ÖÖ.
Well-known member
- Liittynyt
- 2.3.2006
- Viestit
- 688
Lähes 1000 hv rääkyviä V10... saakelin ituhipitHienoja aikoja.
Tuohon vääntö tehokeskusteluun vielä voisi lisätä että kiihtyvyys on suurinta suurimman väännön kohdalla joka vaihteella.
Lähes 1000 hv rääkyviä V10... saakelin ituhipitHienoja aikoja.
Tullut joskus testattua ( tavallaan ) tosin vain n.1.2hp rc koneeen kanssa ja ei se ihan noin yksinkertaista ole, että välityksillä homma hoituu.Tämä väännöstä puhuminen jonain tehon kaltaisena arvona, pitäisi kieltää laillajos mennään kysymään normi kadun tallaajalta mitä vääntö on niin 99% käsitys on että vääntö erotetaan jotenkin tehosta, jonnain ihmeellisenä myytisenä voiman mittarina.
Esimkerkiksi kun tuohon rc moottoriin laitetaan moottorin jälkeen 1:6 alennusvaihde, jolloin se kiertää samat kun mopo eli oiskoo se 5 000r/min. jos tämä rc ja mopo ovat saman tehoisia, voidaan teho ottaa tasan samanlaisena voimana ulos vaihdelaatikon avulla niin ettei näissä ole mitään eroa, vaikka toisessa on huomattavasti kovempi vääntö. vaidelaatikko kun ikkään kuin on momentin muunnin.
no sitten on ollut rc koneessa ilmoitetuissa tehoissa virhe. Ja jos ei se ole noin yksinkertiasta, niin olisiko esittää sitten perusteita kuinka se ei olisi noin yksinkertiasta?Tullut joskus testattua ( tavallaan ) tosin vain n.1.2hp rc koneeen kanssa ja ei se ihan noin yksinkertaista ole, että välityksillä homma hoituu.
Kone ei jaksa pyörittää välitystä siedettevällä hyötysuhteella koska ei tarpeeksi vääntöä itse koneessa = pienikin kuormitus rasittaa konetta liikaa. Mistä tuo johtuu veikkaisin, että liikkuvista massoista koneessa. Samalla periaatteellahan kevyempi vauhtipyörä monesti aiheuttaa huonommin vääntävässä koneessa ongelmia perus ajelussa.no sitten on ollut rc koneessa ilmoitetuissa tehoissa virhe. Ja jos ei se ole noin yksinkertiasta, niin olisiko esittää sitten perusteita kuinka se ei olisi noin yksinkertiasta?
Eikä se olekkaan niin yksinkertaista jos ajatat moottoria joilain muilla kierroksilla mistä et tiedä faktaa, kun ajatat moottoria joillain kierrosluvulla josta tiedät faktat on se kovinkin yksikertaista. Rc moottori on kovin ääripää, sitä jos kuormitat kovin ja kierrosluku tippuuu on siinä teho käyrä sen verran ohut tödennäköisesti että se sakkaa kovin helposti, muttei se muuta sitä että sen teho jollain kierroksilla saattaa olla aika kovakin.
Tässähän on hyvä kohta tehdä bisnestä. Alankin poltteleen eri aikakusien moottoriääniä cd:lle joista kukin voi ostaa haluamansa "soundin". Nämä "äänimiehet" sitten voivat kuunella kisan aikana vaikka sängyssä silmät kiinni haluamaansa moottoriääntä. Itse ajattelin siinä kohtaa katsella itse kisaa välittämättä mottoriäänien taajuuksista.Pakko sanoo mut ei vaan uppoo noi uudet soundit, kuulostaa ihan mun turbo fiat unolta mitä virittelin 10v sitten. F1 pitää olla semmonen tappaja auto kun sen käynnistää niin koko kylä herää kuten alla olevassa linkissä saattaa huomata.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_-ouBh1cGgU#t=45 :ahem:
Luulen että kyseessä on tässä tapauksessa ollut alennus vaihteen suuret energia häviöt. Koska koko voimalinja aiheuttaa teho häviötä on tehot aina eri mistä niitä mittaa. Noin kovan pyörimis vauhdin nopeuden alentaminen todennäköisesti on varsinkin huono hyötysuhteisella vaihteella varmasti aika energiaa vievää puhaa.Kone ei jaksa pyörittää välitystä siedettevällä hyötysuhteella koska ei tarpeeksi vääntöä itse koneessa = pienikin kuormitus rasittaa konetta liikaa. Mistä tuo johtuu veikkaisin, että liikkuvista massoista koneessa. Samalla periaatteellahan kevyempi vauhtipyörä monesti aiheuttaa huonommin vääntävässä koneessa ongelmia perus ajelussa.
Noh eipä siinä ollut mitään kovin ihmeellistä häviötä, kun kuulalaakeroitu oli koko välitys. Liikkuvat massat tuossa taitaa olla ongelmina, mitä vilkaisin netistä ovat muutkin tuota pohtineet ja tulleet siihen tulokseen, että kone tod näk hajoaa todella nopeasti jos ei muuta ja myöskin on luultavasti mahdotonta saada esim mopedi liikkumaan rc koneella koska noh liikkuvat massat.Luulen että kyseessä on tässä tapauksessa ollut alennus vaihteen suuret energia häviöt. Koska koko voimalinja aiheuttaa teho häviötä on tehot aina eri mistä niitä mittaa. Noin kovan pyörimis vauhdin nopeuden alentaminen todennäköisesti on varsinkin huono hyötysuhteisella vaihteella varmasti aika energiaa vievää puhaa.
Liittyy uusiin F1-moottoreihin miten?
On varmaan silminnähden nopeampia, ainaki 5 sekuntia häviää puolessatoista minuutissa.Liittyy uusiin F1-moottoreihin miten?
Äänet kuin ScaniassaKiertäis nämä nykyisetkin edes sen 15000, mutta ei kun 12000..
Ainakin Unkarissa 2008 oli äänet mukana ja kuulit ne?Liittyy uusiin F1-moottoreihin miten?
Ihan hyvin.Liittyy uusiin F1-moottoreihin miten?
Mitä änkytät? Miten jonkun jampan tölkkipäristely liittyy formuloiden uusien moottoreiden ääniin?Ainakin Unkarissa 2008 oli äänet mukana ja kuulit ne?
Yhtä paljon kuin sun Unkarin havainnot tämän päivän autoihin.Mitä änkytät? Miten jonkun jampan tölkkipäristely liittyy formuloiden uusien moottoreiden ääniin?
En minä niitä aikoja tähän kauteen ole vertaamassa, sanoin vain että kyllä sen eron silloin niissä autoissa huomasi (hitaamman ja nopeimman).Yhtä paljon kuin sun Unkarin havainnot tämän päivän autoihin.![]()
Kyllä ne vaan liittyy.Sovitaanko, että kaikki mahdolliset moottoriäänet maan ja taivaan väliltä EIVÄT liity tämän kauden F1-moottoreihin. Eli lopetetaan niiden linkittäminen tänne nyt. Ettei tarvitse sanktioida sitäkin. Perustakaa niille vaikka oma ketju F1-vapaalle.