- Liittynyt
- 12.8.2004
- Viestit
- 13786
Paitsi suhteessa muihin, joka on oikeastaan se olennainen seikka.Kyllä se on niin että, vain tallit tietävät mitä ne tekevät, ja tietävät miten hyvässä iskussa ne ovat.
Paitsi suhteessa muihin, joka on oikeastaan se olennainen seikka.Kyllä se on niin että, vain tallit tietävät mitä ne tekevät, ja tietävät miten hyvässä iskussa ne ovat.
Hmm.Paitsi suhteessa muihin, joka on oikeastaan se olennainen seikka.
Jos sinulla ei ole selitystä tai perustelua näkökannallesi, niin älä lähde arvostelemaan toisten esittämiä näkökantoja.Tallit itse selitelköön mitä haluaa. Selittely ei ole minun hommaani.
Kierrosajoilla ei kuitenkaan testeissä ole kovin paljoa merkitystä.
Noissa autoissa on niin miljoona eri asiaa kehitettävänä, että yhden kierroksen nopeudella ei ole mitään väliä. (Poislukien ne PR vedot.)
Näitä varmasti ja vuorotellen. Samalla pysyy se kokonaisuuden potentiaali piilossa tai ainakin hämärän peitossa. Varmasti tallit seuraavat toisiaankin ja koittavat parsia kasaan sieltä esim. mutkakohtaisia eroja jne.Yksi talli tutkii jonkun mutkan kaarrenopeutta.
Toinen ihmettelee suoranopeutta ja bensakuormaa.
Kolmas hämmästelee miten saisi lakurenkaat auton alustalla kestämään edes hieman.
Neljäs miettii miten voisi tehdä testeissä tallia sponsseille kiinnostavaksi.
Viides vaan kummastelee että miten voisi ymmärtää.
Kuudes korjaa särkinäistä autoa ja yrittää harsia siitä jonkinmoisen rakkineen ennen varsinaista kisaa Melbournessa.
Jne.
Sitten tätä mieltä:Luuletko sinä että nuo varikon ammattilaiset ei seuraa toisten tekemisiä ja vauhtia silmä kovana?
Kyllä ne ammattilaiset varmaankin tietää toisten tekemiset ja ajamiset paljon paremmin kuin sinä(tai minä) sohvaperuna.
Siis seuraavat toisiaan vai eivät seuraa?Tiimillehän riittää kun tekee oman työnsä mahdollisimman hyvin.
Talli ei pystyisi tekemään työtään yhtään paremmin vaikka tietäisikin toisen tallin olevan edellä kehityksessä.
Se on satavarmaa, että Red Bull piilotteli vauhtia: tekivät nopeimman kiekan kovilla renkailla..pari pykälää kovemmilla kuin muut. Tosin ei tuo rengas-tekijä yksinään selitä parin sekunnin eroaVai oletatko, että esimerksisi Red Bull ei talvitesteissä testannut kertaakaan aika-ajovetoja, varsinkin testannut renkaita niitä varten? Vaikka kelit oli viileät, niin itse uskon 107 %:sesti, että RB:kin teki aika-ajovetoja. Niitä ei oikein voi tehdä kuin kevyellä autolla ja täysiä ajaen, ainakin hetkittäin täysiä ajaen.
Niin.Totani taas.
Ensin olit tätä mieltä:
Sitten tätä mieltä:
Siis seuraavat toisiaan vai eivät seuraa?
Ja jos seuraavat, niin siitä ei ole mitään hyötyä kuitenkaan?
Ei tallien suorituskyky kehity yksilöllisillä ja omilla poluillaan.
Totta kai seuraavat toisiaan. Sielä on joukkueellinen ukkoja pelkästään sitä varten radan varrella ja varikkosuoralla.
Ja tottakai tallille on hyötyä tästä ja se vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli huomataan, että joku on edellä vaikkapa mutkassa x, niin sitten sitä pohditaan, että mitä heillä on erilailla. Jos se on siipi tai muu näkyvä, se kopioidaan. Jos se on joku muu, niin se on pidempi prosessi.
Jos huomataan, että ollaan mahdollisesti edellä, ei tarvitse ottaa kisoihin riskillä uusia osia, jos ei olla niistä varma. Voidaan pelata luotettavuuden kautta enemmän.
Hyvin sanottu tämä asia.Totta kai seuraavat toisiaan. Sielä on joukkueellinen ukkoja pelkästään sitä varten radan varrella ja varikkosuoralla.
Ja tottakai tallille on hyötyä tästä ja se vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli huomataan, että joku on edellä vaikkapa mutkassa x, niin sitten sitä pohditaan, että mitä heillä on erilailla. Jos se on siipi tai muu näkyvä, se kopioidaan. Jos se on joku muu, niin se on pidempi prosessi.
Jos huomataan, että ollaan mahdollisesti edellä, ei tarvitse ottaa kisoihin riskillä uusia osia, jos ei olla niistä varma. Voidaan pelata luotettavuuden kautta enemmän.
Mitenkähän tässä taas provotaan. Tai edes vängätään. Keskustellaan asiasta, jota suoranaisesti en edes aloittanut. Lisäsin lukemani TS:n uutisessa olleen pointin toisen foorumistin viestiin, jonka ymmärsin liittyvän samaan asiaan eli "vauhdin piilotteluun".Täysin turhaa vänkäämistä ja provoamista taas Ghost_Glove:lta. Kauden ensimmäisissä kisoissa nuo voimasuhteet ovat viimeistään selvillä sinullekin ilman spekulaatioita tallien tarpeellisuudesta peitellä vauhtiaan.
No kiitoksia paljon. Tarviiko tässä keskustelua viedä vinoilun tai jopa suoranaisen vittuilun suuntaan?Ihme vääntäjä olet ja lukutaito (ja varsinkin luetun ymmärtäminen) ihan hukassa.
Ihan selvää riidan haastamista tuollainen sinulta. Mutta sitähän se on aina tietääkseni ollut.
Kun on yleisesti tiedossa, että tiimit seuraavat toisiaan, niin eikö ole aika looginen johtopäätös, että kaikkea ei avosylin anneta kilpailijoille? Tarkoittaa tässä tapauksessa, että aloiteta testejä vetämällä huippuaikoja toisensa jälkeen jne...Yritän nyt sitten kuitenkin vielä kerran vääntää rautalangasta oman näkemykseni, koska se ei liene sinulle vielä selvinnyt:
Siis tiimit seuraavat toistensa tekemisiä ja yrittävät saada siitä hyötyä myös omaan projektiinsa.
Mutta tiimiä ei auttaisi se tieto että toinen tiimi on parempi vaikka senkin infon saisivat.
Toki, tiimit varmasti haluaisivat tietää miksi se toinen talli on parempi, tai onko, mutta sen tiedon saaminen vaatii sitten jo vakoilua.
Vakoilulla tarkoitan sitä, että saadaan kilpailevan tallin sisältä tietoa.
En sitä että katsotaan ja kuvataan toisten ajokkeja.
Lopuksi vielä:
Mitään yli 100% suorituksia ei ole. 100 on maksimi ja yli sen väittävät ovat huomionkipeitä lässyttäjiä.
Korjaus provolle:No kiitoksia paljon. Tarviiko tässä keskustelua viedä vinoilun tai jopa suoranaisen vittuilun suuntaan?
Mistä sinä edes tiedät millaista minun kirjoitteluni on aina ollut? Olet ollut foorumin jäsen reilun vuoden ja viime vuonna en tänne kirjoitellut kuin alkukaudesta oikeastaan. Tuskin muistat yksittäisen nimimerkin kirjoituksia vuoden takaa. Ihme turvan hakua Raceway'n puolelta, kun hän nyt meni tämä vinoilu aloittamaan.
Täysin hyvissä ja puhtaissa tarkoituksissa olen tässä keskustelua tehnyt teidän kaikkien kanssa.
nikale, sinä itse ilmoitit hyvin suoraan, että A) ei peitellä nopeutta ja B) edeltävä keskustelu asiasta on absoluuttisen väärin. Siihen saattaa saada vastaukseksi saman sävyistä settiä. Eikä pelkästään minulta. Taisi eräs foorumin vanhemmista jäsenistäkin antaa saman palautteen toisessa muodossa, mutta sitähän ei ystävät Raceway tai nikale lue provoiluksi tai muuksi vastaavaksi... Eipä tietenkään.
Eise mitään sisäpiirin tietojen vakoiluja tarvi. Ei tarvi ku kattoa, että kappas, mikäs härpäke niillä tuolla on, kokeillaas meki soveltaa sitä (esim) simulaattorissa ja selvittää, että mikä sen tarkoitus on. yksinkertaistettuna. (lue: reverse engineering/takaisinmallinnus(?)).Toki, tiimit varmasti haluaisivat tietää miksi se toinen talli on parempi, tai onko, mutta sen tiedon saaminen vaatii sitten jo vakoilua.
Vakoilulla tarkoitan sitä, että saadaan kilpailevan tallin sisältä tietoa.
Tällä kaudella tuskin isomman budjetin omaavat tallit pystyvät kehittämään muita paremmin. Syy löytyy yksinkertaisesti kauden 2014 uudistuksista. Tiimien avainhenkilöillä ei vaan kertakaikkian löydy aikaa kehittää autoaan tällä kaudella niin paljoa, koska ensi kauden autoon on pakko käyttää enemmän aikaa kuin ennen.Noilla budjetiltaan ylivoimaisesti isoimmilla kärkitalleilla kun on resurssit kehittää autoaan kauden loppuun saakka, tosin Mersukin sai taas viimekaudesta nostettua budjettiaan n. 200 miljoonan tuntumaan.
Sori offtopicista, mut mitkäs ne pääasiat olikaan enskauden säännöissä? Moottorin lisäksi? esim onko aeropuolella suuria muutoksia? Keula vissiin pitää olla entistäki matalampi? Ja joo, en jaksa googletella ja ettiä, soriTällä kaudella tuskin isomman budjetin omaavat tallit pystyvät kehittämään muita paremmin. Syy löytyy yksinkertaisesti kauden 2014 uudistuksista. Tiimien avainhenkilöillä ei vaan kertakaikkian löydy aikaa kehittää autoaan tällä kaudella niin paljoa, koska ensi kauden autoon on pakko käyttää enemmän aikaa kuin ennen.
Aha...Ei mulla tähän väliin muutako, että komppailen Ghost_Glovea. Varsinkin Cmoneyn lainaamassa pätkässä oli Nikolelle luettavaa. Hyvin selkeästi mutuiltu, miksi tallien on hyvä tarkkailla toisia ja mitä hyötyä siitä esimerkiksi on. Hyödytöntä se ei ole ja sillä voi todellaki siihen omaankin tekemiseen olla vaikutusta, vaikka testiviikon ohjelma pääpiirteissään onkin lukkoon lyötyä.
Eise mitään sisäpiirin tietojen vakoiluja tarvi. Ei tarvi ku kattoa, että kappas, mikäs härpäke niillä tuolla on, kokeillaas meki soveltaa sitä (esim) simulaattorissa ja selvittää, että mikä sen tarkoitus on. yksinkertaistettuna. (lue: reverse engineering/takaisinmallinnus(?)).
Aha...
No lisää:
Siis on kaksi eri asiaa.
1. Seurata toisen tallin tekemisiä ja mahdollisesti kopioida toisten tekemisiä.
2. Tietää toisen tallin suorituskyky omaan verrattuna.
Kohdasta 1 on hyötyä ja sitä tekevät kaikki tallit.
Kohdasta 2 ei ole mitään hyötyä, koska sen tietäminen että toinen tiimi on parempi kuin me, ei auta kehitystyössä lainkaan.
Btw... en tiedä kuka on Nikole. Ehkäpä pistät linkin mistä ko. tyyppi löytyy?
Edelleen pahoittelen hieman OT.
Talli huomaa, että joku muu on keksinyt jotain mitä me emme => olemme ehkä kehitystä jäljessä, koitetaas kopioida tuo => hyötyä.Tiimillehän riittää kun tekee oman työnsä mahdollisimman hyvin.
Talli ei pystyisi tekemään työtään yhtään paremmin vaikka tietäisikin toisen tallin olevan edellä kehityksessä.
Joo, vastasin viestiisi koska sinä lainasit minun tekstiäni.Siehän vaihat mieltä ku sukkia. Muutama viesti sitten se oli hyödytöntä muiden tekemistä tutkia (edit, noh tulkitsin väärin):
Talli huomaa, että joku muu on keksinyt jotain mitä me emme => olemme ehkä kehitystä jäljessä, koitetaas kopioida tuo => hyötyä.
yks ja sama asia kohdat 1 ja 2, joista mainitsit. Se, että tajuaa toisen olevan edellä, on tietoa. Tieto on arvokasta. Ennen testejä kaikki on kehittäneet toisiltansa piilossa, yksinään. Kappas, ku testeissä jo alkaa tapahtua ja joku muukin talli kokeilee samoja juttuja. Viimeistään jossain vaiheessa kautta mahdolliset erot supistuu.
Se, että tietää toisen olevan parempi, pistää kaverin tutkiin toisen osia ihan eri silmällä. Toinen tietää, että tuossa autossa on jotain mitä pitää koittaa tutkia tarkemmin. Mut se tiedon saaminen onkin vaikeampaa noissa testeissä. Siinä olit oikeassa, mut ei sulje pois edellämainittua.
Nikole, nikale. Vastasit kuitenkin viestiini, että vissiin ymmärsit kenestä oli kyse. Mut joo, väärin kirjoitin, suuret pahoitteluni.
jatketaan, kun touhottamiseltas kerkeät lukea lainaamasi tekstin.Joo, vastasin viestiisi koska sinä lainasit minun tekstiäni.
Edelleenkään en tiedä kuka Nikole on.
Ehkäpä sinä vastaat nyt puolestasi tähän kysymykseen.
Ja jos et ymmärrä mainitsemieni pointtien 1 ja 2 eroa, niin keskustelua aiheesta on aivan turha jatkaa.
Kyllä se vaan auttaa kehitystyössä. Esimerkiksi lisärahoitusta voidaan saada kehitykseen, jotta vastustaja saadaan kiinni. Vaihtoehtoisesti myös voidaan säästää, jos rahaa ei muutenkaan ole paljoa ja ollaan vastustajaa edellä (esim. marussia, caterham). Lisäksi sillä on vaikutusta tiimin työmoraaliin, että tietää mikä on oma nopeus verrattuna muihin.Aha...
No lisää:
Siis on kaksi eri asiaa.
1. Seurata toisen tallin tekemisiä ja mahdollisesti kopioida toisten tekemisiä.
2. Tietää toisen tallin suorituskyky omaan verrattuna.
Kohdasta 1 on hyötyä ja sitä tekevät kaikki tallit.
Kohdasta 2 ei ole mitään hyötyä, koska sen tietäminen että toinen tiimi on parempi kuin me, ei auta kehitystyössä lainkaan.
Btw... en tiedä kuka on Nikole. Ehkäpä pistät linkin mistä ko. tyyppi löytyy?
Edelleen pahoittelen hieman OT.