Tallipaikat 2014

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Onhan tuo loistojuttu. Olisivat olleet jo viime kaudella kymmenensiä, mutta aivan hillitön munkki pelasti Caterhamin. Nyt ei nähty samanlaista "hail marya". Ihan hauska juttu, että Marussia oli koko kauden Caterhamin edellä MM-sarjassa, vaikka vauhdillisesti Caterham oli selvästi edellä loppuvuodesta. Mutta sijoitukset lasketaan.
No, sijoituksissakin Caterham voitti 11-8. Marussialla oli pokeritermein huonompi käsi, mutta voitti silti. Caterham sai edellä ollessaan 11 kisasta kolme 14. sijaa kun Marussia munkitti omista kahdeksasta kisastaan yhden 13. sijan ja yhden 14.

Prkl, pisteitä joka sijasta niin ei ole tämä häntäpään kamppailu tällaista naurettavaa tuuripeliä :thumbdown
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
F1-sarjan kannalta olisi parempi, että Marussia ja Caterham nousisivat keskikastiin eivätkä menisi konkurssiin, koska jos Marussia ja Caterham menisivät konkurssiin jäljelle jäisi ainoastaan 9 tallia ja 18 autoa on aivan liian vähän autourheilun kuninkuusluokan lähtöruudukkoon.

Käytännössä tilanne on se, että Marussian ja Caterhamin konkurssin myötä tarvittaisiin F1-sarjaan 2-4 uutta tallia ja jos sattuisi käymään vielä niin hassusti, että myös Lotus ja Sauber menisivät konkurssiin tarvittaisiin 4-6 uutta tallia ja nopealla aikataululla olisi hankala saada niin montaa uutta tallia mukaan.
18 autoa on täysin hyväksyttävä luku; johan sillä on menty viimeiset neljä vuotta. Caterhamin ja Marussian kuskit eivät edes sähellä radalla niin paljoa, että se vaikuttaisi kisatuloksiin. Ne kaksi tallia ajavat täysin omaa sarjaansa joukon perällä eikä se kiinnosta ketään.

FIA:n viimeinen sähellyskierros kyllä osoitti sen, ettei uusia talleja voida hakea millään massahaulla. Kaiken huippu oli se, että lopulta valintaperusteissa ratkaiseva tekijä oli se, että uudet tallit suostuivat tekemään sopimuksen kilpailukyvyttömän Cosworthin kanssa moottoreista. Kaamea farssi. Jos uusia talleja halutaan, niin niitä pitäisi ottaa pikemminkin niin monta kuin päteviä hakemuksia on, ei yrittää täyttää jotain ennalta asetettua, kuvitteellista aukkoa. Varikolle mahtuu kuulemma ainakin 12 tallia, joten nyt olisi voitu jo pitkän aikaa hakea yhtä uutta tiimiä. Ei sitä tarvitse heti seuraavalle mahdolliselle kaudelle saada mukaan, jos kelvollisia hakijoita ei ole.

Autosportissa on jotain juttua kuinka kolmosautojen saaminen kehiin olisi edelleen FIA:n tavoitteena. Tosin en sitä juttua ole jaksanut luke, otsikon mukaan tässä mennään. "Three-car teams back on F1's agenda"
Kolmas auto on ollut Ferrarin ja ehkä joidenkin muidenkin isojen tiimien tavoite. FIA ei ole sitä koskaan tainnut haluta.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
18 autoa on täysin hyväksyttävä luku; johan sillä on menty viimeiset neljä vuotta. Caterhamin ja Marussian kuskit eivät edes sähellä radalla niin paljoa, että se vaikuttaisi kisatuloksiin. Ne kaksi tallia ajavat täysin omaa sarjaansa joukon perällä eikä se kiinnosta ketään.
F1'ssä on aina ollut pikkutalleja, jotka ovat kärkitalleja huomattavasti perässä. Viime vuosina on ollut siinä suhteessa erikoinen tilanne, että häntäpään tallien ero kärkeen on loppujen lopuksi aika pieni. Ei kovin kauas taakse tarvitse mennä, kun keskikastin tallit jäivät huomattavasti enemmän kärjen taakse kuin nykyiset häntäpään tallit.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Yhdyn tuohon Marussian kehumiseen, jotenkin tuon tallin toiminta vaikuttaa ulospäin siltä että ne tekevät muutakin kuin soittavat suutansa, Caterham tuntuu kehuvan enemmän kuin mihin pystyvät.

Ilta-sanomat uutisoi että Sport Bildin ja "muutamien muidenkin lähteiden" (lisäsin nuo lainausmerkit ihan itse) mukaan Force Indialle olisi menossa Hulkenberg ja Perez. Jos Hulkenberg ei Lotukselle mene (toivotaan toivotaan että menisi), niin tuossa olisi varmaan kutkuttavin kuskipari ensi vuodelle, varmaan kaksi parasta lupausta samassa tallissa ja tallissa joka tiettävästi saa kasattua auton joka kulkee ihan siedettävästi.

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288624637155.html

Tuossa on vielä linkki uutiseen, jos joku uskaltaa vaikka klikata. Ja toki voi linkittää noita Bildin tai "muutamien muidenkin lähteiden" uutisia vissiin...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
18 autoa on täysin hyväksyttävä luku; johan sillä on menty viimeiset neljä vuotta.
Kyllä 27 tai peräti 33 kuulostaisi paremmalta :D

Kolmas auto on ollut Ferrarin ja ehkä joidenkin muidenkin isojen tiimien tavoite. FIA ei ole sitä koskaan tainnut haluta.
Edellyttäisi isoja uudistuksia sarjaan, mutta olisi kyllä sen arvoista. En oikein näe mitään lisäarvoa siinä, että siellä on gridissä 2-3 autoa, jotka on halpakopioita parin vuoden takaisista voittaja-autoista muokattuina uusiin sääntöihin. Paljon mieluummin sitä katselisi pienempää määrää erilaisia autoja mutta enempi kuskeja kilpailukykyisissä autoissa.

Eihän tuo välttämättä edellytä kolmosautoja vaan sama voidaan toteuttaa myös asiakasautoina. Sallitaan yksi asiakastalli jokaiselle, mutta säännöillä ja rahanjaolla pitää pitää huoli, että oman auton suunnittelussa on riittävästi porkkanaa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kolmas auto on ollut Ferrarin ja ehkä joidenkin muidenkin isojen tiimien tavoite. FIA ei ole sitä koskaan tainnut haluta.
Kolmas auto ei todennäköisesti olisi hyvä myöskään isoille talleille. Säännöt määräävät autojen värityksen, siis myös sponsorien olevan samat kaikissa autoissa. Vaikka kolmen auton ajattaminen on suhteessa hieman halvempaa kuin kahden auton, niin mun on vaikea uskoa sponsoreiden olevan valmiita nostamaan 50 %'lla sponssisummiaan saadessaan kolmannen auton lähtöruudukkoon. Tuolla 50 %'n nostolla sponssisumma/auto säilyisi samana.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Kolmas auto ei todennäköisesti olisi hyvä myöskään isoille talleille. Säännöt määräävät autojen värityksen, siis myös sponsorien olevan samat kaikissa autoissa. Vaikka kolmen auton ajattaminen on suhteessa hieman halvempaa kuin kahden auton, niin mun on vaikea uskoa sponsoreiden olevan valmiita nostamaan 50 %'lla sponssisummiaan saadessaan kolmannen auton lähtöruudukkoon. Tuolla 50 %'n nostolla sponssisumma/auto säilyisi samana.
Juuri tuota autojen tallikohtaisen värityksen vapauttamista on kovasti toivottu pienempien tallien osalta koska tämä mahdollistaisi useamman sponsorin ottamisen mukaan. Ilman moista muutosta en jaksa uskoa että tulemme näkemään kolmea autoa per talli, tuskin kyllä muutenkaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kolmas auto ei todennäköisesti olisi hyvä myöskään isoille talleille. Säännöt määräävät autojen värityksen, siis myös sponsorien olevan samat kaikissa autoissa. Vaikka kolmen auton ajattaminen on suhteessa hieman halvempaa kuin kahden auton, niin mun on vaikea uskoa sponsoreiden olevan valmiita nostamaan 50 %'lla sponssisummiaan saadessaan kolmannen auton lähtöruudukkoon. Tuolla 50 %'n nostolla sponssisumma/auto säilyisi samana.
Jotenkin voisin kuvitella, ettei tuota sponssisummaa ole laskettu autoa kohti.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
En ymmärrä mitä Caterham tekisi Heikillä. Talli on paska eikä muuksi muutu, joten ihan sama kuka siellä ajaa viimeisistä sijoista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eihän tuo välttämättä edellytä kolmosautoja vaan sama voidaan toteuttaa myös asiakasautoina. Sallitaan yksi asiakastalli jokaiselle, mutta säännöillä ja rahanjaolla pitää pitää huoli, että oman auton suunnittelussa on riittävästi porkkanaa.
Tuollaista rahanjakoa ei ole tulossa. Ehdotus asiakasautoista tai kolmen auton tiimeistä perustuu siihen, että teoriassa silloin tallit eivät kaadu rahahuoliin, ja CVC voi nostaa enemmän pätäkkää ulos lajista ilman pelkoa osallistujamäärän pienenemisestä.

Ongelma asiakasautojen kanssa on siinä, että sillä sekunnilla kun vanhat Red Bullit tulee myyntiin, puolet gridistä lopettaa omien autojen suunnittelemisen siihen paikkaan ja potkii puolet työntekijöistään pihalle. Samalla luodaan melkoinen kastijako tehdastallien ja "yksityisten" välille.

Mulle itselle yksi formuloiden viehätyksestä on siinä, että jokaisella tallilla on uniikki auto, oli se sitten hyvä tai huono.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Käytettyjen autojen myynti on aika ongelmallista, kun huipputallitkin tekevät joskus autoja, jotka ovat hitaampia kuin edellisen vuoden oma auto. Viime kauden kärkimallit, muutkin kuin Red Bullit, olisivat varmasti olleet nopeampia kuin hitaampi puolisko tämän vuoden gridistä. On sekin nähty, kun Red Bull sai pataan Toro Rossolta kaudella 2008, kun Vettel paitsi voitti Red Bull -merkin ainoan kisan niin myös johdatti STR:n emotallinsa ohi kokonaispisteissä. Super Agurikin oli lähellä voittaa Hondan edellisellä kaudella.

Toinen ongelma tiimien näkökulmasta olisi teknisten salaisuuksien vuotaminen ulos. Luultavasti asiakasautot olisivatkin teknisesti karsittuja malleja, jolloin tuo ensin mainittu uhka ostettujen autojen ylivertaisesta suorituskyvystä omaan suunnittelutyöhön verrattuna pienenisi. Säännöt kuitenkin tuppaavat muuttumaan niin tiuhaan, ettei ole oikein realistista houkutella sarjaan mukaan talleja käyttämällä asiakasautoja syöttinä, kun muutaman vuoden välein pitäisi sitten kaivaa reilusti rahaa mallin päivittämiseksi sääntöjen mukaiseksi. Tämäkin varmasti söisi asiakasautojen suorituskykyä, kun vanhasta mallista pitäisi suurin piirtein repiä siivekkeitä irti tai tehdä jotain muuta yhtä hasardia sääntömuutoksiin mukautumisen vuoksi.

-----

Päivitänpä tähän viralliset tallipaikkajuorut:

Adrian Sutil saakin "kenkää" Force Indialta, sillä Perez on ilmeisesti ostamassa hänen ensi kauden paikkansa, josta Sutil jo sanoi tehneensä sopparin. Sutil vaihtaisi Medionin tuella Sauberille. Force Indian toinen kuski olisi Hülkenberg ja Sauberille kai jää toinen paikka edelleen auki Gutierrezin ja Sirotkinin välille. Maldonado odotetusti Lotukselle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jotenkin voisin kuvitella, ettei tuota sponssisummaa ole laskettu autoa kohti.
Ei olekaan, mutta jos ajatellaan tallin kassavirtoja, niin jos yksittäinen sponsori maksaa nyt vaikka 5 miljoonaa, niin tuskin se olisi halukas nostamaan sponssisummaa 7,5 miljoonaan, jos on kolme autoa kisassa, vaikka näkyvyyttä voisi tulla hieman enemmän. Jos sponssit pitävät summat ennallaan, niin kulut tallille kasvaisivat sen kolmannen auton ajamisen verran.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ei olekaan, mutta jos ajatellaan tallin kassavirtoja, niin jos yksittäinen sponsori maksaa nyt vaikka 5 miljoonaa, niin tuskin se olisi halukas nostamaan sponssisummaa 7,5 miljoonaan, jos on kolme autoa kisassa, vaikka näkyvyyttä voisi tulla hieman enemmän. Jos sponssit pitävät summat ennallaan, niin kulut tallille kasvaisivat sen kolmannen auton ajamisen verran.
Miksi pitäisi ajatella tuolla logiikalla, kun se on täysin väärä?

Auton ajattaminen ei muutenkaan ole mikään hirveä kuluerä vaan kaikki muu tilpehööri siinä ympärillä. Hukkapalojakin syntyy nykyään aikalailla, kun kuulemma vanteitakin pitää valmistaa kerrallaan puolen vuoden tarpeiksi, koska pienemmissä erissä ei ole taloudellisesti järkeä.

Kolmatta autoa on ehdotettu juuri isojen tallien toimesta vaihtoehtona asiakasautoille. Osaatko laskea 1+1? Pointti on siinä, että jos tallien määrä vähenee, niin nykyisetkin rahavirrat voidaan jakaa suurempiin osiin, koska ottajia on vähemmän. Kolmannet autot siis maksisivat itsensä takaisin automaattisesti Bernien tilittämien mainosrahojen myötä.

Voitaneen päätellä näin, että suuret tallit näkevät kolmosautot pienempänä uhkana omalle taloudelleen kuin asiakasautojen myymisen muille talleille.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tuollaista rahanjakoa ei ole tulossa. Ehdotus asiakasautoista tai kolmen auton tiimeistä perustuu siihen, että teoriassa silloin tallit eivät kaadu rahahuoliin, ja CVC voi nostaa enemmän pätäkkää ulos lajista ilman pelkoa osallistujamäärän pienenemisestä.

Ongelma asiakasautojen kanssa on siinä, että sillä sekunnilla kun vanhat Red Bullit tulee myyntiin, puolet gridistä lopettaa omien autojen suunnittelemisen siihen paikkaan ja potkii puolet työntekijöistään pihalle. Samalla luodaan melkoinen kastijako tehdastallien ja "yksityisten" välille.
Onhan noita vaihtoehtoja olemassa. Ekana tulee mieleen esim. satelliittitallien sulkeminen pois valmistajien sarjasta. Tarkoittaisi, että satelliittitallien pitäisi etsiä rahoituksensa 100 % sponsoreilta, kun CVC:n rahat jaetaan valmistajien sarjan mukaan. Jos palkintorahat esim. top8 talleille on riittävän kovat, kahdeksan tallia sen oman auton myös rakentaa. Siitähän voidaan huolehtia säännöillä, että omalla autolla osallistuville on sarjapaikat. Samoin siitä, että satelliittitalleja olisi vain max 1 per auto eli top4 tai top5-tallit saisivat kaikki kaksi lisäautoa.

Minusta tuo on silkkaa tuhlausta, että neljän Neweyn, Ferrarin, Mersun yms. sijaan siellä on vain kaksi kutakin ja sitten jotain caterhameja ja marussioita :thumbdown
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Käytettyjen autojen myynti on aika ongelmallista, kun huipputallitkin tekevät joskus autoja, jotka ovat hitaampia kuin edellisen vuoden oma auto.
Ei se näin voisi F1:ssä toimia, vaan satelliittitalleilla olisi yhtä tiiviit siteet emotalliin kuin Toro Rossolla 2008 asti. Ei siis mitään antiikkisten F1:sten huutokauppaa vaan kaksi saman vuoden autoa lisää gridiin.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Minusta tuo on silkkaa tuhlausta, että neljän Neweyn, Ferrarin, Mersun yms. sijaan siellä on vain kaksi kutakin ja sitten jotain caterhameja ja marussioita :thumbdown
eikö mitä kun 40 tallia radalle ja yksu auto/talli niin alkaa tulla kisatilanteitakin. 40 tallia kun kisaa ykköspaikasta, syntyy väkisinkin tiukkoja ryppäitä johonkin väliin suoritusluokkia :wink: Ja ohituksiahan se yleisö kuitenkin eniten haluaa nähdä ja autoja radalla. Näyttäviä isoja kolaritilanteitakin tulisi enemmän, niitähän yleisö haluaa myös nähdä, se on bisnestä se. :ahem:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Ei se näin voisi F1:ssä toimia, vaan satelliittitalleilla olisi yhtä tiiviit siteet emotalliin kuin Toro Rossolla 2008 asti. Ei siis mitään antiikkisten F1:sten huutokauppaa vaan kaksi saman vuoden autoa lisää gridiin.
Tää menisi sitten juuri samanlaiseksi pelleilyksi kuin mitä MotoGP on nykyään. Siellähän sarja on juurikin täytetty keskinkertaisella sirkuskalustolla, jonka ainoa tarkoitus on ajaa rinkiä radalla ja saada kisat näyttämään maallikon silmissä tapahtumarikkailta. Todellisuudessa kärjessä ajaa pari eri tiimiä kahden kuskin voimin ja faneille tarjonta jää köykäiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei se näin voisi F1:ssä toimia, vaan satelliittitalleilla olisi yhtä tiiviit siteet emotalliin kuin Toro Rossolla 2008 asti. Ei siis mitään antiikkisten F1:sten huutokauppaa vaan kaksi saman vuoden autoa lisää gridiin.
Vanhojen autojen myynti onnistuisi huonosti muutenkin, kun säännöt muuttuvat joka vuosi. Sen täytyisi toimia niin, ettei emotalli vain antaisi uusimpia päivityksiä saman tien satellittitallin käyttöön.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tää menisi sitten juuri samanlaiseksi pelleilyksi kuin mitä MotoGP on nykyään. Siellähän sarja on juurikin täytetty keskinkertaisella sirkuskalustolla, jonka ainoa tarkoitus on ajaa rinkiä radalla ja saada kisat näyttämään maallikon silmissä tapahtumarikkailta. Todellisuudessa kärjessä ajaa pari eri tiimiä kahden kuskin voimin ja faneille tarjonta jää köykäiseksi.
Jos MotoGP:stä haet vertailukohtaa minun ajatuksille, niin kattele GP500-aikoja ennemmin. MotoGP:n alamäki alkoi kun alkoivat isontaa koneita 500cc:stä.

Repsol Hondan toiminta 90-luvulta alkaen on hyvä esimerkki siitä mitä haen takaa: tehdastallilla neljä pyörää ja vinopino kilpailukykyisiä asiakaspyöriä siihen päälle. Pitivät sarjaa eloisana yksinään, kun muut keskittyi pelkkiin tehdaspyöriin. Tosin, oli muillakin yleensä jokunen asiakaspyörä. Tekniikassa ero ei ollut asiakaspyörien ja tehdaspyörien välillä iso. Toki jotkut ajoi ylivuotisia pyöriäkin, mutta asiakaspyörillä pystyi kyllä haastamaan kärkeä.

En nykyistä MotoGP:tä seuraa juurikaan, mutta siellähän nimenomaan on tehty se mitä en F1:ssä halua nähdä: miljoona pikkuvalmistajien kilpailukyvytöntä pyrää gridin täytteenä. Repsol Hondallakin enää vaan kaksi pyörää :nope:
 
Ylös