F1-uutisia 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän nuo siivet mikään itsestäänselvyys formuloissa ole. 80-luvun taiteessa oli vielä autoja ilman etusiipeä tai todella olemattomalla siivellä.
Silloin olikin Venturi-pohjat. Niiden palauttamista suunniteltiin 2014 (rajoitetummin toki), mutta tallit valitsivat mieluummin DRS:n, koska se tuli selvästi halvemmaksi.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Silloin olikin Venturi-pohjat. Niiden palauttamista suunniteltiin 2014 (rajoitetummin toki), mutta tallit valitsivat mieluummin DRS:n, koska se tuli selvästi halvemmaksi.
Tosin uutiset suunnitelmien hylkäämisestä tuli toukokuussa 2011. Silloin toki oli jo DRS:t käytössä. En nyt tiedä, olisiko muutenkaan ollut DRS:n poissulkeva.

http://www.crash.net/f1/news/169091/1/ground_effect_abandoned_as_teams_plan_for_2013.html
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/13412925

(Huom. koska wanhat linkit, niin alunperinhän koko moottoriuudistuskin oli tulossa 2013... jos sekoitti.)
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Silloin olikin Venturi-pohjat. Niiden palauttamista suunniteltiin 2014 (rajoitetummin toki), mutta tallit valitsivat mieluummin DRS:n, koska se tuli selvästi halvemmaksi.
Tulisi paljon työttömiä inssejä lyhyellä tähtäimellä kun yhtäkkiä pitäisi osata jotain muutakin ku näprätä parin hassun siiven kimpussa. Sehän se tallien muutosvastarinnan syy on.. Osaaminen on niissä siivissä. En näe mitään järkeä uhrata aivokapasiteettia noiden härpäkkeiden kehittelyyn. Sitä toivoisi vähän kokonaisvaltaisempaa insinöörityötä F1-talleilta mutta tallit näprää mieluummin noiden kanssa :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulisi paljon työttömiä inssejä lyhyellä tähtäimellä kun yhtäkkiä pitäisi osata jotain muutakin ku näprätä parin hassun siiven kimpussa. Sehän se tallien muutosvastarinnan syy on.. Osaaminen on niissä siivissä. En näe mitään järkeä uhrata aivokapasiteettia noiden härpäkkeiden kehittelyyn. Sitä toivoisi vähän kokonaisvaltaisempaa insinöörityötä F1-talleilta mutta tallit näprää mieluummin noiden kanssa :confused:
Itse taas toivoisin, että kaikille tulisi standardipohjat, joissa olisi nuo Venturi-tunnelit, eli samantyyppinen ratkaisu kuin aiemmissa GP2-autoissa (nykyisistä en ole varma). Samalla siipiä pienennettäisiin ja yksinkertaistettaisiin radikaalisti. Yksityyppipohja myös olisi kustannuksiltaan järkevämpi ja katselijoille näkymättömänä osana "viihdearvoltaan" yhdentekevä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1726203/vettel-huolissaan-tama-ei-ole-lainkaan-hauskaa

Vettel huolissaan: Tämä ei ole lainkaan hauskaa

Red Bull -kuljettajat Sebastian Vettel ja Mark Webber ovat kaikkea muuta kuin tyytyväisiä Pirellin renkaiden kestokykyyn.

Vettelin ja Webberin mukaan uudet renkaat ovat nousseet liian merkittävään asemaan alkaneella F1-kaudella.

- Koko sarja pyörii tällä hetkellä renkaiden ympärillä. Renkaat, renkaat, renkaat, renkaat, renkaat, Webber hoki Malesian GP:n perjantain harjoitusten jälkeen.

Webber oli perjantain aamusession nopein, mutta toisessa harjoituksessa hän jäi puolisen sekuntia Lotus-kuljettaja Kimi Räikkösen pohjista. Vettel oli toinen pari sadasosaa Räikköstä heikommalla ajalla.

Red Bull -kaksikko valtasi lähtöruudukon kärkipaikat viikko sitten Melbournessa, mutta kisassa Vettel ja Webber eivät mahtaneet mitään Räikköselle, joka pystyi muita paremmin säästelemään renkaitaan. Kolme edellistä mestaruutta voittanut Vettel ei ole innoissaan omasta taistostaan Pirellien kanssa.

- Renkaiden kulumisesta kehkeytyi melkoinen sotku, sanoi Vettel, joka valitti aamuharjoituksen yhteydessä tiimiradiossa, että hänen autonsa tärisi pahasti kovilla renkailla 16 kierroksen jälkeen.

- Renkaat kuluivat aika rankasti kaikilla, joten auton potentiaalia ei voi hyödyntää täysin. Toivon, että meillä on tarpeeksi renkaita selviytyäksemme kilpailusta. Tämä ei ole lainkaan hauskaa, mutta sellaista se on.
Pirelli-pomo vastasi kritiikkiin

Pirellin moottoriurheilupomon Paul Hemberyn mukaan renkaiden kuluminen asettui odotettujen rajojen sisään Sepangin radalla Malesiassa.

- Kuten odotimme, kulumistaso oli tänään melko korkealla vuoden 2013 renkaidemme äärimmäisen luonteen, korkean lämpötilan ja karkean radan pinnan vuoksi, Hembery totesi.

Pirelli muutti rengasseoksiaan täksi kaudeksi saadakseen enemmän varikkokäyntejä ja elävöittääkseen taktista sodankäyntiä radalla.
Kerrankin oli kommenteissa jotain järkevää, lainaanpa tähän:

savolaene

nyt on kuitenkin unohdettu yksi seikka kun kaikki valittaa renkaistaan jotka kuitenkin on KAIKILLE SAMAT. jokainen kuski/talli voi omalta osaltaan vaikuttaa rengaiden kulumiseen. joten joutava mussutus pois. kaikilla oli jo kauteen lähdettäessä tieto millaisilla renkailla ajetaa. olosuhteiden taakse on turha kenenkään piiloutua.
Juuri näin. Se on sama kaikille. Ihan turha urputtaa. Ja jotkut valittavat jotain showsta. Mistä ihmeen showsta? Ei tämän pidä olla mikään show. Menkää katsomaan show-painia pellet. Tämän kuuluu olla urheilua ja haastavaa kaikin osin. Nyt on haastetta, kerrankin, ja hemmetin hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Joo ehkä silti mukavampi tämä on, kuin 80-luvun bensataloudellisuusajot. "AlainProsteja" suosivaa silti kyllä.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/03/1726203/vettel-huolissaan-tama-ei-ole-lainkaan-hauskaa



Kerrankin oli kommenteissa jotain järkevää, lainaanpa tähän:



Juuri näin. Se on sama kaikille. Ihan turha urputtaa. Ja jotkut valittavat jotain showsta. Mistä ihmeen showsta? Ei tämän pidä olla mikään show. Menkää katsomaan show-painia pellet. Tämän kuuluu olla urheilua ja haastavaa kaikin osin. Nyt on haastetta, kerrankin, ja hemmetin hyvä niin.
Urheilussa yleensä haetaan parasta suorityskykyä ja/tai nopeutta.
Noilla pirellin kurarenkailla haetaan sitä showta jota katsojat nyt sitten saavat.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jos kuskit laitetaan ajamaan polkuautoilla rataa ympäri se on silti sama kaikille. Jos lukisit oikeista lähteistä Vettelin kommentit(autosport?), niin herra kritisoi, ettei autot tai kuskit aja lähelläkään omaa limittään, vaan kaikki toimii renkaiden ehdoilla. Kisassa kruisaillaan hitaasti ympyrää ja lopulta paras renkaiden säästäjä voittaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Urheilussa yleensä haetaan parasta suorityskykyä ja/tai nopeutta.
Noilla pirellin kurarenkailla haetaan sitä showta jota katsojat nyt sitten saavat.
Ne on silti samat kaikille. Kuten on polttoaine, sää jne. Viime vuonna oli toisin päin, kun Lotus ei saanut lämpöjä kohdilleen. Turha minusta valittaa. Näillä mennään ja mahdollisimman kovaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juuri näin. Se on sama kaikille. Ihan turha urputtaa. Ja jotkut valittavat jotain showsta. Mistä ihmeen showsta? Ei tämän pidä olla mikään show. [--] Tämän kuuluu olla urheilua ja haastavaa kaikin osin. Nyt on haastetta, kerrankin, ja hemmetin hyvä niin.
On se show, ja hemmetin hyvä moottoriurheilushow onkin. Oikeaa urheilua F1 ei ole, koska laitteet ratkaisevat, ei urheilijat. Mutta ei se haastavuutta vähennä ja hyvä, että on haastavaa. Red Bullilla vain valitetaan, kun ei ollakaan parhaita, vaikka heillä on Newey. Muut vain ovat onnistuneet paremmin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On se show, ja hemmetin hyvä moottoriurheilushow onkin. Oikeaa urheilua F1 ei ole, koska laitteet ratkaisevat, ei urheilijat.
Niinkuin Noipeahuoli aikoinaan ansiokkaasti totesi, että urheilussa enklannin kieli kuvastaa paremmin jaottelemalla athletics ja sports.

F1 on kyllä urheilua (sports), muttei toisaalta ole urheilua (athletics). Moottoriurheilussa völineen ja tiimin vaikutus on huomattava, mutta niin on kuskinkin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
On se show, ja hemmetin hyvä moottoriurheilushow onkin. Oikeaa urheilua F1 ei ole, koska laitteet ratkaisevat, ei urheilijat. Mutta ei se haastavuutta vähennä ja hyvä, että on haastavaa. Red Bullilla vain valitetaan, kun ei ollakaan parhaita, vaikka heillä on Newey. Muut vain ovat onnistuneet paremmin.
Sehän nähdään sitten kauden lopussa että kuka/ketkä ovat parhaita.
Nyt vasta 'lämmitellään'.

Ja tuo valitus on mielestäni ihan aiheellista. Missään muussa lajissa ei tietääkseni yritetä tahallaan huonontaa suorityskykyä kaluston tai kilpailijan osalta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ja tuo valitus on mielestäni ihan aiheellista. Missään muussa lajissa ei tietääkseni yritetä tahallaan huonontaa suorityskykyä kaluston tai kilpailijan osalta.
Kaikkinensa kuskeilla ja tiimeillä on mitä on, ja kuka saa käytettävästä kalustosta kokonaisuudessaan eniten irti, voittaa. Tuo hyviä taisteluitakin kun kulumisasteet renkaillakin jyrkempiä, ja kellä sitten missäkin vaiheessa kisaa mitenkin.
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
128
Sehän nähdään sitten kauden lopussa että kuka/ketkä ovat parhaita.
Nyt vasta 'lämmitellään'.

Ja tuo valitus on mielestäni ihan aiheellista. Missään muussa lajissa ei tietääkseni yritetä tahallaan huonontaa suorityskykyä kaluston tai kilpailijan osalta.
No onhan vaikka esimerkiksi MotoGP:ssä tankin kokoa rajoitettu, purnaako sielläkin kuskit ettei voi kokoajan ajaa hana auki kun bensa loppuu ja sen vuoksi joutuu vain köröttelemään bensansäästömoodilla koko kisan?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
juuri näin. Se on sama kaikille. Ihan turha urputtaa. Ja jotkut valittavat jotain showsta. Mistä ihmeen showsta? Ei tämän pidä olla mikään show. Menkää katsomaan show-painia pellet. Tämän kuuluu olla urheilua ja haastavaa kaikin osin. Nyt on haastetta, kerrankin, ja hemmetin hyvä niin.
Noilla mustilla ja pyöreillä Pirellin tekemillä vitseillähän tästä sarjasta nimenomaan tehdään väkinäistä showta. "Kuninkuusluokka" jossa ajetaan jollain jäte-kumeilla, jotta saadaan enempi draamaa ja actionia. :wall:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ja tuo valitus on mielestäni ihan aiheellista. Missään muussa lajissa ei tietääkseni yritetä tahallaan huonontaa suorityskykyä kaluston tai kilpailijan osalta.
Jaa-a, miten sen nyt ottaa.
Kyllähän monessa lajissa säännöillä tarkoituksellisesti ohjaataan tuloksia haluttuun suuntaan.
Mutta ei se heikennä suorituskykyä sellaisenaan, koska aina paras voittaa (kuten ykkösissäkin).
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Noilla mustilla ja pyöreillä Pirellin tekemillä vitseillähän tästä sarjasta nimenomaan tehdään väkinäistä showta. "Kuninkuusluokka" jossa ajetaan jollain jäte-kumeilla, jotta saadaan enempi draamaa ja actionia. :wall:
Juurikin noin.
Ei edes pyritä parempaan suorituskykyyn, vaan pyritään tekemään mahdollisimman huonoa p*skaa jotta saataisiin väkinäisesti viihdettä maksavalle kansalle, joka nauttii showsta.

'Kuninkuusluokka'.... joopa, älä muuta virka.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Jotkut sanovat, että hyvä kun renkaat eivät kestä pitkään, koska Lotus kuluttaa ekan kisan perusteella vähiten renkaita. Ei tuolaisella renkaan kulumisella saavuteta mitään, paitsi tekaistu show.
 
Viimeksi muokattu:

Razor

Well-known member
Liittynyt
12.10.2008
Viestit
1230
Paljon järkevämpää, että stoppeja joutuu tekemään 3-4 kuin, että jos pystyis ajamaan 1 stopilla kisan läpi.

Enemmän settejä vaan talleille käyttöön viikonlopuks. :alppu:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
F1 on aina aina tekaistu show. Joinain vuosina se on ollut jopa varsin huono show, nyt viime vuosina (2000 luvun alun jälkeen) jonnin verran parempi

Ekan kisan jälkeen on Kimi fanina kieltämättä helppo sanoa että säännöt on samat ja paras voittaa mutta ei mun mielestä ekassa kisassa ollu vitsiä kuin ehkä se että Vettelin ylivoimainen voitto kuivui kasaan 4-5 kierroksessa (Kestävimmillä renkaillahan Vettelin olisi ajanut leikitellen voittoon) ja Sutilin pehmeillä ajettu setti sai renkaat näyttämään tosi huonoilta (mutta tilanne oli siten vääristynyt että Sutil pääsi kärkikamppailussa juurikin samasta syystä)

Akselilla Mersut/Ferrari/Kimi kisa oli aika normaali? Jos ennen on ajettu 1-2 stoppia ja nyt 2-3.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös