Lewis Hamilton Mercedeksellä kausi 2013

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Dailymailin jutussa, (joka on tarinan lähde) on tällainen kuva:

Hyötyhän ei itse asiassa ole edes olennaista, radan ulkopuolella ajaminen on kiellettyä (muista kuin turvallisuussyistä), vaikka itse siitä kärsisikin.

Siitä ei ole kyse, vaan ajamisesta kanttareiden yli väärälle puolelle.
Fiksu kaveri Lewis kun onnistuu rekisteroimaan Sebin paremmat ajolinjat. Seuraava askel on sitten sen oivaltaminen etta voi itse tehda samoin!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielipidekysymys. Mielestäni riittää että kaksi pyörää on radalla joka koostuu valkoisten viivojen välisestä alueesta ja kanttareista.

Toki säännöissä saattaa olla jokin toinenkin tulkinta, mutta kovat tyypit ajaa noin.
Säännöissä sanotaan yksiselitteisesti, ettei kanttarit kuulu rataan, vaan radan reunan määrittää valkoiset viivat. Kanttarit ovat niiden ulkopuolella.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Kyllähän kuskit (muutkin kuin Vettel) usein päästelevät mutkissa tuonne pihalle jos mutka vain sen sallii. Ja nykyisin kun asfalttia on melkein joka paikassa niin tuollaisia sallivia mutkia on aika runsaasti. Esimerkkinä tulee mieleen vaikkapa Hockenheimin ensimäinen mutka. Ja jo kymmenen vuotta sitten muistan pistäneeni A1-Ringin aika-ajoissa merkille kuinka kuskit järjestään ajoivat ensimmäisen mutkan hieman tai aika railakkaastikin radan ulkopuolelta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Säännöissä sanotaan yksiselitteisesti, ettei kanttarit kuulu rataan, vaan radan reunan määrittää valkoiset viivat. Kanttarit ovat niiden ulkopuolella.
Tiedän kyllä. Mielestäni pitäisi erottaa mutkan sisä ja ulkoreunat. Sisäreunassa tuo on ihan ok oikomisen estävä sääntö, mutta ulkoreunassa pitäisi saada laskea vapaammin leveäksi. Niin leveäksi kuin päällystetyt ulosajoalueet sallivat mielestäni.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni pitäisi erottaa mutkan sisä ja ulkoreunat. Sisäreunassa tuo on ihan ok oikomisen estävä sääntö, mutta ulkoreunassa pitäisi saada laskea vapaammin leveäksi. Niin leveäksi kuin päällystetyt ulosajoalueet sallivat mielestäni.
Vahvasti eri mieltä. Jo nykyisellään Hocken ykkösmutka (jossa ulkoilu on erikseen sallittu merkkiviivaan asti) on riittävän hölmön näköistä. Ei lisää sellaista.

Tuossa ulko- ja sisämutkaerottelussa on se ongelma, että monesti yhden mutkan ulkoreuna on samalla seuraavan mutkan sisäreuna. Esim. shikaaneissa, mutta myös loivemmissa s-mutkissa.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Mahdoton tuo sääntö on nykyisellään valvoa, pitäisi radat tehdä jotenkin niin että automaattisesti rankaisee leveäksimenosta. Esim. pieni kaistale hiekkaa kanttarin ulkopuolelle jos niitä asfalttialueita pitää olla. Tai vaikka tervaa että menee renkaat huonoks. :doubtful:
Eau rouge viime vuonna taisi olla yksi kohta jossa erityiseti annettiin ohjeet ettei siinä mäen päällä saa oikoa. Silti aika-ajossa siitä muutamat meni liian suoraan ja rankaisu jätettiin antamatta. Miten noista pystyttäisikään tasapuolisesti antamaan rankaisuja jos mennään rajoilla, onko ok jos toinen menee pari milliä vielä viivan päällä ja toinen ei, ja miten tämän eron videoista tarpeeksi tarkasti katsoo? Selvät tapaukset sitten erikseen, mutta on se silti jotenkin keinotekoista alkaa näistä rankaisemaan tuomarien subjektiivisilla päätöksillä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksihän Montrealin radan viimeisessä mutkassa melkein kokonaan ollaan valkoisen viivan ulkopuolella? Miksi on sallittua mennä läheltä ´Mestarien muuria´? :doubtful:
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Mutkan ulostulossa leveäksi ajamista on kuitenkin aika paha alkaa rangaistuksilla karsimaan samaan tyyliin, kuin sisäkaarteessa oikaisua. Jos näin aletaan toimia, niin periaatteessa pitäisi rangaista niitäkin tapauksia joilta auto vahingossa lipeää ulostulossa leveäksi. (vai pitäisikö ajolinjan livetessä auton datasta näkyä selvä nosto, jotta kuski ei saa pyöreämmästä ajolinjasta hyötyä?)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vahvasti eri mieltä. Jo nykyisellään Hocken ykkösmutka (jossa ulkoilu on erikseen sallittu merkkiviivaan asti) on riittävän hölmön näköistä. Ei lisää sellaista.
Mielestäni on hölömpää pelätä renkaat sulattavaa liituraitaviivaa. Sisäkaarteessa olevan viivan välttäminen on luonnollisesti helppoa eikä oikomista pidä hyväksyä, mutta ulkokaarteessa ajolinja on enemmän sattumasta kiinni, ja on typerää nostella rangaistuksen pelossa, ettei vahingossa lipeäisi leveäksi vaikka ajettavaa pintaa löytyy. Mun mielestä on hienoa kun kuskit vapaasti laskevat leveää linjaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Mutkan ulostulossa leveäksi ajamista on kuitenkin aika paha alkaa rangaistuksilla karsimaan samaan tyyliin, kuin sisäkaarteessa oikaisua. Jos näin aletaan toimia, niin periaatteessa pitäisi rangaista niitäkin tapauksia joilta auto vahingossa lipeää ulostulossa leveäksi. (vai pitäisikö ajolinjan livetessä auton datasta näkyä selvä nosto, jotta kuski ei saa pyöreämmästä ajolinjasta hyötyä?)
Tämä taas olisi todella helppo saada kuriin jos ruoho/hiekkakaistale laitettaisiin radan reunan viereen.
Mutta kun sitä hiton astroturffia sinne on pakko tunkea niin tottakai kuskit sitä käyttää hyväkseen.
Vettel ei ole ainoa ollenkaan joka ulkona ajelee huvikseen. Mutta itselleni muistuu kyllä eniten Vettelin tapauksia, mutta jos siitä ei rangaista niin miksi hän sen lopettaisi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksihän Montrealin radan viimeisessä mutkassa melkein kokonaan ollaan valkoisen viivan ulkopuolella? Miksi on sallittua mennä läheltä ´Mestarien muuria´? :doubtful:
"Melkein kokonaan" on vielä sallittua.
Mutkan ulostulossa leveäksi ajamista on kuitenkin aika paha alkaa rangaistuksilla karsimaan samaan tyyliin, kuin sisäkaarteessa oikaisua. Jos näin aletaan toimia, niin periaatteessa pitäisi rangaista niitäkin tapauksia joilta auto vahingossa lipeää ulostulossa leveäksi. (vai pitäisikö ajolinjan livetessä auton datasta näkyä selvä nosto, jotta kuski ei saa pyöreämmästä ajolinjasta hyötyä?)
Ei se nyt oikeasti ole niin vaikeaa. Jos rajataan rangaistukset selviin ja toistuviin ylityksiin, varsinkin jos kuski ajaa paikassa yksin (eikä siis kisaa toista vastaan, jolloin kyse voi olla väistöstä), niin kellään tuskin on nokan koputtamista. Nyt menee liikaa läpi sormien, mutta myöskään mihinkään hiustenhalkomisnollatoleranssiin ei ole järkeä mennä.

-Edit- Aika-ajoissahan olisi suht yksinkertaistakin diskata kierros, jolla kaikki neljä rengasta ovat selvästi ulkopuolella.
Mielestäni on hölömpää pelätä renkaat sulattavaa liituraitaviivaa. Sisäkaarteessa olevan viivan välttäminen on luonnollisesti helppoa eikä oikomista pidä hyväksyä, mutta ulkokaarteessa ajolinja on enemmän sattumasta kiinni, ja on typerää nostella rangaistuksen pelossa, ettei vahingossa lipeäisi leveäksi vaikka ajettavaa pintaa löytyy. Mun mielestä on hienoa kun kuskit vapaasti laskevat leveää linjaa.
Olen minäkin sitä kirjoittanut, että nykyään kuskit uskaltavat ajaa enemmän limiitillä, kun kyse ei ole terveydelle vaarallisesta uhasta. Mutta ne, jotka haluavat asfalttikentät pois ovat juuri päinvastaista mieltä. Heidän mielestä se nostelu pelosta nimenomaan kuuluu asiaan. "Rangaistus" tosin heidän visioissaan olisi ulosajo eikä tuomariston kuuleminen.

Itse en näe suurta eroa. Erilaiset rangaistukset kuuluvat säännöillä sanktioitaviin kilpailuihin. Jos jokin on kiellettyä, niin sitten se on ja säännön rikkomisesta pitäisi seurata rangaistus.
 
Viimeksi muokattu:

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Formuloissa saantorikkomukset eka noteerataan, sit saantoja tarkennetaan ja faksataan tiimeille, sen jalkeen annetaan jo huomautus ja lopulta annetaan se rangaistus, mutta vain jos joku osapuoli on ollut niin typera ettei ole saanut tapojaan korjattua tassa ajassa :)

Raikkaana poikkeuksena tankin tyhjaksi ajaminen, mutta se kylla jo toimii jo itsessaan osoituksena taydellisesta typeryydesta, joten suoraan rangaistuksen antaminen oikeastaan kuuluukin konseptiin.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Olen minäkin sitä kirjoittanut, että nykyään kuskit uskaltavat ajaa enemmän limiitillä, kun kyse ei ole terveydelle vaarallisesta uhasta. Mutta ne, jotka haluavat asfalttikentät pois ovat juuri päinvastaista mieltä. Heidän mielestä se nostelu pelosta nimenomaan kuuluu asiaan. "Rangaistus" tosin heidän visioissaan olisi ulosajo eikä tuomariston kuuleminen.
Nimitän lihavoimaani kohtaa mutuun perustuvaksi virheelliseksi tai liian voimakkaaksi yleistykseksi.

Eri asia tietysti on jos lasket "pelosta nostamiseksi" myös sen, että pelkää kierroksen menevän piloille, mutta tämähän ei asfalttiturva-alueista riipu.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jotta Lewis saavuttaisi tälläkin kaudella edes yhden voiton kuten kaikkina edellisinäkin kausina, pitäisi tulevassa Monacon GP:ssä siihen olla optimaalinen tilaisuus. Espanjan GP:n kaltaista tippumista kärkipäästä hännille ei ainakaan renkaiden vuoksi pitäisi tuolla radalla tapahtua.
Olisikohan liikaa pyydetty, jos herra kohta vihdoin saisi nettisivunsa taas päivitettyä käyttöön:
http://www.lewishamilton.com/ ? :doubtful:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mercedes-kuljettaja Lewis Hamilton kasteli kuvaajat Monacon GP-viikonlopun alla, kertoo MTV3:n F1-toimittaja Erkki Mustakari.

- Lewis Hamilton järjesti pienen episodin eilen. Hän oli vesiskootterilla liikenteessä satama-altaassa. Laiturilla oli kolmisenkymmentä tv-kuvaajaa ja kameramiestä. Hän tuli siihen sitten aikamoisella vauhdilla ja teki jyrkän käännöksen ihan niiden nenän edessä. Ne kaikki ihmiset kastuivat läpimäräksi kameroineen kaikkineen päivineen, Mustakari kertoi MTV3 MAXin F1-lähetyksessä.

- Siellä nousi hirveä haloo siitä, että täällä on nyt sellaista tavaraa, joka on mennyt vähän huonoon happeen. Minulle kerrottiin, että Mercedes joutui kaivamaan joko omasta tai Lewis Hamiltonin taskusta noin 150 000 euroa, jotta sai kaikkien kameramiesten laitteet korvattua, Mustakari jatkoi.
Ääliö. :thumbfh:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Ääliö. :thumbfh:
Heh, en ehkä sanoisi tuota ääliön teoksi. Jos sua törkätään kameralla kasvoihin minne menetkin, niin aika mukavaa on saada hieman paybackia.
Ja miksi hitossa ne oli ottamassa kuvia siitä kun Hamilton vetää vesiskootterilla?
Ketä kiinnostaa?
 
Ylös