Timo Jouhkia on pitkälti kiittäminen, että Suomessa ajetaan MM-rallia ja että täältä on noussut maailman parhaita ajajia kaikki nämä vuodet.
Jouhki, 64, on ollut lähes kaikkien menestyneiden suomalaisten rallikuskien tallipaikkojen takana 1980-luvulta lähtien.
Jouhkin mielestä Suomessa tuskin olisi enää edes ajettu MM-rallia, jos Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm, Harri Rovanperä, Toni Gardemeister, Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala eivät olisi olleet niin hyviä.
"Ilman omia kuskeja ei olisi myöskään omaa MM-rallia Jyväskylässä."
Luetelluista ralliajajista muut paitsi Grönholm ovat olleet Jouhkin tukemia kuskeja. Viime vuonna lopettanut Hirvonen ei yltänyt koskaan mestariksi asti, vaikka hän voitti urallaan viisitoista MM-osakilpailua.
"Mikko lopetti liian aikaisin. Hän oli parhaassa iässä [34] ja järki päässä", sanoo Jouhki, jota voi kutsua hyvällä syyllä mestareiden kummisedäksi.
Hirvoselta loppui viime kauden jälkeen motivaatio. Hän sanoi Jouhkille, että sarjamuotoisen rallin ajaminen on ohi.
Latvala on tällä hetkellä ainoa suomalainen, joka ajaa tehtaan kalustolla rallin pääsarjaa eli WRC-sarjaa.
Viime kaudella Latvala sijoittui MM-sarjassa toiseksi. Tämän vuoden tavoitteena on vain mestaruus, joka näyttää kolmen ensimmäisen MM-rallin jälkeen karkaavan käsistä.
"Latvalalla on hirveä halu menestyä, mutta hänen heikko kohtansa on psyyke. Hän tietää sen itsekin. Häneltä on puuttunut viimeinen silaus kokonaisuudesta", sanoo Jouhki.
Ralliajajiin Jouhki laskee sijoittaneensa vuosien varrella satoja tuhansia euroja, ehkä enemmänkin.
Mikä tässä on ollut liikeideasi?
"Aluksi se oli rakkaudesta lajiin. Sitten ajattelin, että hyvä ajaja voi olla myös hyvä sijoitus."
Rahat ovatkin tulleet takaisin korkojen kanssa sitä mukaa, kun suomalaiset ovat maailmalla menestyneet.
"Esimerkiksi Mäkinen sai palkkaa melkoisen hyvin. Aluksi kävin pitkään Jaakobin painia, miten rahoitan hänen ajamisensa ja miten saan sijoituksen takaisin. Sijoitin rajallisen summan rajallisessa ajassa, ja sitten Tommi alkoi pärjätä."
Tämän jälkeen Jouhki on vetänyt samaa mallia muille suojateilleen. Uudet kokelaat ovat joutuneet Kankkusen ja Mäkisen ajotestiin ja sen päälle psykologisiin testeihin.
Onko niistä ollut hyötyä?
"On, kun niitä osaa lukea oikein. Kankkusta ja Mäkistä ei vielä testattu, mutta rallikuskeilla on yleensä samanlainen profiili. He eivät ole maailman helpoimpia kavereita", sanoo Jouhki, jonka uusi löytö on 21-vuotias entinen kartingajaja Teemu Suninen.
"Olin ilmoittanut, etten ota enää uusia, mutta Sunisesta voidaan saada kuski. Hyvä, että osaaminen siirtyy seuraavalle polvelle."
Mistä muusta tunnistaa hyvän kuskin kuin ajotaidoista?
"Pitää olla paineensietokykyä, pitkäjänteisyyttä, voitontahtoa, impulsiivisuutta ja ymmärtää, ettei ulkoinen maailma merkitse liikaa."
Ralliajajien lisäksi Jouhki on tukenut mm. tenniksenpelaaja Henri Kontista ja NHL-pelaajia, joita omaisuudenhoitoyhtiö Thominvestin hallituksen puheenjohtaja on auttanut sijoittamisessa.
Jouhki ei paljasta pelaajien nimiä, mutta sanoo heidän olleen suomalaista huippua.
Useiden loukkaantumisten takia Kontinen pelaa vain nelinpeliä, jossa hän on maailmanlistalla tällä hetkellä sijalla 44 eli korkeammalla kuin Jarkko Nieminen.
"Kontisesta voi tulla vielä ensimmäinen suomalainen Grand Slam -turnauksen voittaja", sanoo Jouhki, joka oli muutaman päivän vierailulla Suomessa.
Jouhki on asunut jo neljätoista vuotta Sveitsin Zugissa. Kimi Räikkönen asuu 200 metrin päässä. "Kimillä on oma aitio Zugin jäähallissa. Näen häntä usein, vaikka en olekaan niin iso jääkiekkofani."
HS.fi