Tallipaikat 2014

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
En ymmärrä mitä Caterham tekisi Heikillä. Talli on paska eikä muuksi muutu, joten ihan sama kuka siellä ajaa viimeisistä sijoista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kovalaisen aikakaudella 2010-12 Caterhamille joka vuosi bonusrahat, nyt ei tullut euroakaan ilman Hessun kokonaisvaltaista panosta. Heikki on 2010-luvun Pierluigi Martini, samanlainen ikoni Caterhamille kuin Martini oli Minardille. Jo Heikin poissaolo talvitesteistä näkyi siinä, että Marussia oli selvästi edellä alkukaudesta. Tilanne koheni Hessun palattua perjantaikuskiksi, mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtumaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jos MotoGP:stä haet vertailukohtaa minun ajatuksille, niin kattele GP500-aikoja ennemmin. MotoGP:n alamäki alkoi kun alkoivat isontaa koneita 500cc:stä.

Repsol Hondan toiminta 90-luvulta alkaen on hyvä esimerkki siitä mitä haen takaa: tehdastallilla neljä pyörää ja vinopino kilpailukykyisiä asiakaspyöriä siihen päälle. Pitivät sarjaa eloisana yksinään, kun muut keskittyi pelkkiin tehdaspyöriin. Tosin, oli muillakin yleensä jokunen asiakaspyörä. Tekniikassa ero ei ollut asiakaspyörien ja tehdaspyörien välillä iso. Toki jotkut ajoi ylivuotisia pyöriäkin, mutta asiakaspyörillä pystyi kyllä haastamaan kärkeä.

En nykyistä MotoGP:tä seuraa juurikaan, mutta siellähän nimenomaan on tehty se mitä en F1:ssä halua nähdä: miljoona pikkuvalmistajien kilpailukyvytöntä pyrää gridin täytteenä. Repsol Hondallakin enää vaan kaksi pyörää :nope:
MotoGP:ssä on opittu virheistä, ensi kaudella on enemmän kilpailukykyisiä pyöriä viivalla kun asiakas-Hondat, Yamahat ja Ducati(t) tulevat mukaan. Ja 2015 Suzuki ja Aprilia palaavat. Eikä tämä vuosi ole ollut niin kurja kuin aiemmat viisi, sillä CRT-pyörät kehittyivät aika tavalla ja nopeimmat pistivät ahtaalle tehdaskikottimet. Läheskään joka kisassa hitaimmat eivät jääneet kärjelle kierroksella.

Silti: parhaimmat ajavat parhaimmilla, jolloin ero kasvaa kruunun tavoittelijoihin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
En ymmärrä mitä Caterham tekisi Heikillä. Talli on paska eikä muuksi muutu, joten ihan sama kuka siellä ajaa viimeisistä sijoista.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Luuletko että Caterhamin johdossakin ajatellaan noin? Puuttumatta Heikkiin, kyllä tallille on merkitystä kuka sijoista ajaa. Esimerkiksi tällä kaudella kuskit on valittu ihan tietyistä syistä, kumpikin tuo merkittävästi rahaa. Ei se ole ihan sama.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Minusta tuo on silkkaa tuhlausta, että neljän Neweyn, Ferrarin, Mersun yms. sijaan siellä on vain kaksi kutakin ja sitten jotain caterhameja ja marussioita :thumbdown
Tänä vuonna jos olisi radalla ollut neljä Red Bullia olisi kauden jälkipuolella jokaisessa kisassa ollut palkintopallilla 3 Red Bullia ja sitä ei kukaan olisi jaksanut katsoa, joten tätä taustaa vasten 2 autoa per talli on sopiva määrä.

Lisäksi jos lähtöruudukossa olisi 4 Red Bullia Vettelin olisi entistäkin helpompi voittaa maailmanmestaruuksia, koska Red Bull pystyisi ajattamaan pahimmillaan 3 autoa Vettelin ja muiden tallien kuljettajien väliin mikä söisi tehokkaasti pisteitä haastajilta.

Yhdysvaltojen valloittamista ajatellen F1-sarjaan olisi ehdottomasti saatava menestyvä yhdysvaltalainen talli, koska kun yhdysvaltalainen talli menestyisi F1-sarjassa se nostaisi koko lajin kiinnostuksen aivan uudelle tasolle Yhdysvalloissa etenkin jos vähintään toinen tallin kuljettajista olisi yhdysvaltalainen.

Mieluummin siis 13 tallia joilla jokaisella 2 autoa kuin 6 tallia joilla jokaisella 4 autoa, koska siten on suuremmat mahdollisuudet välttyä Red Bullin kaltaiselta dominoinnilta ja kun uusia talleja otetaan mukaan sieltä voi löytyä sellaisia talleja jotka onnistuvat heti ensimmäisellä kaudella nousemaan vähintään keskikastiin.

Pitää myös muistaa se, että ensi kaudella autot muuttuvat lähes täydellisesti joka takuulla muuttaa voimasuhteita ja silloin voi yllättäen käydä niin, että Marussia ja Caterham eivät enää ole hitaimmat tallit vaan he ajavat säännöllisesti pistesijoille.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Itse en tätä Ericssonia ymmärrä jos ottaa joku ajamaan. Ei ole kovin vakuuttavaa meno ollut mitä olen kisoja nähnyt. Välillä ok tulos mut suurinosa ajasta aika kuutamolla.
Huono vitsihän tuo ois, mut ilmeisesti rahaa riittää kun sitä on jo melkeen 10 miljoonaa tungettu pelkkään GP2 ajelemiseen.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Luuletko että Caterhamin johdossakin ajatellaan noin? Puuttumatta Heikkiin, kyllä tallille on merkitystä kuka sijoista ajaa. Esimerkiksi tällä kaudella kuskit on valittu ihan tietyistä syistä, kumpikin tuo merkittävästi rahaa. Ei se ole ihan sama.
Aivan, miksi Caterham palkkaisi Heikin, jos rahaa on saatavilla muualta? Olkoot kuskina vaikka Zsolt Baumgartner jos se on rahaa tallille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Itse ehdottaisin, että siinä mahdollisessa kolmannessa autossa olisi ajatettava naiskuskia. Saataisiin uutta väriä radalle/varikolle ja naiset voisivat myös kisata omasta MM-tittelistään.
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Aivan, miksi Caterham palkkaisi Heikin, jos rahaa on saatavilla muualta? Olkoot kuskina vaikka Zsolt Baumgartner jos se on rahaa tallille.


Sent from my iPhone using Tapatalk
No esimerkiksi jos talli uskoo että Heikki saa ajettua Caterhamin kauden loppupisteissä taulukossa yhden sijan ylemmäksi kuin maksukuskit, niin silloin Caterham saa siitä sijasta 15 miljoonaa lisää rahaa. Ja kun talli on ylempänä sarjassa, sen on helpompi saada taas rahakkaampia sponsoreita seuraavalle kaudelle.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Prkl, pisteitä joka sijasta niin ei ole tämä häntäpään kamppailu tällaista naurettavaa tuuripeliä :thumbdown
Tätä olen itse toitottanut jo pitkään. En näe tässä yhtään huonoa puolta ja minun on todella vaikea ymmärtää, miksei näin toimita. Näkeekö joku muu tässä mitään huonoa?

Miettikää nyt: millä tahansa sijalla kuski ajaa, on hänellä aina porkkana yrittää. Jämätallit ja niiden kuskit ratkaisisivat paremmuutensa ns. aidosti kun heillä olisi aito mittari tuloksille.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Tätä olen itse toitottanut jo pitkään. En näe tässä yhtään huonoa puolta ja minun on todella vaikea ymmärtää, miksei näin toimita. Näkeekö joku muu tässä mitään huonoa?
Kyllä minä olen moneen kertaan lukenut selittelyt, jotka perustuu siihen ettei MM-pisteen arvoa voida inflatoida. Tälläkin forumilla haikaillaan jatkuvasti top6-pisteytyksen perään :yuck:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tallipaikoista taas puhuttaessa näyttää siltä, että lähes kaikki paikat takarivin maksupaikkoja lukuunottamatta ovat ainakin alustavasti täytetty huhujen mukaan.

Ainakin mikäli Maldonado menee Lotukselle, Hülkenberg Force Indialle ja Sauberille näillä näkymin ovat jäämässä Gutierrez ja tilalle tulee Sirotkin/Petrov tai Sutil. Meksikossa kun Pereziä ollaan viemässä tarvittaessa toisen Force Indian kuljettajan paikalle.

Nämä tosin ovat vielä vain huhuja joskin vahvoja sellaisia. Gutierrezin asemaa auttaa sponsorirahojen lisäksi myös vahvat henkilösuhteet Sauberille ja siellä työskenteleviin henkilöihin joista pitkäaikaisimmat ovat olleet hänen taustajoukoissa jo hänen junioriluokkien päivistä lähtien. F1-uran debyyttivuosi oli hankala verrattuna hänen alempiin luokkiinsa, mutta ei sen tarvitse määrittää koko uraa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Testikuljettajarintamalla Felipe Nasrin ohella ovat muutamiin talleihin ehdolla Stoffel Vandoorne ja Daniel Juncadella. James Calado onkin jo Force Indian kuljettaja kun taas Vandoornea ollaan viemässä McLarenille tai Force Indialle toiseksi testikuljettajaksi.

McLaren ja Force India ovat jossain määrin yhdessä Mercedeksen kanssa tiivistämässä yhteistyötään. McLaren tosin on vähentämässä yhteistyötä Mersun kanssa, mutta varsin monet McLarenin nuoremmasta työntekijäkaartista tekee kuitenkin arvokasta taustatyötä ja oppia Force Indialla.

Juncadella sen sijaan on menossa Williamsin toiseksi testikuljettajaksi tai maksutalleihin. Sauberin testipaikka on näillä näkymin varattu Sergei Sirotkinille.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
En ymmärrä mitä Caterham tekisi Heikillä. Talli on paska eikä muuksi muutu, joten ihan sama kuka siellä ajaa viimeisistä sijoista.


Sent from my iPhone using Tiki-talk
Caterhamilla on pitkän tähtäimen tavoitteena maksaa F1-kisaaminen katuautoja myymällä. F1-osallistumisen on puolestaan tarkoitus tehdä Caterhamista tunnettu merkki, jotta mahdollisimman monet ihmiset ostaisivat Caterhamin katuautoja.

Tähän mennessä Caterhamilla ei ole ollut paljon kaupattavaa, mutta tilanne muuttunee lähivuosina, kun Caterham esittelee uudet henkilöautomallinsa. Samalla Caterhamin tarve menestyä F1-kisoissa kasvaa. Ensi vuonna sääntöjen muuttuessa on Caterhamilla iso tilaisuutensa tavoittaa keskikasti, joten Tony Fernandesin näkökulmasta voisi nyt olla hyvä aika sijoittaa lisää rahaa F1-menestyksen parantamiseksi. Viime vuonna Caterham muutti isompiin tiloihin, joissa on paremmat työvälineet F1-autojen tekemiseen. Talli on myös palkannut lisää aerodynamiikkainsinöörejä mm. Lotukselta.

Sikäli kun Caterham pyrkii tosissaan parantamaan F1-autonsa kilpailukykyä, niin kahden eniten rahaa tuovan kuskin pestaaminen vesittäisi varmasti menestyshankkeet. Paljon parempi strategia olisi pestata yksi hyvä kuski ja yksi maksukuski. Caterhamin tallipäällikkö Abiteboul onkin hiljattain sanonut, että Caterham haluaa ensi vuodeksi sellaisen kuskin, joka osaa antaa insinööreille mahdollisimman tarkkaa ja luotettavaa palautetta auton kehittämiseksi kauden kuluessa. Minä tulkitsen Abiteboulin lausunnon niin, että Heikki on hyvissä asemissa Caterham-pestin suhteen -- edellyttäen tietysti, ettei valmistajien kymppisijalta putoaminen horjuta tallin budjettia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Sääntöjen muuttuminen ensi kaudeksi onkin Caterhamin ja Marussian käytännössä viimeinen oljenkorsi saavuttaa jotakin menestystä f1:ssä. Muuten vastaavien olemassaololle ei juurikaan ole mitään mairittelevia perusteita. Toki f1:siin tavallaan kuuluu aina myös ne 1-2 huonointa tiimiä ruudukon takaosissa. Vaikka onhan se tavallaan huono juttu.

