Infiniti Red Bull Racing kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
En nyt noita juttuja ehtinyt lukea, mutta miksei tuota latausmäärää=vastustusta tietyissä rajoissa voisi säätää aktiivisesti, jolloin juuri siihen pidon rajoille voitaisiin hyvinkin saada aktiivinen ja rajallinen "luistonesto" noiden muiden etujen lisäksi?
Koska aktiiviset systeemit on kiellettyjä ja FIA:lla on pääsy ECU:n koodiin ja dataan. Vaatisi kohtuu törkeää sääntöjen rikkomista, että tuollainen jäisi havaitsematta.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kun asiaa miettiin niin toi systeemi melko helppo toteuttaa, pari kolme esiasetettua käyrää KERS lataamiselle pienillä vaihteilla ja pidon mukaan valitaan niistä paras ettei sutimista tapahdu.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Eli jengi viitsi lukea noita juttuja...
Siellähän nimenomaan sanotaan, että KERS on erillinen systeemi, se ei liity ECU:uun = moottorinohjaukseeen lainkaan. FIA sa tutkia sitä vaikka maailman tappiin ja sieltä ei löydy mitään.
Mutta ainakin tuosa ääninäytteessä homma on ihan selvä.
Samanlaista ääntä kuulin Unkarissakin kesällä. Ei kyllä mtään muistikuvaa oliko harkoissa, aika-ajoissa vai kisassa. Mutta pörinä on tuttu. Silloin ilmeisesti testasivat tuota systeemiä.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Miksi minä ymmärsin ekan linkin tekstistä että silloin kun jouset puristuu kasaan(paljon pitoa) kytkeytyy kers, ja kun juositus kevenee kytkeytyy kers pois päältä.
If torque were to be modulated in response to the normal force of the tires against the track (in response to shock pressure for example) significant unused traction potential could be recovered during high pressure phases (upside of bumps) and initiation of full wheel spin during low pressure phases (downside of bumps) could be delayed.
edit. en ole enää varma mistään, toisaalta sillä kerssin pyörittämisellä/lataamisessa hidastetaan renkaan sutimista.
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Velmuja ovat. Toivottavasti FIA tutkii asian ja kieltää tämän velmuilun ensi kaudeksi, jotta nähtäisiin muitakin kuin Vettel voittamassa kisoja.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Siis nyt väitetään, että Red Bull käyttää kerssin energian keräys toimintoa, joka siis myös jarruttaa taka-akselia, kiihdytysvaiheessa vähentääkseen bensamoottorin aikaansaamaa sutimista?!
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Joo, näin ainakin itse sen loppujen lopuksi ymmärsin. Onko säännöissä mitään mikä kieltää kerssin lataamisen muulloin kuin jarrutuksissa?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk now Free
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Ovelaa, mutta jos tosiaan KERSin ohjaus on ECUssa (niinkuin säännöissä lukee), niin vaikea nähdä miten tuollainen on mitenkään laillista. Jäin miettimään tuota "pörinä" ääntä joka kyllä selvästi kuului noissa video pätkissä. Eikös tuo ääni tule siitä kun moottorin tehoja rajoitetaan (sytytys, bensansyöttö, miten se ny hoidetaankaan) niin ettei sutimista tapahdu. Lähtisikö tuosta KERSsillä jarruttamisesta muka samanlainen ääni?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Tuossa jutussa viitataan niihin RB:n laturiongelmiin. Onko kyseessä normi laturi vai KERS laturi en saanut selvää.
Jo normilaturillakin (esim BMW F10:ssä on 270A:n laturi) saa lähemmäs sadan hevosvoiman jarrutuksen haluttaessa. Jos kuski ei paina ihan lämää lattiaan, silloin tuollainen on todella huomattava jarru. Jos siis käytetään luistonestona. Pienempikin jarrutus varmasti riittää.
Mutta en edelleenkään ymmärrä miten tuo voidaan laillisesti tehdä, jos se kerta pitää olla ECU:n ohjaama?
Kutn joku kirjoittikin, säännöt ei ehkä kielläkään kiihdytettäessä KERS:n lataamista. Normijärjellä eihän siinä ole mitään järkeä (poltetaan bensaa, että ladataan jarruenergiaakkuja), mutta tuollaisessa käytössä ilmeisesti hyöty voittaa haitat (lisääntynyt polttoaineen kulutus). Ellei tuossakin säädetä taas karttoja niin, että bensaa ei juuri palakaan.

EDIT: nyt kirjoittelin satuja. Eihän tuollaisella laurilla saada kuin ehkä kymmen hevosvoiman kuristus...
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyllä kait se moottorin kuormittaminen muutoksia äänessä aiheuttaa.
Miten Kers sytytystä katkoo? Sillähän tuota luistonestoa ennen toteutettiin ja siihen sitä Vettelin auton ääntä on verrattu. Ei kai tuo kiellettyä ole nykyäänkään, mutta sitä vaan ei saa tehdä live-datan pohjalta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Miten Kers sytytystä katkoo? Sillähän tuota luistonestoa ennen toteutettiin ja siihen sitä Vettelin auton ääntä on verrattu. Ei kai tuo kiellettyä ole nykyäänkään, mutta sitä vaan ei saa tehdä live-datan pohjalta.
Eikös Vettel enemmänkin lähde noista hitaista mutkista liian pitkillä vaihteilla? Moottorin teho ei yksin riitä renkaita sudittamaan, vaan KERSsi ennemminkin tarjoaa lisätehoa sen verran kuin tarvitaan ettei sutimiskynnys ylity. Pienillä kierroksilla ajelu säästää bensaakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15012
Tallille vain onnittelut mestaruuden varmistamisesta, mutta Mark Webberin ongelmat...:wall:. No ei ole ollut yllätys tämäkään enää pitkään aikaan ja muutenkin alkaa muistuttaa vähän 80-luvun alun Tyrrelliä tai Renaultia koko talli yleisilmeltään.

Ainakin mitä tulee kuljettajien suosimiseen. Ja vaikka kuljettajaa ei suosittaisikaan niin nuo teknisten vikojen ilmaantumiset aina vain yhteen autoon etenkin nykypäivänä alkaa olla jotain todella erikoista.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tallille vain onnittelut mestaruuden varmistamisesta, mutta Mark Webberin ongelmat...:wall:. No ei ole ollut yllätys tämäkään enää pitkään aikaan ja muutenkin alkaa muistuttaa vähän 80-luvun alun Tyrrelliä tai Renaultia koko talli yleisilmeltään.

Ainakin mitä tulee kuljettajien suosimiseen. Ja vaikka kuljettajaa ei suosittaisikaan niin nuo teknisten vikojen ilmaantumiset aina vain yhteen autoon etenkin nykypäivänä alkaa olla jotain todella erikoista.
Kyllä esim. Schumacher-dynastian aikana Rubens sai aina ne epäluotettavat kehitysosat omaan kärryynsä testiin ja ne sitten joko hajoilivat tai kestivät kisassa. Schumin kolmas Ferrari-tittelihän varmistui niin, että Rubinhon auto jätettiin teloilleen ennen lämppärikierrosta. Jotainhan siinä sitten meni rikki eikä brassi pystynyt starttaamaan kilpailuun. Rubens ehti jo lentokentälle asti, kunnes tuli kutsu takaisin väkisinjuhlimaan titteliä. Varmaan sama kohtalo Markilla tänään.

Eipä siinä mitään. Toisen kuljettajan suosiminen on täysin ok silloin, kun se tehdään läpinäkyvästi. Näin on tehty aina Ferrarilla, myös tuolloin kun Rubensia kairattiin joka asiassa. Se tehtiin läpinäkyvästi ja siitä nillittivät vain lajin historiasta tietämättömät tuularit ja brasilialaiset. Red Bullilla ei ole sanottu koskaan mitään suoraan, mikä on mielestäni tyystin turhaa Sebin nostoa jalustalle kun ei herra moista enää edes tarvitsisi.
 

gman

Member
Liittynyt
19.1.2009
Viestit
16
Niin valju ja pökkelö toteutus ettei tuota kyllä (41min) jaksa katsoa. Saisiko laiska paska kirjallisen tiivistelmän videosta, kiitos?
Tässä muutamia poimintoja ensimmäiseltä 13 minuutilta:

- RB:n auton pohjaleveyn etuosassa olevan splitterin epäillään taipuvan sallittua enemmän.
- Kyseinen osa saadaan ilmeisesti taipumaan lämmön avulla.
- Keulassa olleen lämpökameran kuvassa lämpöä "hohtavat" renkaat, jäähdyttimet sekä splitteri.
- FIA on testannut osaa kuumentamalla sitä 300 asteeseen ja samalla vääntänyt sitä 200 kg voimalla. Osa läpäisi testin.
- RB:lla kyseinen osa on metallia, kun muilla hiilikuitua. Ilmeisesti myös Ferrarilla on saman tyyppinen viritys(?).
- Splitterin alla on titaanipala, joka ei saa kulua 1 milliä enempää(?), joten kyseessä ei voi olla splitterin lämpeäminen maakosketuksen takia(?).
- Videossa näkyy kuinka splitterin pystytuki taipuu/heiluu huomattavan paljon ajossa. Tosin pystytuki on mutkalla, vaikka auto on pysähtyneenä. Jos ymmärsin oikein, FIAn testissä pystytuki ei taipunut, jolloin splitterikään ei taipunut.

Sorry sekava teksti, mutta jäppis puhuu englantia sen verran murteella, ettei kaikista sanoista saa selvää :eek:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös