Ralliuutisia, vol 2

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jouhkin mukaan Sunisen diili 1+1+1 muotoinen. ELi jokainen vuosi on "try-out" ja viimeisenä vuonna voi EHKÄ päästä WRC:n puikkoihin. Nyt ajellaan WRC3 luokassa jollain kinnerillä 5 kisaa ja 2 kisaa WRC2:ssa Garden S2000 Skeidalla.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Jouhkin mukaan Sunisen diili 1+1+1 muotoinen. ELi jokainen vuosi on "try-out" ja viimeisenä vuonna voi EHKÄ päästä WRC:n puikkoihin. Nyt ajellaan WRC3 luokassa jollain kinnerillä 5 kisaa ja 2 kisaa WRC2:ssa Garden S2000 Skeidalla.

Rallipuolella Jouhkin uusin suojatti on 21-vuotias superlupaus Teemu Suninen, jonka Toyotan kilpatalli on vastikään pestannut niin sanottuun juniorikuljettajien koulutusohjelmaan. Jouhki tosin tuli kuvaan vasta sen jälkeen, kun Saksassa päämaajansa pitävä Toyota Motor GmbH oli jo iskenyt silmänsä Suniseen.

”Siinä vaiheessa Teemu otti yhteyttä minuun. Testautin häntä pari päivää ajoleirillä Lapissa ja totesin, että hänen fyysinen ja psyykkinen potentiaalinsa on erittäin hyvällä tasolla. Sen jälkeen menimme yhdessä Toyotan puheille Kölniin. Sopimus tuli valmiiksi kuukauden hieromisen jälkeen”, Jouhki sanoo.

Toyotan koulutusohjelmassa Suninen saa käyttöönsä tehtaan kaluston ja kaikki asiaan kuuluvat palvelut ja niiden päälle pikkuisen palkkaakin.

”Kaikki muut Tonin ajohommat, esimerkiksi ne kisat, jotka hän ajaa Toni Gardemeisterin Skodalla, menevät vielä minun piikkiini. Se toiminta on tietysti vielä miinuksella”, Jouhki sanoo.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Suninen ajaa tällä kaudella kaikkiaan kahdeksan MM-rallia Euroopassa. Portugalissa, Italiassa, Suomessa, Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa hän kilpailee WRC3-luokassa ranskalaistiimi Orecan kalustolla. Autona on etuvetoinen R3-luokan Citroen DS3, josta löytyy konepellin alta 240 hevosvoimaa.

- Se alkaa olla jo ihan kunnon kilpa-auto. On siinä kuitenkin vielä iso ero nelivetoisiin, joihin tähdätään.

Suninen pitää WRC3-kisoja kovana haasteena.

- Siellä on kokeneempia kuljettajia vastassa, mutta heidät pitää voittaa.


Pidetään poijaalle peukkuja:thumbup:
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1254
Pakko nostaa hattua kyllä Jouhkille toimista. Ei millään tavalla mielestäni kohtuuttomia osuudet, jota sitten MAHDOLLISESTA tehdaskuskin palkasta itselleen leikkaa. Tälläkään hetkellä ei varmasti montaa kovatuloista tehdaskuskia sarjassa. Kyllä Jouhkin toiminnassa selkeästi erottuu kova bisneksn ja rahan tekeminen,mutta myös rakkaus lajiin. Hattu päästä. Löytyy munaa tehdä kovia liikkeitä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
Jouhkista Hesarissa:

Timo Jouhkia on pitkälti kiittäminen, että Suomessa ajetaan MM-rallia ja että täältä on noussut maailman parhaita ajajia kaikki nämä vuodet.

Jouhki, 64, on ollut lähes kaikkien menestyneiden suomalaisten rallikuskien tallipaikkojen takana 1980-luvulta lähtien.

Jouhkin mielestä Suomessa tuskin olisi enää edes ajettu MM-rallia, jos Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm, Harri Rovanperä, Toni Gardemeister, Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala eivät olisi olleet niin hyviä.

"Ilman omia kuskeja ei olisi myöskään omaa MM-rallia Jyväskylässä."

Luetelluista ralliajajista muut paitsi Grönholm ovat olleet Jouhkin tukemia kuskeja. Viime vuonna lopettanut Hirvonen ei yltänyt koskaan mestariksi asti, vaikka hän voitti urallaan viisitoista MM-osakilpailua.

"Mikko lopetti liian aikaisin. Hän oli parhaassa iässä [34] ja järki päässä", sanoo Jouhki, jota voi kutsua hyvällä syyllä mestareiden kummisedäksi.

Hirvoselta loppui viime kauden jälkeen motivaatio. Hän sanoi Jouhkille, että sarjamuotoisen rallin ajaminen on ohi.

Latvala on tällä hetkellä ainoa suomalainen, joka ajaa tehtaan kalustolla rallin pääsarjaa eli WRC-sarjaa.

Viime kaudella Latvala sijoittui MM-sarjassa toiseksi. Tämän vuoden tavoitteena on vain mestaruus, joka näyttää kolmen ensimmäisen MM-rallin jälkeen karkaavan käsistä.

"Latvalalla on hirveä halu menestyä, mutta hänen heikko kohtansa on psyyke. Hän tietää sen itsekin. Häneltä on puuttunut viimeinen silaus kokonaisuudesta", sanoo Jouhki.


Ralliajajiin Jouhki laskee sijoittaneensa vuosien varrella satoja tuhansia euroja, ehkä enemmänkin.

Mikä tässä on ollut liikeideasi?

"Aluksi se oli rakkaudesta lajiin. Sitten ajattelin, että hyvä ajaja voi olla myös hyvä sijoitus."

Rahat ovatkin tulleet takaisin korkojen kanssa sitä mukaa, kun suomalaiset ovat maailmalla menestyneet.

"Esimerkiksi Mäkinen sai palkkaa melkoisen hyvin. Aluksi kävin pitkään Jaakobin painia, miten rahoitan hänen ajamisensa ja miten saan sijoituksen takaisin. Sijoitin rajallisen summan rajallisessa ajassa, ja sitten Tommi alkoi pärjätä."

Tämän jälkeen Jouhki on vetänyt samaa mallia muille suojateilleen. Uudet kokelaat ovat joutuneet Kankkusen ja Mäkisen ajotestiin ja sen päälle psykologisiin testeihin.

Onko niistä ollut hyötyä?

"On, kun niitä osaa lukea oikein. Kankkusta ja Mäkistä ei vielä testattu, mutta rallikuskeilla on yleensä samanlainen profiili. He eivät ole maailman helpoimpia kavereita", sanoo Jouhki, jonka uusi löytö on 21-vuotias entinen kartingajaja Teemu Suninen.

"Olin ilmoittanut, etten ota enää uusia, mutta Sunisesta voidaan saada kuski. Hyvä, että osaaminen siirtyy seuraavalle polvelle."

Mistä muusta tunnistaa hyvän kuskin kuin ajotaidoista?

"Pitää olla paineensietokykyä, pitkäjänteisyyttä, voitontahtoa, impulsiivisuutta ja ymmärtää, ettei ulkoinen maailma merkitse liikaa."


Ralliajajien lisäksi Jouhki on tukenut mm. tenniksenpelaaja Henri Kontista ja NHL-pelaajia, joita omaisuudenhoitoyhtiö Thominvestin hallituksen puheenjohtaja on auttanut sijoittamisessa.

Jouhki ei paljasta pelaajien nimiä, mutta sanoo heidän olleen suomalaista huippua.

Useiden loukkaantumisten takia Kontinen pelaa vain nelinpeliä, jossa hän on maailmanlistalla tällä hetkellä sijalla 44 eli korkeammalla kuin Jarkko Nieminen.

"Kontisesta voi tulla vielä ensimmäinen suomalainen Grand Slam -turnauksen voittaja", sanoo Jouhki, joka oli muutaman päivän vierailulla Suomessa.

Jouhki on asunut jo neljätoista vuotta Sveitsin Zugissa. Kimi Räikkönen asuu 200 metrin päässä. "Kimillä on oma aitio Zugin jäähallissa. Näen häntä usein, vaikka en olekaan niin iso jääkiekkofani."

HS.fi
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4545
Sijainti
Salo
Muuten tuo pyskologinen testi, mitä Jouhki sivuaa tuossa, tuosta oli juttua myös vuoden 1999 Ruutulippu -kirjassa. Siinäkään ei tosin testin sisältöä juuri valotettu, mutta kerrottiin että on vastaava kuin esim. nuoret NHL:ään lähtijät käyvät läpi.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tänä viikonloppuna ajetaan myös Ranskan soramestaruussarjan ensimmäinen osakilpailu Rallye Terre des Causses.

Mielenkiintoisia seurattavia mm. Ranskan viime vuoden junnumestari Yohan Rossel Citikka luokassa (ajaa myös JWRC-luokassa tänä vuonna), sekä Volant Peugeot-luokka eli 208 cup. Sieltä kiinnostavia poimintoja ovat mm.Axel Garcia (Ranskan junnumestari 2013), kilpailukiellon kärsimisen jälkeen paluun tehnyt nuorempi Consani sekä Espanjan herrat Suarez (JWRC 3. 2013 WRC Academy 2. 2012) ja Lopez. Viimeksi mainittu on jäänyt mieleen erityisesti viime vuoden Jyskälästä, jolloin Mr Lopez oli tuolloin Mr Carreran kartturoimana liikenteessä. CRO:n roolissa sain pari puhelua kisan aikana kyseiseltä autokunnalta, koska ajoivat edellä lähteneitä kiinni useampaan otteeseen ja kärsivät siis jonkin verran lähtöpaikastaan. Puhelut olivat vain hieman haasteellisia, koska kartturin englanti ei ollut kovin hääviä, joten useimmiten hän antoikin puhelimen suosiolla kuljettajalleen, joka puhui täysin ymmärrettävää lontoota.

Ja onhan siellä mukana myös eräs, jolla on Vatasen pää, mutta omat kädet. :thumbup:

http://www.ffsa.org/res_rallye.php?id=2801&catCourse=ral
 
Viimeksi muokattu:

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8259
Kuti jäi piippuun.

Hyundai has delayed its new World Rally Championship i20 until 2016 and canned plans for the next car to be a three-door version.

The team had intended to run a three-door coupe i20 for its next generation World Rally Car and had scheduled its debut for the second half of this year.

Road car production problems have now diverted those plans significantly.

A five-door New Generation i20 WRC will replace the current car, but not until the 2016 Monte Carlo Rally.

Hyundai team principal Michel Nandan said: "We had hoped to introduce the new car later this season but unfortunately an issue with the homologation schedule - related to production of the three-door road version - will delay our programme.

"We have therefore opted to continue focus on the five-door version of the New Generation i20 WRC which will compete at Rally Monte Carlo 2016.

"This revised schedule gives us extra time to ensure the car is where we want it to be performance-wise.

"At the same time, the current Hyundai i20 WRC will undergo a number of important updates which we hope will keep us in the fight for podiums this season."

Thierry Neuville and Kevin Abbring recently completed a four-day test of the new five-door car in Spain.

"We had a very detailed week of testing planned in Spain recently, as we put an upgraded version of our New Generation i20 WRC through its paces in the Almeria region," said Nandan.

"Kevin and Thierry worked on engine and chassis development, as well as altitude tests, which will help us to further develop the car as we move through 2015."

AUTOSPORT
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Henri Haapamäki lähtee kansaivälisiin kilpailuihin.

Teemu/Rallirinki.net ‏@HartusvuoriWRC 16h16 hours ago

Finnish rallying talent @haapamakiracing to join #JWRC with Gekon Racing run #DS3R3T.
http://www.rally-mania.cz/news.php?id=16473
1 retweet 5 favorites

Testirallina on Rally Adriatico http://www.ewrc-results.com/startlist.php?e=20156&t=Rally-Adriatico-2015 (1-3.5) jossa myös Teemu Sunisen pitäisi olla. Lähtöluettelo on vielä tyhjä.

Google käännös Suomi:https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.rally-mania.cz/news.php?id=16473&edit-text=

Google käännös Englanti (tästä saa enemmän selvää):https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http://www.rally-mania.cz/news.php?id=16473&edit-text=
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Rallit ongelmissa ?

Luin tuossa jostain nettisivuilta, että rallit on ongelmissa kallistuneiden ambulanssi kustannusten kanssa, jotka vaarantaa rallien tulevaisuuden. Hinnat nousseet satakertaisiksi. :yuck:
 
Ylös