Formula 1 - 2013 - Singapore - Osakilpailun jälkitunnelmat

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Eiks tuo tullut siitä vitosmutkan leveäksi ajosta, ja siitä että tuikkasi seuraavaan mutkaan Massasta ohi? Massahan oli vielä ekan sektorin lopussa Hamiltonin edellä, tosin rinnalla kun olivat ajaneet koko sektorin vierekkäin Hamiltonin kanssa (mikä on aika hieno suoritus sinänsä).

Ja sellanen tarkennus vielä, että Hamilton oikaisi kakkosmutkan.
Vääntö ehkä väärä ilmaisu, mutta tuota tarkoitin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Oliko Kimikin siinä tarjoomassa kyytiä? Alonso yritti olla vain ystävällinen ja suostui Webberin kyytipyyntöön, mulkuillakin on tunteet.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vääntö ehkä väärä ilmaisu, mutta tuota tarkoitin.
Aaa. En tiedä mistä tuossa oli kyse. Jos Hamiltonin rankusta oli kyse, niin kai se siitä lähdön, kakkosmutkan, oikaisusta tuli. En tosin kattonu kisaa, vain noita klippejä jälkikäteen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Oliko Kimikin siinä tarjoomassa kyytiä? Alonso yritti olla vain ystävällinen ja suostui Webberin kyytipyyntöön, mulkuillakin on tunteet.
Vastaan tähän uudelleen, että tuskin :) Olis ollut vielä vaarallisempi paikka. Ellei sit ois koukannu sisämutkaan Alonson mentyä alta pois, mut eipä sekää ois turvallista ollut. Mun mielestä vaa himmaili pienen hetken odottaen Alonsoa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kimi heittää taas ensi vuonna donitsit Spassa niin pääsee lähtee seuraavaan kisaan joukon hänniltä :alppu:
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Tuohon Webber-Alonso jeesusteluun voisi joku linkata sen videon, missä jonkun 90-luvun kisan jälkeen (Silverstone?) auton kyydissä on heti pari äijää. Itse en puhelimella pysty nyt.
Tätä videotako hait? Oli kaiketi Mexiko 1986. Ei tainnut tuolloin tulla mitään varoituksia?

Eivät olleet ratavirkailijat tuosta kyysäämisestä ainakaan 1991 Silverstonessa enää kauhean iloisia, kun joutuu Senna-vainaa potkimaan heitä irti, jotta pääsee Mansellin kyytiin.:)

Mielestäni tosin varoitukset ihan paikallaa, kun niin hölmössä kohtaa Alonso pysähtyy ottamaan Webberiä kyytiin. Tilaa kun olisi ollu yllin kyllin radan ulkopuolellakin, kiitos suurten asfaltti turva-alueiden.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tätä videotako hait? Oli kaiketi Mexiko 1986. Ei tainnut tuolloin tulla mitään varoituksia?

Eivät olleet ratavirkailijat tuosta kyysäämisestä ainakaan 1991 Silverstonessa enää kauhean iloisia, kun joutuu Senna-vainaa potkimaan heitä irti, jotta pääsee Mansellin kyytiin.:)

Mielestäni tosin varoitukset ihan paikallaa, kun niin hölmössä kohtaa Alonso pysähtyy ottamaan Webberiä kyytiin. Tilaa kun olisi ollu yllin kyllin radan ulkopuolellakin, kiitos suurten asfaltti turva-alueiden.
Ennen oli miehet rautaa, 3 kyytiin vaa ihan pokkana :D
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Etenkin Vettelin kierrokset turva-auton jälkeen käytetyillä renkailla oli jotain aivan uskomatonta. Tosin ennen turva-autoa hän oli taktisesti körötellyt vain Ruusperin vauhtia, joten ei ne paljon siinä kuluneetkaan.

En tiedä näinkö omiani, mutta mielestäni Kimi ajoi jonkun mutkan jarrutuksessa joka kierros radan ulkopuolella, Buttonia hiostaessaan?
Koskekos tuo radalta poistuminen sitten vain ohitustilanteita ja aika-ajossa hyötymistä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Koskekos tuo radalta poistuminen sitten vain ohitustilanteita ja aika-ajossa hyötymistä.
Eikös se ole loppupeleissä kiinni, että hyötyykö siitä konkreettisesti. Ei hajuakaan, miten tuomarit tulkitsee esim tilanteen, jossa takana oleva on ottanut vauhdin hieman radan ulkopuolelta ja vetää siitä saadulla hyödyllä myöhemmin ohi, esim heti mutkaa seuraavalla suoralla? Spassa tais olla eau rougessa jollain vastaava tilanne eikä siitä rangaistu. Pikkuisen oikaisemalla sai suoralle paremmat vauhdit.

Ohittamisessa nuo on melko pitkälle kai selviä tapauksia ja aika-ajoissa sit jotain sovittujakin juttuja. 100% logiikkaa noihin ei ikävä kyllä (tai ehkä hyvä, riippuu vähän) taida olla. Itse olen vähän 50/50 sen suhteen, onko hyvä, että säännöt on loppupeleissä tuomareiden tulkittavissa. Toimiihan se jalkapallossaki, vaikka joskus menee huti kunnolla. Kuuluu lajiin, urheiluun ja reiluun meininkiin.Huonoja tuomioitakin tulee, mut toisaalla hyvä ettei sääntöjä robottimaisesti tulkita.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olisi varmaan kuollut tai vähintäänkin halvaantunut. Mutta mitä sitten? Niin Webber kuin Alonsokin tietävät riskit tasan tarkkaan, ja formulakuskeina, kummatkin osaavat hallita tuollaisen tilanteen vielä normi ihmistä paremmin.
No riskit ei selvästikään olleet hallussa. On se kumma kun pystyy ajamaan kolmeasataa turvallisesti, mutta sitten tekee jotain tuollaista? Taksitolppa keskellä pimeää mutkaa...

Se on vähän kuin noi moottoritiellä pysähtyjät ja uukkarin vetäjät. Jokaisen mielestä homma on hyvin hallussa, mutta kuitenkin unohtavat jonkun pimeän tai pilarikulman eivätkä ota huomioon miten yllättävä tilanne voi olla takaatulijalle.

Vaikka onhan se hieno tunne kun tekee jotain ihmeellistä ja kuvittelee homman olevan hallinnassa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kiitti. Kimi on selkeästi huono ohittaan, kuten puhutaan. Lisäksi hänet on helppo ohittaa verrattuna tallikaveriin. Kiitos näiden ja Lotus on neljänneksi ohitetuin talli(edit: korjaus*).. Vai voiskohan Romain hieman petrata? ;)

Nuo on vissii ihan puhtaita ohituksia? Siis varikkopysähdyksiä ei ole laskettu?

edit:
-Korjaus*: Ohitetuimmat tallit tilasto olikin kaikkien aikojen ennätys-tilasto
-Räikkönen on tehnyt Lotuksen ohituksista ~62% tällä kaudella.
-Räikkönen on joutunut ohitetuksi 34% Lotuksen ohitetuksi joutumisista
-Massa on tehnyt 11 ohitusta enemmän(~57% ohituksista) kuin Alonso
-Bottas on tehnyt 8 ohitusta enemmän (~60% ohituksista) kuin Maldonado

Mitä näistä voi päätellä? No en tiedä, mut kuha poimin jotain tähän, ku ollu muutakaa tekemistä :D
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Nuo on vissii ihan puhtaita ohituksia? Siis varikkopysähdyksiä ei ole laskettu?
Nimenomaan puhtaita. Kun tuossa mainitaan lentävät kierrokset, niin ilmeisesti mitään ensimmäisen kierroksen ohituksia ei lasketa, vaikka olisivat ns. puhtaita ensimmäisiin mutkiin verrattuna.

Bottas on ottanut Kovalaisen paikan ohitetuimpana. Kovalaisen kohdalla tämä käännettiin hänen erinomaisuudekseen, koska ylisuoritti huonolla autolla aika-ajossa ja startissa. :rolleyes:

Webberin suurta ohitusmäärää ihmettelin, mutta sehän putoaa lähes aina startissa. Yleensä vielä aika reilusti. Tekee paljon ohituksia, mutta silti sijoittuu lähtöruutuaan heikommin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Massa on tehnyt 11 ohitusta enemmän(~57% ohituksista) kuin Alonso

Mitä näistä voi päätellä?
No ainakin sen, että Alonso hoitaa homman suurelta osin jo ensimmäisellä kierroksella, jota tuossa tilastossa ei ole huomioitu. Kun edessä on enää horisontttiin katoava Vettel, on paha kerätä ohituksia (paitsi varikkokäyntien jälkeen).

Valtaosa noista ohituksista lienee sellaisista autoista, jotka ovat eri strategialla ja ohittajalla on merkittävä rengasetu.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Webberin suurta ohitusmäärää ihmettelin, mutta sehän putoaa lähes aina startissa. Yleensä vielä aika reilusti. Tekee paljon ohituksia, mutta silti sijoittuu lähtöruutuaan heikommin.
Mut, jos ensimmäisen kierroksen sähellyksiä ei lasketa, niin lähtöjen huonoudella sitä ei selitettäis? Olisikohan Alonso ja Räikkönen syypäitä? :D Itselläki kyllä yllätti tuo Räikkösen ohitusten määrä, kun tuntuu, että niitä on enimmäkseen taktiikoilla ja renkaiden säästöllä hankittu. Eli varikon kautta. Siitäkin huolimatta, että mutu on se, että kisoissa juurikin Räikkönen jää usein päällimmäisenä mieleen ohituksissa. Sini-valkolaseista huolimatta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
No ainakin sen, että Alonso hoitaa homman suurelta osin jo ensimmäisellä kierroksella, jota tuossa tilastossa ei ole huomioitu. Kun edessä on enää horisontttiin katoava Vettel, on paha kerätä ohituksia (paitsi varikkokäyntien jälkeen).
Ok. No poimit yhden jutun, mites muut? Tähdennän vielä kerran, että iha sekuvain pari pointtia tuolta otin silmääni.

Valtaosa noista ohituksista lienee sellaisista autoista, jotka ovat eri strategialla ja ohittajalla on merkittävä rengasetu.
Tässä vaiheessa kautta kuitenkin tuo varieetti alkaa kuitenkin häipyä. Strategiat menee pitkin kautta ristiin rastiin. Poikkeuksena tosiaan tyyliin Vettel, joka lähtee "aina" eturivistä. Pahapa siinä on hirveänä sit ohitellakkaan.. :)

Omasta mielestä tuo statistiikka kertoo eniten kisa/aika-ajovauhti -suhteesta ja/tai negatiivisten tapahtumien määrästä kisoissa. Vielä ku sais filtteröityä drs-ohitukset tilastoista..
 
Viimeksi muokattu:
Ylös