Nämä tallit huonoimmillaankin ovat kuitenkin olleet aina parempia kuin HRT (joka tosin menetti paljon rahaa myös onnettomalla logistisella ratkaisullaan tallin isänmaanhengen takia) tai takavuosien esikarsiutujatallit. Eniten Caterham ja Marussia muistuttavat vanhan ajan talleista Osellaa.

Osella oli aikanaan vähän aina rahapulassa, mutta silti senkin onnistui saavuttaa pisteitä. Kaudella 1984 talli olisi saavuttanut enemmänkin pisteitä kuin Dallasin kaksi pistettä ilman teknistä epäonnea ja Monzassa Jo Gartnerin pisteet sitten otettiinkin pois tai oikeammin niitä ei vain annettu hänelle tai tallille. Senkin menestyksen mahdollisti Alfa Romeon moottori.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Sääntöjen muuttuminen ensi kaudeksi onkin Caterhamin ja Marussian käytännössä viimeinen oljenkorsi saavuttaa jotakin menestystä f1:ssä. Muuten vastaavien olemassaololle ei juurikaan ole mitään mairittelevia perusteita. Toki f1:siin tavallaan kuuluu aina myös ne 1-2 huonointa tiimiä ruudukon takaosissa. Vaikka onhan se tavallaan huono juttu.
ikuisuusväittelyn aihe, mutta sanottakoon, että jonkun pitää aina hävitä että se joka voittaa näyttää voittajalta. :tongue:

Olihan Minardikin aikoinaan toiseksi suosituin talli ruudukossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Tietyt tallit ovat toki huonoudestaan huolimattakin f1:lle hyväksi. Etenkin jos ne tarjoavat niin paljon muutakin kuin pelkkää ajamista. Minardi, Coloni ja Osella esimerkiksi tarjosivat työpaikkoja nuorille insinööreille ja suunnittelijoille.

Ja vähän paremmista talleista muuan Fittipaldi tarjosi eräälle tulevaisuudenkin huippusuunnittelijalle silloista lähes pennitöntä, mutta sitäkin tärkeämpää työpaikkaa. Samoin Toleman oli tällainen talli sen hyvin onnettomasta alusta huolimatta.

Tosin Toleman ei sikäli ole vertailukelpoinen näihin huonoihin talleihin koska kauden 1981 autossa oli tallilla hyvin paljon pielessä ja turbomoottorin suunnittelu oli myös mennyt päin mäntyä. Vauhtia ei puuttunut mutta auton kestävyyttä ei juuri ollut.

Tämän kauden tallipaikoista puhuen tuntuu Maldonadolla tosiaan ainakin rahaa riittävän. Maldonado taitaa saada mahdollisella 40 miljoonalla dollarillaan lajin ennätyksen myös yksittäisen kauden maksusummastakin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Yhdysvaltojen valloittamista ajatellen F1-sarjaan olisi ehdottomasti saatava menestyvä yhdysvaltalainen talli, koska kun yhdysvaltalainen talli menestyisi F1-sarjassa se nostaisi koko lajin kiinnostuksen aivan uudelle tasolle Yhdysvalloissa etenkin jos vähintään toinen tallin kuljettajista olisi yhdysvaltalainen.
Aika yhdysvaltalainen ajattelutapa. F1 :n MM-sarjaan pitäisi saada yhdysvaltalainen talli jotta laji kiinnostaisi enemmän yhdysvalloissa. Miksi tämä talli kiinnostaisi yhdysvaltojen ulkopuolella ketään sen enmpää kuin muutkaan tallit.

Jenkeillä on ihan hyvä meininki omissa sarjoissaan. Siellä on sitä amerikanmeininkiä. Miksi ykkösistä mitäisi tehdä yhtään amerikkalaisempaa.
 
Ylös