Williams F1 Team kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Valtteri näki asian niin, että ongelmat rengaslämmöissä olivat aeropidon puutteesta johtuvia. Eli jos aerodynamiikka saadaan pelaamaan, poistunevat rengasongelmat samalla.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Valtteri näki asian niin, että ongelmat rengaslämmöissä olivat aeropidon puutteesta johtuvia. Eli jos aerodynamiikka saadaan pelaamaan, poistunevat rengasongelmat samalla.
Mike Coughlanin ja Williams-kuskien kommentteja lukiessa syntyy tosiaan käsitys ongelmatilanteesta, jossa useat tekijät vaikuttavat toisiinsa. Pohjimmiltaan Williamsilla tunnutaan arvelevan, että autoa kehitettiin väärään suuntaan ensimmäisen Barcelonan testin jälkeen, mistä johtuen auton aerodynamiikka ei toiminut odotetusti Australiassa eikä renkaitakaan saatu siitä syystä oikeaan toimintalämpötilaan.

Malesian kuumuuden pitäisi osaltaan auttaa renkaiden lämmitysongelmissa. Myös Sepangin radan pitäisi sopia Melbournea paremmin FW35-autolle, jolloin auton aerodynamiikan voi olettaa toimivan tehokkaammin ja renkaiden lämpenevän nopeammin kuin Australiassa. Toisaalta Williamsilla vaikutetaan optimistisilta myös sen suhteen, että auton aerodynamiikkaa saadaan parannettua edellisestä viikonlopusta.

Pastorin mukaan Williams suorittaa perjantaina vertailutestejä selvittääkseen onko Australian ongelmiin löydetty toimivia ratkaisuja.
Williams removed some of its more recent upgrades during the Australian GP weekend and raced with the car closer to launch specification.

It is set to backtrack a step further with one car for a back-to-back test in Friday practice.

"Now we think we see where the problems are and we think we have a solution," said Maldonado when asked by AUTOSPORT if the team felt it had found any answers.

"But we have different solutions to test tomorrow with both cars and then we will see if we were right or not.

"We saw the problems, they are very clear, and we have some ideas to solve them. You never know about the conditions and the tyres, so we need to be careful and do our best."
Lähde: Autosport
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Williams testasi perjantain harjoituksissa erilaisia osia ja säätöjä, vaan ei löytänyt toivottuja parannuksia. Huomiseksi yritetään löytää parempia asetuksia analysoimalla harjoituksissa kerättyä dataa, mutta vauhti näyttää edelleen olevan kateissa.

Objectives: Set-up work, tyre testing and long runs.

Mike Coughlan, Technical Director: We haven’t made the progress we had hoped for today. We need to look at the data we have from both sessions to maximise the package we have. We will then head straight back to the factory to work on some improvements ahead of Shanghai.

Pastor Maldonado: We didn’t have the pace today unfortunately. We need to analyse the data tonight to see what we can do. We have a lot of work to do but we’ll be pushing hard to see what we can achieve tomorrow.

Valtteri Bottas: We had a number of parts to test today following the race in Melbourne and we were evaluating different things between the two cars. We will analyse the data to see what worked well and make some decisions for qualifying tomorrow. We hope to find some improvements, but we know we still have a lot of work to do to close the gap.
Lähde: Williams
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Mike Coughlan väläyttää mahdollisuutta, että Williams saattaa vaihtaa coanda-efektiin perustuvan pakarisysteeminsä viime vuoden malliseen konstailemattomaan pakoputkistoon. Kyseessä olisi tilapäinen ratkaisu, ja uudemman mallista pakariviritelmää olisi tällöin tarkoitus testata perjantaiharjoituksissa, kunnes se saadaan toimimaan nykyistä paremmin.

Lähde: Autosport

Minun käsitykseni mukaan pakokaasujen ohjailu coanda-efektillä vie jonkin verran moottorin tehoja, mutta kun se toimii niin vastineeksi saadaan tuntuvasti lisää aerodynaamista pitoa. Kun Williams ei vielä ole saanut systeemiään toimimaan, niin moottorin tehoja haaskataan saamatta lisää pitoa. Siksi paluu viimevuotiseen pakoputkistoon saattaisi periaatteessa olla hyvä tilapäisratkaisu, jolla auton kilpailukykyä parannetaan lyhyellä tähtäimellä.

Caterham ähersi pakoputkistonsa kimpussa viime kaudella laihoin tuloksin. Teoriassa pakokaasujen täsmäohjailusta olisi ollut saatavissa iso parannus kierrosaikoihin, mutta Caterhamilla viritelmää ei saatu kovasta yrityksestä huolimatta toimimaan. Williamsille ei toivoisi samanlaista kohtaloa.
 

Scyber

Well-known member
Liittynyt
7.5.2012
Viestit
284
Sijainti
Hyvinkää
Toivottavasti sais sortattua. Kovasti jännäs Bottasin puolesta tänää mut jotenki vaa näki et ei oo kärkikahinoiden tuntumaan edes mitään asiaa.

Mut onhan kautta jäljellä. Kunpa sais aina vaan paremmat osat kuis Maldonado ja pääsis joka kisassa vähä paremmalle sijalle :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Maldolle vaihdettiin kone ennen kisaa. Ei muuta vaikutusta tässä vaiheessa kuin se, että poisvaihdetulla koneella ei saa ajaa aika-ajoja/kisoja ennen Interlagosia. Tosin luultavasti se kone on käytössä muutamat perjantaiharjoitukset tästä eteenpäin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minun käsitykseni mukaan pakokaasujen ohjailu coanda-efektillä vie jonkin verran moottorin tehoja, mutta kun se toimii niin vastineeksi saadaan tuntuvasti lisää aerodynaamista pitoa. Kun Williams ei vielä ole saanut systeemiään toimimaan, niin moottorin tehoja haaskataan saamatta lisää pitoa. Siksi paluu viimevuotiseen pakoputkistoon saattaisi periaatteessa olla hyvä tilapäisratkaisu, jolla auton kilpailukykyä parannetaan lyhyellä tähtäimellä.
Näin ne Lotukselta viime vuonna kertoi ainakin alkuun. Kisa pari myöhemmin kertoivat, että saivat menetettyjä tehoja jonkun 15 hv takaisin uusimmalla putkistolla...

Onko kellään tietoa, että miksi Coanda-putkisto vähentää moottorin tehoja? Itse putkisto ei minusta näytä sen erilaisemmalta mitä on autoja nähnyt ilman katteita.
Käytetäänkö jotain erilaista Coanda-moottorikarttaa myös ja sen takia tehoja on vähemmän?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
MTV3:n F1-asiantuntija Ossi Oikarisen teoria Williams-tallin alkukauden ongelmiin johtaneista syistä.
Ihan yhtään väheksymättä Oikarisen ammattitaitoa ja asiantuntemusta, koska hän on oikeasti asiantuntija:

Mutta, nuo samat ongelmat ovat kaikilla talleilla, Williams ei vaan ole pystynyt pitkään aikaan tekemään nopeaa autoa.
Niin, miksi, kun muut ovat pystyneet parempaan tulokseen kaluston kohdalla.

Olisiko paremminkin syy siinä Williamsin vanhoillisessa kitupiikkilinjassa (onkohan tämä sana sallittu). Huippusuunittelijoille ei siellä makseta riittävää palkkaa ja motivaatio siten vähän hakusassa.
Eipä siinä. Williams on kuitenkin yksi harvoja talleja jotka käsittääkseni tekevät rahallista tulosta F1:ssä.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mistäs tämä vai onko ihan yleistä "tietoa"?
Ihan yleistä tietoa.

Korjataan nyt senverran, että Williamsilla ei makseta niin houkuttelevaa palkkaa, että se toisi sitä lisämotivaatiota olemassaolevalle henkilöstölle ja keräisi myös ehkä talliin maailman parhaan miehistön/naisiston.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta, nuo samat ongelmat ovat kaikilla talleilla, Williams ei vaan ole pystynyt pitkään aikaan tekemään nopeaa autoa.
Muistaakseni voittivat viime vuonna kisankin ihan meriitillä. Ja paremmalla kuljettajakaksikolla olisi valmistajien sarjastakin ollut kotiintuomisiksi jotain ihan muuta kuin 8. sija.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Muistaakseni voittivat viime vuonna kisankin ihan meriitillä. Ja paremmalla kuljettajakaksikolla olisi valmistajien sarjastakin ollut kotiintuomisiksi jotain ihan muuta kuin 8. sija.
Muistelisin Hamiltonin saaneen lähtöruuturangaistuksen paalulta? Kakkosruudusta olis voinut tulla aika paljon ankeampi sija. Mutta paljonhan toi Maldo heitti hyviä pisteitä pois, ja joku olis voinut Sennan paikalla tuoda enemmänkin.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Muistaakseni voittivat viime vuonna kisankin ihan meriitillä. Ja paremmalla kuljettajakaksikolla olisi valmistajien sarjastakin ollut kotiintuomisiksi jotain ihan muuta kuin 8. sija.
Yksittäisiä kisoja, mutkia ja lähtöjä saa tietenkin muistella.
Minulle merkitsevintä on kuitenkin eniten kauden lopussa nähtävät pisteet ja siten tiimien suoritustaso.

F1 on tournament, ei time-trial tai single race. U know. :alppu:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Yksittäisiä kisoja, mutkia ja lähtöjä saa tietenkin muistella.
Minulle merkitsevintä on kuitenkin eniten kauden lopussa nähtävät pisteet ja siten tiimien suoritustaso.

F1 on tournament, ei time-trial tai single race. U know. :alppu:
Kyllä kyllä. Mutta joskus olisi ihan viisasta tehdä teksti-tv -scouttausta tarkempaa analyysia ja miettiä miten siihen lopputilanteeseen päädyttiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksittäisiä kisoja, mutkia ja lähtöjä saa tietenkin muistella.
Minulle merkitsevintä on kuitenkin eniten kauden lopussa nähtävät pisteet ja siten tiimien suoritustaso.

F1 on tournament, ei time-trial tai single race. U know. :alppu:
Mutta sinä nyt kuitenkin kirjoitit erityisesti Williamsin auton nopeudesta, et menestyksestä. Nopeahan viime vuoden Williams oli, vaikka tulokset jäivät laihoiksi. Autolla olisi pystynyt paljon parempaankin kuin mitä kuskit saivat aikaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Williamsilla Shanghain varikolla uusi nokapala, aika rajustikin erilainen:


Keulan korkeus on eri, päätypalat täysin erilaiset.... aika isoa muutosta hakevat...
 
Viimeksi muokattu:

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Kumpaakin nokkapalaa olen nähnyt edellisistenkin kisojen varikkokuvissa. Ilmeisesti käytössä kuitenkin ollut pelkästään tuo oikeanpuolimmainen versio.
 

Otso

Member
Liittynyt
3.12.2010
Viestit
17
Neljän kilpailun jälkeen Williams on Caterhamin ja Marussian lisäksi ainut tiimi, jolla ei ole lainkaan pisteitä. Ei vahvasti mene.

Onko jonkun silmään osunut uutisia aiheesta Maldonado, PDVSA, uus pressa Maduro? Mitenköhän venezuelalainen kadunmies suhtautuu siihen, että kansallinen öljy-yhtiö on mukana tukemassa formuloita, tai ylipäätään formuloihin? Ajaakohan Maldonado ensi kaudella, mikäli rahahanat sulkeutuvat? Vai sulkeutuvatko ne? Valaiskaa minua, viisaammat.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Onko jonkun silmään osunut uutisia aiheesta Maldonado, PDVSA, uus pressa Maduro? Mitenköhän venezuelalainen kadunmies suhtautuu siihen, että kansallinen öljy-yhtiö on mukana tukemassa formuloita, tai ylipäätään formuloihin? Ajaakohan Maldonado ensi kaudella, mikäli rahahanat sulkeutuvat? Vai sulkeutuvatko ne? Valaiskaa minua, viisaammat.
Tästä tiedosta ei kauheasti viisaammaksi tule, mutta olin jostain kuulevinani, että tämä uusi Venezuelan hallitsija oli ns. "hyvää pataa" Chavezin kanssa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös