Neste Oil Rally Finland 2013

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Katsoja kato käy varmasti, jos tämä nyky linja jatkuu!

Jotenkin sitä kaipaa vanhaa kunnon jyskälää.. katsomoon siirryttäessä kuunneltiin ratiosta edellisen pätkän tilanteita ja noin 30 auton jälkeen alkoi seuraavalta ek.lta tulla jo tilanne tietoja.. Eli kisa tunnelma oli kokoajan päällä!
Nykyään ajetaan yksi tai kaksi pätkää 2h aikana ja sitten 2-3h kuunnellaan jazzia..eli juodaan kaljaa..:alppu:
Tähän, kun vielä ynnää lippusiima karsinat, niin homma on sillä sipuli!!:wall:

Lääkkeet uudelle nousulle..
- erikoiskokeita 30-40 kpl pituus noin 7-15km
- jokaisen kisapäivän reitti eri suuntaan kilpailukeskuksesta
- päivähuolto jossain muualla, kuin jyväskylässä
- 2. Kertaan ajettavat pätkät ?? Voitais suosilla jättää pois!!
- Ehkä ns. Yleisöpyöritykset voidaan säilyttää, jotta karjala tyypit jatkaa sponsorointia..
- muutama EK voitaisiin ajaa pimeässä.
- joka päivälle oheisluokka ( historic, vetomies, junnut?)
- 0- autoiksi vanhoja kilpureita, ja historic kuskit.. ( alen, grönholm, ym..)
Ehdotuksistasi ensimmäinen on sellainen, että sitä ei voi toteuttaa, koska rallin MM-sarjan säännöissä sanotaan, että MM-sarjan osakilpailussa saa olla maksimissaan 28 EK:ta.

Kahteen kertaan ajettavia erikoiskokeita on pakko olla siitä yksinkertaisesta syystä, että järjestysmiehiä tarvitaan vähemmän kun erikoiskokeita ajetaan kahteen kertaan ja 28 yhteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta kaatuisi siihen, että järjestysmiehiä ei löytyisi tarpeeksi.

Lisäksi nykysuuntaus ralleissa on se, että reitti on saatava mahdollisimman pienelle alueelle, jotta siirtyminen EK:lta toiselle kävisi nopeasti sekä yleisö ehtii seurata mahdollisimman montaa EK:ta ja kun erikoiskokeita ajetaan kahteen kertaan yleisö näkee kahdella siirtymisellä neljä EK:ta.

Päivähuollon suhteenkin rajoitteena on rallin MM-sarjan säännöt, koska ne määräävät sen, että kilpailussa saa olla ainoastaan yksi päähuoltoalue ja siksi kaikki huollot on käytännössä pakko suorittaa Jyväskylässä.

Erikoiskokeiden pituuksistakin olen sitä mieltä, että reitillä on oltava myös pitkiäkin erikoiskokeita jotta reitille saataisiin vaihtelevuutta ja erikoiskokeita joilla voi tehdä isojakin eroja ja koska Ouninpohjan pituus on 33 kilometriä se ei mahtuisi sinun toivomaasi haarukkaan, joten se legendaarinen vuoristorata ei mahtuisi sinun toiveiden mukaiseen ralliin.

Sinun ehdotusten mukaisena toteutettuna Neste Oil Rally siis menettäisi MM-arvonsa, mikä johtaisi katsojalukujen romahtamiseen, koska yleisöä on hankala houkutella reitin varrelle ilman suurimpia tähtiä, mikä taas tekisi koko rallin järjestämisen kannattamattomaksi ja Neste Oil Rallyn taru loppuisi.

Itse toivoisin, että torstaina ajettaisiin 2 alle 10 kilometrin EK:ta, 2 10-20 kilometrin EK:ta ja 2 yli 20 kilometrin EK:ta.
Perjantaina puolestaan ajettaisiin 1 alle 10 kilometrin EK, 4 10-20 kilometrin EK:ta ja 4 yli 20 kilometrin EK:ta.
Lauantaina ajettaisiin 2 alle 10 kilometrin EK:ta, 2 10-20 kilometrin EK:ta ja 4 yli 20 kilometrin EK:ta.

Erikoiskokeita ajettaisiin siis kaikkiaan 23 ja niiden yhteispituudeksi tulisi noin 400 kilometriä.

Mitä tulee muuten reittiin niin yksi lenkki saisi pitkästä aikaa suuntautua Päijänteen itäpuolelle, koska siellä on monta EK:ta joita ei ole aikoihin ajettu ja jotka siksi olisivat suurimmalle osalle nykykuskeista tuntemattomia erikoiskokeita.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ehdotuksistasi ensimmäinen on sellainen, että sitä ei voi toteuttaa, koska rallin MM-sarjan säännöissä sanotaan, että MM-sarjan osakilpailussa saa olla maksimissaan 28 EK:ta.
Noinkohan sanotaan? Jossain haastattelussa ei niin kovin kauan sitten mm. Jean Todt kaipaili rallin MM-sarjaan takaisin tätä kestävyyselementtiä eli siis käytännössä luopumista nykyisestä formaatti-rallista. Todt puoliksi kaipail jopa safari-rallia takaisin, mutta totesi että vanhamuotoisena yleisen liikenteen seassa ajaettuna rallina sitä ei voida toteuttaa, vaan sekin olisi pakko mm. turvallisuussyistä tehdä normaaliksi EK-ralliksi. Sen vanhamuotoisen Safarin voisi siirtää esim. Saudi-Arabiaan tai Emiraatteihin. Päästettäisiin aavikolla kolme tai neljä päivää putkeen välillä jossain AT-asemalla kiireesti pysähtyen ja katsottaisiin sitten maalissa ketkä kaikki sinne asti pääsevät ja kuka oli nopein.:D
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Säännöt ei käsittääkseni kiellä etä huoltoja mutta käytännössä niitä ei ole sen takia koska tehdas tiimit ovat ilmoittaneet etteivät niitä halua. Eli leiri laitetaan yhteen paikkaan ja siinä ollaan. Viime vuonna oli tarkoitus että autot oltaisiin viety kärryllä Lahteen josta olisi ollut startti mutta tallit ilmoittivat että he eivät kuskaa autoja yhtään joten siksi kaikkien oli ajettava se älytön siirtymä rallin alkuun.

Eli kun kritisoidaan AKK:a tai Neste-rallin järjestäjiä niin pitää muistaa se että heidän päätöksiin vaikuttaa erittäin paljon myös sarjaa kiertävät tallit ja heidän toiveensa. Jos heidän toivomustensa yli kävellään jatkuvasti niin MM-rallin ajaminen Suomessa loppuu koska tänne ei kukaan halua sitten enää tulla.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Katsoja kato käy varmasti, jos tämä nyky linja jatkuu!

Jotenkin sitä kaipaa vanhaa kunnon jyskälää.. katsomoon siirryttäessä kuunneltiin ratiosta edellisen pätkän tilanteita ja noin 30 auton jälkeen alkoi seuraavalta ek.lta tulla jo tilanne tietoja.. Eli kisa tunnelma oli kokoajan päällä!
Nykyään ajetaan yksi tai kaksi pätkää 2h aikana ja sitten 2-3h kuunnellaan jazzia..eli juodaan kaljaa..:alppu:
Tähän, kun vielä ynnää lippusiima karsinat, niin homma on sillä sipuli!!:wall:

Lääkkeet uudelle nousulle..
- erikoiskokeita 30-40 kpl pituus noin 7-15km
- jokaisen kisapäivän reitti eri suuntaan kilpailukeskuksesta
- päivähuolto jossain muualla, kuin jyväskylässä
- 2. Kertaan ajettavat pätkät ?? Voitais suosilla jättää pois!!
- Ehkä ns. Yleisöpyöritykset voidaan säilyttää, jotta karjala tyypit jatkaa sponsorointia..
- muutama EK voitaisiin ajaa pimeässä.
- joka päivälle oheisluokka ( historic, vetomies, junnut?)
- 0- autoiksi vanhoja kilpureita, ja historic kuskit.. ( alen, grönholm, ym..)
Päivitetään sen verran, että nämä ovat ehdotuksia mihin suuntaan sääntöjä tulisi mielestäni muokata..

Tuo 7-15 km EK pituudesta ei ollut tarkoitettu ehdottomaksi, eli muutama 30km pätkä täytyy ehdottomasti mahduttaa joukkoon!!:ahem:

Järkkäri asiaa veivataan vuodesta toiseen, että porukkaa ei ole..
Tässäkin asiassa osa ratkaisua, voisi olla vaikkapa varusmiesten käyttö esim. Pysäköinnin liikenteen ohjauksessa ja väliteiden sulkumiehinä..
Pilliin viheltäjät olkoon ns. Koulutettua väkeä..
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
in english

Katsoja kato käy varmasti, jos tämä nyky linja jatkuu!

