Neste Oil Rally Finland 2013

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
http://www.youtube.com/watch?v=WagoMDUSSMU

Löytyi toinenkin video meidän karusellista... Alussa näkyy tien ylittävä nainen joka ei todellakaan ollut kaukana jäädä alle... Ei tosin ollut syy ulosajolle mutta ei myöskään auttanut asiaa.
Vaikka katsojamäärät ovatkin laskusuunnassa, ei se tarkoita etteikö siellä voi ralliauton alle jäädä.

Aika käsittämätöntä sähläämistä. Osaakohan tuollaiset tollot ylittää edes maantietä turvallisesti..
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Kinnunen ja Vuorisalo ajoivat molemmat loistavasti. Varsinkin Jaron jotkin pätkäajat oli suorastaan uskomattomia. JWRC taas joutui ajamaan Hankookin renkaalla joka ainakin Ambergin mukaan oli aika paska pyörä verrattuna Misukkaan ja Pirelliin. Se että onko kenestäkään tulevaisuudessa maailmalle onkin sitten toinen juttu.
Sain tämän Kinnusen renkaanvaihtoa videolle Ounissa. Vaihtelivat toisilleen aika painavia sanoja, kun kiiressä vääntelivät pultteja väärään suuntaan. :D Pysähtyivät muutama 100m ennen Kakaristoa.
Oli vähän vaikeaa seurata näitä muita luokkia, kun ei ollut nettiä ja ralliradion kuuntelu jäi kuvatessa vähemmälle.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Vaikka katsojamäärät ovatkin laskusuunnassa, ei se tarkoita etteikö siellä voi ralliauton alle jäädä.

Aika käsittämätöntä sähläämistä. Osaakohan tuollaiset tollot ylittää edes maantietä turvallisesti..
pari hyvää asiaa miten voi kohtuullisen turvallisesti kävellä tiellä rallin aikana.
Kun auto menee ohi EI kannata hypätä heti tielle vaan kuunella sen aikaa kunnes edellisen auton äänet häviävät metsää jotta kuulee tuleeko takana muita. Sellainen 5-10 sekunttia on hyvä auton jälkeen. Sitten kävelee tien reunaa, valita ja laskea sellainen tienvierus jonne on helppo hypätä. Kellosta voi ottaa aikaa sen 1min tai 2min riippuen ajoväleistä. "kuurona en suosittele kävelemään tiellä ja sokeat eivät rallia seuraa."
Palsankylästä lähtiessä itsekkin jouduin hyppäämään syvään ojaan, mutta onneksi paikalle ajoi ne sunnuntaikuskit Venetzuelasta, eikä suurta vaaraa ulosajoon ollut. :D
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hyvä verrata Hännisen ja Latvalan kommentteja testaamisen määrästä.
Latvalahan taisi ajaa jonkun sataa kilometriä testiä, mutta silti oli sitä mieltä ettei testattu riittävästi.
Hänninen taasen ajoi sen reilut 40km ja totesi että "eihän nyt hirveest tullu ajettuu, mutta eipä se sitä, ohan sitä tähän ikää jo ajettu, ei se siitä paljon muutu". :D :alppu:
Olisihan se tietysti Juhokin ajanut enemmän, jos olisi ollut mahdollisuus, mutta kuitenkin kuvastaa erilaista suhtautumista. Toinen yrittää viimeiseen saakka etsiä selityksiä muualta, toinen taas osaa olla itsekriittinen.

Tulos oli melkein sama.
 
Viimeksi muokattu:

U. Turhapuro

Member
Liittynyt
26.4.2013
Viestit
23
Lapin tämän vuoden Skoda ei ollut lähelläkään sitä tehtaan Skodaa, millä on tällä kaudella ajanut. Siinä syy, miksi vauhti ei riittänyt. Toisaalta hyvä välillä hävitäkin, niin se kasvattaa kuljettajana vihaamaan häviämistä
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Itsellä reissu ei lähteny kovin hyvin käyntiin, kun kaveri, kenen kanssa olisin lähtenyt sairastui... No torstaina kuitenkin suunta kohti Toritun EK:ta, jossa katsoin molemmat ajokerrat. Seura oli hyvää ja järkkärit leppoisia. Toisen ajokerran jälkeen suunta Ikaalisiin, jossa yövyin sukulaisten luona.

Perjantaina matka jatkui klo 6 kohti Keuruuta, jossa eväiden täydennys ja matka jatkui Jukojärvelle, jossa tosin katsoin vain WRC:t.

WRC:t tuli ja meni ja seuraavana vuorossa Mökkiperä, tarkempi paikka hyppy n. 1 km ennen isoa tietä. Jälleen oli rento meininki, niin katsojilla kuin järkkäreillä, jotka säikäyttivät erään norjalaisneitosen kuolleella kyyllä. :D Latvala hyppäsi pisimmälle, eikä mitään erityisiä tilanteita ollut. Päivän pettymys oli kyllä Nelivetomiehet... Olisivat ajattaneet myös normaalit Vetomiehet. Tauolla tuli hieman vaellettua, mutta parempaa katselupaikkaa ei löytynyt, joten toinen kierroskin tuli katsottua samassa paikassa.

Jos ekalta kierrokselta puuttuivat tapahtumat, toisella niitä riitti. Ekan kierroksen aikana hypyn jälkeen ajolinjalla ollut kuoppa oli suurentunut ja se pompautti autoja oikein kunnolla. Ensimmäisten autojen mentyä oli selvää, että joku päätyisi ojaan. Niin tapahtuikin eräälle R2-Fiestalle, olikohan numero 108, joka päätyi sinne ojaan katolleen. Tätä seurasi tapahtumia, joita ei odottaisi tapahtuvan...

Fiesta oli siis katollaan ojassa ja siellä oltiin auttamassa kuskia ja kartturia ulos, joten pitää saada muut kuskit hiljentämään vauhtia. Tämän pitäisi hoitua helposti, mutta vaikka huidoimme kuinka, ei vauhti hiljentynyt keneltäkään. Järeämmät aseet käyttöön, järkkäri keskelly tietä huitomaan, joka toimi aluksi. Heti kun järkkäri väisti, jatkettiin normaalilla vauhdilla... Ainut toimiva keino oli Fiestasta haetun varoituskolmion heilutus... On se kumma kun ei yhtään hidasteta... Meinasi nimittäin pari muutakin autoa päätyä ojassa olleen Fiestan päälle. :thumbdown

No jokatapauksessa lauantaiksi suuntasin Ouninpohjaan, noin puoleenväliin EK:ta. Oli muuten suhteellisen hankalaa löytää sinne... Siellä katsoin molemmat ajokerrat ja meno oli melko näyttävää, ekalla kerralla parhaat linjat Hännisellä, tokalla Neuvillellä ja Östbergillä. Huvittavin tilanne oli, kun Vetomiesten nolla-auton jälkeen tuli mediatarralla varustettu Skoda, joka pysäytettiin vähän matkan päähän. Sai kuitenkin jatkaa matkaa torven töräysten ja aplodien saattelemana. Vetomiehet olivat mukavaa nähtävää, parhaat linjat olivat Bemareilla ja loppupäässä olleella Citroenilla. Outolintu oli keltainen Lexus.

Sitten ne plussat ja miinukset...

+ järkkärit
+ Vetomiehet
+ Neuvillen ja Östbergin taistelu
+ Kris Meeke

+/- Ogier

- Suomalaisten vaisuus
- Toritun P2
- Nelivetomiehet
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Lapin tämän vuoden Skoda ei ollut lähelläkään sitä tehtaan Skodaa, millä on tällä kaudella ajanut. Siinä syy, miksi vauhti ei riittänyt. Toisaalta hyvä välillä hävitäkin, niin se kasvattaa kuljettajana vihaamaan häviämistä
Toisaalta oliko viimevuotinen Fiestakaan ihan tehtaan autojen veroinen? Silloin kuitenkin kulki sekuntitolkulla kovempaa kuin nyt. Paddonillahan vauhtia riitti ihan mukavasti, ja alla oli kaiketi samanlainen Skoda kuin Lapilla?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Ja kirjaillaanpa myös omia reissukokemuksia...

Vaikka vuosi sitten mieli olikin jo sen suuntainen että ihan jokaista rallipäivää ei jaksa enää lähteä seuraamaan, niin näinpä vaan rallifani löysi itsensä Ruuhimäestä keskiviikkona, ja matka jatkui lauantaille asti. Väliin mahtui Torittu I & II, Jukojärvi I & II, Mökkiperä I ja Surkee I & II.

Jo Ruuhimäessä yllätti yleisön fiksu käytös, joka luonnollisesti heijastui myös järjestysmiesten toimintaan. Sama tuntui jatkuvan kautta linjan pätkältä toiselle. Saattoi toki olla tuuriakin katselupaikkojen ja järjestysmiesten suhteen, mutta tänä vuonna sai sentään katsella muutakin kuin puolukoita metsässä, tiellä sai kävellä tuntia ennen ensimmäistä autoa vapaasti kuten katsojaopaskin lupasi, ja joillain pätkillä vielä jopa myöhemminkin, järkeä käyttäen toki.

