IsoAhven
Well-known member
- Liittynyt
- 16.3.2012
- Viestit
- 2700
Tä?Voisko joku kertoa mitä Massa-Hamilton vääntöä täällä käydään? Taistelivatko nyt singaporessa vai mitä milloin häh? Linkki videoon?
Tä?Voisko joku kertoa mitä Massa-Hamilton vääntöä täällä käydään? Taistelivatko nyt singaporessa vai mitä milloin häh? Linkki videoon?
Eiks tuo tullut siitä vitosmutkan leveäksi ajosta, ja siitä että tuikkasi seuraavaan mutkaan Massasta ohi? Massahan oli vielä ekan sektorin lopussa Hamiltonin edellä, tosin rinnalla kun olivat ajaneet koko sektorin vierekkäin Hamiltonin kanssa (mikä on aika hieno suoritus sinänsä).
Ja sellanen tarkennus vielä, että Hamilton oikaisi kakkosmutkan.
Vääntö ehkä väärä ilmaisu, mutta tuota tarkoitin.
Tästä videosta näkee, miten hölmöstä paikasta Alonso otti Webberin kyytiin.
http://www.blick.ch/sport/formel1/der-wahnsinn-von-singapur-im-video-id2450773.html
:thumbfh: Olisi voinut käydä huonosti.
Hamiltonkin kauhistui:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/110088
Aaa. En tiedä mistä tuossa oli kyse. Jos Hamiltonin rankusta oli kyse, niin kai se siitä lähdön, kakkosmutkan, oikaisusta tuli. En tosin kattonu kisaa, vain noita klippejä jälkikäteen.Vääntö ehkä väärä ilmaisu, mutta tuota tarkoitin.
Vastaan tähän uudelleen, että tuskin Olis ollut vielä vaarallisempi paikka. Ellei sit ois koukannu sisämutkaan Alonson mentyä alta pois, mut eipä sekää ois turvallista ollut. Mun mielestä vaa himmaili pienen hetken odottaen Alonsoa.Oliko Kimikin siinä tarjoomassa kyytiä? Alonso yritti olla vain ystävällinen ja suostui Webberin kyytipyyntöön, mulkuillakin on tunteet.
Sehän selkeytti jo aika paljon.Aaa. En tiedä mistä tuossa oli kyse. Jos Hamiltonin rankusta oli kyse, niin kai se siitä lähdön, kakkosmutkan, oikaisusta tuli. En tosin kattonu kisaa, vain noita klippejä jälkikäteen.
Tätä videotako hait? Oli kaiketi Mexiko 1986. Ei tainnut tuolloin tulla mitään varoituksia?Tuohon Webber-Alonso jeesusteluun voisi joku linkata sen videon, missä jonkun 90-luvun kisan jälkeen (Silverstone?) auton kyydissä on heti pari äijää. Itse en puhelimella pysty nyt.
Ennen oli miehet rautaa, 3 kyytiin vaa ihan pokkanaTätä videotako hait? Oli kaiketi Mexiko 1986. Ei tainnut tuolloin tulla mitään varoituksia?
Eivät olleet ratavirkailijat tuosta kyysäämisestä ainakaan 1991 Silverstonessa enää kauhean iloisia, kun joutuu Senna-vainaa potkimaan heitä irti, jotta pääsee Mansellin kyytiin.
Mielestäni tosin varoitukset ihan paikallaa, kun niin hölmössä kohtaa Alonso pysähtyy ottamaan Webberiä kyytiin. Tilaa kun olisi ollu yllin kyllin radan ulkopuolellakin, kiitos suurten asfaltti turva-alueiden.
Jep.Olisihan se ollut aikamoinen lopetus kisalle,jos Rousberg olisi jyrännyt Webberin sairaalaan,ja Hamilton vielä ajanut Alonson konttiin.No,onneksi näin ei käynyt.Aika hurjan näköinen tilanne tuosta kuvakulmasta. :nope:
Koskekos tuo radalta poistuminen sitten vain ohitustilanteita ja aika-ajossa hyötymistä.Etenkin Vettelin kierrokset turva-auton jälkeen käytetyillä renkailla oli jotain aivan uskomatonta. Tosin ennen turva-autoa hän oli taktisesti körötellyt vain Ruusperin vauhtia, joten ei ne paljon siinä kuluneetkaan.
En tiedä näinkö omiani, mutta mielestäni Kimi ajoi jonkun mutkan jarrutuksessa joka kierros radan ulkopuolella, Buttonia hiostaessaan?
Eikös se ole loppupeleissä kiinni, että hyötyykö siitä konkreettisesti. Ei hajuakaan, miten tuomarit tulkitsee esim tilanteen, jossa takana oleva on ottanut vauhdin hieman radan ulkopuolelta ja vetää siitä saadulla hyödyllä myöhemmin ohi, esim heti mutkaa seuraavalla suoralla? Spassa tais olla eau rougessa jollain vastaava tilanne eikä siitä rangaistu. Pikkuisen oikaisemalla sai suoralle paremmat vauhdit.Koskekos tuo radalta poistuminen sitten vain ohitustilanteita ja aika-ajossa hyötymistä.
No riskit ei selvästikään olleet hallussa. On se kumma kun pystyy ajamaan kolmeasataa turvallisesti, mutta sitten tekee jotain tuollaista? Taksitolppa keskellä pimeää mutkaa...Olisi varmaan kuollut tai vähintäänkin halvaantunut. Mutta mitä sitten? Niin Webber kuin Alonsokin tietävät riskit tasan tarkkaan, ja formulakuskeina, kummatkin osaavat hallita tuollaisen tilanteen vielä normi ihmistä paremmin.
Kiitti. Kimi on selkeästi huono ohittaan, kuten puhutaan. Lisäksi hänet on helppo ohittaa verrattuna tallikaveriin. Kiitos näiden ja Lotus on neljänneksi ohitetuin talli(edit: korjaus*).. Vai voiskohan Romain hieman petrata?Aika puhuttelevat tilastot TS:lla:
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/538318/Suomalaiskarki+ohittajien+ja+ohitettujen+kausitilastossa
Nimenomaan puhtaita. Kun tuossa mainitaan lentävät kierrokset, niin ilmeisesti mitään ensimmäisen kierroksen ohituksia ei lasketa, vaikka olisivat ns. puhtaita ensimmäisiin mutkiin verrattuna.Nuo on vissii ihan puhtaita ohituksia? Siis varikkopysähdyksiä ei ole laskettu?
No ainakin sen, että Alonso hoitaa homman suurelta osin jo ensimmäisellä kierroksella, jota tuossa tilastossa ei ole huomioitu. Kun edessä on enää horisontttiin katoava Vettel, on paha kerätä ohituksia (paitsi varikkokäyntien jälkeen).-Massa on tehnyt 11 ohitusta enemmän(~57% ohituksista) kuin Alonso
Mitä näistä voi päätellä?
Mut, jos ensimmäisen kierroksen sähellyksiä ei lasketa, niin lähtöjen huonoudella sitä ei selitettäis? Olisikohan Alonso ja Räikkönen syypäitä? Itselläki kyllä yllätti tuo Räikkösen ohitusten määrä, kun tuntuu, että niitä on enimmäkseen taktiikoilla ja renkaiden säästöllä hankittu. Eli varikon kautta. Siitäkin huolimatta, että mutu on se, että kisoissa juurikin Räikkönen jää usein päällimmäisenä mieleen ohituksissa. Sini-valkolaseista huolimatta.Webberin suurta ohitusmäärää ihmettelin, mutta sehän putoaa lähes aina startissa. Yleensä vielä aika reilusti. Tekee paljon ohituksia, mutta silti sijoittuu lähtöruutuaan heikommin.
Ok. No poimit yhden jutun, mites muut? Tähdennän vielä kerran, että iha sekuvain pari pointtia tuolta otin silmääni.No ainakin sen, että Alonso hoitaa homman suurelta osin jo ensimmäisellä kierroksella, jota tuossa tilastossa ei ole huomioitu. Kun edessä on enää horisontttiin katoava Vettel, on paha kerätä ohituksia (paitsi varikkokäyntien jälkeen).
Tässä vaiheessa kautta kuitenkin tuo varieetti alkaa kuitenkin häipyä. Strategiat menee pitkin kautta ristiin rastiin. Poikkeuksena tosiaan tyyliin Vettel, joka lähtee "aina" eturivistä. Pahapa siinä on hirveänä sit ohitellakkaan..Valtaosa noista ohituksista lienee sellaisista autoista, jotka ovat eri strategialla ja ohittajalla on merkittävä rengasetu.