Miksihän Montrealin radan viimeisessä mutkassa melkein kokonaan ollaan valkoisen viivan ulkopuolella? Miksi on sallittua mennä läheltä ´Mestarien muuria´? :doubtful:
"Melkein kokonaan" on vielä sallittua.
Mutkan ulostulossa leveäksi ajamista on kuitenkin aika paha alkaa rangaistuksilla karsimaan samaan tyyliin, kuin sisäkaarteessa oikaisua. Jos näin aletaan toimia, niin periaatteessa pitäisi rangaista niitäkin tapauksia joilta auto vahingossa lipeää ulostulossa leveäksi. (vai pitäisikö ajolinjan livetessä auton datasta näkyä selvä nosto, jotta kuski ei saa pyöreämmästä ajolinjasta hyötyä?)
Ei se nyt oikeasti ole niin vaikeaa. Jos rajataan rangaistukset selviin ja toistuviin ylityksiin, varsinkin jos kuski ajaa paikassa yksin (eikä siis kisaa toista vastaan, jolloin kyse voi olla väistöstä), niin kellään tuskin on nokan koputtamista. Nyt menee liikaa läpi sormien, mutta myöskään mihinkään hiustenhalkomisnollatoleranssiin ei ole järkeä mennä.
-Edit- Aika-ajoissahan olisi suht yksinkertaistakin diskata kierros, jolla kaikki neljä rengasta ovat selvästi ulkopuolella.
Mielestäni on hölömpää pelätä renkaat sulattavaa liituraitaviivaa. Sisäkaarteessa olevan viivan välttäminen on luonnollisesti helppoa eikä oikomista pidä hyväksyä, mutta ulkokaarteessa ajolinja on enemmän sattumasta kiinni, ja on typerää nostella rangaistuksen pelossa, ettei vahingossa lipeäisi leveäksi vaikka ajettavaa pintaa löytyy. Mun mielestä on hienoa kun kuskit vapaasti laskevat leveää linjaa.
Olen minäkin sitä kirjoittanut, että nykyään kuskit uskaltavat ajaa enemmän limiitillä, kun kyse ei ole terveydelle vaarallisesta uhasta. Mutta ne, jotka haluavat asfalttikentät pois ovat juuri päinvastaista mieltä. Heidän mielestä se nostelu pelosta nimenomaan kuuluu asiaan. "Rangaistus" tosin heidän visioissaan olisi ulosajo eikä tuomariston kuuleminen.
Itse en näe suurta eroa. Erilaiset rangaistukset kuuluvat säännöillä sanktioitaviin kilpailuihin. Jos jokin on kiellettyä, niin sitten se on ja säännön rikkomisesta pitäisi seurata rangaistus.