Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tämä alkaa olla jo huolestuttavaa, kun vahvoilla olevasta leiristä alkaa tulla tämän suuntaista kommenttia. Saattaa olla se minun pähkäilemä 110kg/h kulutus aika lähelle oikeata.


http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1862394/mersu-pomo-ei-halua-taloudellisuuskilpailua

Hahaa!

Ja joidenkin mielestä tämä bensarajoitus on ollut hyvä asia, tälläkin forumilla. :confused:

Hetkellisen kulutuksen rajoittamisen jotenkin ymmärtää, mutta tuossa kokonaiskulutuksen rajaamisessa ei ole mitään järkeä,

ei Ykköset ole mitään taloudellisuusajoa viimeisen päälle, ei ole mitään järkeä miellyttää vihervasureita lajin kustannuksella.

P.S.

Ei ole mitään perusteitä, että juuri sinun mainitsema 110kg bensamäärä on muuta kuin arvaus.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos nyt ihan oikeasti katsottaisiin se ensimmäinen kilpailu ennenkuin ruvetaan repimään hiuksia päästä ja polttamaan uhrilampaita alttarilla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hylätäänköhän koko kisa, vai joku aikasakko, jos käyttää kisan aikana enemmän bensaa kuin 100 kg?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Joo ei tuota muuten voi rankaista kuin hylkäämisellä. Aikasakko ois silkkaa *erseilyä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Mitä tapahtuu, jos joku todennäköisesti joutuu käyttämään enemmän moottoreita, kun mitä saisi käyttää?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mitä tapahtuu, jos joku todennäköisesti joutuu käyttämään enemmän moottoreita, kun mitä saisi käyttää?
Ei mitään :eek: Mut vakavasti ottaen, kai siitä lähtöruudukko-rangaistus tulee, kuten tähänki asti?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitä tapahtuu, jos joku todennäköisesti joutuu käyttämään enemmän moottoreita, kun mitä saisi käyttää?
Veikkaan, että tuota sääntöä muutetaan valmistajien vaatimuksesta, jos moottoreita alkaa poksahteleen alkupuoliskolla liikaa. Käsittääkseni testeissä vasta yksi moottori poksahtanut, että ne todellakin voi mennä kauden läpi viidellä motilla.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Nyt taidan kokeilla vähän kepillä jäätä kun kirjoittelen tämmösiä tähän ketjuun mutta Ferrari on esitelly Californi T mallin. Eli ensimmäinen Turbo Ferrari sitten F40 mallin.

Hölmömpi vois kuvitella että "turbo" imagoa tuodaa nyt formuloiden siivittämänä myös katuautoihin. Ei ehkä huono asia kun 10 l / 100 km kuluttavaa Ferraria ei vissiin ole ihan viimeaikoina näkynyt.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
http://www.suomif1.com/2014/02/red-bull-paljasti-jerezin-ongelmien-syyn/

Ei ole kyllä rellun koneilla mitään asiaa pärjätä ensi kaudella. Tuo iso jäähdytyksen tarve on aika pitkälti verrannollinen moottorin hyötysuhteeseen, joten epäilen että Rellut ovat tehoissakin jäljessä ja pahasti. Varmaksi voidaan tässä vaiheessa siis melkeenpä sanoa ettei Rellulla menestytä, Mersulla menestytään ja Ferrari on kysymysmerkki.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
http://www.suomif1.com/2014/02/red-bull-paljasti-jerezin-oEingelmien-syyn/

Ei ole kyllä rellun koneilla mitään asiaa pärjätä ensi kaudella. Tuo iso jäähdytyksen tarve on aika pitkälti verrannollinen moottorin hyötysuhteeseen, joten epäilen että Rellut ovat tehoissakin jäljessä ja pahasti. Varmaksi voidaan tässä vaiheessa siis melkeenpä sanoa ettei Rellulla menestytä, Mersulla menestytään ja Ferrari on kysymysmerkki.
Ei ne jäähdytysongelmat ole itse moottorissa vaan ERS-järestelmässä. Moottorinjäähdytystarve on vain pienentynyt pienemmän moottorin ja turbojen myötä.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ei ne jäähdytysongelmat ole itse moottorissa vaan ERS-järestelmässä. Moottorinjäähdytystarve on vain pienentynyt pienemmän moottorin ja turbojen myötä.
Päätee sama lainalaisuus myöskin sähkö härpäkkeisiin, lämpö on hukkaan menevää energiaa tulee se sitten bansasta tai sähköjärejstelmistä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Päätee sama lainalaisuus myöskin sähkö härpäkkeisiin, lämpö on hukkaan menevää energiaa tulee se sitten bansasta tai sähköjärejstelmistä.
Ei lähellekkään samassa mittakaavassa. ERS-moottoreissa eri tallien välillä käytännössä on mahdotonta olla eroja, AC-moottorit ovat aikalailla loppuunkehitettyjä.. Sähkövermeissä liikalämpö tarkoittaa yleensä, että siinä liikkuu liiansuuret tehot. Renautilla ERS voi olla tehokkaampikin kuin kahdella muulla moottorilla. Ylikuumenemisen perusteella sitä ei pystytä päättelee, että olisivat tehoissa häviöllä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ei lähellekkään samassa mittakaavassa. ERS-moottoreissa eri tallien välillä käytännössä on mahdotonta olla eroja, AC-moottorit ovat aikalailla loppuunkehitettyjä.. Sähkövermeissä liikalämpö tarkoittaa yleensä, että siinä liikkuu liiansuuret tehot. Renautilla ERS voi olla tehokkaampikin kuin kahdella muulla moottorilla. Ylikuumenemisen perusteella sitä ei pystytä päättelee, että olisivat tehoissa häviöllä.
Eikai se nyt tehokaampi voi olla, eikös noissa ollut rajotitukset kuinka paljon tehoa saa noista sähköjärjestemistä ottaa per kierros? sähkö moottereissa ei kyllä ole juurikaan eroa, mutta Akku tekniikkassa on. Käsittääkseni juuri nuo akut tuolla autoissa ovat sitä todelista huippu tekniikkaa, erityisen kalliita ja vaativia valmistaa.


Alkaa kuskeillekkin valjeta bensan säästö himmailut ens kauden kisoissa, kun ovat alkaneet noita kisa simulaatioita vetelemään. Bottaskin asian nyt vasta huommannut, että ero aika-ajolla ja kisa säästelyllä tulee olemaan suuri.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/02/1864113/bottas-harjoitteli-jo-kisavauhtia
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikai se nyt tehokaampi voi olla, eikös noissa ollut rajotitukset kuinka paljon tehoa saa noista sähköjärjestemistä ottaa per kierros? sähkö moottereissa ei kyllä ole juurikaan eroa, mutta Akku tekniikkassa on. Käsittääkseni juuri nuo akut tuolla autoissa ovat sitä todelista huippu tekniikkaa, erityisen kalliita ja vaativia valmistaa.
Energian käytön määrä, kait?, oli rajoitettu. Voihan siellä silloin periaateessa olla tehoissakin eroja, mutta kuten jo totesin, niin ei niissä taida olla. Lämmöistä ja siinä tulevassa tehohäviössähän tässä oli alunperin kyse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikai se nyt tehokaampi voi olla, eikös noissa ollut rajotitukset kuinka paljon tehoa saa noista sähköjärjestemistä ottaa per kierros?
Käytännössä ERSistä saa ottaa 161 hv 33 sekunnin ajan per kierros. Eiköhän tuo puoli ole kaikilla sama, eli kaikki sääntöjen sallima myös käytetään.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Energian käytön määrä, kait?, oli rajoitettu. Voihan siellä silloin periaateessa olla tehoissakin eroja, mutta kuten jo totesin, niin ei niissä taida olla. Lämmöistä ja siinä tulevassa tehohäviössähän tässä oli alunperin kyse.
Nämä on vain pähkäilyjä, mutta semmoinen ero saattaa olla mahdollinen, että jos Renaultilla akut ovat heikko kohta niitä joudutaan lataamaan enemmän eli siirretään turhaa lämpöä taka-jarrullta auton sisään jäähdytettäväksi. WS tuossa jo kertoikin nuo rajoitukset ylempänä. Taitaa tosiaan mennä jo ohi alkuperäisne aiheen, mutta jos nuo tehot olisivat rajoittamattomat saattaisi se näkyä Renault moottreiden heikompana tehona, mutta nyt se näkyy vain ylikuumentuneina akkuina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös