Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Vielä kun saisivat downforcen 70-luvun tasolle, niin kaikki olisi täydellistä :alppu:
Ehdottomasti! Aerodynamiikan rajoitukset ei oo toiminu yhtään toivotunlaisesti, josta todisteena tarve KERS:lle ja DRS:lle.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ei se ole ihan niin yksinkertaista, koska bensan tilavuus muuttuu öämpötilan mukaan, vaikka paino pysyisikin samana. Ja energiaahan siitä saadaan aina kiloa kohden.
Mutta silti... tankissahan voisi olla FIAn lämpömittari. :D
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mitenkä tätä voidaa valvoa aukottomasti ettei tankissa ole 100kg sijasta 107kg?
No tankissa saa olla vaikka 200kg bensaa mukana jos kokee sen tarpeelliseksi. Moottorille menevä bensa kulkee virtausmittarin läpi ja startista ruutulipulle saa käyttää sen 100 kiloa bensaa riippumatta siitä kuinka paljon sitä tankissa on. Moottorisääntöjen koko pointti on tuossa virtausmittarissa joten turhanpäiväisiä tankin koko sääntöjä ei tarvita sen lisäksi ja valvonta on reaaliaikaista ja paljon vaikeammin kierrettävää.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mjoo.. mutta virtausmittari ei ole myöskään ihan tarkka?

Talli kun saa selville paljonko se heittää, niin antaa vähän varaa kikkailla?

:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottorille menevä bensa kulkee virtausmittarin läpi ja startista ruutulipulle saa käyttää sen 100 kiloa bensaa riippumatta siitä kuinka paljon sitä tankissa on.
Muistuttakaas nyt, kun en jaksa tarkistaa, että eikös se virtausrajoite ollut 100 l/h? Kisat kestävät pitempään kuin tunnin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Muistuttakaas nyt, kun en jaksa tarkistaa, että eikös se virtausrajoite ollut 100 l/h? Kisat kestävät pitempään kuin tunnin.
Maksimivirtaus on rajoitettu 100l/h ja keskivirtaus niin että kilpailussa saa käyttää sen sata kiloa polttoainetta. Ei ne nyt niin epäselvät rajoitukset ole.....

Ja keskimääräinen virtaus on rajoitettu kisan mittaan niin antaa mahdollisuuden rakennella strategioita polttoaineen käytön mukaan eli mahdollistaa paljonkin ohituksia kisoissa.

Niin ja siis rajoitukset ovat kiloja tunnissa, aina tulee sotkettua tuota litroja tunnissa mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Mjoo.. mutta virtausmittari ei ole myöskään ihan tarkka?

Talli kun saa selville paljonko se heittää, niin antaa vähän varaa kikkailla?

:D
Ihan sama mikä on rajoitus niin tallit kikkailevat sen kanssa just niin paljon kuin pystyvät. Virtausmittarin tarkkuus ei ole talleista kiinni joten samalla viivalla ovat ja eiköhän mokomat mittarit pystytä riittävän tarkoiksi tekemään.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Muistuttakaas nyt, kun en jaksa tarkistaa, että eikös se virtausrajoite ollut 100 l/h? Kisat kestävät pitempään kuin tunnin.
....Se edelleen tarkoittaa virtaamaa, eikä kulutusta yhden tunnin aikana. Ei sitä mitata tasan tuntia ja sitten katota menikö yli 100l vaan tuota virtaamaa ei saa ylittää sekunniksikaan. Se on aivan sama ilmoitetaanko x millilitraa/mikrosekunti vai y litraa/tunti, se on silti sama se virtaaman määrä.

E: Eli siis siinä on vähän pelivaraa nimenomaan vaihella virtaamaa kisan aikana, kun polttoainetta saa olla 100 kiloa, kisa kestää vaikka nippanappa 2 tuntia ja maksimi mitä saa polttoainetta syöttää on 100kg/h. Voishan sitä ajaa vaikka tunnin täysii ja sitten istua loppukisa radan varressa katselemassa kun muut kiertävät rataa. Tai sitten laittaa lisää tehoja kun on vapaa rata ja säästellä ruuhkassa.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ihan sama mikä on rajoitus niin tallit kikkailevat sen kanssa just niin paljon kuin pystyvät. Virtausmittarin tarkkuus ei ole talleista kiinni joten samalla viivalla ovat ja eiköhän mokomat mittarit pystytä riittävän tarkoiksi tekemään.
Ei ole vielä pystytty. Epätarkkuutta oli liikaa, mutta kuulemma ajoissa saavat mittarit kasaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ei ole vielä pystytty. Epätarkkuutta oli liikaa, mutta kuulemma ajoissa saavat mittarit kasaan.
No siis toimittajan tuottamat testimittarit eivät olleet riittävän tarkkoja mutta jos nykytekniikalla ei yhtä virtausmittaria pystytä tekemään tarkaksi niin jo on ihme.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No siis toimittajan tuottamat testimittarit eivät olleet riittävän tarkkoja mutta jos nykytekniikalla ei yhtä virtausmittaria pystytä tekemään tarkaksi niin jo on ihme.
No varmaan yhden, mutta kun niitä tarvitaan monta. :wink:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No varmaan yhden, mutta kun niitä tarvitaan monta. :wink:
No ei kuitenkaan kyse ole kuin nesteen painon mittaamisesta, joissain sovelluksissahan mittaukset tehdään molekyylitason tarkkuuteen asti ja huomattavasti karkeampi tarkkuus riittää tässä, haaste on vain saada mittaustarkkuus mukaan F1-auton häiriötekijöiden kanssa. En usko että mittarit tulevat olemaan ongelma tämän rahaluokan laitteissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Originally Posted by P1 Rai View Post
Honda kun julkaisi tuon ääninäytteen 2015 vuoden moottoristaan. Onko tietoa eroaako 2014-2015 moottorit mitenkään?
Ei varmaan kovin paljon, mutta ainakin:


2015 New items included in development freeze
Upper/lower crankcase: Cylinder bore spacing, deck height, bank stagger.
Crankshaft: Crank throw, main bearing journal diameter, rod bearing journal diameter.
Air valve system: Including compressor, air pressure regulation devices.
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/09/1...gines-in-2014/
Varmaan menee rahaa ihan hyvin ensi kauden moottoreita suunnitellessa ja kun niitä kuluja tuli vähentää, ei lisätä?
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012
Muistuttakaas nyt, kun en jaksa tarkistaa, että eikös se virtausrajoite ollut 100 l/h? Kisat kestävät pitempään kuin tunnin.
Sä kysyit sitä jo edellisellä sivulla ja mä etsin sääntökohdankin missä on rajoitettu myös kokonaiskulutus, mutta ei näköjään kiinnostanut lukea. Tai sitten dementia vaivaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Lämpötila vaikuttaa siihen paljonko kiloissa virtaamaa on?

Kannattaa kuitenkin jäähdyttää se polttoaine ennen starttia. :ahem:

Joten, mitä väliä vaikka tankin koko olisi vain rajattu?

-e-

Vai painon mukaanko sitä mitattiin...
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Vai painon mukaanko sitä mitattiin...
Nimenomaan massan mukaan, se ei muutu vaikka tilavuus muuttuu. Tilavuusvirta olisi kuitenkin paljon helpompi mitata sillä virtausmittarilla, nimenomaan se virtauksen massavirran määritteleminen tärisevässä ja eri suuntiin hyvinkin voimakkaasti kiihtyvässä paikassa on ongelmallista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös