"Kun otetaan miehestä mittaa tosissaan!" Tallikaveri-vertailu

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Herää kyllä kysymys tästä Nico-Schumacher asetelmasta!

Oliko Schumi jo hidastunut vai eikö vain enää saanut selkeää ykköskuskin asemaa?:confused:

Vai onko Nico varsin nopea ja pätevä?:idea:
Schumi hidastunut? Kyllä
Ei saanut selkeää ykköskuskin asemaa? Kyllä
Nico nopea ja pätevä? Kyllä
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Yleisesti ottaen formulakuskit menettävät muutaman kymmenyksen jo jossain 30-33 ikävuoden tienoilla, puhumattakaan yli 40-vuotiaasta kuskista. Schumin suoritus Nicoa vastaan viimeisenä vuonna oli huikea, jos ikätekijä otetaan huomioon. Motogp:ssä Valentino Rossi on hyvä esimerkki siitä, että useimmiten jo hieman yli 30 vuotias kuljettaja on menettänyt terävimmän suoritustason. Jo Schumia paljon nuoremmat kuskit, kuten Fisichella, Coulthard, Villeneuve ja Trulli olivat loppuaikoinaan hitaita nuorempiin kuskeihin nähden.

Itse olen pitänyt Nicoa ihan viime vuosiin saakka yhtä hyvänä kuljettajana kuin Vetteliä, kuten esim. Gerhard Berger. Uskon, että Hamiltonia Rosberg ei pysty vauhdillisesti täysin vastaamaan, mutta jossain Buttonin ja Hamilton puoliväslissä Rosberg lienee nopeudellisesti. Aikajot Hamiltonille 65-35%. Hamiltonia pidetään laajalti tämän hetken nopeimpana kuljettajana. Rosbergin olisi mielestäni pitänyt olla selkeästi pappa-Schumia nopeampi viimeisenä vuotena ollakseen Hamiltonin tasolla. Nyt aika-ajot menivät 10-10 Schumilla ja Nicolla, mikä kuvastaa nopeustilannetta nykykalustolla. Itse en kuitenkaan pidä mahdollisena, että edes Schumacher olisi 42 vuotiaana yhtä nopea kuin tämän hetken nopein kuljettaja.

Schumacherin uran jaksotan itse kolmeen osaan:

1) Benetton-aika ja Ferrarin alkuaika. Käsittämättömiä suorituksia, sateella kierroksella muista ohi jne. Ajo kuin tanssia ja erot tallikavereihin tähtitieteellisiä. Tähän ei voi vastata, että kyse olisi ollut etuoikeutetusta suosikkiasemasta talleissa jne. Tätä perustelen sillä, että sateella ero oli vielä isompi (sadelahjoja ei voi ostaa tallipäälliköltä). Silloin kun Ferrari tuki Irvineä mestariksi vauhdillinen ero oli aivan yhtä suuri kuin muissa kisoissa. Nähdäkseni tämän alkuaikojen Schumin kaltaista taikaa ajossa voisi nykykuskeista olla ainoastaan Hamiltonilla.

2) Ferrarin loppuaika. Uskoakseni vielä Alonson tai Vettelin tasoinen kuski, mutta ei mielestäni ajollisesti yhtä loistokas kuin 27-vuotiaana. Uskoisin, että 35-vuotias Schumi olisi kuitenkin peitonnut Rosbergin tämän vuotisella kalustolla. Top-2 kuski vielä tässä vaiheessa.

3) Paluuaika. Aloitti heikosti, mutta toisesta kaudesta alkaen hilasi itsensä Rosbergin tasolle kisanopeudessa ja viimeisenä vuotena oli mielestäni Rosbergin tasoinen kokonaisuudessaan, lukuunottamatta kolariherkkyyttä. Top-5-7 kuski vielä tässä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Hyvin kirjoitettu ylempänä!

Mielestäni Schumi yhdessä Brawnin ja Byrnen kanssa loi semmosen tallin Ferrarilla että Adrian Neweykin oli vähän ihmeissään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Hyvä kirjoitus...

Nähdäkseni tämän alkuaikojen Schumin kaltaista taikaa ajossa voisi nykykuskeista olla ainoastaan Hamiltonilla.
Vettelinkin nousu nopeasti kärjen tuntumaan Brasilian alkukierroksen jälkeen oli ripeää. Se tottakai oli tiimiltä yli"arviointia" että auto olisi ollut lähes ajokelvoton tms. kun sellaista juttelivat.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Alesi oli Ferrarin ratissa etenki -95 sateella mielestäni yhtä maaginen, kuin Schumacher myöhemmin. Sumi ei kuitenkaan -96 ekassa sadekisassa Brasiliassa ollu kovinkaan nopea, mutta myöhemmissä toki. Barcelonan monsuunikisan ylivoimaisuus selittyy mun mielestä aika pitkälle muiden huonoudella tossa kisassa. Muutenkaan tuota -96 kautta ei oikein voi käyttää tallikaverivertailussa, koska Irvinen asema oli äärimmäisen huono. Paitsi palkan suhteen. Aivan kaikki satsattiin yhteen autoon ja kuskiin ja se poikikin muutaman huippusuorituksen. Vertailuna vois käyttää edellistä kautta, kun Alesi ja Berger oli suht tasaväkisessä asemassa ja tallin kokonaistulos oli pisteiden valossa samaa luokkaa. Sijoitus toki nousi Benettonin romahduksen myötä, mutta Williamsin ois pitänyt olla huomattavasti ylivoimaisempi -96. Kuskien sähläily vei voittoja ja pallisijoituksia ja usein Michael pääsi korjaamaan hyödyn.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Schumin arvostustaha laskee se et monet kakkoskuskeista joutuivat ajamaan huonommilla autoilla.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Schumin arvostustaha laskee se et monet kakkoskuskeista joutuivat ajamaan huonommilla autoilla.
Totta. Schumin kohdalla myös se, että silloin testasivat Ferrarin omalla radalla yötä päivää. Samaan ei muilla talleilla mahdollisuutta ollut. Nyt kun posketon testaaminen oli kielletty, niin eipä vaarinkaan vauhti niin häikäissyt.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Barcelonan monsuunikisan ylivoimaisuus selittyy mun mielestä aika pitkälle muiden huonoudella tossa kisassa.
Olis kyllä tosi erikoinen selitys yhtään mihinkään. Ei se oo hyvä, muut on huonoja. Ihan oikeakin syy oli - Ferrarin vara-auto oli yksin Schumia varten, ja siihen oli lyöty täydet sadesäädöt. Muut menivät kuka milläkin kompromissilla, Schumi taas saattoi ennen starttia valita sopivan auton.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olis kyllä tosi erikoinen selitys yhtään mihinkään. Ei se oo hyvä, muut on huonoja. Ihan oikeakin syy oli - Ferrarin vara-auto oli yksin Schumia varten, ja siihen oli lyöty täydet sadesäädöt. Muut menivät kuka milläkin kompromissilla, Schumi taas saattoi ennen starttia valita sopivan auton.
Kyllä mä ton muistin. Niputin sen vaan tuohon huonouteen muiden osalta ja pitäähän sitä täkyjä jättää. Olihan se muiden tallien huonoutta siinä, etteivät osanneet hyödyntää vara-autoa samalla tapaa edes vuorossa olevalle kuskille. Huonolle suorituskyvylle on yleensä joku syy ja aika harvoin se jonkun kuskin loistavuus on pelkkää henkilökohtaista ylivoimaisuutta. Vaikuttavat seikat tulee yleensä ilmi vasta ajan kans, jos tulevat. Michaelin kohdalla kun tuota -96 kautta on hyvin usein käytetty esimerkkinä hänen ylivoimaisuudestaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Totta. Schumin kohdalla myös se, että silloin testasivat Ferrarin omalla radalla yötä päivää. Samaan ei muilla talleilla mahdollisuutta ollut. Nyt kun posketon testaaminen oli kielletty, niin eipä vaarinkaan vauhti niin häikäissyt.
Siinä tulikin 1 merkittävä syy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja kun ottaa vielä huomioon sen, että Ferrarin testiradat sijaitsevat niin lähellä tukikohtaa niin Ferrarin ajajilla oli melkoisen helppoa tehdä tuloksia. Etenkin Schumilla. Tosin rajoittamattoman testauksen aikana muutkin huipputallit venyivät venyivät varsin suuriin kilometrimääriin kauteen.

Nykypäivän rajoitettujen testauksien kanssa vertailukelpoisia ovat lähinnä vain rahapulan vaivaamat tallit siihen aikaan ja niissäkin oli lukuisia maksutestaajia joiden rahoja käytettiin varsin surutta ja siten kaverit saivat lahjaksi testiaikaa.

Oliver Beretta oli muun muassa tällainen tapaus ensin Lotusilla ja sittemmin Larroussella ennen vuoden 1994 kisapestiään.

Tallikaverien osalta verrattaessa Mansellilla näin ensialkuun oli erittäin paljon kovan luokan nimiä tallikavereina jossain vaiheessa uraa. Eikä häntä pelottanut Piquet, Prost tai edes Sennakaan. Sennallakin oli välillä vaikeaa Nigelin kanssa.

Sama tietty sisäinen pelko oli myös Schumilla suhteessa Jean Alesiin vuosina 1994 ja 1995. 1994 tilanne oli jopa sellainen, että mikäli Ferrarin tehoetu olisi aina pysynyt lähellä maksimiaan ja se olisi kyetty hyödyntämään niin Ferrari olisi voinut voittaa mestaruuden.

Kekenkin sanoin sen vuoden auto oli melkein kuin turbokone. Se oli myös sen kaski kannossa. 800 hevosvoiman moottorilla viive täyden tehon välillä oli aika kova ja sitä ei voinut pitää ylläpitää pitkiä aikoja V12-koneen janoisuuden takia.

Ainoastaan Hockenheimin, Span ja Monzan kaltaisilla radoilla Ferrarilla olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin ja Hockenheimissa Berger voittikin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tallikaverien osalta verrattaessa Mansellilla näin ensialkuun oli erittäin paljon kovan luokan nimiä tallikavereina jossain vaiheessa uraa. Eikä häntä pelottanut Piquet, Prost tai edes Sennakaan. Sennallakin oli välillä vaikeaa Nigelin kanssa.
Missä vaiheessa Senna ja Mansell tallikavereita olivat?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eivät missään vaiheessa. Tarkoitin vain heidän välistä kilpailuaan radalla ja välillä sen ulkopuolella. Lopullisesti heidän välinsä korjautuivat Leijonan mukaan vasta hänen voitettuaan mestaruuden ja molempien keskusteltua aika mielenkiintoisesti keskenään.

Sitä ennen molemmilla oli ollut jopa käsikähmään päättyneitä sanavaihdoksia. Sennan hautajaisten jälkeenhän Mansellia olisi jo haluttu Williamsin rattiin, mutta Indycarin sopimusta oli vaikea purkaa ainakin heti. Ranskan kilpailukin kaudella 1994 oli poikkeustapaus kesken sopimuksen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Sama kamppailu oli myös Piquetin ja Prostin kanssa. Näiden kanssa Nigel oli myös tallikaverikin. Sennan kanssa ei vaikka olisi se kyllä ollut mielenkiintoista nähdä sillä välien korjaantumisen jälkeen Mansell näki Sennankin vain välttämättömänä pahana mitä hän halusi välttää.

Toki jos tallikaveriksi olisi pitänyt valita Senna tai Prost niin Sennakin olisi kelvannut kun Mansellin mukaan Prostin kanssa välit menivät politikointiin ja Piquet sai kiittää taas onneaan, että ei saanut muutamaan otteeseen pahasti nenilleen tallikaveriajan lopulla. Sen jälkeenhän Piquet ehti haukkumaan Mansellin vaimon rumaksi ja miehen itsensä homoksi.:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tallikaverien osalta verrattaessa Mansellilla näin ensialkuun oli erittäin paljon kovan luokan nimiä tallikavereina jossain vaiheessa uraa. Eikä häntä pelottanut Piquet, Prost tai edes Sennakaan. Sennallakin oli välillä vaikeaa Nigelin kanssa.
Mansellilla oli kovia tallikavereita, koska hänellä ei ollut varaa valita. Vain 1991 ja '92 Nigel oli tilanteessa, jossa saattoi vaatia itselleen ykköskuskin kohtelun, minkä Patrese sai tuta nahoissaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No etenkin kaudella 1992 näin olikin. Vuonna 1991 etenkin alkukauden osalta näytti vielä siltä, että Mansellille käy Piquetin kauden 1982 tavalla. Tuolloin Patresella oli etulyöntiasema ja lähellä oli myös 1991. Patresella ja Barrichellolla yhteistä onkin tuo kilpailukykyisyys huolimatta kakkoskuskinkin asemaan joutumisesta.

Mansellilla ei juuri oikein ollut varaa valita tallikaveriaan vaikka mestaruuksien käydessä lähellä vuosina 1986 ja 1987 hänellä oikeastaan oli kaudeksi 1988 varaa jo valita tallikaveri. Toki Patrese nousi talliin järkisyistä ja osin olosuhteiden pakosta kun muuten olisi pitänyt ottaa testimies J-L Schlesser tai Martin Brundle tallikaveriksi. Tosin Brundlella ei olisi ollut mitään ongelmaa asiassa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Miksköhä mää joudun kommentoimaan tollasen helvatan ison STOP-merkin jälkeen? Täähän on just hyvä keskustelu!
Yksi voimakkaimmin kakkoskuskiksi leimaantuneita kuljettajia on edelleen David Coulthard. Vaikka hän oli tasainen pisteiden kerääjä, niin pitkä tallikaveruussuhde suomalaisten kanssa sai hänet auttamattomasti näyttämään hitaalta. David Coulthard voitti kyllä Häkkisen pisteissä parina kautena, esimerkiksi kaudella 2001, mutta silläkin kaudella yleisön huomio oli lähinnä Schumacherissa ja Häkkisessä; ensimmäinen otti ylivoimaisen mestaruuden ja toinen vietti viimeistä uraansa Ykkösissä.
Red Bullilla David oli kyllä vapautuneempi. Hauskaa, että viimeiseksi tallikaveriksi jäi eräs Mark Webber, joka tuntuu ainakin luonteeltaan olevan Davidin kaltainen persoona. Kumpikin rakastettavia hemmoja ilman kypärää, mutta suoritukset eivät koskaan niitä varmimpia. Ja molemmilla komeat Monacon voitot.


Edit: Vuonna 2008 Coulthard sijoittui pisteissä Webberiä korkeammalle, yhdeksänneksi. Webbo 11.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
En lähtisi itse ylikorostamaan testauksen merkitystä Schumin suorituksissa.

1) Schumi on aina ollut parhaimmillaan muuttuvissa olosuhteissa, sateen iskiessä, sateella ja radan kuivuessa. Tällaisia tilanteita ei voi enää formula ykkösissä simuloida, vaan kyse on kuskin selkärangasta ja lahjakkuudesta. Myöskään tätä ei voi selittää sillä, että auto olisi säädetty jotakuta varten, koska muuttuvissa olosuhteissa auto ei ole säädetty ketään varten. Näissä olosuhteissa Schumacherin ero tallikavereihin ja muihin oli suurin.

2) Vuonna 1999 Schumacher oli poissa puolet kaudesta ja teki paluun kahteen viimeiseen kilpailuun, joissa talli tuki Irvineä maailmanmestariksi. Kaikki auton säätö- ja kehitystyö oli varmasti laitettu Irvinen taakse puolen vuoden ajaksi. Mitä Schumi teki palattuaan? Oli Sepangissa noin sekunnin ja Suzukassa 1,5 sekuntia Irvineä nopeampi/kierros. Eli toisin sanoen, vaikka kaikki mahdollisest resurssit oli pitkään sijoitettu Irvinen taakse, Schumacher tuli tyhjästä ja oli Irvineen nähden yhtä ylivoimainen kuin koskaan.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Kimikin lisäs osansa tähän soppaanku Grosjeanille vähän hermostu.

Vaan mitä tuleekaa ens vuonnaku on parina Alonso!? :eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei voi oikein tietää. Kaikki on mahdollista selvän selkävoiton ja yhtä pahan katastrofin välillä. Todennäköisesti molemmat kuljettajat ovat mahdollisesta kaluston vahvuudesta piittaamatta erittäin tasaisia ja luotettavia huippukuljettajia.
 
Ylös