13 kierrosta ennen loppua olisi ehtinyt Perezin eteen varikolta ja Grosjeaniin olisi ollut alle viiden sekunnin ero, siinä välissä Massa ja Hamilton. Tuoreet pehmeämmät renkaat tuossa kohtaa tuo niin suuren hyödyn, että olisi ollut hyvinkin todennäköistä, että Kimi ohittaa Hamiltonin, Massan ja Grosjeanin. Vähän antaa osviittaa, että Kimin viimeinen kierros oli 3 sekunttia nopeampi mitä Grosjeanilla.
Väitän että Kimi ei missään vaiheessa olisi päässyt varikolta Perezin eteen ainakaan ainakaan näillä eroilla:
- Kimin etumatka Pereziin oli suurimmillaan ~20.3s kierroksella 41
- Vettel käydessään varikolla kierroksella 31 menetti etumatkaansa verrattuna Rosbergiin 21.2s ja Kimiin 20.8s vaikka oli sekä ennen että varsinkin jälkeen stopin paremmassa vauhdissa kuin kumpikaan näistä (verrattuna maalilinjan ylitys kierrosta ennen ja kierros stopin jälkeen eli on siis jo ehtinyt kaventaa menetystä sekä sisääntulo että ulosmenokierroksilla)
- Rosberg kävi varikolla kierroksella 27 ja oli kierrosta aiemmin 22.7s Grosjeania edellä, paremmassa tai vähintään samassa vauhdissa, tuli varikolta juuri Grossun eteen, kierrosta myöhemmin oli vetänyt 1s kaulan ja kahden kierroksen päästä 2s kaulan
Väitän että olisi tarvittu ~22s ero jotta olisi päästy varikolta vielä pysymään edellä, ehkä tietysti kevyemmällä autolla olisi voinut vielä puristaa tuosta vähän , 21.x voisi olla vielä, mutta tuo 20.3s ei kyllä ole riittävä ero.
Tai sitten olisi tietysti pitänyt päättää repiä eroa aiemmin, tuhota renkaat ja tulla vaihtamaan uudet.
Kierroksella 47 ero oli Kimin hyväksi 18.3s ja tällä oltaisi tultu 3..4s Perezin taakse. Kiinni olisi toki saanut ja todennäköisesti ohikin, mutta siinä vaiheessa kun päätöksiä piti tehdä kaikkien neljän Perezin, Hamiltonin, Massan ja Grossun ohittaminen oli yhtä teoreettista kuin se että renkaissa olisi saattanut riittää pitoa vielä muutama kierros pitempään.
Toinen juttu, oliko pehmeitä jäljellä? Viimeiselle kahdelle kierrokselle Kimi näytti ottaneen kovemmat!??
Kierroksella 43 Kimi pystyi vielä ajamaan siihen astisen parhaansa 1:29.562, kierroksesta 49 eteenpäin kierrosajat ei enää mene 1:30 alle, kierroksesta 52 alkaen ajat huononee 1:31 luokkaa, kierroksen 56 lopussa Grossu ja Massa painelee ohi, kierroksella 58 Kimi tulee sisään kun kierrosajat on jo luokkaa 1:32..1:33.
Jännä homma sinänsä, Grossulla oli vain 6 kierrosta tuoreemmat renkaat, niin olisi odottanut samanlaista drop offia ihan lopussa, mutta viimeisistä 19 kierroksesta ainoastaan 2 meni yli 1:30, kierros 56 Kimi selkkauksen kanssa ja ihan viimeinen kierros. Tietysti Kimillä on ollut alkuun painavampi auto ja ehkä liikennettä enemmän mutta ei Grossukaan ihan puhtaassa ilmassa tainnut päästä ajamaan.
Edit: lähde en.mclarenf-1.com
Ihan kelpo suoritus Grossulta, harmi että Kimillä oli epäonnea eikä ihan täydellisesti natsannut tällä kertaa kisassa kun aika-ajo meni vaihteeksi paremmin.