Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Faktahan vain on, että Vettel ajaa ylivoimaisella autolla. Vaikka Vettel tosi hyvä kuski onkin niin ei silti Kimin tai Alonson tasolla. Enkä nyt Webberiin vertaisi.
Faktahan vain on se, että kellään meistä ei ole faktoja näistä asioista. Eikä ole kellään muullakaan. Ei ole nyt eikä tule koskaan olemaankaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Formuloissa voisi kauden päätteeksi järjestää kisan jossa kaikilla olisi samanlainen auto. Silloin nähtäisiin kuskien erot autoista riippumatta.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Kuitenkin sekin auto sattuisi sopimaan suorilta paremmin jonkun ajotyyliin kuin jonkun muun. Jollain olisi silloin parempi päivä kuin toisella ja joku epäonnistuisi säätöjen kanssa juuri sinä päivänä jne jne. Vaatisi aika mittavan luokan tieteellisen kokeen järjestämistä jos edes jotakuinkin luotettavasti haluttaisiin selvittää kuka on absoluuttisesti paras kuski. Ja silti ainoa mikä siitäkin lopulta luultavasti seuraisi, olisi loputon selittely, jossittelu ja mutkuttelu.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersu-pomo: Tehdastalleilla moottorietu ensi kaudella

MTV3 F1 sanoi:
Tulevalla F1-kaudella uudet V6-turbomoottorit on räätälöity tehdastallien tarpeisiin, kertoo Mercedes AMG:n tallipäällikkö Ross Brawn.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/10/1821421/mersu-pomo-tehdastalleilla-moottorietu-ensi-kaudella
-Onneksi siis suomalaisista räikkönen pääsee ensi kaudeksi tehdastalliin. Bottaksen ja kovalaisen mahdollisesti ensi vuonna päästessäkin kisoissa ajamaan voi heidän menestyksensä olla entistäkin heikompaa. :(
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Varmaan siksi kun ei ne tule kiertämään sinne asti, koska polttoainevirran rajoitus. Maksimit varmaan jotain 12 000 rpm.
Varmasti kiertää, ku on ollu juttua, että maksimitehot olis 12 krpm:n ympärillä. Eikai moottoria niin tehdä, että vasta rajoittimella moottorista lähtee parhaat tehot/väännöt/tms? Veikkaisin, että viimeistään pitkällä suoralla moottorissa on enemmän kuin 12krmp ku/jos vaihteet loppuu kesken.

Edelleen oon se kaveri, joka ei moottoreista mitään tiedä. Mutulla menen ja seison korjattuna mielelläni.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Rajotin tulee melko nopeasti vastaan?
Ei tiedä sanoo yhtää, rajotin vai ei.
Sitte osaa tehdä veratiluja jos mukana olis vaihteisto ja sillä simuloitais esim. kiihdytys, jokin ratakierros jne, mutta tuossa vain käytetään moottoria rauhallisesti korkeilla kierroksilla.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Varmasti kiertää, ku on ollu juttua, että maksimitehot olis 12 krpm:n ympärillä. Eikai moottoria niin tehdä, että vasta rajoittimella moottorista lähtee parhaat tehot/väännöt/tms? Veikkaisin, että viimeistään pitkällä suoralla moottorissa on enemmän kuin 12krmp ku/jos vaihteet loppuu kesken.

Edelleen oon se kaveri, joka ei moottoreista mitään tiedä. Mutulla menen ja seison korjattuna mielelläni.
Polttoainevirtausmaksimi on säännöissä määritelty alkamaan 10500 rpm ja siinä on moottorin maksimivääntö ja myös tehohuippu optimiinsa viritettynä. 12K rpm tarvitaan vain sen takia että vetoalue 10500-12K rpm kattaa vaihdevälin ja pysytään koko alue maksimivirtauksen alueella, ainakin aika-ajoissa. Kisassa kierrosaluetta todennäköisesti lasketaan alemmaksi, ehkä 9K-10500 tms. Ylemmäs voi kierrättää jos haluaa tuhlata energiaa mutta kun kyse on käytettävän energiamäärän mahdollisimman hyvästä hyödyntämisestä se olisi vain typerää.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Varmasti kiertää, ku on ollu juttua, että maksimitehot olis 12 krpm:n ympärillä. Eikai moottoria niin tehdä, että vasta rajoittimella moottorista lähtee parhaat tehot/väännöt/tms? Veikkaisin, että viimeistään pitkällä suoralla moottorissa on enemmän kuin 12krmp ku/jos vaihteet loppuu kesken.

Edelleen oon se kaveri, joka ei moottoreista mitään tiedä. Mutulla menen ja seison korjattuna mielelläni.
naukkiksen selitys + tässä myös hevosen suusta (Renaultin Remi Taffin):

"A rev limit of 12,500rpm will be applied only to protect the engine mechanically," he told motoring.com.au. "Our simulations predict that the engine is capable of revving to around this, although it is more likely to run consistently around the 11,500 rpm or 12,000 rpm mark. However it may well vary from circuit to circuit, dependent on the track characteristics and corners."

http://www.motoring.com.au/news/2013/renault/renaults-conservative-redline-for-2014-f1-engines-36274
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Saksalaisissa lähteissä on uutisoitu jo aiemmin ja nyt uudelleen tuon polttoainevirtaa tarkkailevan sensorin ongelmista. Linkeissä puhutaan myös LMP1:stä, koska sama valmistaja Gill Sensor tekee sensorit myös sinne tarjouskilpailun voitettuaan. Alunperin tiimien piti saada tehdä tilaus koekäyttöön huhtikuussa; takaraja siirtyi syyskuulle. Sensorin tarkkuus ei ole vielä siellä missä pitäisi olla. Nuorten kuskien testissä sitä käytettiin nykyisissä moottoreissa ja se salli 1.5% poikkeamat kun pitäisi sallia vain 0.5%. Sensori on altis värinöille ja lämpötilojen vaihteluille. Ja valmistajalla itsellään on vielä jotain patenttiriitojakin tämän osalta. Gill on luvannut uuden erän testikäyttöön tässä kuussa ja viimeiset versiot viimeistään kolme viikkoa ennen ensimmäistä testiä Jerezissä.

http://www.sportauto.de/motorsport/prototypensport-lmp1-reglement-2014-motor-als-gretchenfrage-7448520.html
http://www.motorsport-total.com/wec/news/2013/10/fuel-flow-meter-teure-zigarre-veraendert-den-motorsport-13100102.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/problem-mit-2014er-motoren-reglement-benzinmess-sonden-zu-unpraezise-7832974.html

Paljonkohan resursseja tullaan käyttämään ihan puhtaaseen sensorin huijaamiseen? :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
1,5% enemmän virtausta ei kuitenkaan mitään ihmeellisiä lisätehoja aiheuta. Jos ajatellaan koneen tuottavan noin 600hv 100kg/h virtauksella ja 40% hyötysuhteella, niin tuollainen lisävirtaus toisi alle 4hv lisää.

Tottakai valmistajat ovat tilanneet noita mittareita FIA:lle kertomatta ja ajattaneet niitä yötä päivää erilaisilla seoksilla, paineilla, lämpötiloilla, tärinöillä jne. Sehän on se kuuluisa "spirit of the rules" :D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Päästään taas samoihin kierroslukuihin, jotka olivat formuloissa 30 vuotta sitten. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Päästään taas samoihin kierroslukuihin, jotka olivat formuloissa 30 vuotta sitten. :D
Jep, 70-luvun lopulla Ferrarin V12 kiersi tuon 12 500, kun Cosworthit hikisesti ylitti 10 000 kierrosta (taisi olla 10 500 tienoilla). No, paluuta vanhaanhan tuolla toisaalla on kovasti toivottu, joten silvuplee. :D

Totta puhuen ei hirvittävästi harmita sen korkean ininän poistuminen. Kierrosajathan eivät näillä näkymin tule kuitenkaan olennaisesti tippumaan, vaikka moottorin kierrokset tippuvatkin.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
1,5% enemmän virtausta ei kuitenkaan mitään ihmeellisiä lisätehoja aiheuta. Jos ajatellaan koneen tuottavan noin 600hv 100kg/h virtauksella ja 40% hyötysuhteella, niin tuollainen lisävirtaus toisi alle 4hv lisää.
Siis häh? Jos hyötysuhde pysyy vakiona, niin 1,5% lisää bensaa tuottaa 1,5% lisää tehoa. Eli 9hv.

Tuskin se silti niin merkityksellistä on, koska jokainen tallihan tekee parhaansa sensorin huijaamisessa, joten erot tallien välillä ovat luultavasti paljon pienemmät.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jep, 70-luvun lopulla Ferrarin V12 kiersi tuon 12 500, kun Cosworthit hikisesti ylitti 10 000 kierrosta (taisi olla 10 500 tienoilla). No, paluuta vanhaanhan tuolla toisaalla on kovasti toivottu, joten silvuplee. :D
Vähän eri asia jos V12 moottori kiertää sen 12500rpm. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös