Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/01/1857914/moottoripomo-selittaa-red-bullin-pulmia---hataratkaisu-vei-vauhdin

"F1-moottorintoimittajien täytyy sääntöjen mukaan jäädyttää moottorikehityksensä helmikuun lopussa"

Tässä tulee olemaan muille moottoritoimittajille se etu relluun nähden,nyt rellulla tulee menemään suurin osa helmikuusta ratkaista luotettavasti ongelmat kun muut saa tehdä kehitys versioita jo
Ohan se tietty periaatteessa noin, mutta teoreettisesti spekuloituna tossakin on porsaanreikä, joka voi mahdollisesti kääntyä jopa rellun eduksi. FIA voi myöntää moottorivalmistajalle luvan pakettinsa kehittämiseen, jos syystä tai toisesta katsoo niin (esim. merkittävän epätasaväkisyyden vuoksi). Sen jälkeen Renaultia käyttävät tallit voi sormet ristissä toivoa mihin kaikkeen päivittämiseen myönnetään lupa/mitä kaikkea oikeasti päivitetään.

Itse (ihan mutulla) arvailen, että FIA tulee valmistajien pyynnöstä siirtämään tuota jäädytyspäivämäärää.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/01/1857914/moottoripomo-selittaa-red-bullin-pulmia---hataratkaisu-vei-vauhdin

"F1-moottorintoimittajien täytyy sääntöjen mukaan jäädyttää moottorikehityksensä helmikuun lopussa"

Tässä tulee olemaan muille moottoritoimittajille se etu relluun nähden,nyt rellulla tulee menemään suurin osa helmikuusta ratkaista luotettavasti ongelmat kun muut saa tehdä kehitys versioita jo,taitaa mersun,ferrarin tai williamsin leireistä löytyä useaksi vuodeksi mm ehdokas.
Moottorinkehitys on vapaa tämän kauden. Mitä jäädytetään helmikuussa on jotain perusasioita moottorista ja Renaultilla on mahdollisesti ongelma niiden kanssa. Mutta Fia:lta saanee luvan tehdä muutoksia näihin jäädytettyihin moottorinosiinkin jos tarve vaatii.

Eli huhuthan kertovat että Renault sössi moottorinsa tasapainotuksen ja joutuu sen takia tekemään koko moottorin alakerran uusiksi, muutahan helmikuuusa ei vielä jäädytetä moottoreista kuin alakerran mekaaniset speksit.
 
Viimeksi muokattu:

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Kertokaas onko noissa vielä KERS järjestelmä sellasenaan? Jarruenergiat talteen vai kerätäänkö nyt energia vain tuolta turbosysteemistä? Ja jos joku vois pitää lyhyen tiivistelmän miten nuo perkeleen systeemit toimii niin ois jees :D

Päivitys: Ei tarvikkaan. KVG.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tästä kaudesta tulee farssi. Jos Renault moottorit on täyttä paskaa, niin Renault tulee vaatimaan muutoksia tai lähtevät vittuun koko sirkuksesta. -4 tallia.
Good job FIA. Ei unohdeta, että FIA on ranskalainen organisaatio alunperin.
Miten se on FIA:n syytä, ettei just rellu ole saanut pakettia toimimaan??

Muuten tämä puunhalaus ei oikein näytä toimivan ykkösissä..

ToXiCiTy taitaa itse ajella renaultilla.. :D
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Parempi niin kuin esimerkiksi sillä tavalla miten [nyt] edellisten V8:n kestävyys saavutettiin... pelkästään alastuunaamalla,
eikä alunperin suunnittelemalla n kisaa kestäväksi kuten nämä uudet on.
Eikö ne alastuunattukin kustannusten ja tehojen takia?

Pakkohan ne olisi joka tapauksessa ollut saada kestämään vaatimusten mukaisesti.

:rolleyes:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tässä tarkemmin?

"For example on the first run day, we had problems with a sub-system within the Energy Store that did not directly concern either the battery nor the operation of the battery –
it is an electronic part that was in the same housing as the Energy Store. We subsequently had problems with turbocharger and boost control systems with knock-on effects
on the associated engine management systems, subsequently provoking mechanical failures.”
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin Rellun ongelma ei ole yksi, eikä kaksi vikaa. Huomattavasti vaikeampi lähteä tämmöistä tilannetta korjaamaan, missä selvää yksittäistä ongelmaa ei ole syyksi löydetty.

Taitaa mennä nyt niin että Mercedes saanut parhaan moottorin tehoiltaan aikaiseksi. Ferrari taas on onnisutut tekemään mootorista muuten hyvän, eli kaikkeista tiiveimmän paketin ilman jäähdytys ongelmia. Rellusta paha sanoa mitään, mutta jotenkin on vahva olo että nuo ongelmat ei ole aivan helposti ratkaistu, ja ratkaisuksi joudutaan tekemään kompromisseja lisä jäähdytyksen sekä tehojen suhteen.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Olisi ihan hyvä vaan, jos Renault/Red Bull/Vettel olisi vaikeuksissa, on heidän ylivoimaansa jo ihan tarpeeksi katseltu.

Ferrari lienee suht vahva ja Mersulta toivoisin kilpailukykyistä myllyä, joka toimii hyvin Williamssilla, pääsisi

Valtteri ajamaan säännöllisesti pisteistä ja Williams myös! :ahem:
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6272
Itse toivon, että kärkikuskien tallit (Ferrari, Red Bull, Mercedes) saisivat kaikki tasaiset autot. En toivo, että edes Ferrari olisi ylivoimainen.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Itse toivon, että kärkikuskien tallit (Ferrari, Red Bull, Mercedes) saisivat kaikki tasaiset autot. En toivo, että edes Ferrari olisi ylivoimainen.
Heh. Minä taas kieltämättä toivon että edes Ferrari olisi ylivoimainen :)
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6272
Heh. Minä taas kieltämättä toivon että edes Ferrari olisi ylivoimainen :)
Juuh, ymmärrän sinutkin, mutta itse katson mieluummin tasaista kilvanajoa, kuin että joku dominoi. Oli se sitten Vettel tai Kimi. Toki Kimiä kannustan silti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kunhan vaan saadaan vaihtelua kärkeen niin kaikki on ok.

Vettelin dominointi keksittyine ongelmineen kisojen lopuksi alkoi jo kypsyttää.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Käytetäänkö K tai H systeemejä tosiaan polttoaineen säästämiseen vai puhuiko Skyn toimittaja omiaan? Olin siinä luulossa että niillä saadaan vain lisää tehoa eikä sinäällään säästellä bensaa.

Kai se periaatteessa on mahdollista että tilanteessa jossa tehoa tarvitaan alle maksimin niin käytetään täydet K:n voimat ja osa V6:sesta? Vai oliko joku sääntö joka esti K:n käyttämisen jos kaasu ei ole pohjassa?
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7213
Juuh, ymmärrän sinutkin, mutta itse katson mieluummin tasaista kilvanajoa, kuin että joku dominoi. Oli se sitten Vettel tai Kimi. Toki Kimiä kannustan silti.
Aina voi käydä niinkin, että kilpailut ovat tasaisia ja silti joku kuljettaja voittaa 10 kilpailua putkeen täydellisesti onnistuvan taktiikan ja uskomattoman hyvän tuurin avustuksella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Varmaan sen takia ettei esim aika-ajoissa nähdä mitään 1000 hv virityksiä.
Tämä olisi varmaan estettävissä ihan sillä, että samaa moottoria ja moottorikarttaa jne. pitää käyttää kisassakin... Plus että moottorien kappalerajoitus huolehtii siitä muutenkin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös