Mitä muuttaisit F1:ssä?

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Turva-aluekinaajat talla forumilla tuntuu olevan vahan liian syvalla juoksuhaudoissaan kompromisseja keksiakseen.

Miten ois Monacon ulosajokaytavien kopioiminen varsinaisille kilparadoille? Siinahan ehtivat jarruttaa asfaltilla jos menee pitkaksi. Takaisin sitten u-kaannoksen jalkeen samaa reittia tai sitten rengasvallien vierta pitkin kapeata asfalttikaistaa pitkin.

Kusetusoikotiet ja muut parkkipaikat sit takas soraks ja nurtsiks vaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Turva-alue keskustelua en viitsi sen enempää edes omalta kohdaltani aloittaa, jos asfalttimiehillä on sellainen käsitys että hiekka turva-alueella aiheuttaa loukkaantumisia ja kuolonkolareita.
Miten ovaaleja voi pilata asfaltilla? Eihän NASCARissa saa ajaa sen sisäviivan sisäpuolella kuin poikkeustapauksissa (ja autonmentävä kaistahan niissä on ollut ennenkin, kuten ovaaleilla on tapana). Ulkopuolellahan on muuri, joten sille puolelle ei asfalttia saa.
NASCARissa nimenomaan saa ajaa sisäviivan sisäpuolella muualla paitsi Daytonassa ja Talladegassa. Mikä on ihan hyvä asia.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Aika-ajorenkaat erikseen, jolloin kenenkään ei kannata säästellä potentiaaliaan aika-ajossa.

PS. Ihme että yksikään ei ole vielä vastannut että Alonso ulos sarjasta :alppu:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Bernie ulos (eiköhän hänenkin kannattaisi nauttia eläkepäivistä). :ahem:
Kaikki kabinettipelit pois tästä sarjasta.
Ei niin herkästi keskeytettäisi sadekelillä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3609
Sijainti
JKL
Ei tartte muuta kuin teräsjarrut. Jarrutusmatkojen pidentämisellä tulee lisää ohituspaikkoja. Jos nykyisellään 350km/h vauhdista jarrutetaan sikaaniin alle 1sek niin ei siinä paljoa jarrutusta myöhäisemmälle jatetä...
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Vielä yks juttu tosta hiekka/asfaltti turva-aluejupakasta... oon tainnu joskus siitä kirjottaakkin et miksi radan reunoilla ei voisi olla kuitenkin metri/kaksi metriä nurmikkoa tai soraa ja sen jälkeen se hehtaari asfaltoitua parkkipaikkaa.. nykyään pieni ajovirhe ei haittaa mitään kun valkoisen viivan toisella puolella vauhtia ei tarvitse juurikaan hidastaa asvaltoinnin takia.. Toki se sora ja nurmikko saattaa levitä radalle mutta sehän oli ihan normaalia ennen.. ?
 

kamikaze

Vanhempi jarrumies
Liittynyt
26.5.2013
Viestit
444
Sijainti
Absurdistan
- DRS pois
- KERS pois
- välitankkaukset takaisin
- lisää rengastoimittajia (Michelin, Bridgestone...)
- Bernie pois
- lisäpinna paalupaikasta ja kisan nopeimmasta kierroksesta, jos molemmat, niin kolma lisäpinnaa
-aika-ajorenkaat
- vapaa säätö aika-ajojen jälkeen (renkaat, polttoainemäärä, aerodynamiikkamuutokset jne)
- wanhat radat takaisin -> esim. yksi "wanhan hyvän ajan GP"/vuosi (A1-ring, Adelaide, Brands Hatch, Estoril, Fuji, Kyalami, Magny-Cours, Paul Ricard, Zandvoort, Zolder jne.)
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
DRS pois.
KERS juu, mutta kaikki rajoitukset kapistuksesta pois. Akkujen ja sähkömoottorin koko vapaa, jolloin jokainen voi itse päättää kuinka painavia akkuja kannattaa autoon laittaa ja tehoja saa ottaa sähkömoottorista irti niinkuin itse parhaaksi näkee. Niitä akkuja ei kuitenkaan saisi ladata täyteen ennen aika-ajoja tai kisaa, vaan kun varikolta lähdetään, niin ne on tyhjät ja lämmittely yms. kierroksilla sitä sitten voi latailla niin paljon kuin ehtii.

Rangaistusalueet. Jos kerran turva-alueet on turvallisuuden takia, niin lisätään tai nimetään sitten sinne radoille rangaistusalueet, jotka on radan ja varsinaisen turva-alueen välissä. Esim. 5m nurmikkoa ja 5m hiekkaa, jonka jälkeen voi olla sitä asfalttia vaikka kuinka paljon. Mutta ton likasen rangaistusalueen läpi on aina ajettava päästäkseen takaisin radalle. Jos riskit halutaan välttää formuloissa kokonaan, niin sitten pitää lopettaa koko laji. Asfalttikentällä kilpailemisesta ja sen seuraamisesta katoaa hohto. Tylsiä kisoja ja jännitys katoaa. Väitän, että jos ennenvanhaan ne turva-alueet olisi ollut pelkästään turvallisuuden takia, niin ne olisi asfaltoitu jo vuosikymmenia sitten.

Jokaisen kisan jälkeisenä maanantaina yksi testipäivä (paitsi jos kisat on peräkkäisinä viikonloppuina).

Ennenvanhaan kun autot oli suhteessa leveämpiä, ne oli myös hienompia. Joten akseliväli voitais määrätä vaikkapa 2584mm ja raideleveys 1597mm. :p Tämä ei perustu mihinkään muuhun kuin fiilisjuttuihin.

Etu- ja takasiipi pitäis olla yksiosainen, ei mitään monikerroksisia härpäkkeitä. Ei sen kuitenkaan suora levy tarvi olla, voi muotoilla...
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
-Siivistä ylimääräiset lerpukkeet pois, ne vaan pilkkoo toisten gummit.
-Aeron vaikutusta voisi vähentää (en tiedä miten), jotta perässäajo helpottuisi.
-Aika-ajorenkaat erikseen.
-Vähemmän mutta kovempia rankkuja.

-Asfaltoituihin turva-alueisiin ei tarvitse puuttua, jos siitä että koko auto ylittää valkoiset viivat ylimääräisen vauhdin hakemiseksi rangaistaisiin. Esim: aika-ajoissa kyseinen kierros sekä seuraavaksi paras mitätöidään.
-Fanit voisivat olla vähän suvaitsevaisempia.
-Salo, Häkkinen, Lehto ja Kovalainen kouluun opettelemaan selostamista ja maikkari kasaa heistä tiimin.
-Sekin olisi nannaa jos koko kisa näkyisi ilmaiskanavilla, mutta kaikki muut: harkat, extrat, aika-ajot maksullisilla. (Nyt on vähän tylsää katella kisoja yksin netistä, tai jutella formuloista, kun ei ketään muuta kiinnosta noiden pätkittyjen kisalähetysten takia).
-E: Niin ja testirajoitukset pois, tilalle FIA:n tarkasti valvoma budjettikatto. Fiksummat päättäköön rajan paikan.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
(Nyt on vähän tylsää katella kisoja yksin netistä, tai jutella formuloista, kun ei ketään muuta kiinnosta noiden pätkittyjen kisalähetysten takia).
Tämä on muuten totta. F1:kkösten siirto maksupuolelle teki koko kansan lajista pienen brömistelijäjoukon omaa kivaa. :thumbfh: Nykyisellä työpaikalla toki kaikki katsoo livenä, mutta esim. lukiossa ei itseni lisäksi tainnut kovin moni katsoa. Ja siitäkö sain aina kuulla.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Teknisiä sääntöjä:
Kunnon moottorit nyt ensiksi. Tehot takaisin sinne 2000-luvun alun lukuihin. Moottoreiden kehitys sallittava. DRS pois ja aerodynamiikkasääntöjen suitsiminen niin, että downforce tulee enemmän maaefektistä. Ja kunnon renkaat tietysti.

Urheilullisia sääntöjä:
Parc Ferme -sääntö pois ja sunnuntaiaamun lämmittely takaisin. Moottoreiden ja vaihdelaatikon vaihdoista kuitenkin edelleen ne rangaistukset. Vähemmän tutkittavia/rangaistavia tilanteita, ei joka osumaa tarvi tutkia ja syyllistä etsiä. Pari-kolme yhteistä testisessiota kauden aikana.

Lisäksi:
Turva-alueille hiekat( ja nurmikot) takaisin. Kalenteri vaikka tästä. Whiting ulos ja jatkossa kisoja ajetaan myös sateella.
Oikein mieluisia muutoksia mutta tuo aiheuttaisi väkisin kovia eroja moottoreissa ja lisäisi reilusti kustannuksia. Nykyinen suunta on kuitenkin todella hirvittävä mihin koko lajia ollaan ajamassa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Huoh.. nämä rajoitus sitä ja tätä pois ja moottorit sitä sun tätä ovat aina niitä samoja, jotka ovat aloittaneet F1.n seuraamisen ehkä Kimin ajoilta tms. Kuka hemmetti kaipaa takaisin sellaista, kun esim Häkä ja Cuti voittivat muut kierroksella Australiassa? Ei kukaan. Ja olisivat voittaneet varmaan kahdella, jos olisivat ajaneet täysiä. Vapaampina aikoina autojen suorituskykyerot olivat ihan järjettömän isoja. Silloin kisoissa eroja tasoitti edes hieman se, että joukossa (siis kärkitalleissa) oli joskus vähän huonompia kuskeja. Nyt sekään ei enää onnistu, kun kuskien yleinen taso on noussut.
Vaikka DRS:t, yksityyppimoottorit, huonot renkaat ja karsitut aerodynamiikat vähän perseestä onkin, takaa ne tasaiset ja jännittävät kisat.
Samaa mieltä myös asfalttialueista, mutta valitettavasti viikonlopun LeMans taas muistutti, millaista on autourheilu.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Jotkut eivät näköjään edelleenkään ymmärrä sitä miksi...
Niin... Minulla on oma mielipide asiasta.

Huudetaanko nyt yhdessä äippää avuksi, kun kaikki eivät leikikkään sinun pillin mukaan f1-forum hiekkalaatikolla?

Huoh.... jotka ovat aloittaneet F1.n seuraamisen ehkä Kimin ajoilta tms.
Itse asiassa timangia sigi-laatua kaikessa omahyväisyydessään.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Bernienä ensimmäiseksi repisin kaiken aeron kuiluun, ostaisin indycar-sarjan pois jollain vitosella. Perät sahaisin irti niistä rumista dallaroista, toimitus f1-tiimeille viestin kanssa että rakentavat sen ympärille sitten (pääosin) mitä ikinä lystää, kunhan vaa aero-härpäkkeet pysyy minimissään. Ja wham, autot pystyy taas seuraamaan toisiaan ilman sekuntiluokan vauhtieroa.

Sitten swiftille ja cosworthille kirje, että toimittavat jotain halpoja standardipömpeleitä, joita autetaan keinotekoisin sääntöhelpotuksin siihen ~kolmen sekunnin päähän kärki-ferrareista ja redbulleista ja jotka sit myydään yksityistalleille --> gridin koko ylemmäs ja ehkä enemmän näytönpaikkoja myös muillekin kuin maksukuskeille.

Yllättävän vähän valitusta renkaista, ulkolaisilla forumeilla muuta ei tämmöseen topikiin tuliskaan.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Niin tylsä asia kuin maksukuskit ovatkin, ne ovat köyhille talleille ainoa keino saada edes jonkunlaista taloudellista pohjaa olla tuossa leikissä mukana. Jos maksukuskit poistettaisiin ja renkaat kestäisi hyvin, tuo laji palaisi takaisin siihen että 2-3 huippu(rikasta)tallia jakaisi kaikki pisteet ja mestaruudet vieläkin tehokkaammin kuin nyt ja keepeet olisivat taas, mikäli mahdollista, vieläkin tylsempää seurattavaa kuin nyt.
 
Ylös