Ihme sekoilua tuosta siirtymisestä toisen tallin palvelukseen.
Ihan normaali käytäntö: sopimuksessa on selkeästi määritelty työntekijän irtisanoutumisen päätteeksi tietty karenssiaika siirtymiselle kilpailijan palvelukseen. Tuollainen on mm. meidän työpaikalla kaikilla sopimuksessaan eli ei tässä mistään ihmeellisestä asiasta ole kyse.
Kilpailukieltoa voidaan ainoastaan lyhentää työnantajan suostumuksella, mutta kukaan ei voi pitkittää tai venyttää sitä. Tällä käytännöllä suojataan työnantajan välitön tietotaito siirtymiseltä heti kilpalijalle. Kuitenkin karenssilla on myös yläraja, koska muuten tehdään vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi työntekijän uran jatkaminen aloilla, joilla kehitys on erityisen nopeaa ja toisaalta taas kapean osaamissektorin asiantuntijoilla ei välttämättä edes olisi mahdollisuutta siirtyä muuta kuin suoran kilpailijan palvelukseen, jolloin hänen ansaintansa vaarantuisi kohtuuttomasti liian pitkällä kilpailukiellolla.
Se, mikä tässä yhteydessä asiasta tekee hieman monimutkaisemman, on se, että eri tallit toimivat eri maissa, joissa saattaa olla varsin erilainen työlainsäädäntö. En tiedä tarkemmin, että onko F1:issä sovittu yhteisesti näistä asioista jollain yleisellä tasolla, mutta luultavasti jotain täytyy asiasta olla sovittu, muuten tilanne olisi todella sekava kaikille.