Yleisesti ottaen formulakuskit menettävät muutaman kymmenyksen jo jossain 30-33 ikävuoden tienoilla, puhumattakaan yli 40-vuotiaasta kuskista. Schumin suoritus Nicoa vastaan viimeisenä vuonna oli huikea, jos ikätekijä otetaan huomioon. Motogp:ssä Valentino Rossi on hyvä esimerkki siitä, että useimmiten jo hieman yli 30 vuotias kuljettaja on menettänyt terävimmän suoritustason. Jo Schumia paljon nuoremmat kuskit, kuten Fisichella, Coulthard, Villeneuve ja Trulli olivat loppuaikoinaan hitaita nuorempiin kuskeihin nähden.
Itse olen pitänyt Nicoa ihan viime vuosiin saakka yhtä hyvänä kuljettajana kuin Vetteliä, kuten esim. Gerhard Berger. Uskon, että Hamiltonia Rosberg ei pysty vauhdillisesti täysin vastaamaan, mutta jossain Buttonin ja Hamilton puoliväslissä Rosberg lienee nopeudellisesti. Aikajot Hamiltonille 65-35%. Hamiltonia pidetään laajalti tämän hetken nopeimpana kuljettajana. Rosbergin olisi mielestäni pitänyt olla selkeästi pappa-Schumia nopeampi viimeisenä vuotena ollakseen Hamiltonin tasolla. Nyt aika-ajot menivät 10-10 Schumilla ja Nicolla, mikä kuvastaa nopeustilannetta nykykalustolla. Itse en kuitenkaan pidä mahdollisena, että edes Schumacher olisi 42 vuotiaana yhtä nopea kuin tämän hetken nopein kuljettaja.
Schumacherin uran jaksotan itse kolmeen osaan:
1) Benetton-aika ja Ferrarin alkuaika. Käsittämättömiä suorituksia, sateella kierroksella muista ohi jne. Ajo kuin tanssia ja erot tallikavereihin tähtitieteellisiä. Tähän ei voi vastata, että kyse olisi ollut etuoikeutetusta suosikkiasemasta talleissa jne. Tätä perustelen sillä, että sateella ero oli vielä isompi (sadelahjoja ei voi ostaa tallipäälliköltä). Silloin kun Ferrari tuki Irvineä mestariksi vauhdillinen ero oli aivan yhtä suuri kuin muissa kisoissa. Nähdäkseni tämän alkuaikojen Schumin kaltaista taikaa ajossa voisi nykykuskeista olla ainoastaan Hamiltonilla.
2) Ferrarin loppuaika. Uskoakseni vielä Alonson tai Vettelin tasoinen kuski, mutta ei mielestäni ajollisesti yhtä loistokas kuin 27-vuotiaana. Uskoisin, että 35-vuotias Schumi olisi kuitenkin peitonnut Rosbergin tämän vuotisella kalustolla. Top-2 kuski vielä tässä vaiheessa.
3) Paluuaika. Aloitti heikosti, mutta toisesta kaudesta alkaen hilasi itsensä Rosbergin tasolle kisanopeudessa ja viimeisenä vuotena oli mielestäni Rosbergin tasoinen kokonaisuudessaan, lukuunottamatta kolariherkkyyttä. Top-5-7 kuski vielä tässä vaiheessa.