Infiniti Red Bull Racing kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Uskon vain, että koko kööri alo/ham/rai olisi suoriutunut red bullilla vähintään yhtä hyvin pistetilanteen kannalta, kuin vet. Mutta en usko, että vet olisi koonnut mersulla/ferkulla/lotarilla yhtä paljon pisteitä, kuin noiden autojen nykyiset ykköskuskit alo/ham/rai. Hamiltonin pistesaldoa olisi varmaan päässyt lähimmäksi johtuen auton aika-ajonopeudesta.
Tuskin, RB ja Vettel hitsautunu nii saumattomasti yhteen, että turhaa vähätellä ylivoimaa. Tolla logiikalla voi pudottaa pohjan Schumin mestaruuksilta tai ylipäätänsä kaikkien mestaruuksilta, että kyllä muutkin ois voittanu. Ei tää oo sattumaa että sama sälli vie 4 vuotta putkeen eikä loppuu näy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin, RB ja Vettel hitsautunu nii saumattomasti yhteen, että turhaa vähätellä ylivoimaa.
Jos lähdetään tuosta linkatusta Gary Andersonin analyysistä, niin silloinhan pointti on siinä, olisivatko muut huipuiksi oletetut kuskit kyenneet samaan kuin Vettel. Siis hyödyntämään puhallettua diffuusoria yhtä tehokkaasti. Eli mukautumaan vaadittuun ajotyyliin. Vaikea lähteä sanomaan. Vain Lotuksella on ratkaisua muistuttava systeemi, mutta kenties se nyt ei ole ihan vertailukelpoinen Neweyn ratkaisun kanssa, joten Räikkösen sopeutumista ei sen perusteella ole ihan oikeudenmukaista arvioida.
Tolla logiikalla voi pudottaa pohjan Schumin mestaruuksilta tai ylipäätänsä kaikkien mestaruuksilta, että kyllä muutkin ois voittanu.
Tottakai voi pudottaa. Mestaruus otetaan lähes poikkeuksetta parhaalla autolla. Moni muukin pystyisi samaan samalla autolla. Kun tallin ja kuskin välille syntyy symbioosi, se tietysti parantaa yhteistä suorituskykyä, mutta olisi yksinkertaistamista väittää, että vain tuo yksi kuski voi toimia siinä symbioosissa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Te katsotte tällä hetkellä legendan syntymistä. Se on ikävää, että fanboyt eivät pysty rationaalisesti katsomaan tuloksia, koska tulokset sanovat, että Vettel on paras.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Jos lähdetään tuosta linkatusta Gary Andersonin analyysistä, niin silloinhan pointti on siinä, olisivatko muut huipuiksi oletetut kuskit kyenneet samaan kuin Vettel. Siis hyödyntämään puhallettua diffuusoria yhtä tehokkaasti. Eli mukautumaan vaadittuun ajotyyliin. Vaikea lähteä sanomaan. Vain Lotuksella on ratkaisua muistuttava systeemi, mutta kenties se nyt ei ole ihan vertailukelpoinen Neweyn ratkaisun kanssa, joten Räikkösen sopeutumista ei sen perusteella ole ihan oikeudenmukaista arvioida.

Tottakai voi pudottaa. Mestaruus otetaan lähes poikkeuksetta parhaalla autolla. Moni muukin pystyisi samaan samalla autolla. Kun tallin ja kuskin välille syntyy symbioosi, se tietysti parantaa yhteistä suorituskykyä, mutta olisi yksinkertaistamista väittää, että vain tuo yksi kuski voi toimia siinä symbioosissa.
Vettelillä ihan ok tallikaveri, joka ei sitten yhtään ole pysynyt kyydissä niin siksi tyhmää sanoa, että kyllä muutkin Vettelin ylivoimaan pystyisi.
 

pikkupetteri

Well-known member
Liittynyt
8.10.2011
Viestit
195
Te katsotte tällä hetkellä legendan syntymistä. Se on ikävää, että fanboyt eivät pysty rationaalisesti katsomaan tuloksia, koska tulokset sanovat, että Vettel on paras.
Schumikin on legenda, jonka maineeseen taisi muutama särö tulla siinä vaiheessa kun alla ei ollut ylivoima-autoa ja tallikaveriakin vastaan piti oikeasti ajaa kilpaa. Saa nähdä joutuuko Vettel joskus samaan tilanteeseen ja miten pärjää.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Schumikin on legenda, jonka maineeseen taisi muutama särö tulla siinä vaiheessa kun alla ei ollut ylivoima-autoa ja tallikaveriakin vastaan piti oikeasti ajaa kilpaa. Saa nähdä joutuuko Vettel joskus samaan tilanteeseen ja miten pärjää.
Et oo sit tainnut kisoja juuri seurata. Vettelillä ei ole ollut neljää kautta putkeen ylivoimaista autoa. Muutama vuosi sitten tallikaverikin oli välillä nopeampi. Esimerkiksi alkukaudesta 2012 RedBull oli aika kaukana ylivoimaisesti ja Alonso antoi tiukan vastuksen koko kauden ajan. 2010 Vettel sai ajaa tosissaan kilpaa sekä Alonsoa, Webberiä, että Hamiltonia vastaan. 2011 ja 2013 meno on näyttänyt ehkä vähän helpommalta kun ongelmia on ollut vähemmän.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Väitätkö tuon kolmikon olevan kuskeina Vetteliä selkeästi kovempia? Vettel ei siis ole tällä kaudella hyödyntänyt autonsa potentiaalia riittävän hyvin? Suoritukset eivät ole olleet riittävän virheettömiä? Ei ole pärjännyt riittävän hyvin tallikaverilleen? Ei ole pärjännyt MM-sarjassa riittävän hyvin? Pitäisi pystyä ajamaan yli 2 sekuntia muita nopeampia kierroksia?

En voi yhtyä näkemykseen. Mun mielestä Vettel ajaa mahtavaa kautta. Ei ihme että muiden (Alonson?) fanit buuaa palkintojen jaossa. Vituttaa kun saksalainen on parempi kuin muut. Toki RedBull ja Neweykin ovat tehneet työnsä hyvin, mutta niin on Vettelkin.
Näin se on. Olikos se nyt niin, että aika-ajoissakin Vettel-Webber tilanne on 13-0. Webberiä pidettiin jonkinlaisena aika-ajo spesialistina aikoinaan, Jaguar- ja Williams-vuosina ainakin. Ne puheet loppuivat kun Vettel tuli tallikaveriksi. Kyllä kyyti olisi kylmää jos Webberin paikalla olisi Alonso tai Hamiltonkin, ehkä Räikkösellekin (ainakin aika-ajoissa). Se on jännä juttu kuinka joidenkin kuljettajien ylivoimaisuus kuljettajana on heti hyväksytty "fakta" (Schumi, Alonso), mutta joidenkin ei sitten millään (Vettel).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Kuljettajan vähättelijöiden suhteen näen Vettelissä samoja piirteitä kuin Häkkisessä. Kyllähän häntäkin osa taisi pitää keskinkertaisena kuskina, joka pärjäsi vian ylivoimaisella autolla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Se on jännä juttu kuinka joidenkin kuljettajien ylivoimaisuus kuljettajana on heti hyväksytty "fakta", mutta joidenkin ei sitten millään.
Ne on ne muutamat kuskit, jotka menestyvät huonommallakin autolla ja jos eivät menesty, niin auto on sitten tosi huono. Loput menestyvät vain ylivoimaisella autolla ja jos eivät menesty, johtuu se heidän omasta huonoudestaan ja/tai virheistään.

Se on vaan jännä miten jotkut kuljettajat onnistuvat vuodesta toiseen olemaan niin huonotuurisia, että aina päätyvät sellaiseen huonoon autoon :doubtful:.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mitä tapahtu käsitteelle "tallikaveri on lähin mittarisi". Sitä ei tykätä soveltaa Vetteliin tai Alonsoon, koska näyttävät liian hyviltä? Alonson kohdalla paska kun ei ole voittanut mestaruutta vaikka vieny tallikaveria 100-0, ja Vettelillä liian hyvä auto vaikka tallikaveri tuntuu menevän polkupyörän apupyörillä. Melkee sääliksi käy Ricciardoa, kun tietää ketä sieltä tulee tallikaveriksi.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
222
Kenelläkään tietoa kuinka pitkät sopimukset Neweyn apupojilla (Rob Marshall ja Peter Prodromou) on?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä tapahtu käsitteelle "tallikaveri on lähin mittarisi". Sitä ei tykätä soveltaa Vetteliin tai Alonsoon, koska näyttävät liian hyviltä?
Tai sitten on vahvasti epäiltävissä sellaista "kaikki munat yhdessä korissa" -tilannetta. Red Bullilla vertailua hiukan sotkee se kun Webber ei saa autoaan kestämään vaan hajottaa niitä apaut samaan malliin kuin Räikkönen tai Häkkinen aikoinaan.

Ferrarilla tilannearviointia hankaloittaa puolestaan se kun ensinnäkin Massan pitäisi olla parempi kuin Räikkönen (mitä jotain mieleipiteitä olen lueskellut) ja sitten sen lisäksi pitäisi uskoa, että Massan ja Alonson nykyinen ero on todellinen, eikä johdu mitenkään tallin sisäisistä kohtelueroista tai auton sopivuudesta kuskin hanskaan. Tuossahan ei sinänsä kai olisi mitään ongelmaa, mutta kun Kimi on moneen kertaan olisi sijoittunut Lotuksellaan nimenomaan sinne Alonson ja Massan väliin, sekä yksittäisissä kisoissa että mestaruustilastoissa.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Vettel starttaa kisaan säännöllisesti eturivistä. Pahimmat kilpailijat Alonso ja Räikkönen taas menestyvät melko kehnosti aika-ajoissa, mutta toisaalta pystyvät varsin hyviin suorituksiin itse kisassa nousten jopa podiumille asti.

Saattaisi olla hieman tasaisempaa kisoissa, jos Vettel starttaisi joskus lähempänä kymmenettä ruutua kuin ensimmäistä.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Vettel starttaa kisaan säännöllisesti eturivistä. Pahimmat kilpailijat Alonso ja Räikkönen taas menestyvät melko kehnosti aika-ajoissa, mutta toisaalta pystyvät varsin hyviin suorituksiin itse kisassa nousten jopa podiumille asti.

Saattaisi olla hieman tasaisempaa kisoissa, jos Vettel starttaisi joskus lähempänä kymmenettä ruutua kuin ensimmäistä.
Eikös Vettel juuri viime kaudella Abu Dhabissa lähteny viimeisestä lähtöruudusta ja taisteli ittensä kolmanneks? Pari kertaa sillä alko myös "kisa uudestaan", kun törttöili.

Ja Brasiliassa oli kans melkosii vaikeuksii, mut hyvin se sieltä nousi?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Saattaisi olla hieman tasaisempaa kisoissa, jos Vettel starttaisi joskus lähempänä kymmenettä ruutua kuin ensimmäistä.
Olisi varmaan, mutta jotkut säännöt sanovat että nopein kuski saa lähteä kisaan kärjestä... Muitten pitää vaan parantaa päästäkseen Vettelin edelle. Mersuhan ainoona tällä kaudella on pistänyt kapuloita Vettelin rattaisiin.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Jooh, 50metriä ennen muita kaasulle ja kaksi sekuntia. Miksi turhaan pilata hyvää tarinaa faktoilla.

Kersin säätäminen jousitusvoimien perusteella olisi aika helppo nähdä sieltä ECU:sta, vaikka kontrollointi tehtäisiinkin laittomasti ECU:n "ohi". Kersin lataaminen kiihdytyksessä ei sinänsä ole kiellettyä(?).
Kiihdytyksessä lataaminen, siis moottorin vastustaminen ei ole luistonesto, vaikka sillä lisäpitoa epäsuorasti voisi ehkä saadakin. Ilman diffuusorin ahtamista pakokaasuilla johtaisi se pelkästään bensankulutuksen lisääntyminen ilman mitään hyötyä. Pakokaasuja kuitenkin käytetään ja kersin vastustaessa moottoria kuljettaja pystyy menemään aikasemmin ja kovemmin kaasulle. Tuloksena on enemmän virtausta, enemmän pitoa, enemmän kiihtyvyyttä. Tärkeää siis, että hyöty tule lisääntyneestä downforcesta, ei tarkemmasta kaasunhallinnasta. Edelleen mikään ei aktiivisesti estä pyöriä sutimasta. Kyseessä ei olisi siis luistonesto.

Hakisin kuitenkin syitä Redbullin ylivoimaan jostain muualta. Esimerkiksi sen hemmetin pakoputkisysteemin muodoista, moottorikartoista ja kaikesta muusta aerodynamiikasta. Kersiä käyttävät luultavasti samoin kuin kaikki muutkin.
 
Viimeksi muokattu:

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Jooh, 50metriä ennen muita kaasulle ja kaksi sekuntia. Miksi turhaan pilata hyvää tarinaa faktoilla.

Kersin säätäminen jousitusvoimien perusteella olisi aika helppo nähdä sieltä ECU:sta, vaikka kontrollointi tehtäisiinkin laittomasti ECU:n "ohi". Kersin lataaminen kiihdytyksessä ei sinänsä ole kiellettyä(?).
Kiihdytyksessä lataaminen, siis moottorin vastustaminen ei ole luistonesto, vaikka sillä lisäpitoa epäsuorasti voisi ehkä saadakin. Ilman diffuusorin ahtamista pakokaasuilla johtaisi se pelkästään bensankulutuksen lisääntyminen ilman mitään hyötyä. Pakokaasuja kuitenkin käytetään ja kersin vastustaessa moottoria kuljettaja pystyy menemään aikasemmin ja kovemmin kaasulle. Tuloksena on enemmän virtausta, enemmän pitoa, enemmän kiihtyvyyttä. Tärkeää siis, että hyöty tule lisääntyneestä downforcesta, ei tarkemmasta kaasunhallinnasta. Edelleen mikään ei aktiivisesti estä pyöriä sutimasta. Kyseessä ei olisi siis luistonesto.

Hakisin kuitenkin syitä Redbullin ylivoimaan jostain muualta. Esimerkiksi sen hemmetin pakoputkisysteemin muodoista, moottorikartoista ja kaikesta muusta aerodynamiikasta. Kersiä käyttävät luultavasti samoin kuin kaikki muutkin.
En nyt noita juttuja ehtinyt lukea, mutta miksei tuota latausmäärää=vastustusta tietyissä rajoissa voisi säätää aktiivisesti, jolloin juuri siihen pidon rajoille voitaisiin hyvinkin saada aktiivinen ja rajallinen "luistonesto" noiden muiden etujen lisäksi?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6154
Ja lähtihän se tänäkin vuonna Kiinassa ruudusta 9 (?) Ja ois varmaankin ollu lopussa toinen ellei ois sit tyriny vikoja mutkia.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös