WSC-kausi tai varhainen FIA Sportscar ei ehkä nauti samanlaista arvostusta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Dailysportscar sivuston Graham Goodwin oli vieraillut TMG:n tehtaalla.
Oma näkemykseni Le Mans -sarjojen tulevaisuudesta olisi, että ALMS ja ELMS -sarjoissa kalusto voisi olla jatkossakin kaikenkirjavaa Deltawingeistä GT-autoihin ja avoprotoihin.
Eiköhän tulevaisuuden ALMS/Rolex sarjassa nähdä DP/LMP2/GT autoja sekaisin radalla ja nykyisille ELMS-tiimeille WEC on liian kallis, muuten ne kaikki olisivat hakeneet paikkaa WEC:iin, niiin eiköhän ELMS pysy vain varattomien LMP2/GT tiimien kotikenttänä.
WEC:n taas toivoisin kehittyvän lähemmäksi "vanhan hyvän ajan" C-ryhmää umpiprotoineen. Mielenkiintoista onkin nähdä onnistuvatko vuoden 2014 sääntömuutokset nostamaan varsinkin LMP1-luokan uuteen kukoistukseen.
Luulen että pitää olla enemmänkin kuin Porsche/Toyota/Audi LMP1 tehdastiimit että se nousee siihen WSC:n parhaimpien päivien loistoon, toki muutamia muitakin tehdas valmistajia LMP1:siin huhuttu. Aikansa vie että se nousee ihan huippuunsa, ehkä täytyy odottaa sinne aikavälille 2015-18, mutta toki se jo vuonna 2014 rupeaa kenties hyvältä näyttämään, ei avausvuosikaan huono ollut. Nykyään WEC:ssä protot ja GT:t toimii hyvin yhdessä eikä pelkät protot kuitenkaan kantaisi kunnon sarjaa automäärien puolesta, niin ei kannata haaveilla että paljaita protoja WEC:ssä nähtäisiin lähitulevaisuudessa. Vaikka tulevaisuudesta on keskusteltukin, niin kyllä minua tuleva 2013 WEC kausikin myös kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Eiköhän tulevaisuuden ALMS/Rolex sarjassa nähdä DP/LMP2/GT autoja sekaisin radalla ja nykyisille ELMS-tiimeille WEC on liian kallis, muuten ne kaikki olisivat hakeneet paikkaa WEC:iin, niiin eiköhän ELMS pysy vain varattomien LMP2/GT tiimien kotikenttänä.
http://auto-racing.speedtv.com/article/elms-series-cancels-remainder-of-2012-races-teams-invites-to-petit-le-mans/

Tällä kaudellahan koko kaudelle rekisteröityneet ELMS-tiimit saivat logistiikka-apua järjestäjien suunnalta jotta pystyivät kalustonsa viemään Petit Le Mans'iin. Jotain kertoo budjeteista, vaikka rahaa varmasti säästyi kun Algarven ja Brnon kisat peruuntuivat.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Dailysportscar sivuston Graham Goodwin oli vieraillut TMG:n tehtaalla.
Eiköhän tulevaisuuden ALMS/Rolex sarjassa nähdä DP/LMP2/GT autoja sekaisin radalla ja nykyisille ELMS-tiimeille WEC on liian kallis, muuten ne kaikki olisivat hakeneet paikkaa WEC:iin, niiin eiköhän ELMS pysy vain varattomien LMP2/GT tiimien kotikenttänä.Luulen että pitää olla enemmänkin kuin Porsche/Toyota/Audi LMP1 tehdastiimit että se nousee siihen WSC:n parhaimpien päivien loistoon, toki muutamia muitakin tehdas valmistajia LMP1:siin huhuttu. Aikansa vie että se nousee ihan huippuunsa, ehkä täytyy odottaa sinne aikavälille 2015-18, mutta toki se jo vuonna 2014 rupeaa kenties hyvältä näyttämään, ei avausvuosikaan huono ollut. Nykyään WEC:ssä protot ja GT:t toimii hyvin yhdessä eikä pelkät protot kuitenkaan kantaisi kunnon sarjaa automäärien puolesta, niin ei kannata haaveilla että paljaita protoja WEC:ssä nähtäisiin lähitulevaisuudessa. Vaikka tulevaisuudesta on keskusteltukin, niin kyllä minua tuleva 2013 WEC kausikin myös kiinnostaa.
No kyllä minä olisin aivan tyytyväinen, jos LMP1-luokassa olisi edes 3 vakavasti otettavaa tehdastallia kamppailemassa Le Mansista ja sarjan mestaruudesta. Toivottavasti tänä vuonna Toyota vihdoin katkaisisi Audin paria välivuotta (2003 & 2009) lukuunottamatta kestäneen voittoputken La Sarthella. :thumbup:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4615
Sijainti
Salo
Toivottavasti tänä vuonna Toyota vihdoin katkaisisi Audin paria välivuotta (2003 & 2009) lukuunottamatta kestäneen voittoputken La Sarthella. :thumbup:
2003 voidaan myös pistää Audin piikkiin. Bentleyssä kone kun oli neljälitraiseksi kasvatettu muunnos R8:n vastaavasta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Mika Salo vetäisee Dubaissa päälleen italialaisen AF Corse -tiimin haalarit ja saa alleen Ferrari 458 Italia GT3 -ajokin.

To 10.1 Nelonen Pro 2
Klo 14.00 LIVE: Dunlop 24h Race, aika-ajot
Klo 16.00 LIVE: Dunlop 24h Race, harjoitukset

Pe 11.1. Nelonen Pro 2
Klo 11.30 LIVE: Dunlop 24h Race, osakilpailua
Klo 15.30 LIVE: Dunlop 24h Race, osakilpailua
Klo 22.00 LIVE: Dunlop 24h Race, osakilpailua

La 12.1 Nelonen Pro 2
Klo 9.00 LIVE: Dunlop 24h Race, osakilpailua

Nelonen Pro
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ollut kuulemma jotain kohinaa siitä että DP:t voisivat ehkä osallistua Le Mansiin. Tosin todennäköisesti näin ei käy, mutta ideaa on heitelty ilmaan.
 
Ylös