Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sä kysyit sitä jo edellisellä sivulla ja mä etsin sääntökohdankin missä on rajoitettu myös kokonaiskulutus, mutta ei näköjään kiinnostanut lukea. Tai sitten dementia vaivaa.
Mielessä kalvoikin, että kysyin sitä jo aikaisemmin ja sain vastauksen. Ja tosiaan, kiloista oli kyse, eli litroissa ollaan vielä vähän realistisemmissa lukemissa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos tankki on täynnä ja polttoaineen tilavuuden kasvaessa se valuu yli tankin. Tällöinhan tankissa olevan polttoaineen kokonaismassa pienenee.
Et kertonut tankista mitään, ei polttoaineen massa muutu... :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos tankki on täynnä ja polttoaineen tilavuuden kasvaessa se valuu yli tankin. Tällöinhan tankissa olevan polttoaineen kokonaismassa pienenee.
Voihan asiaa noinkin perustella. F1:ssä tosin polttoainetta tuskin valuu yli tankin. :rolleyes:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kiloissako on myös tämän kauden rajoitus?
Polttoainemäärä on vapaa. Jos joudutaan säästämään bensaa kisan lopussa se johtuu vain siitä että on laskettu kulutus alakanttiin kisaa varten - ylimääräistä polttoainetta kun ei kannata mukana kuljettaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tuossa mainitaan 150 kiloa ja polttoaineen loppuminen.

Kuitenkin polttoainetta pitäisi kisan jälkeenkin olla tankissa jonkun verran?
Nykyään käytetään kisassa suunnilleen 150 kiloa polttoainetta, mutta sitä saa tankata autoon ja käyttää just niin paljon kuin haluaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ok, mutta sitä pitää jäädä vielä kisan jälkeenkin?
Litra pitää jäädä Fialle näytteeksi, tutkivat käytetyn polttoaineen kilpailun lopuksi, muuten olisi erittäin huokutteleva paikka sääntörikkomukselle jolla saisi huonommankin auton menestymään.....
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mielenkiinnolla ensi kautta odotellen, nähdäänkö taas pitkästä aikaa säästöajoa.. :rolleyes:

Varmaan renkaatkin tulevat kestämään paremmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Säästöajo on itsellänikin ollut pelkona mutta pitää kai vain odottaa ja katsoa tilanteen kehitystä ensi kauteen saakka. Uuden tankkauskiellon aikakaudella välitankkausta ei muuten sinällään olla taidettu kieltää.

Välitankkauksesta ei taida tulla edes hylkäystäkään. Se olisi kuitenkin niin hidasta touhua, että siinä ei olisi mitään järkeä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Säästöajo on itsellänikin ollut pelkona mutta pitää kai vain odottaa ja katsoa tilanteen kehitystä ensi kauteen saakka. Uuden tankkauskiellon aikakaudella välitankkausta ei muuten sinällään olla taidettu kieltää.

Välitankkauksesta ei taida tulla edes hylkäystäkään. Se olisi kuitenkin niin hidasta touhua, että siinä ei olisi mitään järkeä.
Ai siis mitä? Ens kaudesta lähtien sais välitankkailla vai täh? Kyllähän se tois ihan huikean hyödyn. Esim intiassaki about ~4 sekkaa nopeammin kulki autot lopussa vs alku. Tätä korostaa vielä se seikka, että kärkiporukka suurimmaksi osaksi ajo aluksi pehmeillä ja lopussa kovilla(mediumeilla). En nyt tarkemmin perehtynyt, mut noin pikaisesti vilkaisulla. Että kyllähä kevyemmällä autolla tankaten välillä mentäis huimasti nopeampaa.
2013 Indian Grand Prix lap times and fastest laps
2013 Indian Grand Prix tyre strategies and pit stops
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Syöttönopeutta on juuri rajattu äärimmäisen hitaaksi joten etua siitä ei saa. Muistaakseni välitankkausajalla bensansyötön nopeus oli 12 litraa sekuntiin, mutta nykyään kieltoajalla vuodesta 2010 eteenpäin vain enää litra per sekunti. Edellyttäen, että joku todella haluaa tankata. Aina tietysti voi tehdä Alboretot ja Sullivanit vuosimalla 1983 tyyliin ja tulla ihan viimeisillä kierroksilla ylivoimaisesta johdosta varikolle tankkaamaan jotta menovesi todella riittäisi maaliin ja ei tarvitsisi pelätä mahdollista muuta hylkäystä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Välitankkauksesta ei taida tulla edes hylkäystäkään.
Välitankkaus on ensi vuonnakin kielletty, niin tottahan tankkaamassa käynyt auto liputettaisiin pois, jos sitä nyt edes takaisin radalle laskettaisiin. Ei sitä kukaan tule yrittämään, jos menovesi loppuu, loppuu menokin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15089
Tietysti jos ensi vuonna turbomoottorien tultua tuota sääntöä korjataan lopullisesti myös niin, että välitankkaus on oikeasti kielletty hylkäyksen uhallakin niin asia on sitten sillä selvä.

Muuten periaatteessa sitä voisi yrittää, mutta syöttönopeuden hitauden takia se olisi todella typerää. Poislukien tietysti ylivoimaista johtoa jossa vaikka kymppilitran tankkaus kestäisi kymmenen sekuntia ja renkaat olisi jo vaihdettu niin sitten ainakin bensaa olisi aivan täysin riittävästi maaliin saakka.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös