Jacarepaguan rata taisi olla aika pahasti renkaita kuluttava rata jo profiilinsa puolesta, lisäksi siellä oli lähes aina kuuma. Sanotaan siis Brasilian GP 1986.
Kappas vain!:thumbup:
Siinä tuli oikea vastaus. Andrea de Cesaris lievästi sanottuna järkytti sen ajan formulamaailmaa ja tietysti myös herätti ihailua suorituksellaan nostaa Minardi edes hetkeksi kilpailutilanteessa kuuden parhaan joukkoon. Italialainen onnistui tekemään melkoisen tempun noustuaan jo lähdössä 15:sta sijan paikkeille. Se nyt ei vielä olisi sinällään hämmästyttänyt ketään sillä tuohon aikaan oli tiettyyn rajaan asti hyvinkin mahdollista jopa hyvinkin huonolla autolla nousta keskikastiin saakka tai sen yläpuolelle avauskierroksella. Etenkin jos ei ollut mitään hävittävää. Sittemmin de Cesariksen suoritusta auttoi myös yllättäen alkaneet massavarikkokäynnit jotka tapahtuivat aivan muutamaa kierrosta ennen keskeytystä.
Goodyearin ja Pirellin edustajille ei mokomasta tullut hyvää mainosta sen kauden alussa, mutta sitten huomio kiinnittyikin jo sijalla 7 ajaneeseen de Cesarikseen. Hämmästys oli erittäin suurta. Seiskapaikalta kierroksella 15 de Cesaris ohitti taistelusta täysin hämmentyneen Jacques Laffiten Ligierin ja aivan hetkeä ennen keskeytystä kierroksen 15 lopun ja 16 välisen ajan osalta suurimman osan tästä ajasta hän todella oli kuudentena.
Massavarikkokäyntien takia eroa olisi ollut melko paljon takana tuleviin, mutta Minardi oli silti varsin hidas auto ja siten kisa oli sinällään pelattu. Kierroksella 16 de Cesaris kuitenkin keskeytti tavalla joka oli yksi rajuimmin keskusteltuja tapauksia siihen asti lajissa ja voi olla, että kauden 1982 Brands Hatchin temppua Tolemanin tapaan Minardi käytti tuossakin kilpailussa. Sitä ei kuitenkaan tiettävästi Andrea koskaan ehtinyt eläessään myöntää vaan tuolloin tapahtuman ilmoitettiin olleen tekninen vika. Eli Minardin epäiltiin tuolloin lähteneen kevyellä autolla kisaan sponsorien saamisen takia.
Tosin muutamat de Cesariksen ohittamaksi tulleet kuljettajat sanoivat jälkikäteen kilpailun haastattelussa de Cesariksen autosta nousseen savua jo parin-kolmen kierroksen ajan ennen keskeytystä ja ainakin yksi kuljettaja sai öljysuihkua kypäräänsä kesken kisan de Cesariksen autosta. Se ainakin tukisi ihan teknisen vian mahdollisuutta enemmän kuin kevyen bensakuorman taktiikkaa.
Radiossa ei Höyry Häyrinen paljon tainnut tuota de Cesariksen nousua huomata, mutta ainakin esitelmöi tuosta supermatalasta Brabhamista hyvinkin reippaasti kisan aikana. Tuossa kilpailussa muutenkin Alain Prost yritti selvitä yhdellä pysähdyksellä kuin muut kärkimiehet olivat ottaneet kahden stopin taktiikan ja Keke Rosberg yhdessä Stefan Johanssonin kanssa oli valmis jopa kolmeen stoppiin.