Kit Car ralliautot

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5625
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kyllä Pirttisen, Saarenpään ja Kiventeen Golffit kiersi ja kulki hienosti sm-kisoissa. Kisat oli tiukkaa sekuntipeliä ja meno näyttävää. Tuo Kiventeen Golf lienee Tukiaisella edelleen. Olikos nuo Golffit ihan tehtaanpelejä? Kulkivat ihan eri malliin, kun samassa luokassa ajaneet Astrat ja Pösöt.

Mitäs tehdastekoisia niitä yleensäkkin oli sm kisoissa? Harkki tais ainakin muutaman kisan ajella Escortilla. Ajoiko Hirvonen jollain Golffilla kans jotain kisoja? Suurajot taisi kerran ainakin ajella Renaultilla joka oli battery väreissä, mutta ei tainnut sillä sm kisoissa vierailla
Muistanko ihan väärin, että ne Saarenpään ja Pirttisen Golfit oli Burin verstaalta?

Harkki ajoi sillä Escortin evo-mallilla 1998 Jyväskylässä. Ja taisi aikaisemmin samana kesänä olla jossain SM-rallissa (Uki?) ko. laitteella ajamassa nollaa. Mutta noihin se taisi sitten jäädäkin?

Tommi Tietäväisen Felicia Kit Car taisi olla ihan tehtaalta ostettu peli.

Hirvosen 2002 Jyväskylässä käyttämä Clio oli jo Super 1600-luokan auto, eli ei varsinaisesti Kit Car.
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Muistanko ihan väärin, että ne Saarenpään ja Pirttisen Golfit oli Burin verstaalta?

Harkki ajoi sillä Escortin evo-mallilla 1998 Jyväskylässä. Ja taisi aikaisemmin samana kesänä olla jossain SM-rallissa (Uki?) ko. laitteella ajamassa nollaa. Mutta noihin se taisi sitten jäädäkin?

Tommi Tietäväisen Felicia Kit Car taisi olla ihan tehtaalta ostettu peli.

Hirvosen 2002 Jyväskylässä käyttämä Clio oli jo Super 1600-luokan auto, eli ei varsinaisesti Kit Car.
Niin taisi se Hirvosen Clio olla tosiaan jo S1600. Muistan vaan kun aikalailla kiersi ja nauku sekin. Ja muistelin, että Harkki olis enemmänkin ajanut tuolla, mutta väärin muistin taas. Joka tapauksessa jäänyt sellainen käsitys, ettei tuo Harkin kokeilu muistaakseni tainnut olla kovin onnistunut.

Rupesin vanhoja pätkiä vilkuileen ja osui kohdalle kooste, jossa näistä jotain pientä juttua yleisesti onkin:

Ajassa 12:15 https://www.youtube.com/watch?v=cMo5Mjk6oDw
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kitti-Golfit oli LMS:n ylläpitämiä tehdaspelejä. Hietamäen Markku ajoi yhden kauden Rata skaboissa IV-korisella sellaisella ja siinä yhteydessä annoin kertoa itselleni että ne oli vuokrattu VW Motorsportilta ja palasivat sitten Saksaan.

Harkki ajoi 1998 Neste Rallin Escort Maxi Kit Carilla mutta kisa jäi kesken vaihdesalkun hajoamisesta johtuen.

Samaisessa skabassa Garde ajoi tehdastiimin Seatilla, Laukkasella oli Englannin maahantuojatiimin Rellu MEgane, Tuohinolla, Pirttisellä ja Saarenpäällä yksityisesti ilmoitetut, mutta LMS:n ylläpitämät III koriset Kitti Golfit. Isolehdon Clio Williams oli tietääkseni myös ex tehdaspeli, mutta jo muutaman vuoden vanha.

Juha Salon Golffi oli ihan perus A-ryhmäläinen eikä ollut KitCaria nähnytkään.

Hirvos-Mikko ajoi 2002 SM-sarjaa LMS:n sinisellä IV-korisella Kitti-Golfilla ja sen lisäks San Remon ja NORF:in Battery-väreissä olleella S1600 Cliolla. Pari kisaa Ranskan sarjassa S1600 Ford Pumalla ja pari kisaa Italian sarjassa Citroen Saxo S1600:lla.,

Kosti Katajamäki ajeli myös Golfin KitCarilla ja sen lisäks Polo S1600:lla
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Kitti-Golfit oli LMS:n ylläpitämiä tehdaspelejä. Hietamäen Markku ajoi yhden kauden Rata skaboissa IV-korisella sellaisella ja siinä yhteydessä annoin kertoa itselleni että ne oli vuokrattu VW Motorsportilta ja palasivat sitten Saksaan.

Harkki ajoi 1998 Neste Rallin Escort Maxi Kit Carilla mutta kisa jäi kesken vaihdesalkun hajoamisesta johtuen.

Samaisessa skabassa Garde ajoi tehdastiimin Seatilla, Laukkasella oli Englannin maahantuojatiimin Rellu MEgane, Tuohinolla, Pirttisellä ja Saarenpäällä yksityisesti ilmoitetut, mutta LMS:n ylläpitämät III koriset Kitti Golfit. Isolehdon Clio Williams oli tietääkseni myös ex tehdaspeli, mutta jo muutaman vuoden vanha.

Juha Salon Golffi oli ihan perus A-ryhmäläinen eikä ollut KitCaria nähnytkään.

Hirvos-Mikko ajoi 2002 SM-sarjaa LMS:n sinisellä IV-korisella Kitti-Golfilla ja sen lisäks San Remon ja NORF:in Battery-väreissä olleella S1600 Cliolla. Pari kisaa Ranskan sarjassa S1600 Ford Pumalla ja pari kisaa Italian sarjassa Citroen Saxo S1600:lla.,

Kosti Katajamäki ajeli myös Golfin KitCarilla ja sen lisäks Polo S1600:lla
No sieltä tuli faktaa. Kiitoksia :thumbup:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Kiitokset Vitolle :thumbup:

Eli käytännössä LMS on ollut rallipuolella kotimainen tehdastiimi, kun maahantuojan kautta on yhteys ollut autonvalmistajaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kiitokset Vitolle :thumbup:

Eli käytännössä LMS on ollut rallipuolella kotimainen tehdastiimi, kun maahantuojan kautta on yhteys ollut autonvalmistajaan.
Eikä edes pelkästään rallipuolella vaan myös ratapuolella. Ainakin puoliksi. En oo ihan varma miten noiden kahden ST-Audi A4:n ja Sport2000 Volkkareiden ja Audien omistussuhteet menivät, mutta kyllä ilmasilta Mietoisten ja Volkswagen-Audi Motorsportin välillä on ollut toimiva.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Nyt kun nuo A4:t tulivat mainittua, oliko Lempisen kappale Frank Bielan BTCC-mestaruusauto? Vai joku yksilö, millä Biela ajoi kotimaansa STW-sarjaa on ja off pienemmällä menestyksellä?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyt kun nuo A4:t tulivat mainittua, oliko Lempisen kappale Frank Bielan BTCC-mestaruusauto? Vai joku yksilö, millä Biela ajoi kotimaansa STW-sarjaa on ja off pienemmällä menestyksellä?
ex-Biela se oli, mutta ko. yksilön kisahistoriasta ei tarkempaa tietoa. Hietamäen kelta-puskurinen oli ex Emanuele Pirro ja tuli Suomeen Australian kautta. Mutta valistunut arvaus on että olisi juuri tuo BTCC mestaruusauto vuodelta 1996 koska 1998 ST-säännöt oli muuttuneet s.e. nelivetoiset oli bannattu. Ja koska Audi halus sen auton takaisin Saksaan parin Suomessa ajetun kauden jälkeen, niin sekin puoltaisi tuota mestaruusauto-olettamaa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Kitit on kyllä mielenkiintoisia ja hienoja vehkeitä. Hyvissä litratehoissa olevan & kiertävän vaparinelosen soundissa on aina myös jotain kaunista. Ja kertoo jotain sekin että vielä tällä vuosikymmenelläkin ammattikuskit jaksavat käydä huvikseen näillä kurvailemassa esim
Sordo xsaralla 2013 https://www.youtube.com/watch?v=4OycNxh7ot8
ja Loebin kurvailut tänä ja viime vuonna 306:lla https://www.youtube.com/watch?v=3m-sHFrJqd0&t

Tuosta vielä Bugalskin tyylinäyte 1998 Rallye du Mont-Blanc : https://www.youtube.com/watch?v=t9LUXow7eoY

Jos haaveillaan vähän niin ihannemaailmassani olisin mieluusti nähnyt Kit Carin SW20 korimallin Toyota Mr2:sta :tongue: Levitetyin pyöräkoteloin, matalana ja ~300hp vaparinelkku selän takana! Olisi ollut upea moderni vastine stratokselle. :ahem:
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Muistin että VM:ssa oli joskus juttua VW kit carista ja kun stoori löytyi niin piti napsia kuvia jutusta. Eli se on vertailu Lehtonen Motorsportin rakentamista sport 2000 rata-autosta sekä kit carista. Kit carin hinta oli silloin n. 700 000 mk ja http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN mukaan nykyrahassa n. 158 800 euro eli aika arvokas etuvetoauto. Mutta ei se sport 2000 ollut kovin edullinen ollut, 350 000 mk / 79 380 €.

Muutama poiminta osien hinnoista:

Sport 2000:
VW motorsportin rakentama moottori vakio-osista n. 50 000 mk / 11 340 €
Fast & Speedin jaksottainen vakiokuoriin kasaama laatikko 33 000 mk / 7 484 €

Kit car:
Lehmanin rakentama moottori 185 000 mk / 41 960 €
Geminin jaksottainen suorakytkentälaatikko 165 000 mk / 37 420 €








 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
:thumbup::thumbup::thumbup:

Tuota artikkelia olen kaivannutkin luettavaksi. Ajan kulumisen huomaa muuten siitä, että teknisten tietojen yhteydessä löytyy lankapuhelimen numero Lehtoselle.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Artikkelista tuli ahaa elämys, että tosiaan tehtaan N-ryhmäläinenkin on aina parempi, kuin autokaupasta ostettu N-ryhmäläinen. Kilpa-autoja varten voidaan valikoida ne parhaat osat linjalta ja jo pelkkä tehon tuotto moottorissa voi olla useita hevosvoimia vs massatuotettu moottori. Puhumattakaan kestävyydestä.

Nykyäänhän FIA on julkaissut vanhat luokitustodistukset. Niistä näkee kittien sisällön.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4620
Sijainti
Salo
Artikkelista tuli ahaa elämys, että tosiaan tehtaan N-ryhmäläinenkin on aina parempi, kuin autokaupasta ostettu N-ryhmäläinen. Kilpa-autoja varten voidaan valikoida ne parhaat osat linjalta ja jo pelkkä tehon tuotto moottorissa voi olla useita hevosvoimia vs massatuotettu moottori. Puhumattakaan kestävyydestä.

Nykyäänhän FIA on julkaissut vanhat luokitustodistukset. Niistä näkee kittien sisällön.
Jos noita konetilan kuvia tulkitsen oikein, Sport 2000-autossa näyttää olevan vakioauton imusarja ja kit carissa sylinterikohtaiset läppärungot.

Ja mitä tulee koriin, onhan tuollainen pohjamaalattuun raakakoriin tehty kilpa-auto lujempi ja myös turvallisempi kuin se, että parin vuoden vanhasta leasingista palautuneesta Suomi-autosta ensin alettaisiin pesemään alustamassoja pois ym. mukavaa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ihmettelin vaan mikä taika tuossa sport 2000 valitussa rasvaisimmassa sylinterilohkossa on?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Mikä on N5? Ennen Wanhaan oli N1-N4 ja A5-A8 mutta se ei liity kovinkaan kiinteästi nykyisiin luokkiin. R4:ssa hieman hämää se, että näitä viimeisiä Mitsun taksimallejakin kutsuttiin R4:si
Boldaus minun.

N5 on espanjalainen luokka, joka perustuu Argentiinan Maxi Rally -autoihin. Idealtaan sama kuin tämä uusi R4 ja esim. Dytko-protot.

Tässä videota kyseisistä autoista: https://www.youtube.com/watch?v=MXgP0PWCLKY

Viisaammat korjatkoon:

R4: PSA:n 1,6 l turbo, neliveto ilmeisesti oma?

Dytko protot: Mitsun 2,0 turbo, Mitsun neliveto

N5/MR: 1,6 l turbo (joko PSA:n tai Mitsun 2,0:sta pienenetty)/2,4 l Honda Maxi Rallyssa, Mitsun tai Subarun neliveto
 
Viimeksi muokattu:

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
991
Onko N5 osa nelivetoisten tulevaisuutta? hanaa.fi
N5 Rally car (Espanjan sääntö) AKK

Tarkoitat varmaan prosyyrillä tätä viimeistä versiota https://www.oreca.com/wp-content/uploads/2017/04/ORECA_Plaquette_R4_New_EN_BD_Planches.compressed.pdf

Sivulla 4 mainitaan että FIA harkitsee R4:n sisällyttämistä WRC:n lähitulevaisuudessa.

“The FIA is currently considering including R4 in its WRC programme in the near future.”

R4:n minimipaino on 1230 kg ja maksimi leveys 1820 mm joten Siroccon leveys (1810 mm) taitaa alittaa maksimimitan 1 mm. Kuristin 33 mm ja maks. ahtopaine 2,5 bar absoluuttinen. Maksimi kierrosluvusta ei löydy mitään mainintaa.

Appendix J 2017 - Article 260E - Specific Regulations for Cars fitted with R4 Kit - 21.09.2017
https://www.fia.com/file/61694/download/19422?token=eIQDaN_f
 
Ylös