Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Meinasin jo päiväl pyytää laskelmia esille, mutta ajattelin etteihän se niitä kerro kun sielähän on salaisuuksia mitä se ei suostu jakamaan joten totesin turhaksi. Onneksi joku oli rohkea. Ois kyllä kiva nähdä millasia lukuja on hatusta esiin kaiveltu !
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
http://www.suomif1.com/2014/02/useimmat-kisat-tulevat-olemaan-polttoainemaaran-rajoittamia/

Red bullin rutinoita nyt ei pitäisi ottaa vakavasti. Mutta kyseisen kaltaista meininkiä en missään nimessä haluaisi nähdä. Omien laskelmien mukaan mitä hyvin suuntaa antavasti tein, niin realstisella hyötysuhteen nostolla jos tehot olisivat kutakuinkn samat kuin viime kaudella, olisi kulutus noin 110kg kisa. 10% on aika iso määrä säästettäväksi kisan aikana.
Riippuu varmaan kisasta? Kymmenen prosentin säästö tarkoittaa selkeää säästöliekillä ajoa, mutta ei nyt sentään ihan puolikaasulla. Renaultin menestyssauman ennen probleemapanikointeja ennakoitiin olevan juuri tuossa että vaikka moottorista ei saa huipputehoja irti, taloudellisuudella voisi pärjätä kisoissa kohtuullisesti kun toiset joutuvat leikkaamaan tehoja enemmän.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
On melkoista näpertämistä polttoaineen säästämisen kanssa maailman pelastamisen suhteen jos tämä tieto pitää paikkansa:

"- In an 18-race season, the entire F1 grid burns the same amount of fuel as a Boeing 747 does in one flight from London to Japan."

http://www.formula1-dictionary.net/engine.html


:rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13724
On melkoista näpertämistä polttoaineen säästämisen kanssa maailman pelastamisen suhteen jos tämä tieto pitää paikkansa:

"- In an 18-race season, the entire F1 grid burns the same amount of fuel as a Boeing 747 does in one flight from London to Japan."

http://www.formula1-dictionary.net/engine.html


:rolleyes:
Joo, ja muutenkin kun parikymmentä autoa ajaa, sen takia parikymmentä miljoonaa autoa ei aja.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
tää on näitä omia kaavoja joita ei mielellään esittele. :D jaa niinkuin sanoin niin todella suuntaa antavilla arvoilla yritin asiaa pähkäillä. ja nämä pätee vaan jos hyötushde on siellä missä kaavailin eli 35%-38%.

viime kauden tehot on ollut polttomoottorissa 780, joka on tuotettu 30% hyötysuhteella ja ainetta on kulutettu 160l/h hevosvoimaa kohden kulutettu aina siis saadaan jakamalla litrat hevosvoimilla 160/780=0,2051 en jaksanu enempää desimaaleja ottaa mukaan näin liki arvoiseen lasku toimiutkseen.

No niin ja sitten ollaan tilanteessa jossa lasketaan tämän kauden auton litrakulutusta, jos lasketaan ensin kulutus viime kauden hyötushteen mukaan niin ei tarvitse tehdä kuin näinkin yksinkertainen laskutoimitus että 650x0,2051=133,3333

nyt ollaan päästy vaiheeseen jossa alkaa todenteolla mutuilu oletetaan että hyötysuhde kasvaa 35% hyötysuhteeseen on sekin kova arvo bensiini moottorille, näin saadaan jakamalla entinen hyötysuhde uudella kerroin jolla uusi moottori säästää polttoainetta, ja tämä kerrotaan tulla edellisen kappaleen tuloksella 30/35x133,3333=114,2

Tuossa pitäisi olla noilla likiarvoilla laskettu lopputulemakulutuksen osalta verraten viime kauden arvoihin, 114,2l/h mutta nämä on niin likiarvoisia laskutoimituksia johon sisältyy niin paljon muttuilua kuten hyötushteella 38% ollaankin selvästi alle 110 litran niin ajattelin että pyöristän kulutuksen alaspäin noin 110l/h

Tein tämän lähinnä itselleni ja ei olisi pitänyt kirjoittaa koko mutuiluista. Mutta nyt kun täällä pyydettiin niin laitan tämän kyhäelmän esille, mutta todellakaan en ota vastuuta tämän paikkansa pitävyydestä. Saattaa olla aivan päin honkia. sen verran tästä voi sanoa että tuo hyötysuhde on aika avain asemassa tuon kulutuksen suhteen, ja kaikki riippuu nyt kuinka kovan hyötysuhteen moottorivalmistajat saavat aikaan tinkimättä kestävyydestä liikaa. Älkäähän pahoittako mieliänne :D

ja sen verran lisään viellä niille jotka sanovat ettei noin voin asiaa laskea, niin totta olette oikeassa ei voikkaan. On tuhansia muuttujia jotka muuttuvat joista ei ole mitään tietoa olemassa, joten kulutuksen laskeminen näin ilman tarkkoja tietoja autosta on täysin mahdotonta. Siellä muuttuu muunmuassa energia jota kierrokseen käytetään kun kierros ajatetaan hitaammin, ja kaikkea tömmöistä pientä. Voi aivan yhtä hyvin olla että 100l on aivan riittävä määrä, mutta jos Red Bullin juttuja kuuntelee niin tämä voisi olla aika lähellä.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
On melkoista näpertämistä polttoaineen säästämisen kanssa maailman pelastamisen suhteen jos tämä tieto pitää paikkansa:

"- In an 18-race season, the entire F1 grid burns the same amount of fuel as a Boeing 747 does in one flight from London to Japan."

http://www.formula1-dictionary.net/engine.html


:rolleyes:
Ja pointti oli? Ei kai kukaan ole edes väittänyt, että F1-autojen polttoainetaloudella olisi jotain vaikutusta ympäristöön. Kyse on käytettävästä tekniikasta itsessään. V8 on antiikkia eikä oikein sovi F1-sarjan imagoon ellei ole tarkoitus tekeytyä historic-sarjaksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mistä tuo viime kauden hyötysuhde % on saatu? Onko se jokin keskimääräinen hyötysuhde kisan ajalta?

Teho on ilmoitettu vähän ylös, usein mainitaan 750hv? Mitä hevosia nämä muuten on, kun niitäkin on erilaisia? :)

Ja pitäisikö litrojen sijasta käyttää kiloja?

Eikös menny niin, että hyötysuhteen piti kasvaa 35%, ei muuttua 30%-->35%:iin?
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ja pointti oli? Ei kai kukaan ole edes väittänyt, että F1-autojen polttoainetaloudella olisi jotain vaikutusta ympäristöön. Kyse on käytettävästä tekniikasta itsessään. V8 on antiikkia eikä oikein sovi F1-sarjan imagoon ellei ole tarkoitus tekeytyä historic-sarjaksi.
Kenen mukaan?
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Mistä tuo viime kauden hyötysuhde % on saatu? Onko se jokin keskimääräinen hyötysuhde kisan ajalta?
Teho on ilmoitettu vähän ylös, usein mainitaan 750hv? Olisi varmaan parempi ilmoittaa kilowatteina, kun hevosille on erilaisia määritelmiä?
Ja pitäisikö litrojen sijasta käyttää kiloja?
viime vuoden hyötysuhteen olen jostain lukenut. aivan joo ne oli kiloja eikä litroja, mutta se ei itse asiaan vaikuta kun koko laskutoimitus perustuu pelkkään suhteilla pelleilyyn. Mutta toi viime kauden tehot jos olivat 750hv niin nostavat hieman noita kulutus arvoja tolla tavalla laskiessa. Koko Lasku perustuu täysin siihen että tämän kauden autot olisivat identtisiä viime kauden autojen kanssa, joka ei tietenkään pidä paikkansa. Eli tuo perustuu oletukseen että voimat joita käytetään kierrokseen pysyvät hyvin samana. eli oikeastaan koko lasku toimitus perustuu oletukseen, joten mitään kovin tarkaa arvoa tuolla todellakaan ei voi laskea. sinnepäin ja katotaan lopuksi voiko se pitää ollenkaan paikkansa :D

asia mistä nyt voi olla ainakin 110 varma on että ei tarvitse ihmetellä miksi tuo uudistus on tullut todella kalliiksi. Töitä joudutaan tekemän todella paljon että moottorista saadaan noin kovia arvoja ulos 100kg/h kulutuksella, ja noilla kestävyys vaatimuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ja pointti oli? Ei kai kukaan ole edes väittänyt, että F1-autojen polttoainetaloudella olisi jotain vaikutusta ympäristöön. Kyse on käytettävästä tekniikasta itsessään. V8 on antiikkia eikä oikein sovi F1-sarjan imagoon ellei ole tarkoitus tekeytyä historic-sarjaksi.
F1:sten V8 moottorilla ei ole mitään tekemistä jenkkien V8 mihin todennäkösesti vihjaat. Järki käteen.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Ihan oikeasti. Sulla ei ole täällä mitään virkaa. Pädet vain ja nussit pilkkua. Mitä varten sä kuvittelet, että foorumit on olemassa, jos asioista ei saa keskustella?

Just sun kaltaset itseensä ja omaa arvoaan buustaavat kusipäät on työelämässäkin niitä, jotka on tän maan syöpä. Vituttaa lukea tätä foorumia, kun sun kaltainen kusipää pätee saatana joka välissä ja runkkailee pilkkua että mikä juttu kuuluu minkäkin aihealueen alle millintarkasti.

Anna nyt herranjumala ihmisten keskustella normaalisti...
Tämä nyt ei ole mielestäni asiallista kommentointia enää. W-S on antanut aika paljon sisältöä ainakin tälle foorumille paheineen ja hyveineen. Ja useimmiten kommentit läpäisevät kriittisen tarkastelun. Ainakin paremmin mitä satunnaisen satuilijan ylitunteikkaat aivopiereskelyt.

Muutenkin, miten tämä moottorikeskustelu on saanut aikaan tällaisen junnulaisen juupas-eipäs -keskustelun??? Jos vaikka palaisimme aiheeeseen, eli niihin moottoreihin. Ääniä on kiva uusista koneistakin kuulla, ei siinä mitään. (Itsehän tykkään kovasti näiden turbojen äänistä, mutta vielä paremmalta nainen kuulostaa orgasmin partaalla, sellasta se on).
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Jotenkin huvittavaa, että jotkut jaksavat tarttua tähän bensarajoitukseen niin innokkaasti ja kuvittelevat uusien sääntöjen olevan pääosin osa jotain ympäristöbuumia. Säästettiinhän sitä bensaa jo 80-luvulla ja silloin ei varmasti mietitty ympäristöasioita pätkääkään. Eiköhän kyse ole kuitenkin tehokkaasta tavasta rajoittaa turbokoneen tehoja, jotka jo 80-luvun tekniikalla karkasivat käsistä vaikka kyseessä olivat tilavuudeltaan pienemmät koneet. Siinä samassa tietenkin pienempi bensankulutus on nykypäivää ja hybriditekniikka siinä sivussa on nykyaikainen tapa lisätä koneen tehoja. Ja kyllä käytännössä lähes kymmenen vuotta sitten kehitetyt v8 koneet ovat hyvinkin antiikkisia tähän lajiin. Uudistus on paras asia mitä lajille on hetkeen tapahtunut. Olisi vaparikoneitakin toki voinut käyttää jos niiden kehitysjäädytys olisi poistettu.

Osalle porukasta on ilmeisesti ihan sama minkälaista tekniikkaa siellä katteiden alla on kunhan on tehoja ja ääntä piisaa. Mielestäni nämä ihmiset ovat käsittäneet tämän lajin idean vähän väärin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On melkoista näpertämistä polttoaineen säästämisen kanssa maailman pelastamisen suhteen jos tämä tieto pitää paikkansa:

"- In an 18-race season, the entire F1 grid burns the same amount of fuel as a Boeing 747 does in one flight from London to Japan."
Tuota vertausta on muistaakseni käytetty jo V10-aikakaudella, eli se ei liity mitenkään näihin uusiin sääntöihin. Siviililiikenteessähän päästöjä ja kulutusta on vähennetty jo hyvän tovin, joten kai F1 voi edes näin jälkijunassa seurata perässä.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Siviililiikenteessähän päästöjä ja kulutusta on vähennetty jo hyvän tovin, joten kai F1 voi edes näin jälkijunassa seurata perässä.
Niin ja varmaan esimerkkiä näyttämällä vähentää niitä entisestään myös siviililiikenteessä. Tekeehän se ympäristöasioista välittämisestä vähän coolimpaa, kun oma suosikkikuskikin ajelee hybridillä.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
On melkoista näpertämistä polttoaineen säästämisen kanssa maailman pelastamisen suhteen jos tämä tieto pitää paikkansa:

"- In an 18-race season, the entire F1 grid burns the same amount of fuel as a Boeing 747 does in one flight from London to Japan."

http://www.formula1-dictionary.net/engine.html


:rolleyes:
Ihan oikeastikko luulet, että tämän takia F1 suuntaa polttoainetehokkaampiin moottoreihin? Kisaviikonloppuna palanut bensa on yksi kärpäsenkikkare ja sen varmasti tietävät kaikki. Tarkoitus on pysyä kehityksessä mukana ja olla suunnan-näyttäjä, kuten autourheilun ylimmän luokan kuuluukin olla. Mahdolliset innovaatiot moottorin hyötysuhteen parantamiseksi tulevat mahdollisesti myös tulevaisuudessa käyttöön myös siviili-liikenteessä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ihan oikeastikko luulet, että tämän takia F1 suuntaa polttoainetehokkaampiin moottoreihin? Kisaviikonloppuna palanut bensa on yksi kärpäsenkikkare ja sen varmasti tietävät kaikki.
Niin ja varmaan esimerkkiä näyttämällä vähentää niitä entisestään myös siviililiikenteessä. Tekeehän se ympäristöasioista välittämisestä vähän coolimpaa, kun oma suosikkikuskikin ajelee hybridillä.
The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 1 characters.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Varoitus!

Seuraava linkki LINKKI sisältää F1-auton moottoriääniä.

:doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Katsoin Formula 1 kisaa turbokaudelta ja siinä kuuluu välillä selvästi turbon vingahdus kun se sakkaa?

Nyt tällaisia ääniä ei ole kuulunut, johtuukohan se uudesta Motor Generator Unit - Heat (MGU-H) energiakeruusysteemistä?

Laskee ilmeisesti turbiinin kierrokset nopeasti alas?

Onko turboissa itsessään tapahtunut 30 vuoden aikana muutoksia?
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Katsoin Formula 1 kisaa turbokaudelta ja siinä kuuluu välillä selvästi turbon vingahdus kun se sakkaa?

Nyt tällaisia ääniä ei ole kuulunut, johtuukohan se uudesta Motor Generator Unit - Heat (MGU-H) energiakeruusysteemistä?

Laskee ilmeisesti turbiinin kierrokset nopeasti alas?

Onko turboissa itsessään tapahtunut 30 vuoden aikana muutoksia?
Kai se sakkaus osataan jo nykyään välttää kun siitä ei ainakaan hyötyä ole missään mielessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös