Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ihan vaan tuli mieleen, että kuinkahan suurella intohimolla rajoitettuja eriä super-autoistaan tuottava valmistaja suhtautuu tuollaisiin moottori-sääntöihin? Toki konserni valmistaa tuotteita myös sille kuluttajalle, jolle tärkein specksi on alle 3 litraa satasella, mieluiten sitä kasivitosta, (vai mitä se nyt on?).
Turbokoneet ja KERS on jo arkipäivää Ferrarillakin eli se siitä. Ja E85 on hyvää viherpiipertämistä, meillä on viimeinkin saatavilla 106-oktaaninen bensa edulliseen hintaan eli kotivirittäjät varsinkin ekoilevat nykyään oikein urakalla kun parikymmentä prosenttia ylimääräistä tehoa on tarjolla valitsemalla ekobensan :D Eikä muuten ole pelkästään suomalainen ilmiö vaan harrasteautot ympäri maailman alkavat pitkälti olla E85-vetoisia nykyään.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ferrarin brändin alla myytävien tuotteiden kohderyhmä tuskin innostuu 1,6 litraisesta pahnapuhaltimesta, olkoonkin turbo sellainen. Suomalaisittain voisi joku, vaikkapa Ajoneuvos, haastatella vaikkapa "jotakuta" suomalaista kiekko-miljonääriä, kuinka hanakasti on hän hankkimassa tuollaisia pelejä talliinsa, kun ei luultavasti tarvitse kulutusta/gallona-hintoja liiemmälti tuijotella. Ookoo,säännöt on toki säännöt, mutta tosiaan tuollainen taloudellisuusajo ei kuulu F-Ykkösiin, ainakaan ennen sähkömoottorin vallankumousta.:dunno::nope:
Oliko nyt siis kyse Ferrarin 1,6 litraisesta F1-autosta? Kuinka paljon kiekkomiljonääreillä on ollut sitten tapana hankkia V8, V10 tai jopa V12 moottorisia F1-kilpa-autoja? Käsittääkeni ei kovin paljoa, joten 1,6 litran moottori tuskin pudottaa paljon F1-autojen kuluttajamyyntimääriä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihan vaan tuli mieleen, että kuinkahan suurella intohimolla rajoitettuja eriä super-autoistaan tuottava valmistaja suhtautuu tuollaisiin moottori-sääntöihin? Toki konserni valmistaa tuotteita myös sille kuluttajalle, jolle tärkein specksi on alle 3 litraa satasella, mieluiten sitä kasivitosta, (vai mitä se nyt on?). Ferrarin brändin alla myytävien tuotteiden kohderyhmä tuskin innostuu 1,6 litraisesta pahnapuhaltimesta, olkoonkin turbo sellainen. Suomalaisittain voisi joku, vaikkapa Ajoneuvos, haastatella vaikkapa "jotakuta" suomalaista kiekko-miljonääriä, kuinka hanakasti on hän hankkimassa tuollaisia pelejä talliinsa, kun ei luultavasti tarvitse kulutusta/gallona-hintoja liiemmälti tuijotella. Ookoo,säännöt on toki säännöt, mutta tosiaan tuollainen taloudellisuusajo ei kuulu F-Ykkösiin, ainakaan ennen sähkömoottorin vallankumousta.:dunno::nope:
F1:sen pitäisi olla esikuvan asettaja eikä myötäilijä. Saattaisko joku pröystäilijä tyytyä pienikoneiseen urheiluautoon, koska F1:ykkösetkin? V8 vapari kuulostaa kyllä jo aika antiikkiselta ja amerikkalaiselta, ihan jo magazinen perusteella.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
F1:sen pitäisi olla esikuvan asettaja eikä myötäilijä. Saattaisko joku pröystäilijä tyytyä pienikoneiseen urheiluautoon, koska F1:ykkösetkin? V8 vapari kuulostaa kyllä jo aika antiikkiselta ja amerikkalaiselta, ihan jo magazinen perusteella.
Niin, eihän V8 vapareita tehdä muualla kuin amerikassa ja amerikka on pahan pesä... :rolleyes:
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
6,2 litrainen on aina ollut 63 kone, mutta yhä sitkeästi uskotaan 6,3litraikseksi. Jopa maahantuoja mainostaa 6,3 litraista:wall:
http://www.mercedes-benz.fi/content/finland/mpc/mpc_finland_website/fi/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/c-class/_w204/facts_/amgmodels/c63amg.html
Eipä sillä, että olisi mitään väliä, mutta eihän 55-koneetkaan ole kuin 5,4 litraisia. Cuutiosenttejä joku 5449 tms.

F1 koneista sen verran, että tietääkö joku paljonko nuo tuottaa vääntöä? Voipi olla turbon kanssa luokkaa 600-800 Newtonia.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No olikse ny niin hauska?;)

Mersulla 5,5-litraisen V8:n tarkka tilavuus on vaihdellut vuosien saatossa, nykyisin mallissa SLK 55 ///AMG, jossa ainoastaan tietääkseni tuo on vaparina tarkka tilavuus on: 5461 kuutiosenttimetriä, toisin sanottuna millilitraa. Joten tuo pyöristyy ylöspäin lukemaan 5,5 litraa.
http://www.mercedes-amg.com/slk55.php
Mielestäni hieman turhaa päällekkäisyyttä, että Mersulla on myös 5,5-litrainen V12 tosin turboilla. Uskonpa, että Ferrarikin on 6,3-litraisella V12:llaan (LaFerrari) saavuttanut jo ylärajan moottorin tilavuudessa, vaikkakin eurooppalaisilla autonvalmistajilla tuntuu olevan nykyisin jenkkejä enemmän rohkeutta tehdä isoja moottoreita, ehkäpä siksi, että täällä päästömääräykset ovat kai rapakon takaisia hieman väljemmät ja eur. autonvalmistajilla tekniikka saasteiden hillitsemiseksi paremmin hallussa (suorasuihkutus ym.). V8-monopostojen perään haikailevathan voivat lohduttautua GP2:ien 4-litraisilla Mecachrome-V8:eilla. ;)
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
OK. Nuokin 65 AMG:t taitaa olla 6 litraisia tuplaturbo vehkeitä.

Muttta off-topic jääköön minun osaltani.

E:

Mersulla 5,5-litraisen V8:n tarkka tilavuus on vaihdellut vuosien saatossa, nykyisin mallissa SLK 55 ///AMG, jossa ainoastaan tietääkseni tuo on vaparina tarkka tilavuus on: 5461 kuutiosenttimetriä, toisin sanottuna millilitraa. Joten tuo pyöristyy ylöspäin lukemaan 5,5 litraa
Joo on tosiaan vaihdellut, esim 01-02 Ässä malleissa oli tuo minun mainitsema ~5,4l.

Mutta samapa tuolle...
 
Viimeksi muokattu:

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
F1:sen pitäisi olla esikuvan asettaja eikä myötäilijä. Saattaisko joku pröystäilijä tyytyä pienikoneiseen urheiluautoon, koska F1:ykkösetkin? V8 vapari kuulostaa kyllä jo aika antiikkiselta ja amerikkalaiselta, ihan jo magazinen perusteella.
Onhan se jenkki V8 tylsä kun siinä ei ole hienoa kallista rikkontuvaa tekniikkaa mitä saisi talvikuukaudet ropata kuntoon. Sen kun ajelee kesät ja pakittaa talveksi talliin. Omaakin C5 Vetteäni olen vahannut jo 3 kertaa pitkin syksyä kun ei ole muuta tekemistä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Onhan se jenkki V8 tylsä kun siinä ei ole hienoa kallista rikkontuvaa tekniikkaa mitä saisi talvikuukaudet ropata kuntoon. Sen kun ajelee kesät ja pakittaa talveksi talliin. Omaakin C5 Vetteäni olen vahannut jo 3 kertaa pitkin syksyä kun ei ole muuta tekemistä.
Remmi-turboa kehiin?! :thumbup:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Mitähän polttoainetta turbokoneilla käytetään? Voisivat alkaa ajaa etanolilla tai jollain sopivalla seoksella.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
Eiköhän jatketa ihan vanhoilla litkuilla. Etanoli voisi vähentää moottoririkkoja.
Plus että sopisi tehokkaaseen turbo-moottoriin, kuin nyrkki silmään ja tulisi aidosti myös sitä ympäristö kulmaa koko touhuun.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Etanooliin [eli pirtuun :alppu: ] siirtyminen olisi monessakin mielessä luonnollista ja nykyaikaista.
1. IndyCarit ovat jo kauan käyttäneet alkoholia polttoaineenaan (tietääkö joku itseasiassa, kuinka kauan?), joten olisi aivan sopivaa, että samaa ainetta käytettäisiin rapakon molemmin puolin
2. Etanoli on (ainakin väitteiden mukaan) ympäristöystävällisempää polttoainetta tuottaen kai vähemmän saasteita.

Eri asia on sitten se, jos sademetsiä kaadetaan etanolin tuottamiseksi. Onelmana tosin on se, että alkoholia kuluu enemmän, koska sisältää vähemmän energiaa kuin bensiini ja tämän vuoksi välitankkaukset pitäisi mitä luultavimmin ottaa takaisin. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös