Hartsa76
Well-known member
- Liittynyt
- 23.2.2012
- Viestit
- 7209
Ehdotuksistasi ensimmäinen on sellainen, että sitä ei voi toteuttaa, koska rallin MM-sarjan säännöissä sanotaan, että MM-sarjan osakilpailussa saa olla maksimissaan 28 EK:ta.Katsoja kato käy varmasti, jos tämä nyky linja jatkuu!
Jotenkin sitä kaipaa vanhaa kunnon jyskälää.. katsomoon siirryttäessä kuunneltiin ratiosta edellisen pätkän tilanteita ja noin 30 auton jälkeen alkoi seuraavalta ek.lta tulla jo tilanne tietoja.. Eli kisa tunnelma oli kokoajan päällä!
Nykyään ajetaan yksi tai kaksi pätkää 2h aikana ja sitten 2-3h kuunnellaan jazzia..eli juodaan kaljaa..:alppu:
Tähän, kun vielä ynnää lippusiima karsinat, niin homma on sillä sipuli!!:wall:
Lääkkeet uudelle nousulle..
- erikoiskokeita 30-40 kpl pituus noin 7-15km
- jokaisen kisapäivän reitti eri suuntaan kilpailukeskuksesta
- päivähuolto jossain muualla, kuin jyväskylässä
- 2. Kertaan ajettavat pätkät ?? Voitais suosilla jättää pois!!
- Ehkä ns. Yleisöpyöritykset voidaan säilyttää, jotta karjala tyypit jatkaa sponsorointia..
- muutama EK voitaisiin ajaa pimeässä.
- joka päivälle oheisluokka ( historic, vetomies, junnut?)
- 0- autoiksi vanhoja kilpureita, ja historic kuskit.. ( alen, grönholm, ym..)
Kahteen kertaan ajettavia erikoiskokeita on pakko olla siitä yksinkertaisesta syystä, että järjestysmiehiä tarvitaan vähemmän kun erikoiskokeita ajetaan kahteen kertaan ja 28 yhteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta kaatuisi siihen, että järjestysmiehiä ei löytyisi tarpeeksi.
Lisäksi nykysuuntaus ralleissa on se, että reitti on saatava mahdollisimman pienelle alueelle, jotta siirtyminen EK:lta toiselle kävisi nopeasti sekä yleisö ehtii seurata mahdollisimman montaa EK:ta ja kun erikoiskokeita ajetaan kahteen kertaan yleisö näkee kahdella siirtymisellä neljä EK:ta.
Päivähuollon suhteenkin rajoitteena on rallin MM-sarjan säännöt, koska ne määräävät sen, että kilpailussa saa olla ainoastaan yksi päähuoltoalue ja siksi kaikki huollot on käytännössä pakko suorittaa Jyväskylässä.
Erikoiskokeiden pituuksistakin olen sitä mieltä, että reitillä on oltava myös pitkiäkin erikoiskokeita jotta reitille saataisiin vaihtelevuutta ja erikoiskokeita joilla voi tehdä isojakin eroja ja koska Ouninpohjan pituus on 33 kilometriä se ei mahtuisi sinun toivomaasi haarukkaan, joten se legendaarinen vuoristorata ei mahtuisi sinun toiveiden mukaiseen ralliin.
Sinun ehdotusten mukaisena toteutettuna Neste Oil Rally siis menettäisi MM-arvonsa, mikä johtaisi katsojalukujen romahtamiseen, koska yleisöä on hankala houkutella reitin varrelle ilman suurimpia tähtiä, mikä taas tekisi koko rallin järjestämisen kannattamattomaksi ja Neste Oil Rallyn taru loppuisi.
Itse toivoisin, että torstaina ajettaisiin 2 alle 10 kilometrin EK:ta, 2 10-20 kilometrin EK:ta ja 2 yli 20 kilometrin EK:ta.
Perjantaina puolestaan ajettaisiin 1 alle 10 kilometrin EK, 4 10-20 kilometrin EK:ta ja 4 yli 20 kilometrin EK:ta.
Lauantaina ajettaisiin 2 alle 10 kilometrin EK:ta, 2 10-20 kilometrin EK:ta ja 4 yli 20 kilometrin EK:ta.
Erikoiskokeita ajettaisiin siis kaikkiaan 23 ja niiden yhteispituudeksi tulisi noin 400 kilometriä.
Mitä tulee muuten reittiin niin yksi lenkki saisi pitkästä aikaa suuntautua Päijänteen itäpuolelle, koska siellä on monta EK:ta joita ei ole aikoihin ajettu ja jotka siksi olisivat suurimmalle osalle nykykuskeista tuntemattomia erikoiskokeita.