Formula 1 - 2013 - Kiina - Kisa ja jälkilöylyt

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ihmettelin joidenkin kuskien ajolinjoja pääsuoran ohituksessa. Toisille annettiin suosiolla sisälinja, Kimi ohitti säännöllisesti ulkokautta? Pistikö kukaan merkille, Mikä järki?
Olen pistänyt merkille, että varsinkin nyt paluunsa jälkeen Räikkönen järjestäen ottaa ulkolinjan noissa ohituksissa mikäli edellä oleva vähääkään peittää sisälinjaa. Vastaavissa tilanteissa moni muu tunkee väkisin sinne sisälinjalle. En tiedä miksi näin, vuosi sitten Bahrainissa toi saattoi maksaa voiton. Toisaalta toivoisin hieman lisää röyhkeyttä Kimiltä noihin tilanteisiin, mutta oletettavasti mies tietää mitä tekee.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No noin ylipäätään ulkokautta tuo ohitus on vaikeampaa ja uskaliaampaa. Täytyy todella taiteilla pidon rajalla kun likaisella ulkolinjalla ja pidemmällä ajolinjalla yrittää ohi. Toki käännöskin on sitten loivempi.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Voisko siinä olla jotain tuohon ekaan mutkaan tultaessa, kun Skylla näyttivät vertailun vuoksi Massan ja Buttonin linjoja ennen aika-ajoja niin Massa tuli huomattavasti ulompaa kuin Button ja siinä vain totesivat, että saa pidettyä ulompana huomattavasti kovemman nopeuden ja täten nopeampi reitti.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No noin ylipäätään ulkokautta tuo ohitus on vaikeampaa ja uskaliaampaa. Täytyy todella taiteilla pidon rajalla kun likaisella ulkolinjalla ja pidemmällä ajolinjalla yrittää ohi. Toki käännöskin on sitten loivempi.
Ëikö se ajolinja ole puhtaampi jos toinen peittää sisältä ja itse tulee ohi ulkokautta lähempänä normaaliajolinjaa joka on se puhtain vaihtoehto.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Paljonko siivet auttaa ulkokaarteessa suuremmalla nopeudella? Kuitenkin siinä saa puhdasta ilmaa. Sisäkaarteen autolle jää enemmän rengaspidon varaan siinä kohtaa. Ihan villi veikkaus vain. Pelkkä tv-katsoja kommentti.
 

PhyreX

Well-known member
Liittynyt
24.4.2008
Viestit
112
Ëikö se ajolinja ole puhtaampi jos toinen peittää sisältä ja itse tulee ohi ulkokautta lähempänä normaaliajolinjaa joka on se puhtain vaihtoehto.
Tämäkin muunmuassa.

Toinen on se, että ulkoa tullaan vaan rinnalle ja se varsinainen ohitus tapahtuu vasta seuraavassa mutkassa, kun päästään sisälle.

Tietyn ohituksen tekeminen siis saattaa alkaa jossain tapauksissa jo monta mutkaa aikaisemmin.

Tämä oli kyllä yksi vuoden hienoimmista tansseista:
https://www.youtube.com/watch?v=ZA2VCpXbsKI
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
No noin ylipäätään ulkokautta tuo ohitus on vaikeampaa ja uskaliaampaa. Täytyy todella taiteilla pidon rajalla kun likaisella ulkolinjalla ja pidemmällä ajolinjalla yrittää ohi. Toki käännöskin on sitten loivempi.
Sitten on vielä se, että sekä Kiinassa että Malesiassa ensimmäiset kurvit ovat varsin samanlaisia (helvetin pitkä oikea, jonka jälkeen lyhyehkö vasen), ja molemmilla voi ennakoida ottamalla ulkolinjan ensimmäiseen mutkaan, jotta saa sisälinjan toiseen. Jos kaveri tukkii sisälinjan ensimmäisessä mutkassa, tämä on usein ainoa vaihtoehto.

Edit: Hidas :eek:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No noin ylipäätään ulkokautta tuo ohitus on vaikeampaa ja uskaliaampaa. Täytyy todella taiteilla pidon rajalla kun likaisella ulkolinjalla ja pidemmällä ajolinjalla yrittää ohi. Toki käännöskin on sitten loivempi.
Eihän tommonen uskaliaisuus tai vaikeus mikään kriteeri voi kuitenkaan sille ohittajalle olla. Tarkoitushan on tehdä ohitus siten, että se onnistuu mahdollisimman usein ja kolaroimatta. Ei sillä etteikö Kimi olisi tehnyt läjän upeita ohituksia paluunsa jälkeen, mutta pientä röyhkeyttä ehkä olen kaivannut silloin tällöin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ëikö se ajolinja ole puhtaampi jos toinen peittää sisältä ja itse tulee ohi ulkokautta lähempänä normaaliajolinjaa joka on se puhtain vaihtoehto.
Ulkopuolella olevalla on pitoetu jarrutuksessa, mutta menettää sen itse mutkassa. Sisälläolija taas päätyy ajolinjalle vasta hieman ennen apexia ja saa pitoedun mutkasta ulostuloon (ja nykytulkinnan mukaan oikeuden kiilata ulkopuolella olevaa). Toki Malesian ja Kiinan tapainen tuplasilmukka on ajolinjoiltaan erilainen kuin normimutka.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13796
Arvostettava piirre di Restassa. Värittömyys välillä hyväkin juttu. Moni muu olisi pitänyt paikkansa menemällä, ja kiilaamalla, oikeaan reunaan.
 
Ylös