Kilpailullisesti mieleen jäivät plussina kisan kärkikolmikko, Ketomaa ja Kubica. Tuttu koheltajakaksikko Latvala & Novikov ei puolestaan pettänyt tälläkään kerralla.

Joku jo täällä ehtikin mainita, millaista amatöörikuvaajan arki Neste-rallissa nykyään on - löydät hyvän paikan, odotat parhaimmillaan parikin tuntia ensimmäistä autoa, ja kun 0-auto on mennyt eteen pamahtaa kourallinen liivillä varustettuja kuvaajia tai järjestysmiehiä, tai vaihtoehtoisesti ryhmä venäläisiä mattimyöhäisiä jotka änkeävät surutta narun viereen ja venyttävät itsensä muiden eteen, sen lisäksi että levittävät ison Novikov-lakanan joka peittää 90% muusta näkemästä. Siinä sitä on fiilis katossa. Lopulta saat tähtäillä puolen metrin kolosta kameralla ja toivoa että auto osuu kuvaan ilman toista kameraputkea tai keltaisia liivejä edessä. Toisaalta, tätähän tämä on ollut jo vuosikausia, joten ei sinänsä mitään uutta. Omia otoksiani voi katsella täältä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Toisaalta oliko viimevuotinen Fiestakaan ihan tehtaan autojen veroinen? Silloin kuitenkin kulki sekuntitolkulla kovempaa kuin nyt. Paddonillahan vauhtia riitti ihan mukavasti, ja alla oli kaiketi samanlainen Skoda kuin Lapilla?
Viime vuonna EP ajoi koko kauden samalla autolla. Tänä vuonna hän on ajanut tehtaan autolla ja nyt Jyskälässä managerinsa autolla joka on saman näköinen kuin tehtaan auto mutta ei välttämättä samoilla osilla varustettu eikä samoilla lukonsäädöillä varustettu. Se että auto on samannäköinen ei tarkoita sitä että se on samanlainen...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eli auto ei vaan ollut tänä vuonna kilpailukykyinen. Sitä en ymmärrä miksi Skodan tehdaskuski ajaa MM-sarjaa välillä tehdasautolla ja välillä jollain B-luokan vuokralaitteella.
Koska Skoda Motorsport ei ole katsonut tarpeelliseksi panostaa WRC2 sarjaan ja koska tehdastallin intressinä on ajattaa Jan Kopecky ERC-sarjan mestariksi (josta syystä EPL on dumpattu Hulahula-sarjaan. Ainoan vastuksen Kopeckylle ERC:ssa tarjoaa Craig Breen. Tosin hänkin on 7/12 osakilpailun jälkeen 71 pinnaa perässä. Puhvieerilla ja Teleluurilla neljä starttia, Fast-Freddylla ja Ketomaalla yksi startti (ja 1/1 voittoa) joten heistä ei ole uhkaajaksi. Ennen kauden alkua oli jotain juttua siihen suuntaan, että Skodan tehdastalli olisi ainakin yrittänyt ajattaa Sepp Wiegandia WRC2 mestaruuteen, mutta näyttääpä tuo ajelevan vain Skoda Deutschlandin tuella ja haaveet sarjamestaruudesta ovat kuopatut syvälle Schwartzwaldin metsiin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ja kirjaillaanpa myös omia reissukokemuksia...

Joku jo täällä ehtikin mainita, millaista amatöörikuvaajan arki Neste-rallissa nykyään on - löydät hyvän paikan, odotat parhaimmillaan parikin tuntia ensimmäistä autoa, ja kun 0-auto on mennyt eteen pamahtaa kourallinen liivillä varustettuja kuvaajia tai järjestysmiehiä, tai vaihtoehtoisesti ryhmä venäläisiä mattimyöhäisiä jotka änkeävät surutta narun viereen ja venyttävät itsensä muiden eteen, sen lisäksi että levittävät ison Novikov-lakanan joka peittää 90% muusta näkemästä. Siinä sitä on fiilis katossa. Lopulta saat tähtäillä puolen metrin kolosta kameralla ja toivoa että auto osuu kuvaan ilman toista kameraputkea tai keltaisia liivejä edessä. Toisaalta, tätähän tämä on ollut jo vuosikausia, joten ei sinänsä mitään uutta. Omia otoksiani voi katsella täältä.
Kuin kalliilla laitteella oikein räpsit? Kerro vähän jotain hyviä vinkkiä siihen, että valkoiset kohdat autosta etulasit ja valkoiset kohdat ylivalottuvat. Minulla vain muutama kuva joka laadullisesti vastaa sinun ottamia. :)

Hyviä kuvia! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Kuin kalliilla laitteella oikein räpsit? Kerro vähän jotain hyviä vinkkiä siihen, että valkoiset kohdat autosta etulasit ja valkoiset kohdat ylivalottuvat. Minulla vain muutama kuva joka laadullisesti vastaa sinun ottamia. :)

Hyviä kuvia! :thumbup:
Tack! Laitehan on jo hyvin ikääntynyt Nikon D80, joka on aikansa perus-järkkäreitä eikä siis mitenkään hinnalla pilattu laite. Kaipa se on noita vaaleita autoja pimeässä metsässä kuvatessa vähän joka kameralla ongelmana että kontrastisuhde kohteen ja taustan välillä on niin iso että vaaleat kohteet herkästi ylivalottuu jos valotusta ei ole säätänyt hieman alivaloituksen puolelle. Itsehän en mikään ammattilainen näissä jutuissa ole joten joku enemmän aiheesta tietävä voinee valaista lisää :ahem:
 

Blop

Member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
6
Joo Olihan rallit.

Lähti vähän lapasesta lyhyeksi tarkoitettu rallivisiitti, mut torstaina Himokset, perjantaina jokainen ek kertaalleen Killeriä lukuunottamatta ja lauantaina Ouninpohjassa I&II. Paviljongissa kans joka ilta kierros.

Itsekkin pidän ylikaiken takavetoisista Escorteista, B-ryhmästä, Mäkisen Evo Lancerista ja varsinkin Focus WRC:stä, mut en anteeksi vain tajua tätä rallin nykytilan totaalista haukkumista.
Okei onhan se positiivista, et monessa asiassa voisi edes jonkunmoinen kehitys olla suotavaa ihan autoista lähtien päätyen televisiointiin, tai pätkäaikojen hieman helpompaan saatavuuteen :), mut ei nyt kaikki ihan pilalla sentään ole!
Tiukkoja kisoja, 14 WRC autoa+ mielenkiintoiset kuskit ja autot alemmissa luokissa. Kruununa viimeisen päivän Ford-miesten(poikien :) ) taistelu 0,1s erolla kakkostilasta. Harmi vain suomalaisten "kärki"miesten aneemisuus..

Tehokkaampiahan nuo autot voisivat ainakin hieman suoranopeuksilla olla, mut esimerkiksi Minien ärähtelyt, Volkkarin nopeus (Ouninpohjan uudet enkat) ja muutenkin nykyinen aivan tolkuton mutkavauhti antoivat ainakin minulle elämyksiä jos ei nyt eniten, niin todellakin rallipassin ja muiden kulujen hinnan verran :)

+ Nikaran vauhti ja loikat
+ Ketomaa ja miehen letkautukset
+ Ralliradio vuodesta toiseen!!
+ Fordien piristynyt vauhti
+ Novikovin neidit :wink:
+ Ystävälliset järkkärit(poislukien Ouninpohja) ja paikalliset kioskityöntekijät
Arvostan todella paljon osoittamaanne ystävällisyyttä!
++ Himos II.
(Vaikka moni tuota Hirvonen etunenässä kovasti haukkuneet, niin olihan se siistiä katsojan kannalta. Kunnon metsäpätkiä nyt mikään voita, mut jos noita sponsorikestityspätkiä nykyään on pakko olla, niin Himos vs Killeri ei tarvitse edes verrata! Harjulle varmaan ei ikävä kyllä ikinä enää päästä rallia kattelemaan, niin tuo konsepti kyllä uppos minunlaiseen amatöörikatsojaan ihan kybällä)

- Suomalaisten tehdaskuskien vaisuus ja selittelyt
- Yliepäpätevät jv:t Ouninpohjalla
(kaiken kruununa se tummahiuksinen neiti n. kilsan kohdalla, kuka näpräsi kännykkäänsä jatkuvalla syötöllä ja ammattitaitoisesti siinä sivussa joka toisen antoi kävellä tiellä ja joka toiselta sen kielsi. Tämä siis Vetomiesten viimeisen auton jälkeen about 2h ennen Ouninpohja II alkua)
- ogierin ylivoima
- Hännisen,Latvalan, Lapin ja Meeken keskeytykset
-- Sordo

Älkää pelätkö katsoja katoa, itse en ainakaan moista huomannut
(sade, tai sen uhka vaikuttaa kummiskin aina hieman)
Ens vuonna todellakin taas seuraavat Suurajot kehissä (minulle aina tuolla nimellä tämä Neste Rally).

Kunhan nyt Mikko vähän heräis ajelemaankin ja sais pitää jonkun tallipaikan ja JML pysyis vähän pidempään tiellä, niin hyvä tästä vielä tulee

Ei lujaa, mut täysii ja rallivaltikka takas Suomeen :thumbup:
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Kyllä sieltä tarvis alkaa nyt tukemaan Vuorisaloa, Kinnusta ja Ambergia että saatais maailmalle enemmän kuskeja.. Varsinkin Vuorisalo ja Kinnunen säväytti kansaa Jyväskylässä peitoten JWRC-kuskit ja muut R2-luokan kuljettajat. Ehdottomasti tarvis nyt näille kolmelle kyllä saada tukea, että pojat pääsis enemmän ajaan ulkomaan kisoja ja antamaan näyttöjä sitä kautta!
Mutta kuinka kova kuski onkaan sitten ruotsalainen Fredrik Åhlin, joka oli R2 Fiestallaan Laihian SM-rallissa KOKO kisan nopein 2-veto kuljettaja peitoten mm.Kinnusen ja Vuorisalon? :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
+ Ystävälliset järkkärit(poislukien Ouninpohja) ja paikalliset kioskityöntekijät
- Yliepäpätevät jv:t Ouninpohjalla
(kaiken kruununa se tummahiuksinen neiti n. kilsan kohdalla, kuka näpräsi kännykkäänsä jatkuvalla syötöllä ja ammattitaitoisesti siinä sivussa joka toisen antoi kävellä tiellä ja joka toiselta sen kielsi. Tämä siis Vetomiesten viimeisen auton jälkeen about 2h ennen Ouninpohja II alkua)
Sori.

Jos Garden/Sordon kiven liepeiltä löytyy sanomista, valituksia otetaan vastaan mutta niihin ei välttämättä reagoida. :D

Tänä vuonna ei jaksanut edes ääntä korottaa, enkä kyörännyt porukkaa tieltä metsiin kuin vasta n. 20min ennen ekaa autoa. Ruskien kertakäyttögrillinkin sammutin väkisin vasta kun olivat makkaransa rillanneet.
 

Blop

Member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
6
Sori.

Jos Garden/Sordon kiven liepeiltä löytyy sanomista, valituksia otetaan vastaan mutta niihin ei välttämättä reagoida. :D

Tänä vuonna ei jaksanut edes ääntä korottaa, enkä kyörännyt porukkaa tieltä metsiin kuin vasta n. 20min ennen ekaa autoa. Ruskien kertakäyttögrillinkin sammutin väkisin vasta kun olivat makkaransa rillanneet.
Anteeksi ei ollut tarkoitus yleistää, mutta eräät kollegasi saivat ainoastaan turhaan ärtymystä muuten niin leppoisaan ja selvinpäin olleeseen rallikansaan. Kakaristossa olikin sitten katsomon promillerajat "hieman" toisin :D
Rallimetsällä kun on hieman eri meininki kuin vaikka festareilla tms. niin siihen ei näköjään kaikki osanneet toimintaansa suhteuttaa.
Turvallisuus kuitenkin ennen kaikkea ja mukavahan rallia oli katsella turvallisilta alueilta. Vetomiesten ja JML& Novikovin kohdalla tosin pari askelta otti lähes kaikki metsän suuntaan ilman kehotuksiakin.
Mistälie sitten johtui... ;)
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Anteeksi ei ollut tarkoitus yleistää, mutta eräät kollegasi saivat ainoastaan turhaan ärtymystä muuten niin leppoisaan ja selvinpäin olleeseen rallikansaan.
Ei ole vielä omaan simmuun sattunut, mutta ennenhän sitä rallien miehet oli iso ero muihin jotka tahtoi järkkäreitä olla. Ikävintä mitä tekivät oli että harjulla lasten kaljoja kaatoivat maahan jos eivät suostuneet lähteen pois. Minusta kyllä väärin sekin oli, antas lasten kaljaa juoda kun kerran rallit on.

Oiskohan ne jo ihan ostaneet heitä jostain nykysin?
En kyllä tänäkään vuonna äkästä nähnyt, parin kanssa juttelin ja kerroin kokemuksia rallien katsomisesta ja sen kun keles ei ittellä varaa ole ajella, mutta kait se on uskottava kun kerrot. Toinen kertoi että hästä rallit on sieltä ja toinen että oli itsekin ajellut aikoinaan.

Josko se pirimömmöporukka on vihdoin rallitkin valloittanut. Olihan se odotettavissa.

Nähty heitä pariinkin kertaan ja kuonoon tullut kunnolla joskus.
"Ai no sä et se ollutkaan sori" on kiva vastaus kun kysyy että mikäs se pään niin sekoitti.
 
Ylös