Talvitestit 2013 - Viikko 3 - Barcelona -28.2.-.3.3.13

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kyllä se on niin että, vain tallit tietävät mitä ne tekevät, ja tietävät miten hyvässä iskussa ne ovat.
Paitsi suhteessa muihin, joka on oikeastaan se olennainen seikka.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Paitsi suhteessa muihin, joka on oikeastaan se olennainen seikka.
Hmm.
Olennainen seikka ehkä ulkopuolisen ja median kannalta.

Tiimillehän riittää kun tekee oman työnsä mahdollisimman hyvin.
Talli ei pystyisi tekemään työtään yhtään paremmin vaikka tietäisikin toisen tallin olevan edellä kehityksessä.
Niitä 120% suorituksia ei ole. 100% on maksimi ja siihenkään ei kukaan yllä koskaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tallit itse selitelköön mitä haluaa. Selittely ei ole minun hommaani.
Kierrosajoilla ei kuitenkaan testeissä ole kovin paljoa merkitystä.
Noissa autoissa on niin miljoona eri asiaa kehitettävänä, että yhden kierroksen nopeudella ei ole mitään väliä. (Poislukien ne PR vedot.)
Jos sinulla ei ole selitystä tai perustelua näkökannallesi, niin älä lähde arvostelemaan toisten esittämiä näkökantoja. ;)

Yksi talli tutkii jonkun mutkan kaarrenopeutta.
Toinen ihmettelee suoranopeutta ja bensakuormaa.
Kolmas hämmästelee miten saisi lakurenkaat auton alustalla kestämään edes hieman.
Neljäs miettii miten voisi tehdä testeissä tallia sponsseille kiinnostavaksi.
Viides vaan kummastelee että miten voisi ymmärtää.
Kuudes korjaa särkinäistä autoa ja yrittää harsia siitä jonkinmoisen rakkineen ennen varsinaista kisaa Melbournessa.
Jne.
Näitä varmasti ja vuorotellen. Samalla pysyy se kokonaisuuden potentiaali piilossa tai ainakin hämärän peitossa. Varmasti tallit seuraavat toisiaankin ja koittavat parsia kasaan sieltä esim. mutkakohtaisia eroja jne.

Sikäli uskoisin, että vauhdin piilottelu on helppoakin esim. ajamalla mutkat täysillä puristaen ja suorat hitaammin tms., koska mutkista se ero kuitenkin syntyy. Tällaisia suorituksia voi seurata radan varresta ja videolta jne., mutta vain talli itse saa autosta kuljettajan mielipiteen ja kaiken sensoridatan (downforce, sivuttaisvoimat jne.), joten talli itse tietää paljon enemmän kuin kilpailijan "vakooja" radan varressa.

Vai oletatko, että esimerksisi Red Bull ei talvitesteissä testannut kertaakaan aika-ajovetoja, varsinkin testannut renkaita niitä varten? Vaikka kelit oli viileät, niin itse uskon 107 %:sesti, että RB:kin teki aika-ajovetoja. Niitä ei oikein voi tehdä kuin kevyellä autolla ja täysiä ajaen, ainakin hetkittäin täysiä ajaen.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Totani taas.

Ensin olit tätä mieltä:
Luuletko sinä että nuo varikon ammattilaiset ei seuraa toisten tekemisiä ja vauhtia silmä kovana?
Kyllä ne ammattilaiset varmaankin tietää toisten tekemiset ja ajamiset paljon paremmin kuin sinä(tai minä) sohvaperuna.
Sitten tätä mieltä:
Tiimillehän riittää kun tekee oman työnsä mahdollisimman hyvin.
Talli ei pystyisi tekemään työtään yhtään paremmin vaikka tietäisikin toisen tallin olevan edellä kehityksessä.
Siis seuraavat toisiaan vai eivät seuraa?
Ja jos seuraavat, niin siitä ei ole mitään hyötyä kuitenkaan?

Ei tallien suorituskyky kehity yksilöllisillä ja omilla poluillaan.

Totta kai seuraavat toisiaan. Sielä on joukkueellinen ukkoja pelkästään sitä varten radan varrella ja varikkosuoralla.
Ja tottakai tallille on hyötyä tästä ja se vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli huomataan, että joku on edellä vaikkapa mutkassa x, niin sitten sitä pohditaan, että mitä heillä on erilailla. Jos se on siipi tai muu näkyvä, se kopioidaan. Jos se on joku muu, niin se on pidempi prosessi.
Jos huomataan, että ollaan mahdollisesti edellä, ei tarvitse ottaa kisoihin riskillä uusia osia, jos ei olla niistä varma. Voidaan pelata luotettavuuden kautta enemmän.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vai oletatko, että esimerksisi Red Bull ei talvitesteissä testannut kertaakaan aika-ajovetoja, varsinkin testannut renkaita niitä varten? Vaikka kelit oli viileät, niin itse uskon 107 %:sesti, että RB:kin teki aika-ajovetoja. Niitä ei oikein voi tehdä kuin kevyellä autolla ja täysiä ajaen, ainakin hetkittäin täysiä ajaen.
Se on satavarmaa, että Red Bull piilotteli vauhtia: tekivät nopeimman kiekan kovilla renkailla..pari pykälää kovemmilla kuin muut. Tosin ei tuo rengas-tekijä yksinään selitä parin sekunnin eroa
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Täysin turhaa vänkäämistä ja provoamista taas Ghost_Glove:lta. Kauden ensimmäisissä kisoissa nuo voimasuhteet ovat viimeistään selvillä sinullekin ilman spekulaatioita tallien tarpeellisuudesta peitellä vauhtiaan. 5 kärkitallia, joihin luen Red Bullin, Mercedeksen, Ferrarin, Lotuksen, McLarenin eivät vauhdillisesti kaukana ole toisistaan. Kauden alussa kisoissa nähdään, mitkä tallit tuon vauhdin saavat pidettyä tasaisemmin yllä sen 50-80 kierrosta, jonka osakilpailu kestää radan pituudesta riippuen. Tärkeässä roolissa tietenkin on myös luotettavuus, joka esim. Lotuksen kohdalla tällä hetkellä ei näytä kovin hyvältä, ne pisteet kun jaetaan vasta maalissa. Mercedeksen pitää napata alkukaudesta mahdollisimman paljon pinnoja jos aikovat taistella kauden lopuun asti mestaruuksista, noilla budjetiltaan ylivoimaisesti isoimmilla kärkitalleilla kun on resurssit kehittää autoaan kauden loppuun saakka, tosin Mersukin sai taas viimekaudesta nostettua budjettiaan n. 200 miljoonan tuntumaan. Lotuksella ja Kimilläkin olisi viimekaudella ollut mahdollisuus paremmalla alkukauden menestyksellä ilman tallin mokailuja & kolaroimisia realistista taistella mestaruuksista kauden loppuun saakka.
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Totani taas.

Ensin olit tätä mieltä:


Sitten tätä mieltä:


Siis seuraavat toisiaan vai eivät seuraa?
Ja jos seuraavat, niin siitä ei ole mitään hyötyä kuitenkaan?

Ei tallien suorituskyky kehity yksilöllisillä ja omilla poluillaan.

Totta kai seuraavat toisiaan. Sielä on joukkueellinen ukkoja pelkästään sitä varten radan varrella ja varikkosuoralla.
Ja tottakai tallille on hyötyä tästä ja se vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli huomataan, että joku on edellä vaikkapa mutkassa x, niin sitten sitä pohditaan, että mitä heillä on erilailla. Jos se on siipi tai muu näkyvä, se kopioidaan. Jos se on joku muu, niin se on pidempi prosessi.
Jos huomataan, että ollaan mahdollisesti edellä, ei tarvitse ottaa kisoihin riskillä uusia osia, jos ei olla niistä varma. Voidaan pelata luotettavuuden kautta enemmän.
Niin.
Sanoin että tallit seuraavat toistensa tekemisiä.
Milloin sanoin että eivät seuraisi?

Ihme vääntäjä olet ja lukutaito (ja varsinkin luetun ymmärtäminen) ihan hukassa.

Ihan selvää riidan haastamista tuollainen sinulta. Mutta sitähän se on aina tietääkseni ollut.


Yritän nyt sitten kuitenkin vielä kerran vääntää rautalangasta oman näkemykseni, koska se ei liene sinulle vielä selvinnyt:

Siis tiimit seuraavat toistensa tekemisiä ja yrittävät saada siitä hyötyä myös omaan projektiinsa.
Mutta tiimiä ei auttaisi se tieto että toinen tiimi on parempi vaikka senkin infon saisivat.
Toki, tiimit varmasti haluaisivat tietää miksi se toinen talli on parempi, tai onko, mutta sen tiedon saaminen vaatii sitten jo vakoilua.
Vakoilulla tarkoitan sitä, että saadaan kilpailevan tallin sisältä tietoa.
En sitä että katsotaan ja kuvataan toisten ajokkeja.

Lopuksi vielä:
Mitään yli 100% suorituksia ei ole. 100 on maksimi ja yli sen väittävät ovat huomionkipeitä lässyttäjiä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Totta kai seuraavat toisiaan. Sielä on joukkueellinen ukkoja pelkästään sitä varten radan varrella ja varikkosuoralla.
Ja tottakai tallille on hyötyä tästä ja se vaikuttaa lopputulokseen. Mikäli huomataan, että joku on edellä vaikkapa mutkassa x, niin sitten sitä pohditaan, että mitä heillä on erilailla. Jos se on siipi tai muu näkyvä, se kopioidaan. Jos se on joku muu, niin se on pidempi prosessi.
Jos huomataan, että ollaan mahdollisesti edellä, ei tarvitse ottaa kisoihin riskillä uusia osia, jos ei olla niistä varma. Voidaan pelata luotettavuuden kautta enemmän.
Hyvin sanottu tämä asia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Täysin turhaa vänkäämistä ja provoamista taas Ghost_Glove:lta. Kauden ensimmäisissä kisoissa nuo voimasuhteet ovat viimeistään selvillä sinullekin ilman spekulaatioita tallien tarpeellisuudesta peitellä vauhtiaan.
Mitenkähän tässä taas provotaan. Tai edes vängätään. Keskustellaan asiasta, jota suoranaisesti en edes aloittanut. Lisäsin lukemani TS:n uutisessa olleen pointin toisen foorumistin viestiin, jonka ymmärsin liittyvän samaan asiaan eli "vauhdin piilotteluun".

Olet kyllä nokkela kaveri. Ihanko totta oikein kauden alun aikana voimasuhteet lopulta paljastuukin.. Hienoa. :alppu:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ihme vääntäjä olet ja lukutaito (ja varsinkin luetun ymmärtäminen) ihan hukassa.

Ihan selvää riidan haastamista tuollainen sinulta. Mutta sitähän se on aina tietääkseni ollut.
No kiitoksia paljon. Tarviiko tässä keskustelua viedä vinoilun tai jopa suoranaisen vittuilun suuntaan?

Mistä sinä edes tiedät millaista minun kirjoitteluni on aina ollut? Olet ollut foorumin jäsen reilun vuoden ja viime vuonna en tänne kirjoitellut kuin alkukaudesta oikeastaan. Tuskin muistat yksittäisen nimimerkin kirjoituksia vuoden takaa. Ihme turvan hakua Raceway'n puolelta, kun hän nyt meni tämä vinoilu aloittamaan.

Täysin hyvissä ja puhtaissa tarkoituksissa olen tässä keskustelua tehnyt teidän kaikkien kanssa.

nikale, sinä itse ilmoitit hyvin suoraan, että A) ei peitellä nopeutta ja B) edeltävä keskustelu asiasta on absoluuttisen väärin. Siihen saattaa saada vastaukseksi saman sävyistä settiä. Eikä pelkästään minulta. Taisi eräs foorumin vanhemmista jäsenistäkin antaa saman palautteen toisessa muodossa, mutta sitähän ei ystävät Raceway tai nikale lue provoiluksi tai muuksi vastaavaksi... Eipä tietenkään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja sitten palataan taas asiaan...

Yritän nyt sitten kuitenkin vielä kerran vääntää rautalangasta oman näkemykseni, koska se ei liene sinulle vielä selvinnyt:

Siis tiimit seuraavat toistensa tekemisiä ja yrittävät saada siitä hyötyä myös omaan projektiinsa.
Mutta tiimiä ei auttaisi se tieto että toinen tiimi on parempi vaikka senkin infon saisivat.
Toki, tiimit varmasti haluaisivat tietää miksi se toinen talli on parempi, tai onko, mutta sen tiedon saaminen vaatii sitten jo vakoilua.
Vakoilulla tarkoitan sitä, että saadaan kilpailevan tallin sisältä tietoa.
En sitä että katsotaan ja kuvataan toisten ajokkeja.

Lopuksi vielä:
Mitään yli 100% suorituksia ei ole. 100 on maksimi ja yli sen väittävät ovat huomionkipeitä lässyttäjiä.
Kun on yleisesti tiedossa, että tiimit seuraavat toisiaan, niin eikö ole aika looginen johtopäätös, että kaikkea ei avosylin anneta kilpailijoille? Tarkoittaa tässä tapauksessa, että aloiteta testejä vetämällä huippuaikoja toisensa jälkeen jne...

Kuten sanoit, tiimit seuraavat toisiaan ja koittavat tietenkin selvittää missä ovat muita edellä ja missä jäljessä. Sielä missä ollaan jäljessä koitetaan keksiä syy siihen. Ei se vakoilua tarvi, jos syy on nähtävissä esim. silmillä siivissä tai vaikkapa pakokaasuvirityksissä. Ei niistä tietenkään kaikkea nää, mutta suuntaa antavaa, vinkkiä omille suunnittelijoille.
Tiimeillä saattaa olla jopa ollut samansuuntaisia ajatuksia talven aikana, mutta ne on sitten laitettu sivuun. Jos nähdään, että idea toimiikin muiden autossa, niin se voidaan saada hyvinkin nopeasti itselle kokeiluun. Jopa talvitestien aikana. Joten sikäli tiimit voivat hyötyä toistensa seuraamisesta.

Ja kääntäen, jos tätä hyötyä jostakin ideasta/keksinnöstä ei näytetä kokonaisuudessaan kilpailijoille, he eivät ehkä ota sitä heti käyttöönsä. Jos taas kaikki kortit näytetään, niin valtaosalla kilpailijoista on oma virityksensä Melbourneen mennessä autossa kiinni.

Ja tuota sun kahteen kertaan käyttämääsi 100 % vertausta en kyllä tajua...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
No kiitoksia paljon. Tarviiko tässä keskustelua viedä vinoilun tai jopa suoranaisen vittuilun suuntaan?

Mistä sinä edes tiedät millaista minun kirjoitteluni on aina ollut? Olet ollut foorumin jäsen reilun vuoden ja viime vuonna en tänne kirjoitellut kuin alkukaudesta oikeastaan. Tuskin muistat yksittäisen nimimerkin kirjoituksia vuoden takaa. Ihme turvan hakua Raceway'n puolelta, kun hän nyt meni tämä vinoilu aloittamaan.

Täysin hyvissä ja puhtaissa tarkoituksissa olen tässä keskustelua tehnyt teidän kaikkien kanssa.

nikale, sinä itse ilmoitit hyvin suoraan, että A) ei peitellä nopeutta ja B) edeltävä keskustelu asiasta on absoluuttisen väärin. Siihen saattaa saada vastaukseksi saman sävyistä settiä. Eikä pelkästään minulta. Taisi eräs foorumin vanhemmista jäsenistäkin antaa saman palautteen toisessa muodossa, mutta sitähän ei ystävät Raceway tai nikale lue provoiluksi tai muuksi vastaavaksi... Eipä tietenkään.
Korjaus provolle:
En ole ystävä jäsenen Raceway tai kenenkään muunkaan kanssa tällä foorumilla.

edit. Pahoittelen tätä OT viestiä, mutta saakai sitä oikaista jos joku väittää ihan tuulesta temmattuja ja perättömiä asioita vain ja ainoastaan provosoidakseen.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei mulla tähän väliin muutako, että komppailen Ghost_Glovea. Varsinkin Cmoneyn lainaamassa pätkässä oli Nikolelle luettavaa. Hyvin selkeästi mutuiltu, miksi tallien on hyvä tarkkailla toisia ja mitä hyötyä siitä esimerkiksi on. Hyödytöntä se ei ole ja sillä voi todellaki siihen omaankin tekemiseen olla vaikutusta, vaikka testiviikon ohjelma pääpiirteissään onkin lukkoon lyötyä.


Toki, tiimit varmasti haluaisivat tietää miksi se toinen talli on parempi, tai onko, mutta sen tiedon saaminen vaatii sitten jo vakoilua.
Vakoilulla tarkoitan sitä, että saadaan kilpailevan tallin sisältä tietoa.
Eise mitään sisäpiirin tietojen vakoiluja tarvi. Ei tarvi ku kattoa, että kappas, mikäs härpäke niillä tuolla on, kokeillaas meki soveltaa sitä (esim) simulaattorissa ja selvittää, että mikä sen tarkoitus on. yksinkertaistettuna. (lue: reverse engineering/takaisinmallinnus(?)).
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Noilla budjetiltaan ylivoimaisesti isoimmilla kärkitalleilla kun on resurssit kehittää autoaan kauden loppuun saakka, tosin Mersukin sai taas viimekaudesta nostettua budjettiaan n. 200 miljoonan tuntumaan.
Tällä kaudella tuskin isomman budjetin omaavat tallit pystyvät kehittämään muita paremmin. Syy löytyy yksinkertaisesti kauden 2014 uudistuksista. Tiimien avainhenkilöillä ei vaan kertakaikkian löydy aikaa kehittää autoaan tällä kaudella niin paljoa, koska ensi kauden autoon on pakko käyttää enemmän aikaa kuin ennen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tällä kaudella tuskin isomman budjetin omaavat tallit pystyvät kehittämään muita paremmin. Syy löytyy yksinkertaisesti kauden 2014 uudistuksista. Tiimien avainhenkilöillä ei vaan kertakaikkian löydy aikaa kehittää autoaan tällä kaudella niin paljoa, koska ensi kauden autoon on pakko käyttää enemmän aikaa kuin ennen.
Sori offtopicista, mut mitkäs ne pääasiat olikaan enskauden säännöissä? Moottorin lisäksi? esim onko aeropuolella suuria muutoksia? Keula vissiin pitää olla entistäki matalampi? Ja joo, en jaksa googletella ja ettiä, sori :p

Meinaan vaan, että kuinkaha paljon tän kauden autoista voidaan ammentaa tietoa ens kauden autoihin?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei mulla tähän väliin muutako, että komppailen Ghost_Glovea. Varsinkin Cmoneyn lainaamassa pätkässä oli Nikolelle luettavaa. Hyvin selkeästi mutuiltu, miksi tallien on hyvä tarkkailla toisia ja mitä hyötyä siitä esimerkiksi on. Hyödytöntä se ei ole ja sillä voi todellaki siihen omaankin tekemiseen olla vaikutusta, vaikka testiviikon ohjelma pääpiirteissään onkin lukkoon lyötyä.




Eise mitään sisäpiirin tietojen vakoiluja tarvi. Ei tarvi ku kattoa, että kappas, mikäs härpäke niillä tuolla on, kokeillaas meki soveltaa sitä (esim) simulaattorissa ja selvittää, että mikä sen tarkoitus on. yksinkertaistettuna. (lue: reverse engineering/takaisinmallinnus(?)).
Aha...
No lisää:

Siis on kaksi eri asiaa.
1. Seurata toisen tallin tekemisiä ja mahdollisesti kopioida toisten tekemisiä.
2. Tietää toisen tallin suorituskyky omaan verrattuna.

Kohdasta 1 on hyötyä ja sitä tekevät kaikki tallit.
Kohdasta 2 ei ole mitään hyötyä, koska sen tietäminen että toinen tiimi on parempi kuin me, ei auta kehitystyössä lainkaan.

Btw... en tiedä kuka on Nikole. Ehkäpä pistät linkin mistä ko. tyyppi löytyy?

Edelleen pahoittelen hieman OT.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Aha...
No lisää:

Siis on kaksi eri asiaa.
1. Seurata toisen tallin tekemisiä ja mahdollisesti kopioida toisten tekemisiä.
2. Tietää toisen tallin suorituskyky omaan verrattuna.

Kohdasta 1 on hyötyä ja sitä tekevät kaikki tallit.
Kohdasta 2 ei ole mitään hyötyä, koska sen tietäminen että toinen tiimi on parempi kuin me, ei auta kehitystyössä lainkaan.

Btw... en tiedä kuka on Nikole. Ehkäpä pistät linkin mistä ko. tyyppi löytyy?

Edelleen pahoittelen hieman OT.

Siehän vaihat mieltä ku sukkia. Muutama viesti sitten se oli hyödytöntä muiden tekemistä tutkia (edit, noh tulkitsin väärin):
Tiimillehän riittää kun tekee oman työnsä mahdollisimman hyvin.
Talli ei pystyisi tekemään työtään yhtään paremmin vaikka tietäisikin toisen tallin olevan edellä kehityksessä.
Talli huomaa, että joku muu on keksinyt jotain mitä me emme => olemme ehkä kehitystä jäljessä, koitetaas kopioida tuo => hyötyä.

yks ja sama asia kohdat 1 ja 2, joista mainitsit. Se, että tajuaa toisen olevan edellä, on tietoa. Tieto on arvokasta. Ennen testejä kaikki on kehittäneet toisiltansa piilossa, yksinään. Kappas, ku testeissä jo alkaa tapahtua ja joku muukin talli kokeilee samoja juttuja. Viimeistään jossain vaiheessa kautta mahdolliset erot supistuu.

Se, että tietää toisen olevan parempi, pistää kaverin tutkiin toisen osia ihan eri silmällä. Toinen tietää, että tuossa autossa on jotain mitä pitää koittaa tutkia tarkemmin. Mut se tiedon saaminen onkin vaikeampaa noissa testeissä. Siinä olit oikeassa, mut ei sulje pois edellämainittua.

Nikole, nikale. Vastasit kuitenkin viestiini, että vissiin ymmärsit kenestä oli kyse. Mut joo, väärin kirjoitin, suuret pahoitteluni.
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Siehän vaihat mieltä ku sukkia. Muutama viesti sitten se oli hyödytöntä muiden tekemistä tutkia (edit, noh tulkitsin väärin):

Talli huomaa, että joku muu on keksinyt jotain mitä me emme => olemme ehkä kehitystä jäljessä, koitetaas kopioida tuo => hyötyä.

yks ja sama asia kohdat 1 ja 2, joista mainitsit. Se, että tajuaa toisen olevan edellä, on tietoa. Tieto on arvokasta. Ennen testejä kaikki on kehittäneet toisiltansa piilossa, yksinään. Kappas, ku testeissä jo alkaa tapahtua ja joku muukin talli kokeilee samoja juttuja. Viimeistään jossain vaiheessa kautta mahdolliset erot supistuu.

Se, että tietää toisen olevan parempi, pistää kaverin tutkiin toisen osia ihan eri silmällä. Toinen tietää, että tuossa autossa on jotain mitä pitää koittaa tutkia tarkemmin. Mut se tiedon saaminen onkin vaikeampaa noissa testeissä. Siinä olit oikeassa, mut ei sulje pois edellämainittua.

Nikole, nikale. Vastasit kuitenkin viestiini, että vissiin ymmärsit kenestä oli kyse. Mut joo, väärin kirjoitin, suuret pahoitteluni.
Joo, vastasin viestiisi koska sinä lainasit minun tekstiäni.
Edelleenkään en tiedä kuka Nikole on.
Ehkäpä sinä vastaat nyt puolestasi tähän kysymykseen.

Ja jos et ymmärrä mainitsemieni pointtien 1 ja 2 eroa, niin keskustelua aiheesta on aivan turha jatkaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joo, vastasin viestiisi koska sinä lainasit minun tekstiäni.
Edelleenkään en tiedä kuka Nikole on.
Ehkäpä sinä vastaat nyt puolestasi tähän kysymykseen.

Ja jos et ymmärrä mainitsemieni pointtien 1 ja 2 eroa, niin keskustelua aiheesta on aivan turha jatkaa.
jatketaan, kun touhottamiseltas kerkeät lukea lainaamasi tekstin.
edit: ja joo, en tiedä kuka on "Nikole". Löysit varmaan muitakin typoja joihin haluat tarttua? Jos ei aukea, niin selvitän mielelläni. Kysy pois.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Aha...
No lisää:

Siis on kaksi eri asiaa.
1. Seurata toisen tallin tekemisiä ja mahdollisesti kopioida toisten tekemisiä.
2. Tietää toisen tallin suorituskyky omaan verrattuna.

Kohdasta 1 on hyötyä ja sitä tekevät kaikki tallit.
Kohdasta 2 ei ole mitään hyötyä, koska sen tietäminen että toinen tiimi on parempi kuin me, ei auta kehitystyössä lainkaan.

Btw... en tiedä kuka on Nikole. Ehkäpä pistät linkin mistä ko. tyyppi löytyy?

Edelleen pahoittelen hieman OT.
Kyllä se vaan auttaa kehitystyössä. Esimerkiksi lisärahoitusta voidaan saada kehitykseen, jotta vastustaja saadaan kiinni. Vaihtoehtoisesti myös voidaan säästää, jos rahaa ei muutenkaan ole paljoa ja ollaan vastustajaa edellä (esim. marussia, caterham). Lisäksi sillä on vaikutusta tiimin työmoraaliin, että tietää mikä on oma nopeus verrattuna muihin.
 
Ylös