Jotenkin sitä kaipaa vanhaa kunnon jyskälää.. katsomoon siirryttäessä kuunneltiin ratiosta edellisen pätkän tilanteita ja noin 30 auton jälkeen alkoi seuraavalta ek.lta tulla jo tilanne tietoja.. Eli kisa tunnelma oli kokoajan päällä!
Nykyään ajetaan yksi tai kaksi pätkää 2h aikana ja sitten 2-3h kuunnellaan jazzia..eli juodaan kaljaa..:alppu:
Tähän, kun vielä ynnää lippusiima karsinat, niin homma on sillä sipuli!!:wall:

Lääkkeet uudelle nousulle..
- erikoiskokeita 30-40 kpl pituus noin 7-15km
- jokaisen kisapäivän reitti eri suuntaan kilpailukeskuksesta
- päivähuolto jossain muualla, kuin jyväskylässä
- 2. Kertaan ajettavat pätkät ?? Voitais suosilla jättää pois!!
- Ehkä ns. Yleisöpyöritykset voidaan säilyttää, jotta karjala tyypit jatkaa sponsorointia..
- muutama EK voitaisiin ajaa pimeässä.
- joka päivälle oheisluokka ( historic, vetomies, junnut?)
- 0- autoiksi vanhoja kilpureita, ja historic kuskit.. ( alen, grönholm, ym..)
in your dreams. Ei nykymenolla ja AKK maksimaalinen voitto periaattella tuollaista tehdä. Ei taida ihmisillä enään sitä talkoohenkeä jota saattoi olla joskus 80-90-luvun. :dunno: Sitä pätkältä toiselle radiosta kuunnellaa edellisen pätkän aikoja tapahtui vielä vuosiin 2006-2007 asti sen jälkeen tämä on mennyt alamäkeä. Muistan vielä 2000 luvun alussa ajoimme isän kanssa omaa rallia ja km tuli toista tuhatta ja kävimme 10-11 eklla jostain 22-23 pätkästä. Nyky meno.. tylsää esim, joku Ounissa saa istua 4 tuntia odottaen seuraavaa kertaa. Tosin ne ruuhkissa matelut olivat aika stressaavia.
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Päivitetään sen verran, että nämä ovat ehdotuksia mihin suuntaan sääntöjä tulisi mielestäni muokata..

Tuo 7-15 km EK pituudesta ei ollut tarkoitettu ehdottomaksi, eli muutama 30km pätkä täytyy ehdottomasti mahduttaa joukkoon!!:ahem:

Järkkäri asiaa veivataan vuodesta toiseen, että porukkaa ei ole..
Tässäkin asiassa osa ratkaisua, voisi olla vaikkapa varusmiesten käyttö esim. Pysäköinnin liikenteen ohjauksessa ja väliteiden sulkumiehinä..
Pilliin viheltäjät olkoon ns. Koulutettua väkeä..
Joo Rk62:t ja kovat piipussa, pysyy karja kurissa. Ei ala kukaan ulkomaalainen hyppiin silmille. :D Chilit väliteiden suluiksi. Toisiaan tuossa olisi ideaa. Varmasti intinporukalle olis mielekästä tekemistä tylsien kasarmipäivien sijaan.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Paljon pätkiä vaan ja paikalliset seurat hoitamaan järjestysmiehet ja lipunmyyjät. Lipputulot jäisi seuralle, joka jakaisi summan talkoolaisten kesken. Ei tarvitsisi pelkällä makkarapalkalla päivää siellä kykkiä. Luulis porukkaa löytyvän paremmin. Mutta mutta..eihän moinen AKK:lle käy. Ilmaseksi tarvii kaikki saaha ;)
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Noinkohan sanotaan? Jossain haastattelussa ei niin kovin kauan sitten mm. Jean Todt kaipaili rallin MM-sarjaan takaisin tätä kestävyyselementtiä eli siis käytännössä luopumista nykyisestä formaatti-rallista. Todt puoliksi kaipail jopa safari-rallia takaisin, mutta totesi että vanhamuotoisena yleisen liikenteen seassa ajaettuna rallina sitä ei voida toteuttaa, vaan sekin olisi pakko mm. turvallisuussyistä tehdä normaaliksi EK-ralliksi. Sen vanhamuotoisen Safarin voisi siirtää esim. Saudi-Arabiaan tai Emiraatteihin. Päästettäisiin aavikolla kolme tai neljä päivää putkeen välillä jossain AT-asemalla kiireesti pysähtyen ja katsottaisiin sitten maalissa ketkä kaikki sinne asti pääsevät ja kuka oli nopein.:D
Rallin MM-sarjan säännöissä todellakin sanotaan, että MM-sarjan osakilpailussa saa olla maksimissaan 28 EK:ta, mutta sääntöjä voidaan aina muuttaa jos se katsotaan tarpeelliseksi ja joskus tulevaisuudessa säännöt voivat sallia enemmänkin erikoiskokeita MM-sarjan osakilpailuihin.

Aivan samalla tavalla myös sääntöjen sallimaa kisassa ajettavien EK-kilometrien määrää voidaan muuttaa jos halutaan kestävyyselementti mukaan ja nykyisin EK-kilometrien määrä pitää olla 300-500 kilometriä.

Mutta jos Todt haluaa muuttaa EK-kilometrien määrää vaikkapa siten, että EK-kilometrien määrä kisassa pitää olla vaikkapa 450-650 kilometriä ei se minua haittaisi, mutta kisajärjestäjät voisivat olla toista mieltä ja vastustusta tulisi takuuvarmasti ainakin Jyväskylän suunnalta, koska Neste Oil Rallyn järjestäjät eivät halua pidentää rallia noin paljoa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kauhea pitkät siirtymät ja vähän Ek:ta. Ihme touhua. Himoksen sijaan oltaisiin voitu ajaa, vaikka vanha Vaheri. Miksi ihmeen sprintiksi rallia ollaan muuttamassa? Eli mahd. suuret tuotot mahd. pieniellä menoilla... Mitä hyvää löydän on se, että ralli ajetaan joka vuosi Suomessa, mutta tämä suunta pienempään pakettiin ja katsojat karsinaan eivät ole hyvä juttu. Tälläisenä rallifanina joka saa adrenaliininsa, kun ollaan lähellä tietä.:alppu:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
^ Tuo keskustelu ollaan käyty jo niin monta kertaa, että jaksaisi taas aloittaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Joo Rk62:t ja kovat piipussa, pysyy karja kurissa. Ei ala kukaan ulkomaalainen hyppiin silmille. :D Chilit väliteiden suluiksi. Toisiaan tuossa olisi ideaa. Varmasti intinporukalle olis mielekästä tekemistä tylsien kasarmipäivien sijaan.
Tästä oli just yhdessä viranomaisyhteydessä juttua, ettei armeijan varalla olevasta porukasta ole enää nykyisin mihinkään...

Mutta mitä itse ralliin tulee, niin tuskin enää tulee lähdettyä katsomaan. Ei tarjoa rahalle vastinetta. Ja kyllä mun mielestä siitä pitää ja saa muistuttaa kaikilla foorumeilla.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Kuinka moni teistä NORF:in reittiarvostelijoista on ollut tekemässä viiden viimeisen vuoden aikana rallia tai rallisprinttiä? Kannanotoista päätellen ei yksikään.

Netissä on helppo huutaa, mutta menkää mukaan seuratyöhön järjestämään kilpailuita niin saatte käsityksen, miten "helppoa" se nykyisin on.

Jyväskylän MM-rallin reitti on monen asian, intressin, yhteensovittamista. FIA:n säännöt luovat puitteet, jonka sisällä reitti rakennetaan. Sen jälkeen pitää päästä teistä tiehoitokuntien ja Tiehallinnon kanssa yhteisymmärrykseen. Sopimukseen pitää päästä myös maanomistajien kanssa, eikä se totisesti ole niin helppoa kuin mitä se oli vielä 1990-luvulla.

Ja kun reitti alkaa hahmottumaan, pitää löytää pätkille tekijät. Kiitos FIA:n ja valtion sekä kuntien kiristyneiden viranomaismääräysten, pätkien järjestäminen vaatii paljon vapaaehtoisia vastaamaan ennen kaikkea kilpailijoiden ja yleisön turvallisuudesta. Nykyisellä reitillä Jyväskylän järjestäminen vaatii yli 5000 talkoolaita. Ja kuten jokainen missään seuratyössä viime vuosina mukana ollut tietää, vapaaehtoisten haaliminen on vuosi vuodelta vaikeampaa. Ja järkkäreiltä vaaditaan korttia....hankaluuksia riittää.

Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Mukava nähdä, että Vetomiehetkin pääsevät vetämään Ouninpohjan. Jos huoltoja ei ole matkan varrella, niin äffäläiselläkin ajettava välillä järkipäässä huonokuntoisilla osuuksilla. Ainakin Leustussa yhtenä vuonna oli sääli katsoa hitaassa risteysoikeessa, kun osa vetomiehistä heitti autoja säälittä käsijarrulla "puolen metrin" syvyisen spoorin vastapenkkaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Tuolla RG1:ä huomasin Ouninpohjasta sellaisen jutun että sinne ollaan ilmeisesti tekemässä jotain uutta hyppyä.

