Tallipaikat 2014

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
En tuomitse ketään. Sanoit "ansaita McLaren F1-paikka" eiköhän moni muu nykyisistä vapaana olevista F1 tai GP2 -kuskeista ole ton ennemmin ansainnut, mukaan lukien Perez. Magnussenin kohdalla on kyse ennemmän uskosta ja luottamuksesta kaveriin kuin ansaitsemisesta.
Mäkki arvostaa tuon sarjan, jonka Magnussen voitti GP2:sen ohi eli heidän listalla se ohittaa kaikki GP2 kuskit.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Johan se Boullier sanoi, että Heikki ei kuulunut, siihen listaan josta ensi kauden kuski valitaan, mutta hyvillä suorituksilla voi nousta listalle.
Tuolle maikkarin haastattelulle ei kannata juurikaan antaa mitään painoarvoa, mitä muuta Boullier olisi voinut vastata? Jos kuitenkin Heikki sattuisi ajamaan podiumille molemmissa kisoissa ja lisäksi Grosejeanin edellä ja Lotus saisi rahoituksen kuntoon, niin sitten Heikki voisi olla vahvoilla. Aika hankala yhdistelmä toteutuakseen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Pelkkää pekulointia, mutta jos Lotus tosiaan saisi tahoituksen kuntoon, niin ensi kaudella voisi pisteistä ja podium paikoista ajaisi joka kisassa kolme suomalaista. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tuomitse ketään. Sanoit "ansaita McLaren F1-paikka" eiköhän moni muu nykyisistä vapaana olevista F1 tai GP2 -kuskeista ole ton ennemmin ansainnut, mukaan lukien Perez. Magnussenin kohdalla on kyse ennemmän uskosta ja luottamuksesta kaveriin kuin ansaitsemisesta.
Magnussenin meriitillä "ansaitsi" F1-paikan myös Kubica. F3.5-mestaruus on lisäksi tällä hetkellä kovempaa valuuttaa kuin GP2-meriitit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Kevinille vaan onnittelut tallipaikasta.:thumbup: Toivottavasti tulokset ovat hyviä tulevaisuudessa ja missään nimessä ei joudu tallipäällikön oikkujen kohteeksi. Muuten käy kuin Janille kävi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Aikaisemmin viime kuussa oli Bruno Sennalla 30-vuotispäivät ja mies vaikutti jossain määrin alakuloiselta kun f1:stä tuli puhetta. Senna on ollut viime aikojen huhuissa ollut palaamassa f1:siin, mutta huomattavasti vahvemmin kuitenkin brasilialainen on menossa Indycariin. Williams-paikan menettäminen Felipe Massalle oli kova isku ja Lotusille mies tuskin menee kiitos kauden 2011 loppukauden tulehtuneiden välien tallin kanssa.

Tosin miehelle tarjottiin tuolloin testikuskin paikan jatkamistakin, mutta mies torjui sen tuolloin suhteellisen loukkaantuneena. Tavallaan huono vaihtoehto näin jälkikäteen. Jossiteltavaa riittäisi urasta muutenkin kyllä. Tällä hetkellä poislukien maksutallit ei kilpailukykyisiä paikkoja juuri ole. Lähinnä Sauber tai Force India, mutta nekin todennäköisesti etsivät muita kuskeja kuin Sennaa. Ainakin alustavasti vaikka rahaa miehellä kyllä tarvittaessa piisaakin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kevinille vaan onnittelut tallipaikasta.:thumbup: Toivottavasti tulokset ovat hyviä tulevaisuudessa ja missään nimessä ei joudu tallipäällikön oikkujen kohteeksi. Muuten käy kuin Janille kävi.
Miten vanhemmalle Magnussenille sitten kävi? Muistan kyllä että sen niminen kaveri joskus ajoi ainakin Stewartilla, mutta siihen muistikuvat suunnilleen jääkin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Miten vanhemmalle Magnussenille sitten kävi? Muistan kyllä että sen niminen kaveri joskus ajoi ainakin Stewartilla, mutta siihen muistikuvat suunnilleen jääkin.
Stewartilla 1½ kautta, talli menetti tuolloin erittäin erittäin kallisarvoisia pisteitä Janin kämmien takia ja lopulta tuli kenkää. Joskus tuli dokkari Stewartin tarinasta ja muistaakseni poltti mm. kytkimen varikkokäynnillä Budabestissä ja varmoilta pisteiltä keskeytys, Stewart oli ihan hiilenä asiasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
McLarenin tilanne oli hyvin erikoinen vuosina 1994/1995. Ensin poistuivat vanhat testikuljettajat Philippe Alliot ja Yannick Dalmas McLarenilta ja sen jälkeen testaajaksi otettiin Mark Blundell ja Jan Magnussen. Sitten Nigel Mansell lopetti uransa kesken kauden 1995 ja uudelleenjärjestelyn myötä Tanskan sponsorit yrittivät kaikin keinoin saada Magnussenia McLarenille. Tuolloin Ron Dennis kieltäytyi ensimmäisen kerran ja siitä ei silloin syntynyt juurikaan pahempaa kohua.

Blundellista tuli kilpakuljettaja ja Magnussenista tehtiin ensimmäinen testikuljettaja. Toiseksi testaajaksi talliin tuli sittemmin yhden kauden 2000-luvulla kilpaa ajanut Ralph Firman. Myöhemmin ja erityisesti loppuvuodesta 1995 Magnussen halusi yhä enemmän päästä ajamaan, mutta lupaa ajamiseen ei heltynyt. Aidan radalla Magnussen pääsikin kilpailemaan Häkkisen ollessa umpilisäkeleikkauksessa. Magnussen ajoi kokelaaksi erittäin tyydyttävän kilpailun ja vaikka sijoitus oli 12:sta niin ainakin Tanskan lehdillä oli silti paljon luottamuksen aihetta.

Sitten Magnussenin paikka tuli kun Mika Häkkinen loukkaantui Adelaidessa. Siihenkin Ron Dennis sanoi ei. Silloin ongelma oli liian lyhyt varoitusaika kilpailuun ja koska onnettomuus tapahtui kovin yllättäen. Talvikaudella 1995/1996 Häkkisen kuntoutuessa Magnussen alkoi vaatia yhä painavemmin kilpailukuljettajan paikkaa ja lopulta se johtikin sitten omaan loppunäytökseensä. Häkkisen toivuttua Magnussenin seuraava loukkaus oli menettää kilpailukuljettajan paikka David Coulthardille ja tässä vaiheessa tallin sisälläkin käytiin paljon tulisia keskusteluja. Lopulta Dennis teki viimeisen tekonsa antaessaan Alain Prostille huomattavasti enemmän testivastuuta kaudella 1996 kuin Magnussenille.

Magnussenin testimäärät alentuivat siis huomattavasti vähintään 15 sovitusta testipäivästä vain kahteen kunnolliseen testipäivään alustavasti. Nekin päivät riittivät silti olemaan enemmän kuin vaikkapa tallin toisella testaajalla kaudella 1996 eli Ralf Schumacherilla. Nuorempi Schumacher taisi saada takuuajoa vain puolikkaan päivän ja McLarenin suoratestit päälle. Magnussenin osalta välit McLareniin vain huononivat ja lopulta Dennis sai hänestä tarpeekseen ja antoi potkut.

Osin syy oli Magnussen Seniorissa, mutta kyllä Dennisin hehkutukset uskomattomasta lahjakkuudesta ja sitten kuin ilmaa olisi kohdellut niin ei herättänyt mitään välitöntä luottamusta. Eli lievästi sanottuna parhaimmillaankin Dennisin suhde Magnusseniin oli omituinen. Toisaalta Magnussenin Janin kohtalo oli olla osin myös huonoon aikaan huipputallissa. Samoin Ronilla ei yksinkertaisesti ollut luottoa häneen tarpeeksi ja jotenkin hän kohteli tätä vain potentiaalisena testikuljettajana ilman mitään todellista kilpakuljettajan mainetta.

Näin off-topicina vuoden 1995/1996 McLarenin ja Jan Magnussenin taustoja siis tuli julki. Kevinillä tilanne näyttää jossain määrin paremmalta kuin isänsä. Hänen isänsäkin tietä aikanaan jossain määrin siloitellut Martin Whitmarsh on nyt tallipäällikkönä ja vaikka Ron yhä omistusportaassa hääriikin niin tuskin sentään alentuu tulemaan paikan päälle enää samaan tapaan häärimään. Tosin Magnussenin pitäisi onnistua melko nopeasti tai muuten voi käydä kuten Perezille kävi sillä Whitmarshin linja tuntuu olevan melko spontaani hänen suhteensa.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Stewartilla 1½ kautta, talli menetti tuolloin erittäin erittäin kallisarvoisia pisteitä Janin kämmien takia ja lopulta tuli kenkää. Joskus tuli dokkari Stewartin tarinasta ja muistaakseni poltti mm. kytkimen varikkokäynnillä Budabestissä ja varmoilta pisteiltä keskeytys, Stewart oli ihan hiilenä asiasta.
Vanhempi Magnussen ei ollut muutenkaan mikään erityisen urheilullinen tyyppi, veti röökiä ja oli käsittääkseni laiskan miehen maineessa. Barrichello dominoi häntä täysin, ja Barrichellohan ei ollut maailmanmestariainesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Niin. Tupakanpoltto ja muutenkin miehen ajoittain Tommy Byrnen kaltainen asenne ei ollut mieleen. Saattoi kyllä johtua myös McLarenin potkujen myötä aiheuttamasta turhautuneisuudesta

. Buttonin selättämisestä en ainakaan Janin perseilyn myötä takavuosina Rubensin kanssa alkaisi vielä hirvittävästi kehumaan. Eki sen sijaan pysyi kannassaan ja sai ainakin nauraa makeasti tuolloin taas Mustakarin ennustuksille.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sitten Magnussenin paikka tuli kun Mika Häkkinen loukkaantui Adelaidessa. Siihenkin Ron Dennis sanoi ei. Silloin ongelma oli liian lyhyt varoitusaika kilpailuun ja koska onnettomuus tapahtui kovin yllättäen. Talvikaudella 1995/1996 Häkkisen kuntoutuessa Magnussen alkoi vaatia yhä painavemmin kilpailukuljettajan paikkaa ja lopulta se johtikin sitten omaan loppunäytökseensä. Häkkisen toivuttua Magnussenin seuraava loukkaus oli menettää kilpailukuljettajan paikka David Coulthardille ja tässä vaiheessa tallin sisälläkin käytiin paljon tulisia keskusteluja. Lopulta Dennis teki viimeisen tekonsa antaessaan Alain Prostille huomattavasti enemmän testivastuuta kaudella 1996 kuin Magnussenille.
Aikamoista draamaa. Mutta eikö Häkkinen loukkaantunut nimenomaan aika-ajoissa, jolloin ei olisi kai ollut edes teknisesti mahdollista saada Magnussenia osallistumaan kilpailuun? Ainakin nykysäännöillä kilpailuun osallistumiseen vaaditaan käsittääkseni osallistuminen aika-ajoihin.

Tuo Alain Prostin palkkaus kaudelle 1996 oli aika hämärä. Miksi useita vuosia sivussa ollut pappa palkattiin testikuskiksi? Olin Senna-leffan myötä siinä uskossa, että Ron-sedän ja Alainin välit eivät olleet kaikkein parhaimmat.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Kuljettajan vaihtaminen kesken viikonlopun tuli mahdolliseksi kaiketi vuonna 1996. Ensimmäistä kertaa sitä käytettiin kuitenkin vasta 2000 Itävallassa, kun Irvine oli sairaana ja Burti sai ajohommia.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Melkein alkais toivomaan että Hulkenberg jatkais Sauberilla ensi kaudellakin ja että Sauber alkais päästä kunnolla vauhtiin. Jotenkin symppaan Sauberia enemmän kuin Lotusta. Ja tämän kauden Sauber on sitäpaitsi kauden hienoin auto ylivoimaisesti.

Hulkenberg - Sirotkin pari olisikin aika kova ensi kaudella. Sais venäjän poika heti kunnon oppia auton säätämisestä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Sauberin osalta raha on vielä ongelma, mutta talli kuitenkin kehittyy jälleen pikkuhiljaa paremmaksi. Sirotkinille apua Nico kyllä voisi tuoda varmasti.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Mutta eikös muutamaa kisaa sitten Monisha Kaltenborn puhunut että Gutierrezia koulitaan. Brundle kysyi että onko Guti valmis ykköskuskiksi jo ensi vuonna johon Monisha vastasi että ei vielä ensi kaudella. Minä ymmärsin sen niin että taitaa siis jatkaa Sauberilla.

E:Se kyllä taisi olla ennen noita venäläishuhuja tuo sanailu, eli ei varmaan pidä enää paikkaansa... Nimittäin jos Gutierrez ei ole valmis johtamaan tiimiä niin vaikea uskoa että Sirotkin sopisi siihen hommaan yhtään paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös