Neste Oil Rally Finland 2013

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kylki vai nokka edellä?

Palaisin tuohon eilisiltaiseen kylki/nokka edellä ajotyylikeskusteluun.

Osaatteko sanoa milloin tämä nk. nokkaedellä suoralinjaisesti meneminen on tullut nopeimmaksi tyyliksi? Onko se ollut sitä aina vai onko se tullut jonkun tietyn auton / tekniikan/ sääntöjen myötä nopeimmaksi? Olisiko esim. Vatanen ollut 205:lla nopeampi nokka edellä tai Kankkunen Celicalla, vai onko muutos tullut vasta Loebin ja Xsaran tuomana? Miksi kukaan ei ole saanut tätä ajotyyliä nopeimmaksi aikaisemmin kuin nyt? Onko joku kokeillut sitä aikaisemmin? Miksi autoja ei ole aikaisemmin muutettu sille sopivaksi?

Millä tyylillä sanoisitte kenenkin kuljettajan ajavan? Esim. kenellä suomalaisista on vielä toivoa, eli ajavat nokkaedellä tyylillä?

Miten tulevaisuuden rallilupausten tulisi oppia nokkaedellä tyyli? Ilmeisesti esim. Crosskart tai Jokkis olisi paras tapa oppia asiat väärin. Takavetoinen assutausta kuten karting tai formula ei vaikuttaisi olevan niin paha, mutta ilmeisesti tärkein olisi siis treenata etuvetoisella ja asfaltilla? Suomessa tuolle kombolle ei nuorilla aivan liikaa ole sarjoja tarjolla.

Jari-Matin etuvedoilla ajamisestakin oli puhe. 2004 on näemmä ajanut JWRC sarjassa Pumalla, Fiestalla ja Ignisillä. Liekö ei ole ollut helppoa kerta auto on kaudella vaihtunut kolmasti ja tuo ollut ilmeisesti ainoita etuveto kausia JM:n uralla?

Aiheeseen liittymättömänä, en tiedä miten rallisimulaattorit vaikuttavat kuljettajien ja ajotyylien kehittymiseen, mutta mm. Kubica ja Lukyanuk ovat ajaneet paljon RBR:a ennen ralliuraansa ja ilmeisesti Lappikin on sitä hyödyntänyt.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Palaisin tuohon eilisiltaiseen kylki/nokka edellä ajotyylikeskusteluun.

Osaatteko sanoa milloin tämä nk. nokkaedellä suoralinjaisesti meneminen on tullut nopeimmaksi tyyliksi?
Grönholm ja Burns taisivat olla ensimmäisiä, jotka sitä varsinaisesti käytti. Ovatkin kyllä kaksi mitäänsanomattominta kuskia ajotyylien perusteella.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Palaisin tuohon eilisiltaiseen kylki/nokka edellä ajotyylikeskusteluun.

Osaatteko sanoa milloin tämä nk. nokkaedellä suoralinjaisesti meneminen on tullut nopeimmaksi tyyliksi? Onko se ollut sitä aina vai onko se tullut jonkun tietyn auton / tekniikan/ sääntöjen myötä nopeimmaksi? Olisiko esim. Vatanen ollut 205:lla nopeampi nokka edellä tai Kankkunen Celicalla, vai onko muutos tullut vasta Loebin ja Xsaran tuomana? Miksi kukaan ei ole saanut tätä ajotyyliä nopeimmaksi aikaisemmin kuin nyt? Onko joku kokeillut sitä aikaisemmin? Miksi autoja ei ole aikaisemmin muutettu sille sopivaksi?
Alustan ja aerodynamiikan kehityksen myötä tuo on tullut. Alusta ja downforce on niin kohdallaan, että sorallakin voi ajaa rata-auto tyylisesti.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Jälleen kerran rallit kierrettynä kameran kanssa, tässä plussat ja miinukset.

+ Järjestyshenkilöt asiallisia
+ Ek-järjestelyt hyvällä tolalla
+ Mahdollisuus ajaa cross cartilla Killerillä (en tosin ajanut, mutta idea oli hyvä, eikä hintaakaan liikaa)
+ Paviljonki alkaa olla valmis, hyvät tilat.
+ Ulkomaalaiset faniryhmät, ei kännäystä vaan oikeasti ovat innolla mukana.
+ Ralliradio jatkaa loistavaa tasoaan.

- Näin kuvaajan näkökulmasta, jos tulet ajoissa ja pääset hyvälle paikalle, niin joko aidat on vedetty niin syvälle metsään että puiden välistä ei kuvaaminen onnistu, edessä seisoo järkkäri tai sitten ammattikuvaajien lauma, tai sitten tv-tuotannon mainokset tuodaan juuri sopivasti eteen. Näinhän se on tietenkin viime vuosina aina ollut, mutta etenkin Killerillä järkkäreitä oli rivissä ympäri rataa, jolloin pahimmassa tapauksessa edessä oli kaksikin kerralla.
- Känniääliöt jälleen kerran.
- Reitti ja reitin kunto. Torstai täysin turha päivä, liikaa kahteen kertaan ajettavia ja huonoon kuntoon menneitä pätkiä.
- Liian pitkä aika tuplapätkien välissä. Lauantaina toki vetomiehet ajoivat ihan näyttävästi. Nelivetomiehistä ei viitsi mainita. Muutama hassu auto pääsi reitin läpi. Alkujaankin osallistujia taisi olla liian vähän.
- Champ is Back-hehkutus siihen nähden mitä se loppujen lopuksi oli. Torstaina killerillä puoli kierrosta hissuttelua ja puolet sitten vauhdikkaammin. Perjantain killerillä sentään saatiin koko kierros ja aika. Ouninpohjan mainostettu näytösajo nähtävästi käsitti yhdestä vipistä siirtymisen Mäkisen omaan vippiin, eli vähän yli kilometrin matkan.
- Mäkisen Vipin takia tehty lisähyppyri Ouniin, jossa ainakin toisella kierroksella alastulo oli jo niin pehmeä, että moni rikkoi siinä autoaan aivan turhaan.
- Suomalaiset kuskit muutamaa poikkeusta lukuunottamatta
- Ajanotto, WRC-viralliset nettisivut, televisiointi. Surkeaa kautta linjan. Esim Killerillä ei katsojille saatu aikoja ollenkaan torstaina.
- Killerin pätkä, tämä alkaa olla jo nähty, jotain muuta pitäisi keksiä. Ehdottaisin vaikka Laajavuoren ja Killerin yhdistämistä, jolloin pätkä loppuisi Killerin pyörityksiin ja saataisiin vähän rallin tuntua. Tai sitten Harju takaisin.
Voisin sanoa tohon kuvamiseen, että itse pääsin ihmeen hyville paikoille tänä vuonna kuvaamaan ja vain Toritussa ja Ounissa kuvasin siimojen edessä, kun järkkäriä ei ollut lähettyvillä. Onneksi saa "lainata" jo melkein ammattitason kameraa joten kuvat ovat laatua. Eräs entinen tai vielä nykyinen Yle toimittaja tuli kyselemään, et myynkö kuvia lehtiin. :)
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Latvalan kohtaaminen kiven kanssa katsojan kuvaamana:
https://www.youtube.com/watch?v=i1gf0Amntcs


Miten tulevaisuuden rallilupausten tulisi oppia nokkaedellä tyyli? Ilmeisesti esim. Crosskart tai Jokkis olisi paras tapa oppia asiat väärin.
:D Mikko, tänään:




Sään, järjestäjien, tiestön ja auton lisäksi nyt on syyttäminen myös avointa interwebsiä - seuraavana listalla varmaan kasettinauhat ja Gutenbergin painokone:

– Maailma on muuttunut. Joitakin pätkiä pystyy opettelemaan, niitä näkee joka paikasta. Kyllä nämä jätkät ajaa helvetin kovaa. On kokemusta nuotituksesta ja autot on niin hyviä, ettei joka hyppyä tarvitse pelätä. Tulee vaan kovia kuskeja muistakin maista kuin Suomesta, Hirvonen pohti.
M#¤3
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eipä tuo Ogier pahemmin valitellut teiden huonoa kuntoa. Aina vaan muisti sanoa, että on varaa nostaa vauhtia tarvittaessa. Jotenkin vaikutti, että kaikki muut ajoivat alusta alkaen täysillä, paitsi Ogier.

Wilson saa paukutella henkseleitä. Heidän uusi Fiesta R5 oli ylivoimainen WRC2 luokassa ja WRC luokassakin olivat parhaita lopuista.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Wilson saa paukutella henkseleitä. Heidän uusi Fiesta R5 oli ylivoimainen WRC2 luokassa ja WRC luokassakin olivat parhaita lopuista.

Noista fordeista:

Östbergin mukaan Ford on saanut parannettua ajokkiaan viime vuosista kuljettajien vaihduttua. Eli toisin sanoen norjalainen sivalsi hieman ruoskallaan kohti pitkään Fordilla ajaneita Mikko Hirvosta ja Jari-Matti Latvalaa.

– Meillä on hyvät kuljettajat Fordilla ja olemme muuttaneet täysin auton säädöt. Kun Fordilla oli eri kuljettajat, säädöt olivat täysin toisenlaiset. Moottori on edelleen lähes samanlainen, mutta insinöörit ja kuljettajat ovat yhteistyössä saaneet kehitettyä auton nopeammaksi, Östberg sanoi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eikös se Lappikin sanonut S2000 Fordistaan, että ajoi ensin Hirvosen säädöillä ja totesi ettei tule mitään. Kunnes tajusi ruveta muuttamaan säätöjä radikaalimmin. Hirvosen suosittelemat säädöt olivat ilmeisesti aika yliohjaavat.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Torstai-perjantain olin reitillä. Kävin Katsomassa seuraavat
- Torittu1
- Himos2
- Jukojärvi1&2
- Mökkiperä1&2
- Paviljongilla pyörähdin kerran

Mukava reissu kaiken kaikkiaan. Taistelu oli päällä lähes reissuni loppuun saakka. Mielipiteitä:

+ Ogier on todella kova.
+ Neuville, eka päivä huippuvauhdissa. Toisen aamun vaisuuden jälkeen olin varma että kiristää ja ulos. Hienosti kasasi paketin
+ Meeke
+ Novikovin modifioitu Fiesta :D

- Latvala heti alussa ulos
- Lapin vaisuus. Tällä foorumilla hänestä on tehty lähes yli-ihminen, joten odotin jotain huikeaa taas
- Himos2:n järjestely. Pitkä tauko ryhmien välissä oli oikea Hirvosen muroihin kuseminen järjestäjältä. Aika lohduttoman näköistä oli meno
- Sordo?????

Yleisesti
- Meeke ansaitsisi tehdaspaikan tai ainakin lisää näytönpaikkoja
- Mikon vauhti oli ihan ok virheeseen saakka (siinä oli kyllä kaikki onnettaret mukana että matka jatkui). Sääli että menetti pelin siinä, olisi ollut hyvä taistelu vielä Fordien kanssa, vaikka en usko että olisi Ogierille kuitenkaan pärjännyt
- Mielestäni JM:n tilanteessa huonoa tuuria oli se, että sielä oli kivi. MUTTA miksi se ajoi siitä? Ylitti kynnyksen - ajoi liian lujaa siihen paikkaan - pois linjalta - naps
- Muistanko väärin, kun sanon, että JM ennen kisaa sanoi auton olevan nyt tässä ja ei muuta sitä kisassa? Että ongelma ollut kun hän muuttaa sitä? Sitten kaveri suunnittelee muutoksia aika-ajon jälkeen :rolleyes:

Vaikka Mikko väläytteli nopeuttaan, niin vaikeaa alkaa olla ensi vuoden kanssa. Peli jatkuu mutta käsi ei ole paras mahdollinen.

Joku puhui täällä Lasse Lammesta ja piikistä ex-voortilaisia kohtaan. Mikä tämä oli? Kuulin osan haastattelusta. Viittasitko tähän "älä muuta autoa itsellesi, muuta itsesi autoon"?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
^^ Tuo Lapin kommentti juuri aiheutti itsessä riemunkiljahduksia. Toivottavasti ajaa ensivuonna euroopassa, eikä aasian sarjassa.

- Lapin vaisuus. Tällä foorumilla hänestä on tehty lähes yli-ihminen, joten odotin jotain huikeaa taas
Milläs tapaa oli vaisu? Vastassa oli R5 ja RRC autoja, joten tulokset saattoi suurelle yleisölle jäädä vähän pimentoon. Kertoi kyllä pienistä vaikeuksista päästä rytmiin, tultuaan suoraan aasian teiltä.

e: Lisätään nyt vielä, että viime vuonna ajoi tasatahtia muuan Ogierin kanssa ja Ogier ei ainakaan antanut kalustossa tasoitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
...

Joku puhui täällä Lasse Lammesta ja piikistä ex-voortilaisia kohtaan. Mikä tämä oli? Kuulin osan haastattelusta. Viittasitko tähän "älä muuta autoa itsellesi, muuta itsesi autoon"?
Viitattiin siihen kuinka säätöihin on tehty muutoksia ja auto on alkanut kulkea.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
- Himos2:n järjestely. Pitkä tauko ryhmien välissä oli oikea Hirvosen muroihin kuseminen järjestäjältä. Aika lohduttoman näköistä oli meno
Hirvonen sai valita lähtöpaikkansa ja virhe kostautui. Eiköhän Citroenilla tiedetty ne lähtövälit ja että Himoksella voi sataa, itse olin melko rinteen päällä eikä siellä nyt niin paljoa vettä tullut kuin Hirvonen väitti.

Hirvosen voiton nälkä on kadonnut. Eiköhän olisi parempi lopettaa ennen kuin nolaa itsensä kunnolla. Mikolla on lapsia ja se varmasti syö paljon aikaa, nuoremmat kaverit voivat käyttää sen ajan, kun tyttöystävä ei roiku kaulassa, vaikka katsomalla incar kuvaa kello kädessä ja vertaamaan eri ajolinjoja.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Viittasitko tähän "älä muuta autoa itsellesi, muuta itsesi autoon"?
Sekin (mm. tarinat Burnsista ja Grönholmista Mitsulla). Ja se että oli sanonut Malcolmille, kuinka Fordilla oli ollut pari viime vuotta "kilpailukyvytön" auto Suomessa, ja kuinka nyt oli tehty töitä asian muuttamiseksi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sekin (mm. tarinat Burnsista ja Grönholmista Mitsulla). Ja se että oli sanonut Malcolmille, kuinka Fordilla oli ollut pari viime vuotta "kilpailukyvytön" auto Suomessa, ja kuinka nyt oli tehty töitä asian muuttamiseksi.
Eikös tuo Kankkunen jo viime vuonna käynyt Wilsonille ja latvalalle sanomassa ettei auto näytä hyvältä.

http://www.wrc.com/features/660/120807_Kankkunen.jpg

Lapista sen verran, että taitaa alkaa S2000 autot olemaan elinkaaren loppu päässä?
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Grönholm ja Burns taisivat olla ensimmäisiä, jotka sitä varsinaisesti käytti. Ovatkin kyllä kaksi mitäänsanomattominta kuskia ajotyylien perusteella.
Muistelisin, että myös Didier Auriol olisi ajanut ns. ratalinjaa, eli vienyt autoaan enemmän nokka kuin kylki edellä. Voin toki muistaa väärinkin.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Pari juttua haluaisin sanoa rallista ja sen ajasta.

Huonoja asioita:

Järjestelyt, voiko asiat mennä näin? Himoksella ykkösparkkiin ei ollut ohjeita, tosin se on helppo löytää, mutta silti. Kakkosparkilta sanottiin että kun menee rinteen ylös niin näkee nousun ja laskun - eipä nähnyt. Jukojärvellä pelto oli niitetty vain pieneltä alueelta, eli siellä olisi voinut olla kivi johon joku jysäyttää autonsa. Toritussa eräs spede järkkäri istui taimikko alueella johon oli pääsy kielletty ja päästi ihmiset tulemaan sinne, toinen järkkäri tulee häätää ihmiset pois ja toinen järkkäri jää jurona yksin sinne, mutta kumpikaan ei huolehdi siitä että uusia ihmisiä ohjataan koko ajan juuri sitä reittiä kulkemaan.

Toritussa yksi parkki oli merkitty pelloksi, oikeasti se oli tie ja sinne lappoi ihmisiä koko ajan.

Jotkus spedet parkkeerasivat niin, että tiellä ei mahtunut paketti autot kulkemaan, koska autoja oli molemmin puolin tietä ja ihmiset joutuivat nostelemaan autoja reunemmas.

Hyvää:

Riittävästi tapahtumaa ja hyvää kamppailua ekana päivänä.

Ei hirveänä ruuhkaa.

Ulkomaalaiset käyttäytyivät asiallisesti, vaikka urpoilta näyttivät.

Hauskat ihmiset, jotkut tankkasivat Jämsän nesteellä tosi uuden asuntoauton vesisäiliöön dieseliä. Oli hienoa katsella, kun he aiheuttivat isot laskut itselleen.
 
Viimeksi muokattu:

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
No-joo, ehkä tuo Lapin vaisuus oli pieni piikki. Muistan kyllä viime vuoden upeat suoritukset. Mutta joskus on vaan huvittavaa lukea, kuinka nuoresta kaverista tehdään se yli-ihminen ennenkuin on edes kokeillut isompia kenkiä. Suunnilleen kommenteissa kaveri voittaa polkupyörällä F1-auton. Varmasti on hyvä tulevaisuus edessä ja mitään häneltä poisottamatta ei hän vielä ole kuitenkaan mestari. Toivotaan, että on tiellä kohti isoja voittoja.

Tuosta lähtöpaikan valinnasta. Pilkun viilauksena, kuten joku jo sanoikin, ilman JM:n keskeytystä, Ogier olisi tyhjännyt niitä vesirännejä Mikon edessä. Mutta se oikea asia mikä tuli mieleen: Mietin keskiviikkona kun päiviteltiin valinnan vaikeutta, että miksi ei kompromissia. Miksi epävarmassa tilanteessa pitää olla jommassakummassa ääripäässä sen sijaan että ottaisi "välikelin"-lähtöpaikan. Onko kuivalla niin paljon parempi olla numerolla 14 kuin 8? Rehellinen kysymys, en siis tiedä :confused:
 
Ylös