"Possibly a new jump at 24,05 (TBC)"

Taitaa osua aikalailla Kakariston risteyksen kohdille tuo 24km... Vai onko jollain parempaa tietoa, tehdäänkö siellä jotain tietöitä vai onko siihen tulossa joku tekohyppyri?
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Tuolla RG1:ä huomasin Ouninpohjasta sellaisen jutun että sinne ollaan ilmeisesti tekemässä jotain uutta hyppyä.

"Possibly a new jump at 24,05 (TBC)"

Taitaa osua aikalailla Kakariston risteyksen kohdille tuo 24km... Vai onko jollain parempaa tietoa, tehdäänkö siellä jotain tietöitä vai onko siihen tulossa joku tekohyppyri?
Jos rally-mapsin karttaan on uskominen kyseinen kohta on hieman ennen Pitkäjärventien risteystä Salinmäentiellä eli kävelymatkan päässä Kakaristosta. Eiköhän se tekohyppyri olisi, ei kai tuolle osuudelle hyppyä saisi kuin kaivamalla rummun ylös. Itse en keksi muuta selitystä kuin että Kakaristoon valuvaa isoa yleisöä saataisiin edes hieman hajaitettua alueelle. Mutta järjestäjähän ei ole tästä muuta sanonut kuin mitä RG1:ssä on.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Rallin järjestäjän on myös ajateltava, ikävä kyllä, rahaa. Helsinki tukee ensi kesänä Tall Ship Race -purjehdustapahtumaa noin kahdella miljoonalla eurolla, Lahti tukee avokätisesti Salpausselän kisoja....Jyväskylän MM-ralli saa Jyväskylältä reilut 100 000 euroa ja Lahdelta tuli viime vuonna saman verran. Mukavaa, että tukevat, mutta summat ovat pähkinöitä kilpailun reilusti yli kolmen miljoonan euron budjetissa. Teiden saaminen kilpailukäyttöön maksaa, vuosi vuodelta enemmän, se rajoittaa pätkien määrää osaltaan. Esimerkiksi Vaherin poissaolo reitiltä selittyy sillä, että tien käytöstä, Vaherin ison tien, pyydetään aivan posketonta rahasummaa. Pätkää ei saa mitenkään taloudellisesti kannattavaksi.

Koska Jyväskylän MM-ralli ei saa valtion tappiotakuuta, on järjestäjän pakko pyrkiä tekemään ralli siten, että se pysyy taloudellisesti kuivilla. Ja tiedoksi "bisnesrallia" haukkuville, kisa on taloudellisesti ollut todella tiukilla viime vuodet. Vuoden 2010 kisa teki yli 300 000 euroa tappiota, vuosi 2011 meni tietääkseni hieman plussalle ja viime vuosi meni hieman tappiolle.
Rahaa on tietenkin ajateltava, mutta jotta rahaa tulisi olisi oltava katsojia ja jos tuote ei tyydytä katsojia ei ole katsojia, josta taas seuraa se, että raha ei riitä tuotteen laadun parantamiseen ja sitten ollaankin sellaisessa oravanpyörässä josta on hankala päästä pois.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Jos rally-mapsin karttaan on uskominen kyseinen kohta on hieman ennen Pitkäjärventien risteystä Salinmäentiellä eli kävelymatkan päässä Kakaristosta. Eiköhän se tekohyppyri olisi, ei kai tuolle osuudelle hyppyä saisi kuin kaivamalla rummun ylös. Itse en keksi muuta selitystä kuin että Kakaristoon valuvaa isoa yleisöä saataisiin edes hieman hajaitettua alueelle. Mutta järjestäjähän ei ole tästä muuta sanonut kuin mitä RG1:ssä on.
Katselin google-mapsista että pitäis olla siinä ennen Kakariston takapiikkiä? Voisiko olla osaltaan hidastamassa keskinopeutta ja samalla sitten sirkushuvia yleisölle?
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Katselin google-mapsista että pitäis olla siinä ennen Kakariston takapiikkiä? Voisiko olla osaltaan hidastamassa keskinopeutta ja samalla sitten sirkushuvia yleisölle?
Kyllä se Rally Mapsin mukaan on n. 1,2km Kakariston jälkeen n. 200m ennen Pitkäjärventielle kääntymistä.
Olettaen tietysti, että lähtö on samassa kohtaa kuin viime vuonna. Ja ainakin tuon RG1:n kartan mukaan näyttäisi siltä. Tosin se on sellaista suttua, että ihan tarkkaan siitä ei näe, joten aivan varmaksi ei voi sanoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös