Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7213
Onkohan näiden autojen turvallisuus ajateltu ihan loppuun asti? Mitä tapahtuu, jos suuren kolarin jälkeen kuljettaja ei tule ulos, auto syttyy palamaan, mutta punainen varoitusvalo palaa osoittaen sähköiskun vaaran?
Jotenkin vähän outoa, että kuljettajat joutuvat toistuvasti tekemään korkeita tasajalkahyppyjä, kun kaikki muu turvallisuus on hurjan ylimitoitettua.
Yksikään kuljettaja ei jää istumaan palavaan autoon vaikka ratissa palaisi mikä varoitusvalo tahansa, koska yksikään kuljettaja ei halua palaa hengiltä ja sähköiskun saaminen palavasta autosta ulos hypätessä on takuuvarmasti parempi vaihtoehto kuin jääminen palavaan autoon.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Yksikään kuljettaja ei jää istumaan palavaan autoon vaikka ratissa palaisi mikä varoitusvalo tahansa, koska yksikään kuljettaja ei halua palaa hengiltä ja sähköiskun saaminen palavasta autosta ulos hypätessä on takuuvarmasti parempi vaihtoehto kuin jääminen palavaan autoon.
Siitä mitään sähköiskua saa... valo ilmoittanee vaan etta lerssi, vai mikä se nyt oli, on varautuneessa tilassa.

No vettä sinne nyt ei kannattane kuitenkaan ruiskia..
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Vaikuttaa ainakin siltä, että Mersulla vaihdetaan isompaa alhaisella kierrosnopeudella, jospa ovat saaneet esim. turbon heräämään paremmin alhaalta?

Äänistä voisi ehkä jotain sellaista päätellä..

GP2 Series 2013 Amazing V8 Sound

Tuntuu että nämäkin kiertävät ainakin yhtä korkealta, vaikka kierrosrajoitus on 10000rpm, vai johtuisiko kahdesta extra sylinteristä?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4402
Vaikuttaa ainakin siltä, että Mersulla vaihdetaan isompaa alhaisella kierrosnopeudella, jospa ovat saaneet esim. turbon heräämään paremmin alhaalta?
Turbo saadaan tuottamaan maksimipaineet 2000 rpm/min tasolta kun sitä pyöritetään sähköllä. Määrittely on puhdasta ohjelmointia...
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Siitä mitään sähköiskua saa... valo ilmoittanee vaan etta lerssi, vai mikä se nyt oli, on varautuneessa tilassa.

No vettä sinne nyt ei kannattane kuitenkaan ruiskia..
Kyllä noista voi sähköiskun saada. Tässä bemarin mallinäyte. Ja esim. nyt testeissä ratavirkailijat eivät saa koskea autoon lainkaan, ennenkuin tiimin henkilökunta tulee varmistamaan, että systeemit ovat sammuksissa. Juurikin sähköiskun mahdollisuuden takia.
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Siitä mitään sähköiskua saa... valo ilmoittanee vaan etta lerssi, vai mikä se nyt oli, on varautuneessa tilassa.

No vettä sinne nyt ei kannattane kuitenkaan ruiskia..
Kyllä noista voi sähköiskun saada. Tässä bemarin mallinäyte. Ja esim. nyt testeissä ratavirkailijat eivät saa koskea autoon lainkaan, ennenkuin tiimin henkilökunta tulee varmistamaan, että systeemit ovat sammuksissa. Juurikin sähköiskun mahdollisuuden takia.
No tuonkin sähköiskun olis herrra välttäny sill että ei olis ottanu tuolla toisella kädellä kiinni siihen auto runkoon, niin ei sähkö olisi päässy kiertään läpi.
Itteasias hyvin mielenkiintosta että vain tuo herra saa tuosta sähköiskun, ilmeisesti oli päässy jännite karkaamaan johonkin tiettyyn osaan.
Koski sivuponttooniin ja rattiin, kumpaan oli päässyt jännite, rattiin vai sivuponttooniin?
Itse epäilen rattia.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
No tuonkin sähköiskun olis herrra välttäny sill että ei olis ottanu tuolla toisella kädellä kiinni siihen auto runkoon, niin ei sähkö olisi päässy kiertään läpi.
Itteasias hyvin mielenkiintosta että vain tuo herra saa tuosta sähköiskun, ilmeisesti oli päässy jännite karkaamaan johonkin tiettyyn osaan.
Koski sivuponttooniin ja rattiin, kumpaan oli päässyt jännite, rattiin vai sivuponttooniin?
Itse epäilen rattia.
Q: What exactly happened in Jerez?
Markus Duesmann: The mechanic suffered an electric shock after touching the sidepod and steering wheel of the car. There was a high-frequency AC voltage between these contact points, the cause of which has been traced back to the KERS control unit and a sporadic capacitive coupling from the high-voltage network to the 12-volt network. The voltage ran through the wiring of the 12-volt network to the steering wheel and through the carbon chassis back to the control unit.

(Note on capacitive coupling: this refers to an inadvertent transfer of electric voltage between two transfer media by inductive or capacitive coupling.)
Ilmeisesti ratissa oli +- ja runko oli maa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei vaihtojännitteessä ole pysyvää potenttiaalia. Ei voida siis sanoa missä + ja - olivat.
 

Conrod

Member
Liittynyt
30.12.2013
Viestit
10
Mersun mylly voi olla ns "big bang" kone, eli kaks pyttyä iskee samaan aikaan. Selittäis tuon kolmipyttynelarimaisen soundin. Ratkaisullahan haetaan riskimpää alavääntöä huipputehon kärsimättä. Käytössä mm. Motogp:ssä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Mersun mylly voi olla ns "big bang" kone, eli kaks pyttyä iskee samaan aikaan. Selittäis tuon kolmipyttynelarimaisen soundin. Ratkaisullahan haetaan riskimpää alavääntöä huipputehon kärsimättä. Käytössä mm. Motogp:ssä.
Tässä videossa ilmiesestikkin esittelty tuo "big bang"

http://www.youtube.com/watch?v=Myfp2sUducE

jotain erityistä tuossa Mersun moottorissa todellakin on, koska käyntiääni on niin erilainen. voisi aivan hyvinkin olla suunniteltu jollain aivan eri metodilla kuin muut, esmerkiksi voi olla niin että siellä räjähtää juuri molemilla puolilla lohkoissa samaan aikaan josta selittyisi käynti äänen "laiska traktorimainen soundi".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mersun mylly voi olla ns "big bang" kone, eli kaks pyttyä iskee samaan aikaan. Selittäis tuon kolmipyttynelarimaisen soundin. Ratkaisullahan haetaan riskimpää alavääntöä huipputehon kärsimättä. Käytössä mm. Motogp:ssä.
Itse kyllä taipuisin tämän teorian puoleen. Tuo ääni on niin matala ettei sitä pelkällä yhden tai kahden sylinterin lepuutuksella selitetä. Pörinä on myöskin voimakkaampaa mikä viittaa samanaikaisesti iskeviin sylintereihin. Mutta jos siellä on lepuutustakin, niin olsiko sieltä pistetty lepuutukseen kaksi samanaikaisesti lyövää sylinteriä? Koska mataluuden lisäksi tuo moottorin ääni ei ole tasaisesti kehräävä mutkista lähdettäessä, että vois kuvitella soundin tulevan rytmistä kaksi iskua yks väli? Katkonainen soundi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä noista voi sähköiskun saada. Tässä bemarin mallinäyte. Ja esim. nyt testeissä ratavirkailijat eivät saa koskea autoon lainkaan, ennenkuin tiimin henkilökunta tulee varmistamaan, että systeemit ovat sammuksissa. Juurikin sähköiskun mahdollisuuden takia.
Varmaan kaikki on periaatteessa mahdollista, mutta tuokin oli joku suunnittelu/toteutusvirhe.

Sitä lähinnä ajoin takaa, että jos auto olisi tulessa (ratavirkailijan kannalta) Tai radalla poikittain kuolleessa kulmassa muihin nähden (kuskin kannalta), niin jäisitkö autoon odottamaan valon sammumista?

Meneekö henki jos saa iskun?
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
mersu vs mersu

Williamsin äänet kuulostaa kutakuinkin samalta kuin Ferrarilla vaikka on mesen kone. Eli kierrätetään suht ylös, toisin kuin Mersun "virallinen" talli.

Tässä Williams
http://www.youtube.com/watch?v=NWcRg0pWDDI

Tässä Mersu
http://www.youtube.com/watch?v=9xpm3qdILp0

Mitä veikkaatte, voisiko vielä olla kyseessä jonkin sortin testit? Todella erikoiselta vaikuttaa, jos Mese käyttäisi ihan eri moottori-"filosofiaa" kuin asiakastallit. Yleensähän moottoripaketti on aikalailla prikullleen sama kehittäjällä ja asiakastalleilla.

P.s. katsoin nuo linkkien videot tarkistuksena, niin voi olla että Williams on kuvattu perus videokameralla ja Mersun kuvaus taitaa olla kuvattu "oikealla" TV-kameralla mikkeineen, joka saattaisi selittää eron äänissä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
En tiedä sitten mitä säännöt sanovat semmoisesta, jos mersu onkin lähestynyt moottorin suunnittelua silta kannalta että ahtavat moottoria käyttäen sähköä enemmän, kuin muut turbon pyörittämiseen, mikä mahdollistaa suurremat tehot pienemmillä kierroksilla itse moottorissa. Onko noissa mitään rajoitusta kuinka touta turboa kiihdyttävää sähkömoottoria tulee käyttää?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ei vaihtojännitteessä ole pysyvää potenttiaalia. Ei voida siis sanoa missä + ja - olivat.
Joo niin aivan, pistetään väsymyksen piikkiin, potetnttiaaliero löytyi siis ratin ja auton rungon väliltä kun mekaanikko koski siihen.

Mersun mylly voi olla ns "big bang" kone, eli kaks pyttyä iskee samaan aikaan. Selittäis tuon kolmipyttynelarimaisen soundin. Ratkaisullahan haetaan riskimpää alavääntöä huipputehon kärsimättä. Käytössä mm. Motogp:ssä.
No mä oon tätä kans miettiny selitykseksi tuohon Mersun myllyn erilaiseen ääneen jo jonkin aikaa, voisko olla tosiaan ettö niillä lyö aina kaks samaan aikaan?
Tätä on kyllä hyvänaikaa itte miettiny kans, onko mielipitetitä?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
No mä oon tätä kans miettiny selitykseksi tuohon Mersun myllyn erilaiseen ääneen jo jonkin aikaa, voisko olla tosiaan ettö niillä lyö aina kaks samaan aikaan?
Tätä on kyllä hyvänaikaa itte miettiny kans, onko mielipitetitä?
Tuohon BIG BANG iin liittyen katsoin tuon yhden videon, mutta ei ehkä ihan avautunut, tuolla siis saataisiin parempi vääntö?

Olisiko tuo käytössä kaikilla kierroksilla, vai alemmilla kierroksilla? Saako sen päälle ja pois, kuten nokka-akselissa sylintereitä lepuutettaessa?

Löisikö siellä molemmissa sylinteriryhmissä kaksi yhtä aikaa?

BIG BANGissä voitaisiin tarvittaessa sammuttaa toinen pytty?

Hyvää vääntöä voitaisiin sitten vielä korostaa sähkön avulla.

Renault oli valitellut jotain kampiakselin värähtelyongelmista? Olisivatkohan yrittäneet samaa kuin Mese?
 
Viimeksi muokattu:

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Tuohon BIG BANG iin liittyen katsoin tuon yhden videon, mutta ei ehkä ihan avautunut, tuolla siis saataisiin parempi vääntö?
Olisiko tuo käytössä kaikilla kierroksilla, vai alemmilla kierroksilla? Saako sen päälle ja pois, kuten nokka-akselissa sylintereitä lepuutettaessa?
Siis tämä Big Bang-juttuhan on siis se että kaksi sylinteriä kulkee samassa tahdissa, eli ne kulkee pareina, molemmille ruiskutetaan samaan aikaan polttoaineet, molemmille annetaan samaan aikaa sytytyskipinä, molemmille venttiilit aukeavat samaan aikaan samalla tahdilla.
Kuusisylinterisessä on kolme sylinteriparia, jolloin kahden kierroksen aikana tapahtuu (periaatteessa) vain kolme palotapahutmaa, kun taas normaalissa moottorissa kaikki sylintereillä on oma tahtinsa menossa.

Löisikö siellä molemmissa sylinteriryhmissä kaksi yhtä aikaa?
Joo, nimenomaan lyö samaan aikaan kahdessa sylinterissä, se on se pointti.

BIG BANGistä voitaisiin tarvittaessa sammuttaa toinen?
Itseasiassa kun ajattelee, niin siinä ratkasussa muuten sammutus toimii paremmin, koska pyörimistahdissa ei periaatteessa tapahdu muutoksia, samalla hetkellä lyö aina yksi mäntä, toinen tulee sen mukana.
En tiedä, aika hyvä mutuilu.

Hyvää vääntöä voitaisiin sitten vielä korostaa sähkön avulla.

Renault oli valitellut jotain kampiakselin värähtelyongelmia? Olisivatkohan yrittäneet samaa kuin Mese?
Paha sanoo, voi olla, eivät vissiin vaan oo onnistunu siinä (ehkä).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös