Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Laitetaan sitten seuraava kysymys:

Kuka entinen f1-ajaja on menestynein turva-autoa ajanut kuljettaja?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Laitetaan kysymykseen sen verran helpotusta, että saavutukset koskevat pelkästään f1:n puolen menestystä ei muita luokkia. Tämän kysymyksen ajajalla oli aikoinaan varsin paljon palkintosijoja suhteessa voittojen määrään. Kuka kuljettaja on kyseessä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9362
Ensimmäinen vakituinen turva-auton kuski taisi olla Oliver Gavin, joka otti hommat kesken kauden 1997. Ainakin sellaisen käsityksen nimittäin sain, että Spa oli hänen eka kisa. Bernd Mayländer aloitti vuoden 2000 alusta ja ollut hommassa siitä lähtien, Marcel Fässler tuurasi parissa kisassa joista tosin toisessa turva-autoa ei tarvittu.

Sitä ennen taisi aika moni paikallinen kuski olla puikoissa. Tuo vihje antoi ainakin mulle sellaisen sysäyksen, että kyseessä olisi GP-voittaja. Jos ajatellaan niitä kisoja, missä turva-auto on tosiaan käynyt radalla, niin veikkaisin Thierry Boutsenia. Spassa käytettiin turva-autoa 1995 ja 1996.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei ole mikään näistä kuljettajista. Boutsen on menestynyt, mutta ikävä kyllä vastaus on väärin.

Annetaan 5 pisteen vihje:

Tämä kysymyksen kuljettaja oli tunnettu rajuista otteista ajajana ja hän ei ollut kovin korrekti kuljettaja mitä tulee tallimääräyksiin. Kuka kuljettaja on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei ole Arnoux. Kysymyksen ajajalla ja Arnouxilla ovat kuitenkin muutamat asiat uran varrelta samanlaisia. Muutama arvaus vielä ennen seuraavaa vihjettä voi olla paikallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Laitetaan 4 pisteen vihje:

Kysymyksen kuljettaja oli uransa loppumisen jälkeen ehdolla McLarenille ja Williamsille. Toiseen näistä hänellä ei ollut uransa aikana mitään sidoksia ja hän oli ehdolla erään toisen kuljettajan kanssa näihin talleihin. Hänen toverillaan oli sama juttu toisin päin. Kuka kuljettaja on kyseessä?
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Laitetaan 4 pisteen vihje:

Kysymyksen kuljettaja oli uransa loppumisen jälkeen ehdolla McLarenille ja Williamsille. Toiseen näistä hänellä ei ollut uransa aikana mitään sidoksia ja hän oli ehdolla erään toisen kuljettajan kanssa näihin talleihin. Hänen toverillaan oli sama juttu toisin päin. Kuka kuljettaja on kyseessä?
Philippe Alliot?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Bobakki arvasi oikein. Carlos Reutemann on oikea vastaus. Hänellä oli uransa aikana ajoittain rajuja otteita ratin takana ja muutenkin todella hyvä ajaja omiin tilastoihin nähden. Lotuksella ja Williamsilla ei pitänyt suosimisesta ja osoitti sen myös.

Lotuksen monen vuoden sopimus purkautui yhden kauden jälkeen ja Williamsilla Brasilia 81 jäi mieleen sadekisan jälkitunnelmista. Ura päättyi kaudella 82 vain kahden kilpailun jälkeen. Kaudella 1985 hän oli harkinnut vakavasti paluuta F1:siin yhdessä James Huntin kanssa.

Molempien kuljettajien lopetettua uransa McLaren ja Williams olivat alkaneet menestyä varsin hyvin. Molemmat tekivät jopa yksityistestejä saaden kelpaavia kierrosaikoja, mutta lopulta molemmat päättivät jättää radat taakseen lopullisesti.

Reutemann teki kaudella 1985 paluun f1:siin. Turva-auton kuljettajana. FISA halusi Reutemannista virallisen ajajan Jacky Ickxin tavoin. Ickx oli toiminut kaudella 1983 virallisena turva-auton ajajana.

Reutemann ei suostunut ajamaan kuitekaan koko kautta, mutta muutamassa kilpailussa Reutemann oli turva-auton ajajana. Kaikkein kuuluisimmin Kyalamissa jossa automalli mitä Reutemann ajoi oli suorastaan naurettavan hidas.

Tarinan mukaan Kyalamin viranomaisilta oli hajonnut pari autoa lyhyessä ajassa ja niitä ei saanut enää korjattua ja näin Reutemann sai käyttöönsä todella vanhan saluuna-auton jota ei olisi saanut päästää radalle.

Siinä oli muun muassa erittäin vanhat jarrut ja muutkin osat olivat todella kuluneita. Kyseiseen autoon verrattuna jopa Fiat Tempra ja Opel Vectra olisivat olleet turvallisempia.:eek:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Laitetaan nyt vaihteen vuoksi melko helppo kysymys.

Mitä f1-autoa on virallisesti kutsuttu pilkkanimellä Panssarivaunu?
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2605
Tämän vuoden McLarenia?

Tai no en tuosta virallisesta sitten tiedä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei ole McLaren ja ei ole tämän vuoden autokaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
F1-autoja ei tule mieleen, mutta vuoden 1923 Bugatti Type 32 taisi olla tankki nimeltään, ja sillä ajettiin GP-kisoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Grand Prixistä puhuttaessa Bugatti olisi ollut oikein. Moderneista ajokeista mitä kysymys koskee niin on vastaus väärin. Forti ei myöskään ole oikea vastaus. Annan pienen vihjeen seuraavaksi:

Kyseinen auto oli rakenteeltaan varsin vanhanaikainen ja tälle kysymyksen mallille mitä tankiksi nimitettiin oli varsin rajoitettu testaus. Vain kerran ennen kilpailukauden alkua autoa testattiin ja sittenkin vain rajoitetusti. Mikä malli on kyseessä?
 
Ylös