Mitä muuttaisit F1:ssä?

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Muuttaisin ratoja siten että harakiriohituksen tekijä ajautuu joko hiekalle tai jotenkin muuten menettävät tolkuttomasti aikaa. Nykyisin on naurettavaa kun tietyillä radoilla tietyt kuljettajat käyttää isoja asfalttialueita törkeästi hyväksi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kliinisiä uusia ratoja liikaa.

Tarttis tehdä jotain, kuitenkaan tuhoamatta vanhan liiton ratoja F1:n vuoksi.


Asvalttiturva-alueet vain kriittisiin paikkoihin, ei joka paikkaan.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Turbon ja sähkömoottorin ottaminen mukaan lisää valtavasti moottorien kehitysmahdollisuuksia. Ihmetyttää että joidenkin mielestä tämä ei ole hyvä asia. En tiedä olisiko samaiset henkilöt sitten tyytyväisempiä jos uusien moottorien sylinterilukumäärä olisi enemmän kuin tuo 6?
Ei sähkömoottoreissa mitään vikaa ole, hyvä vaan että tekniikka kehittyy ja tuodaan uusia juttuja formuloihin.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/07/1777105/formulafakta-kierrosajan-muutos-ensi-kaudella

En vaan sanoisi sitä kauheaksi kehitykseksi jos kierrosajat tippuvat 2-3s ensikaudella. Rupee tosiaan GP2 autot menemään ohi häntäpään F1 autoista.

Se vaan aina masentaa, kun jotain pienennetään ja rajotetaan - kuten moottoria ja polttoainetta. Eri asia jos formulat olis oikeesti sellasia vehkeitä jo, että ei vaan enään ajatus pysy mukana vauhdissa ja vaaratilanteita syntyy(b-ryhmä esimerkiksi).
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Jos käytössä on vapaat kädet ja rajaton mielikuvitus, niin aika-ajo renkaat takaisin. Ja aika-ajo ajettaviksi tyhjillä tankeilla. Asfalttiset turva-alueet vain niihin paikkoihin, joissa ne oikeasti ovat välttämättömiä. Muualle soraa. Pistelasku muotoon 10-6-4-3-2-1. Max. 16 kilpailun sarja. Uudet kliiniset radat: Kiina, Bahrain, Singapore, Korea, Abu Dhabi pois. Tilalle Eurooppalaisia klassikoita: Zandvoort, Paul Ricard, Brands Hatch, Imola, Estoril. Euroopan ulkopuolisista kilpailuista jättäisin Brasilian, Malesian, Kanadan ja Japanin. Nykyisin kalenterista löytyvät Eurooppalaiset klassikot: Monaco, Spa, Silverstone, Monza säilytettävä tietysti. Italian ja Englannin maaperällä siis kaksi kilpailua. Toinen Englannissa ajettavista kisoista voisi kúlkea Euroopan gp:n nimellä.
Testirajoitukset ja kiellot pois. Jokainen talli saisi testata niin paljon kuin itse haluaa ja pystyy.
Ei niin herkästi keskeytyksiä sadekelillä kuin nykyisin.
Ei sääntömuutoksia sääntömuutoksien perään. Jos joku tiimi osottautuu ylivoimaiseksi, homman tulee mennä niin, että muiden tallien tehtävä on tehdä enemmän duunia. Ei niin, että FIA:n päättämillä muutoksilla etumatka ja ylivoima tapetaan keinotekoisesti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkälainen on keskimääräistä aktiivisemman F1-fanin yleisin näkemys siitä, millainen sarja Formula 1 pitäisi olla. Dynaaminen, innovatiivinen, uutta luova ja tuova ja uusinta teknologiaa hyödyntävä?

Ehei. F1:n pitäisi olla paikalleen jämähtänyt, taaksepäin katsova ja teknisesti muinaisjäänne.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Turbon ja sähkömoottorin ottaminen mukaan lisää valtavasti moottorien kehitysmahdollisuuksia. Ihmetyttää että joidenkin mielestä tämä ei ole hyvä asia. En tiedä olisiko samaiset henkilöt sitten tyytyväisempiä jos uusien moottorien sylinterilukumäärä olisi enemmän kuin tuo 6?
Eiköhän se ole enempi siitä kiinni ettei haluta formuloihin pienempää moottoria kuin omassa kauppakassissa on, vaikka formulassa pikkuriikkisen enempi tehoja olisikin..
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
Minkälainen on keskimääräistä aktiivisemman F1-fanin yleisin näkemys siitä, millainen sarja Formula 1 pitäisi olla. Dynaaminen, innovatiivinen, uutta luova ja tuova ja uusinta teknologiaa hyödyntävä?

Ehei. F1:n pitäisi olla paikalleen jämähtänyt, taaksepäin katsova ja teknisesti muinaisjäänne.
Ehkä se johtuu siitä, että muistoissa on ne ajat kun F1 oli aidosti paljon kiehtovampi ja kiinnostavampi. Ne ajat halutaan jossain muodossa takaisin. Ei F1:sen tarttee olla tekninen muinaisjäänne silläkään ehdoilla, että saataisiin vanhoja ideoita takaisin tuomalla kiinnostusta lisää. Esimerkiksi jo pelkästään one shot qualifying toisi lisää mielenkiintoa.

Jos käytössä on vapaat kädet ja rajaton mielikuvitus, niin aika-ajo renkaat takaisin. Ja aika-ajo ajettaviksi tyhjillä tankeilla. Asfalttiset turva-alueet vain niihin paikkoihin, joissa ne oikeasti ovat välttämättömiä. Muualle soraa. Pistelasku muotoon 10-6-4-3-2-1. Max. 16 kilpailun sarja. Uudet kliiniset radat: Kiina, Bahrain, Singapore, Korea, Abu Dhabi pois. Tilalle Eurooppalaisia klassikoita: Zandvoort, Paul Ricard, Brands Hatch, Imola, Estoril. Euroopan ulkopuolisista kilpailuista jättäisin Brasilian, Malesian, Kanadan ja Japanin. Nykyisin kalenterista löytyvät Eurooppalaiset klassikot: Monaco, Spa, Silverstone, Monza säilytettävä tietysti. Italian ja Englannin maaperällä siis kaksi kilpailua. Toinen Englannissa ajettavista kisoista voisi kúlkea Euroopan gp:n nimellä.
Testirajoitukset ja kiellot pois. Jokainen talli saisi testata niin paljon kuin itse haluaa ja pystyy.
Ei niin herkästi keskeytyksiä sadekelillä kuin nykyisin.
Ei sääntömuutoksia sääntömuutoksien perään. Jos joku tiimi osottautuu ylivoimaiseksi, homman tulee mennä niin, että muiden tallien tehtävä on tehdä enemmän duunia. Ei niin, että FIA:n päättämillä muutoksilla etumatka ja ylivoima tapetaan keinotekoisesti.
Komppaan tuota aivan täysin, mutta miten aika-ajon voi ajaa tyhjällä tankilla? :D
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Formula 1 sarjan pitäisi mielestäni olla sarja, missä ennen kaikkea alleviivataan suorituskyky ja nopeus rataa kiertäen. Sitä se on joskus ennen ollut. Nyt on tullut mukaan vähän liikaa vihreetä väriä, johtuen yleisestä maailmantilasta. Laji on muuttunut. Ei tehokkaan moottorin tarvitse olla muinaisjäänne. Mistä syystä nuo V6 koneet ovat tulossa formuloihin? Sillä yritetään säästää ja saada sarja näyttämään tähän maailmankuvaan sopivammalta - ei tosiaankaan siitä syystä että se olisi jotenkin teknisesti kehittyneempi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Formula 1 sarjan pitäisi mielestäni olla sarja, missä ennen kaikkea alleviivataan suorituskyky ja nopeus rataa kiertäen. Sitä se on joskus ennen ollut.
Niin on ja tasaisin väliajoin vauhdit ovat karanneet käsistä ja on tarvinnut tehdä jotain vauhtien hillitsemiseksi. Vauhti tulee tässä lajissa suoraan siitä että kenellä on eniten rahaa käytettävissään ja siksi nykyisin on myös rajoitettu kustannuksia säännöillä koska muuten se ei onnistu. Ilman edes jonkin laista kilpailua sarja kuolee. Ja jos jollain on määrättömästi rahaa ja vapaat säännö niin sehän kehittää sellaisen auton joka on 5sek/kierros nopeampi kuin muut. Ja koko sarjan saisi kuopata samantien.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin on ja tasaisin väliajoin vauhdit ovat karanneet käsistä ja on tarvinnut tehdä jotain vauhtien hillitsemiseksi.
Nimenomaan. Riittävä vauhti on saavutettu, eikä tästä ole enää järkevää yrittää parantaa kierrosaikoja. Vaarallista F1 on toki näinkin edelleen, ja vauhtien kasvattaminen vain lisäisi vaaraa tavalla, joka ei ole helposti hallittavissa (ainakaan metodeilla, joista fanit pitäisivät).
Vauhti tulee tässä lajissa suoraan siitä että kenellä on eniten rahaa käytettävissään ja siksi nykyisin on myös rajoitettu kustannuksia säännöillä koska muuten se ei onnistu.
Onneksi nykysäännöillä raha ei täysin ratkaise. Lotus on pienemmällä budjetilla mukana taistelussa toista vuotta ja viime kaudella Williams ja Sauber ja tällä kaudella Force India ovat laittaneet kapulaa rikkaampien tiimien hegemonialle.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
-18 kisan kausi. Sopiva tasaluku.
-Autojen takasiipi mallia 2008. Tässä esimerkki: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gary_Paffett_Algarve_Test_2008_1.jpg
-USA:n gp Long Beachilla.
-Malesia pois. Tehäänkö Unkarilla mittää? Tai Abu Dhabi?
-Kaksi eri rengasvalmistajaa(vaikkapa Pirelli ja Bridgestone). Tai vaikka kolmekin(Goodyear).
-V8 moottorit.
-Ei moottorikehityksen jäädytystä.
-Selvät ja järkevät säännöt. Jos epäselvyyksiä niin esim. neljän vuoden välein tarkastetaan, että mitä muutetaan ja miksi.
-26 kuljettajan gridi. Eli pari tallia lisää.
-Nykyinen aika-ajosysteemi hyvä.
-Nopeimmasta kierroksesta +1p.

-Eiköhän näillä päästä eteenpäin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Pakko sanoa, että jotkut eivät ajattele kustannuksia ehdotuksissaan, koska useammalta on tullut sellaisia ehdotuksia jotka nostaisivat kustannuksia ja samalla FIA pyrkii pienentämään kustannuksia, joten kaikki kustannuksia nostavat ehdotukset ovat tältä osin epärealistisia.

Jos uusia talleja halutaan mukaan ei se onnistu ainakaan kustannuksia nostamalla, koska kustannusten nousu tarkoittaisi sitä, että uusien tallien olisi entistäkin hankalampi saada riittävästi rahoitusta kasaan tallin pyörittämiseen ja samalla nykyiset pikkutallit joutuisivat entistäkin ahtaammalle, koska heillä on jo nyt vaikeuksia saada riittävästi rahoitusta tallin pyörittämiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Kaksi eri rengasvalmistajaa(vaikkapa Pirelli ja Bridgestone). Tai vaikka kolmekin(Goodyear).
-Ei moottorikehityksen jäädytystä.
-Selvät ja järkevät säännöt. Jos epäselvyyksiä niin esim. neljän vuoden välein tarkastetaan, että mitä muutetaan ja miksi.
Noilla säännöillä autot nopeutuvat siinä neljässä vuodessa varmaan 15 sekuntia kierroksella (nykyrajoituksillakin autot nopeutuvat pari sekuntia kaudessa). Koska vauhteja ei turvallisuussyistä haluta kasvattaa, aina neljän vuoden jälkeen autoja taas hidastettaisiin 15 sekuntia. Varmasti fanit tykkäisivät.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Oikeastaan on kyse siitä halutaanko F1:n olevan tekninen kehitysalusta vai kilpa-autoluokka. Mikäli ensimmäinen, silloin esimerkiksi kustannusrajoituksia ei saa olla eikä liikaa teknisiäkään. Lopputulemana on luokka, jossa on yksi/kaksi täysin ylivoimaista tallia ja muut ajelee sijoista, muut, vuodesta toiseen.
Nykyinen on taasen melko puhdas kilpa-autoluokka, jossa paremmuus ratkaistaan hiomisella ja kuljettajilla. Mielestäni hyvä.
Ensi kaudella mukaan tulee taas tekninen innovointi, joka saattaa aiheuttaa, ainakin jokisin ajaksi jonkun ylivoimaisen tallin. Mutta säännöillä se etu viedään pois jonkun vuoden kuluttua.

Minua vaan jaksaa naurattaa, kun jotkut kaipaavaat wanhoja "kultaisia" aikoja takaisin. Aikoja, joita nuorisojengi on katsonut vain juutuubista ja kuvittelevat lopun. Kukaan täysjärkinen ei kaipaa aikaa, jolloin kärkitallit voittivat muut kierroksella. Ja vain kierroksella, koska tlanne jäädytettiin, kun oli tarpeeksi iso rako saatu aikaiseksi. Muuten olisivat varvanneet kaikki kahdella ellei kolmella.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Eiköhän se ole enempi siitä kiinni ettei haluta formuloihin pienempää moottoria kuin omassa kauppakassissa on, vaikka formulassa pikkuriikkisen enempi tehoja olisikin..
Kerro sitten miksi 1,5 l ei haitannut yhtään 80-luvulla? En muista kenekään siitä urputtaneen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lähettäisin Erkki Mustakarin imemään Kyllösen peukkua kauas Formulakisoista.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minua vaan jaksaa naurattaa, kun jotkut kaipaavaat wanhoja "kultaisia" aikoja takaisin. Aikoja, joita nuorisojengi on katsonut vain juutuubista ja kuvittelevat lopun. Kukaan täysjärkinen ei kaipaa aikaa, jolloin kärkitallit voittivat muut kierroksella. Ja vain kierroksella, koska tlanne jäädytettiin, kun oli tarpeeksi iso rako saatu aikaiseksi. Muuten olisivat varvanneet kaikki kahdella ellei kolmella.
Komp. Koko viestille komp. Mutta quottasin nyt vain olennaisimman.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Yas Marinan saisi kyllä heivata hevon kauas F1:stä. Yksi paskimmista radoista, mitä voi olla, vaikka Kimi voittikin voiton siellä.
 

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
223
Muutoksia muutoksia

-Talleille kolmannet autot perjantain harkkoihin halutessaan, jotta nuoret kuskit saavat enemmän ajoaikaa, tai sitten muutama lisätalli mukaan.

-23-25 kisaa per kausi.

-Kaikki uudet radat pois.

-FIA:n ratojen luokittelu systeemi roskakoriin, kisa voidaan järjestää saman tien, kunhan rata, katsomot ja varikkotilat ovat kunnossa.

-Vanhoja ratoja enemmän kalenteriin, Red Bull Ring, Imola, Magny-Cours, Autodromo Hermanos Rodriguez, Brands Hatch ja Donington vuorovuosin, Kyalami muutamia mainitakseni.

-Hockenheim ja Nyrre joka vuosi kalenteriin, kuten myös Monza ja Imola.

-Yhdysvalloissa kaksi kisaa, joukosta Laguna Seca, Road America, Road Atlanta sekä Watkins Glen.

-Brasiliaan toinen kilpailu, tai sitten Argentiinaan vaikka Autódromo Termas de Río Hondolle.

-Joka vuosi yksi kilpailu, jonka pitopaikka vaihtelee vuosittain (vaikkapa viisi rataa ja siitä vuoro vuosittain).

-Budjettikatto (rahasumman päättää FIA) ja vapaammat säännöt (aerodynamiikka), rahankäytön talli päättää itse.

-Rahanjako uusiksi.

-Teräsjarrut.

-Moottorin koon tallit saavat päättää itse.

-Muutama rengastoimittaja lisää.

-Aika-ajo renkaat takaisin, sekä aika-ajo tyhjillä tankeilla.

-Aika-ajot ajetaan optimaalisillä säädöillä, autolle saa yön aikana tehdä muutoksia aika-ajo säädöistä, kisasäätöihin.

-Monsuunirenkaat takaisin, jotta kisoja ei sateella keskeytettäisi niin helposti.

-Mahdollisten lisätallien tulemisen johdosta, pisteytys Motogp:n malliin.

-DRS heti pois, jos käy ilmi että vapaammilla säännöillä ohittamisesta tulisi helpompaa.

-Välitankkaukset takaisin.

-Vara-autot takaisin.

-Ratojen asvaltti turva-alueet tarkempaan syyniin (turhista paikoista asvaltti pois ja hiekka/nurmi yhdistelmä).

-Kisan jälkeen maanantaina ja tiistaina muutaman kerran kaudessa testit, joissa saa ajattaa myös kisakuskeja, ratoina voisivat toimia vaikka Silverstone, Monza, ja Barcelona.

-One-shot qualifying, tai sitten vaikka tunnin aika-ajot ja kaikki saa ajaa tietyn määrän kierroksia.

Näillä varmaan päästäisiin pitkälle :alppu:
 
Ylös