Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Itseasiassa nyt kun tätä on enemmän pyöritellyt mielessään, niin ehkä järkeen käyvä selitys on löytynyt. Nuo moneen kertaan esillä olleet sääntöjen rajoitteet, 90-asteen V-kulma ja 3 kammen kaulaa, aiheuttaa jo väkisin epätasaiset sytytysvälit.

3 kammenkaulalla paras tasapaino saavutetaan kun kammen kulmat on 120 asteen kulmassa toisiinsa nähden. "Normaalit", eli tasaisemmat sytytysvälit olisi silloin kammen kulmissa mitaten 90-150-90-150-90-150. Tämä on oletettavasti se, mitä Ferrari ja Renault (sekä Mersu Jerzissä) käyttää, koska moottorin vääntö on tällöin tasaisinta, mitä tuolla moottorikonstruktiolla voi saada.

Muuttamalla toisen lohkon puolikas toiseen vaiheeseen (puristustahti pakotahdiksi, työtahti imutahdiksi) saadaan sytytysväleiksi 240-30-240-30-240-30. Ja tuolloin nuo vain 30 kammenkulma-asteen välein tulevat pakopulssit tulee eri lohkon puolikkaista. Sopivalla pakosarjan mitoituksella voidaan tuota aikaisempaa pakopulssia myöhäistää, jolloin ahtimelle pulssit saadaan molemmista puolikkaista mahdollisimman samaan aikaan, eikä pulssi pääse karkaamaan ahtimelta toisen puolen pakosarjaan. Jos viivästys onnistuu täydellisesti, niin tuon sylinteriparin äänikin tulee yhtä aikaa, jolloin moottori kuullostaa 3-sylinteriseltä.

Itse uskon, että motivaatio tuollaisessa on juuri ahtamisen ja ahtimen parempi toiminta. Moottoripyörissä taisi olla enemmän pidon takia. Ei varmaan ole (ainakaan Mersulle) täysin selvää, kumman systeemin hyödyt on suuremmat ja siksi ovat testanneet molempia.
Uskon itse vahvasti samaan teoriaan. Mutta eikös tuollainen systeemin muutos vaadi paljon muutakin koneelta, ettei sitä voida vaan ruuvata yhteen ja samaan koneeseen, muuttamatta koneen rakennetta tasapianotuksineen sun muineen? Eli mersulla jopa kaksi erilaista mottia käytössään, vai pystyisikö peruskäyntiä käyvän vain muutatuttamaan tuolle ajoitukselle?

Ja tällähän ei ole mitään tekemistä noiden ratapyörien neloskoneiden gang bangien kanssa, ongelmat ovat eri, ratkaisut ovat eri ja saavutettu tulos täysin erilainen muutenkuin ehkä äänen osalta.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tasapainotukseen tuo ei vaikuta mitään, koska kampiakselin perusgeometriaan ei tarvi puuttua, kun kaikki männät liikkuu samaan tahtiin molemmilla tavoilla. Venttilikoneiston kannalta tuo on helppo muutos, koska käytännössä riittää, että toisen kannen nokka-akselin kääntää puoli kierrosta, että saadaan venttiiliajoitus käännettyä ympäri.

Mutta jos katsotaan hieman syvemmälle, niin runkolaakereille tulee vähän suuremmat kuormat, kun sylinterien työtahdit osuu lähemmäs toisiaan. Tämä vaikuttaa laakerien mitoitukseen. Ei välttämättä älyttömän isoja eroja, joten "järeämmällä" laakeroinnilla ei välttämättä häviä paljoakaan vaikka ajaisi normaalilla sytytysjärjestyksellä. Vääntövärähtelyinden herätteisiin tuo toki vaikuttaa, joten sieltä voi löytyä syitä optimoida kampiakselia ja kytkintä eri tavalla. Pakosarjojen ja turbon mitoitukseen on varmasti vaikutusta ja luonnollisesti ruiskutuksen, sytytyksen ja ahtimen ohjaukseen.

Eli ei tarvita isoja muutoksia, että moottoria voi ajaa tuolla tavalla, mutta sitten kun se optimoidaan oikeasti hyväksi, niin eroja eri konstruktioihin varmaan saadaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ihan samanlainen ääni se Mersusta lähtee kuin noista muistakin vehkeistä tuolla. Tohon Williamsiin hankala verrata, kun surkeahkot äänityslaitteet käytössä, mutta tuossa Mersu videossa vetää Marussiakin yhdessä kohtaa samaa mutkaa ja aiiiivan samalta kuulostaa Mersun kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=9xpm3qdILp0#t=70

Tein tuossa pikaisen spektrianalyysin, niin tohon 6k kieppeille noi RPM:t jäi, mutta johtunee mikkien ja surkeudesta ja clippauksesta (Mersu vs Ferrari):
Näytä liitetiedosto 19585
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ihan samanlainen ääni se Mersusta lähtee kuin noista muistakin vehkeistä tuolla. Tohon Williamsiin hankala verrata, kun surkeahkot äänityslaitteet käytössä, mutta tuossa Mersu videossa vetää Marussiakin yhdessä kohtaa samaa mutkaa ja aiiiivan samalta kuulostaa Mersun kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=9xpm3qdILp0#t=70
Samoilla linjoilla olen. Merun äänet poikkeaa kahdesta muusta moottorimerkistä merkittävästi vain kun mikki on auton takana. Tämä viittaisi pelkästään erilaiseen pakoputkistoon. Mutkissa kuuluva röpellys johtuu sylintereiden lepuutuksesta. Turbokin häiritsee äänien tulkintaa pahasti, Ferrarissa se pihisee muita enemmän, joka saattaa hämätä kuulijaa antaen vaikutelman, että moottori kiertää enemmän kuin Mersulla.

Onko näistä äänistä kukaan paikalla ollut asiantuntija tehnyt mitään päätelmiä? Jos ei ole, niin en usko mottorien kierroksissa olevan merkittäviä eroja.

Lisäksi, jos kaikissa Renaultin moottoreissa on alla olevassa kuvassa näkyvä pakosarjan "kotelointi", muuttaa sekin ääniä vaikeammin tulkittavaksi pelkillä korvilla. Sauberissa ei ainakaan ole mitään vastaavaa, vain pelkät putket.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Ihan samanlainen ääni se Mersusta lähtee kuin noista muistakin vehkeistä tuolla. Tohon Williamsiin hankala verrata, kun surkeahkot äänityslaitteet käytössä, mutta tuossa Mersu videossa vetää Marussiakin yhdessä kohtaa samaa mutkaa ja aiiiivan samalta kuulostaa Mersun kanssa:
http://www.youtube.com/watch?v=9xpm3qdILp0#t=70

Tein tuossa pikaisen spektrianalyysin, niin tohon 6k kieppeille noi RPM:t jäi, mutta johtunee mikkien ja surkeudesta ja clippauksesta (Mersu vs Ferrari):
Näytä liitetiedosto 19585
Harvinaisen hyvää työtä. Saattaa tosiaan olla myöskin Mersun erilainen sointi kyseessä mikä hämää kovasti. Välttämättä ei edes ole tuo 6 000rpm kovin metsässä tuossa paikkaa riippu mitä testiä nuo vetävät, mutta kisassa tullaan todennäköisesti näkemään huomattavasti matalammilla kierroksilla ajelua, kuin aikajoissa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Tuossa Rosbergin ajossa ei ole missään vaiheessa edes kevyttä puristusta. Tuskin on ajettu alle 1:40 millään noista kuvatuista kierroksista. Ihan puhdasta polttoaineen säästöä.

Jo Jerezissä Mercedes sai aika mukavasti kierroksia kasaan ja Bahrainissa on päästy hakemaan parhaita säästömoodeja. Kuten tässä ketjussa on aikaisemmin todettu, niin epätasainen sytytys tekee äänestä joka tapauksessa "ruman". Eiköhän ne äänet rötää muillakin kun saavat ensin perusasiat kuntoon ja pääsevät sytytystä optimoimaan.

Sekin saattaa tehdä jotain eroa ääniin, että Mersun moottorista pakokaasu menee turbiinille yhtä putkea pitkin kun Renaultilla ja Ferrarilla kahta putkea pitkin. Tämä ei tietysti selitä vaikka Mercedes GP:n ja Force Indian eroja.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Maikkarin jossain kommenteissa sanottiin, että: "Ferrarin kone on ainakin erilainen. Ferrarin pakosarjat lähtee ylös kun muilla ne ovat sivuilla. Paketti on kasassa, ponttoonit kapeammat, mutta jäähdytys toimii silti. Ferrarilla huhutaan olevan myös erikoinen polttoaineen syötönohjaus, joka katkoo ruiskutusta, kun ollaan moottorijarrutuksessa."

Oliko tämä hourailua, vai onko joku muukin törmännyt vastaaviin väitteisiin jossain?

Jotain puhetta oli ekoissa testeissä, että Ferrarin alasvaihdot on jotenkin sujuvampia ku muilla, tai jotain vastaavaa. Tiedä sitten...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Maikkarin jossain kommenteissa sanottiin, että: "Ferrarin kone on ainakin erilainen. Ferrarin pakosarjat lähtee ylös kun muilla ne ovat sivuilla. Paketti on kasassa, ponttoonit kapeammat, mutta jäähdytys toimii silti. Ferrarilla huhutaan olevan myös erikoinen polttoaineen syötönohjaus, joka katkoo ruiskutusta, kun ollaan moottorijarrutuksessa."

Oliko tämä hourailua, vai onko joku muukin törmännyt vastaaviin väitteisiin jossain?

Jotain puhetta oli ekoissa testeissä, että Ferrarin alasvaihdot on jotenkin sujuvampia ku muilla, tai jotain vastaavaa. Tiedä sitten...
Pidetään turbo pyörimässä bensan avulla? Ei kyllä kuulosta uskottavalta näillä pisaralla pidemmälle -säännöillä.

Aika-ajot on sitten asia erikseen...
 

ShK

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
107
Vielä puuttuu moottorin sammutus gridillä, kuten siviiliautossa liikennevaloissa. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ferrarilla huhutaan olevan myös erikoinen polttoaineen syötönohjaus, joka katkoo ruiskutusta, kun ollaan moottorijarrutuksessa."
Erikoisemmalta kuulostaisi polttoaineen syöttäminen (moottori)jarrutuksen aikana. Onko syötön katkaiseminen uusinta uutta kilpa-autoissa?

Mutta säästöajeluksi jos menee, niin pakkohan niiden jokin taloudellinen asetus loppusuorien ajoon puolikaasulla on kehittää. Syöttö tai sen pätkiminen älykkäämmin kuin perinteisesti puolikaasulla ajellessa. Yleensä kai ykköset on suunniteltu ajettavaksi täyskaasulla, eikä puolikaasun taloudellisuudesta ole tarvinnut välittää.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Erikoisemmalta kuulostaisi polttoaineen syöttäminen (moottori)jarrutuksen aikana. Onko syötön katkaiseminen uusinta uutta kilpa-autoissa?
Käsitin, että pätkisi... onhan se syötön kokonaan katkaiseminen ennen kuulumatonta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Edellisellä turbokaudella moottoria jäähdytettiin syöttämällä bensaa pyttyyn jarrutuksissa. Tuskin enää.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tein tuossa pikaisen spektrianalyysin, niin tohon 6k kieppeille noi RPM:t jäi, mutta johtunee mikkien ja surkeudesta ja clippauksesta (Mersu vs Ferrari):
Näytä liitetiedosto 19585
Mielenkiintoiset kuvat! Onko tuo pystyakseli taajuutta [kHz] vai muokattu johonkin muuhun asteikkoon? Ja miten noita värejä pitää tulkita? Onko valkoisella taajuusalueella suurin voimakkuus ja siitä sitten punaisen kautta siniseen amplitudit pienenee?

Tolla normiajoituksella 6000 rpm pitäisi löytyä pakoäänistä taajuuspiikit n. 400 Hz ja 240 Hz. Toisessa ajoituksessa samalla kierrosnopeudella olisi pakoäänien osalta taajuuspiikki jotain 150 Hz luokkaa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mielenkiintoiset kuvat! Onko tuo pystyakseli taajuutta [kHz] vai muokattu johonkin muuhun asteikkoon? Ja miten noita värejä pitää tulkita? Onko valkoisella taajuusalueella suurin voimakkuus ja siitä sitten punaisen kautta siniseen amplitudit pienenee?

Tolla normiajoituksella 6000 rpm pitäisi löytyä pakoäänistä taajuuspiikit n. 400 Hz ja 240 Hz. Toisessa ajoituksessa samalla kierrosnopeudella olisi pakoäänien osalta taajuuspiikki jotain 150 Hz luokkaa.
Juu, kilohertsit on pystyakselilla.

Sininen-punainen-keltainen-valkoinen väriskaala tarkoittaa amplitudia kyseisellä taajuudella, jossa valkoinen on erittäin suuri amplitudi ja sininen erittäin pieni - tässä tapauksessa varmaan häiriöitä tai turbon vinkunaa. Voi olla että noille löytyis ihan dB-arvotkin tuolta ohjelmasta, muttei tullut katsottua.

Mutta kuten sanoin, koska ei ole kunnon äänityslaitteita käytöstä ja rupusista Youtube-videoista joutuu tuon analyysin tekemään, niin tuloskaan ei kauhean luotettava ole.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Juu, kilohertsit on pystyakselilla.

Sininen-punainen-keltainen-valkoinen väriskaala tarkoittaa amplitudia kyseisellä taajuudella, jossa valkoinen on erittäin suuri amplitudi ja sininen erittäin pieni - tässä tapauksessa varmaan häiriöitä tai turbon vinkunaa. Voi olla että noille löytyis ihan dB-arvotkin tuolta ohjelmasta, muttei tullut katsottua.

Mutta kuten sanoin, koska ei ole kunnon äänityslaitteita käytöstä ja rupusista Youtube-videoista joutuu tuon analyysin tekemään, niin tuloskaan ei kauhean luotettava ole.
Siis miten tuota kuvaa luetaan? Jotenki suhteutettuna? Ku 12kHz ois jotain 720krmp?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös