Sadekelin ajaminen

  • Viestiketjun aloittaja JNF
  • Aloituspäivämäärä

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Sateella kait näkyvyys on se ongelma, jollaki mylly hyytyy suoralla niin toinen pamahtaa konttiin 300km/h, ei hyvä. Maavarat ja renkaat saadaan kohdilleen sääntömuutoksin ja tuotekehittelyllä, näkyvyyttä se ei paranna. Toki autoihin voidaan joku parkkitutkan tyylinen ratkaisu ympätä niin näkee missä kilpailijat on, aika riskipeliä se on siltikin.
Onhan se näinkin, mutta jotenkin vuosikymmenet ollaan onnistuttu ajamaan sadesumussa ja toisaalta vakavimmat kolarit on tullut kuivalla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Maavarat ja renkaat saadaan kohdilleen sääntömuutoksin ja tuotekehittelyllä, näkyvyyttä se ei paranna.
Olisi aika pop jos tekisivät parc ferme -pykälät sadekelin kisalle ja aika-ajolle. Eli tuomaristolle mahdollisuus la/su-sääennusteen ja vallitsevan säätilan perusteella purkaa parc ferme ainakin osittain. Teoriassa taktikointi sade/kuivan kelin säädöillä kuulostaa jännältä, mutta ei se oikein ole käytännössä mitään lisäarvoa ole tuonut. Päin vastoin kun ei voida ajaa lainkaan.

Toi Coulhardin kolari Spassa '98 on kyllä erikoinen tapaus. Kyllä Shumikin sais ehkä hiukan katsoa peiliin, tai sitten sieltä ei tosiaan nähnyt yhtään mitään.
Ihmissilmä on täysin kykenemätön arvioimaan nopeutta.. Kun itsellä on vauhtia 300, niin pystyy kyllä sanomaan että toinen on reilusti hitaampi. Sitä ei pysty sanomaan onko sitä vauhtia 200 vai 120.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sateella kait näkyvyys on se ongelma, jollaki mylly hyytyy suoralla niin toinen pamahtaa konttiin 300km/h, ei hyvä. Maavarat ja renkaat saadaan kohdilleen sääntömuutoksin ja tuotekehittelyllä, näkyvyyttä se ei paranna. Toki autoihin voidaan joku parkkitutkan tyylinen ratkaisu ympätä niin näkee missä kilpailijat on, aika riskipeliä se on siltikin.
Moottoririkko on tainnut viimeksi muodostaa oikean ja todellisen vaaratilanteen Monacossa v. 2004 - ja tuolloin ajettiin kuivalla.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Moottoririkko on tainnut viimeksi muodostaa oikean ja todellisen vaaratilanteen Monacossa v. 2004 - ja tuolloin ajettiin kuivalla.
Viimeksi?

Hmm, viimeksi viimekaudella eräs Romain sai yhden kilpailun kilpailukiellon aiheutettuaan todellisen vaaratilanteen. Sekin toki kuivalla.
Ja niitä todellisia vaaratilanteita on tuon mainitsemasi vuoden 2004 Monacon jälkeen useampiakin, sekä sateella että kuivalla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Viimeksi?

Hmm, viimeksi viimekaudella eräs Romain sai yhden kilpailun kilpailukiellon aiheutettuaan todellisen vaaratilanteen. Sekin toki kuivalla.
Ja niitä todellisia vaaratilanteita on tuon mainitsemasi vuoden 2004 Monacon jälkeen useampiakin, sekä sateella että kuivalla.
Mut Romainilla ei ollut moottoririkkoa :doubtful:.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Taisi olla puhe nimenomaan myllyn hyytymisestä :)
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Taisi olla puhe nimenomaan myllyn hyytymisestä :)
Ok ja aivan.

No tuon asianhan olisi voinut ilmaista ihan suomenkielellä esim. näin:

"Viimeksi moottoririkko on tainnut muodostaa oikean ja todellisen vaaratilanteen Monacossa v. 2004 - ja tuolloin ajettiin kuivalla."

Silleen kaikille menee perille mitä viestillään tarkoittaa. (nojoo, ei ehkä ihan kaikille, mutta kuitenkin)

Eikä bannia kiitos, vaikka meninkin taas OT:n puolelle. Oma mokani kun käsitin tuon viestin väärin johtuen sanajärjestyksestä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ok ja aivan.

No tuon asianhan olisi voinut ilmaista ihan suomenkielellä esim. näin:

"Viimeksi moottoririkko on tainnut muodostaa oikean ja todellisen vaaratilanteen Monacossa v. 2004 - ja tuolloin ajettiin kuivalla."

Silleen kaikille menee perille mitä viestillään tarkoittaa. (nojoo, ei ehkä ihan kaikille, mutta kuitenkin)

Eikä bannia kiitos, vaikka meninkin taas OT:n puolelle. Oma mokani kun käsitin tuon viestin väärin johtuen sanajärjestyksestä.
Et sitten vaivautunut katsomaan mitä viestiä kommentoin?
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Et sitten vaivautunut katsomaan mitä viestiä kommentoin?
Kyllä vaivauduin ja tiedän myös että tämä toikki käsittelee F1 autoilla ajamista sadekelissä, eikä moottoririkkoja.
Siitä huolimatta sanajärjestyksesi oli harhaanjohtava ja väärä, koska et sanonut sitä mitä tarkoitit.

Noista parista viimeisimmästä 'sadekelivideosta' tässä toikissa täytyy sanoa, että kumpikaan ei oikeastaan ole sadekelistä. Molemmat on välikelin klippejä, joissa rata on osittain märkä, mutta vettä ei sada koko rata-alueella tai ollenkaan.


edit. Mutta tosiaan, ihan minun syy ja vika että en tajunnut tuota viestiäsi oikein.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottoririkko on tainnut viimeksi muodostaa oikean ja todellisen vaaratilanteen Monacossa v. 2004 - ja tuolloin ajettiin kuivalla.
Moottoririkko ehkä, mutta tekninen vika muutoin viime kaudella Abu Dhabissa, kun ohjausongelman takia Karthikeyan jarrutti keskellä mutkaa ajolinjalla ja Rosberg ajoi päin. Kuivalla toki, eli ei liity ketjun aiheeseen suoraan.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Moottoririkko ehkä, mutta tekninen vika muutoin viime kaudella Abu Dhabissa, kun ohjausongelman takia Karthikeyan jarrutti keskellä mutkaa ajolinjalla ja Rosberg ajoi päin. Kuivalla toki, eli ei liity ketjun aiheeseen suoraan.
Niin, eli kun noita nyt sattuu ja tapahtuu milloin mitäkin, ihan kuivallakin, niin suotta sitä on märkää ja "sumuakaan" pelätä.
 

Leftshoe

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
21
Niin, eli kun noita nyt sattuu ja tapahtuu milloin mitäkin, ihan kuivallakin, niin suotta sitä on märkää ja "sumuakaan" pelätä.
Totta. Nyt heitän lonkalta, että ehkä suurin osa kisoista ajetaan kuitenkin kuivalla tai ainakin suurin osa kierroksista ajetaan kuivan kelin renkailla. Näin ollen on todennäköisempääkin, että auton hajoamisia tapahtuu enemmän kuivalla kuin sateella (määrällisesti).

Sateella ja märällä auto ei joudu ehkä niin kovalle raistukselle kuin kuivalla. En tosin tiedä kosteuden vaikutuksesta laitteisiin, mutta nykyäänhän esimerkiksi KERSiä ei saa käyttää sateella, joten senkään toimintahäiriön ei pitäisi aiheuttaa sateella keskeytystä toisin kuin mahdollisesti kuivalla? Tämä ihan mutuilua.

Joka tapauksessa omasta mielestäni märällä kelillä pitäisi pystyä kyllä ajamaan tiettyyn rajaan asti. Katuradat tietysti siinä mielessä ongelmallisempia, että niiden turva-alueet eivät salli samanlaisia ulosmenoja kuin mitä esimerkiksi viimekin vuonna Sepangissa nähtiin. Viime vuonna Sepangin radalla ollut sade näytti ainakin pahemmalta kuin nyt viime viikonlopun sateet Albert Parkissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei ajeta sateella, koska Kimi ei nostaisi, vaikkei näkisi ja sitten kävisi pahasti.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Ei ajeta sateella, koska Kimi ei nostaisi, vaikkei näkisi ja sitten kävisi pahasti.
No tuo nyt oli Kimi-dissaajan provo ja ei suinkaan todellinen syy siihen että sateella ei ajeta.
Todellinen syyhän on se, että kilpailujohto/tuomaristo katsoo ja arvioi että nykysäännöillä ja -autoilla ei ole mahdollista ajaa riittävän turvallisesti jos vettä ripottelee.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tuon -vihaaja termin, riippumatta etuliitteestä, vois kanssa harkita sinne kiellettyjen listalle. Sitä käytetään lähinnä vain nollaamaan toisen viestin. Pidin Dominicin viestiä huumorina, joka vielä sopii molemmille, faneille ja antifaneille. Ei tarvis aina hyökätä niin agressiivisesti toisten viestien kimppuun. Nyt tuntuu ettei täällä oikein uskalla mitään kirjoittaa jos ei ole puolustusta rakennettu jo valmiiksi.
Anteeksi vuodatus.
 
Ylös