Formula 1 - 2013 - Intia - Kilpailu

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
No niin onnistuin sitten lukemaan väärin :rolleyes::rolleyes: Hyvin vedetty taas, vaan tiedoksi IsoAhvenelle että samaa mitä sinä, pyysi jo aiemmin yksi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sanoin "Vähän antaa osviittaa". Tuoreet renkaat on automaattisesti huomattavasti nopeammat, ei siihen tarvita muiden rengasongelmia. Se on nähty tällä kaudella monta kertaa kuinka helposti pääsee ohi sellaisessa tilanteessa hyvällä pidolla, mutkasillakin osuuksilla.
Ei huomattavasti, koska kuluminen ei ollut mediumeilla suurta. Räikkönenkin pystyi vetämään sen reilun 40 kierrosta kilpailukykyisiä aikoja, joten uusista saatava hyöty olis ollut aika pientä Lap analysisistä katottuna mediumeilla maksimissaan sekunti, joillain jopa vähemmän.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Häiritseekö muita, miten yhden kovuusasteen kovemmilla renkailla pystyy vetämään 25-40 kierrosta pidempiä vetoja? Ei näin pirelli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Häiritseekö muita, miten yhden kovuusasteen kovemmilla renkailla pystyy vetämään 25-40 kierrosta pidempiä vetoja? Ei näin pirelli.
alkaa mennä maku Pirellin hommasta kun meni ihan pelleilyksi. Ehkä huonoin kisa renkaiden suhteen ikinä...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kyllä on huvittavia kommentteja....

Mistä me tiedetään kuinka v-mäisesti Kimi käyttäytyy tallia kohtaan? Ei meillä ole mitään tietoa.
Varmaan käyttäytyykin kisatilanteessa, kuten suurin osa kuskeista. Juuri luin Vettelin kisainssin jorinoita ja hän sanoo, että varikkomuurilla istuvan pitää olla rauhallinen, ammattimainen ja pitää tunteensa kurissa, koska kuskit eivät siihen pysty. Kuski on adrenaliinin vallassa ja kiukuttelee, ei pysty näkemään kokonaiskuvaa jne.. Inssi pitää paketin kasassa ja jos ei pysty toimimaan viileästi, on väärässä paikassa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Fanitan kimiä, mutta rehellisesti sanottuna kimi oli se joka tän sopan aloitti. Tosin soppa on varmaan turhan isoksi paisunut, mutta täysin turhaan kimi tunki siinä nelos mutkassa sisälle kun romain oli jo melkein kokonaan ohi jarrutuksessa. Osuminen oli lähellä ja rangaistuskin jonka gro osas välttää. Kimi toimi typerästi, näin ajattelen ja näin ajattelisin jos osat olisivat olleet toisinpäin.

Kimi toimi hölmösti. Joskin lopputulos oli sama teki miten teki...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kyllä on huvittavia kommentteja....

Mistä me tiedetään kuinka v-mäisesti Kimi käyttäytyy tallia kohtaan? Ei meillä ole mitään tietoa.
Palkka-asioista huuteleminen ainakin oli noloa ja tiimin imagolle vahingollista. Kimiltä kuitenkaan pitäisi ihan vähällä kämpän lähteä alta ja senttiäkään ei lopulta ole jäänyt saamatta.


Häiritseekö muita, miten yhden kovuusasteen kovemmilla renkailla pystyy vetämään 25-40 kierrosta pidempiä vetoja? Ei näin pirelli.
Farssihan heidän mukana olonsa on ollut alusta saakka.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kaikkinensa F1 on ihan viihdyttävää seurattavaa. Tunteet kuohuu, ja ensi vuoden muutokset autoihinkin tulossa...
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Farssihan heidän mukana olonsa on ollut alusta saakka.
Onko se Pirellin idea, että tehdään tälläsiä renkaita?

Luulisi että tämän takana on joku / jotkut muut, että saadaan ohituksia kilpailuihin.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Onko se Pirellin idea, että tehdään tälläsiä renkaita?

Luulisi että tämän takana on joku / jotkut muut, että saadaan ohituksia kilpailuihin.
On Pirellin idea tai ei, mutta tyrmäävä sattuma vaan että juuri Pirellin kuvioihin tulon jälkeen ollut enemmän tai vähemmän ihan ihmeellistä säätöä renkaiden kanssa.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Nuo samat Kimittimet sieltä olisivat lähteneet kuitenkin viimeistään kauden loputtua, koska heidän suosikkinsa vaihtaa tallia. Oikeat tiimin fanit sieltä tämmöisen takia lähde mihinkään.
Fanittaako joku Lotusta ilman Kimiä? :eek!:
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
13 kierrosta ennen loppua olisi ehtinyt Perezin eteen varikolta ja Grosjeaniin olisi ollut alle viiden sekunnin ero, siinä välissä Massa ja Hamilton. Tuoreet pehmeämmät renkaat tuossa kohtaa tuo niin suuren hyödyn, että olisi ollut hyvinkin todennäköistä, että Kimi ohittaa Hamiltonin, Massan ja Grosjeanin. Vähän antaa osviittaa, että Kimin viimeinen kierros oli 3 sekunttia nopeampi mitä Grosjeanilla.
Väitän että Kimi ei missään vaiheessa olisi päässyt varikolta Perezin eteen ainakaan ainakaan näillä eroilla:
- Kimin etumatka Pereziin oli suurimmillaan ~20.3s kierroksella 41
- Vettel käydessään varikolla kierroksella 31 menetti etumatkaansa verrattuna Rosbergiin 21.2s ja Kimiin 20.8s vaikka oli sekä ennen että varsinkin jälkeen stopin paremmassa vauhdissa kuin kumpikaan näistä (verrattuna maalilinjan ylitys kierrosta ennen ja kierros stopin jälkeen eli on siis jo ehtinyt kaventaa menetystä sekä sisääntulo että ulosmenokierroksilla)
- Rosberg kävi varikolla kierroksella 27 ja oli kierrosta aiemmin 22.7s Grosjeania edellä, paremmassa tai vähintään samassa vauhdissa, tuli varikolta juuri Grossun eteen, kierrosta myöhemmin oli vetänyt 1s kaulan ja kahden kierroksen päästä 2s kaulan

Väitän että olisi tarvittu ~22s ero jotta olisi päästy varikolta vielä pysymään edellä, ehkä tietysti kevyemmällä autolla olisi voinut vielä puristaa tuosta vähän , 21.x voisi olla vielä, mutta tuo 20.3s ei kyllä ole riittävä ero.

Tai sitten olisi tietysti pitänyt päättää repiä eroa aiemmin, tuhota renkaat ja tulla vaihtamaan uudet.

Kierroksella 47 ero oli Kimin hyväksi 18.3s ja tällä oltaisi tultu 3..4s Perezin taakse. Kiinni olisi toki saanut ja todennäköisesti ohikin, mutta siinä vaiheessa kun päätöksiä piti tehdä kaikkien neljän Perezin, Hamiltonin, Massan ja Grossun ohittaminen oli yhtä teoreettista kuin se että renkaissa olisi saattanut riittää pitoa vielä muutama kierros pitempään.

Toinen juttu, oliko pehmeitä jäljellä? Viimeiselle kahdelle kierrokselle Kimi näytti ottaneen kovemmat!??

Kierroksella 43 Kimi pystyi vielä ajamaan siihen astisen parhaansa 1:29.562, kierroksesta 49 eteenpäin kierrosajat ei enää mene 1:30 alle, kierroksesta 52 alkaen ajat huononee 1:31 luokkaa, kierroksen 56 lopussa Grossu ja Massa painelee ohi, kierroksella 58 Kimi tulee sisään kun kierrosajat on jo luokkaa 1:32..1:33.

Jännä homma sinänsä, Grossulla oli vain 6 kierrosta tuoreemmat renkaat, niin olisi odottanut samanlaista drop offia ihan lopussa, mutta viimeisistä 19 kierroksesta ainoastaan 2 meni yli 1:30, kierros 56 Kimi selkkauksen kanssa ja ihan viimeinen kierros. Tietysti Kimillä on ollut alkuun painavampi auto ja ehkä liikennettä enemmän mutta ei Grossukaan ihan puhtaassa ilmassa tainnut päästä ajamaan.

Edit: lähde en.mclarenf-1.com

Ihan kelpo suoritus Grossulta, harmi että Kimillä oli epäonnea eikä ihan täydellisesti natsannut tällä kertaa kisassa kun aika-ajo meni vaihteeksi paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hyvä postaus nimimerkiltä hfss!

En jaksa itse enää hirveästi spekuloida varikkopysähdyksen kannattavaa ajankohtaa sillä aika tyhjentävästihän tuo tuossa tuli jo. Renkaiden kestämättömyydestä kuitenkin sen verran, että veikkaan jarruvian vaikuttaneen aika paljonkin ja siksi Kimillä renkaat loppu ennen Grosjeania. Jarruvikaisella autollahan Kimin suoritus oli erittäin hyvä. Harmi, että ehjää viikonloppua ei millään onnistuta saamaan, kun nyt sentään aika-ajoissa meni hyvin, mutta kisassa jarruongelmia ja surkea ensimmäisen pysähdys.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Palkka-asioista huuteleminen ainakin oli noloa ja tiimin imagolle vahingollista. Kimiltä kuitenkaan pitäisi ihan vähällä kämpän lähteä alta ja senttiäkään ei lopulta ole jäänyt saamatta.
Hiukan editoin, sorry.

Jos otat lasit pois päästä niin pidätkö mahdollisena, että Kimin avautuminen olisi osa isompaa kuvaa? Josko siellä tallissa onkin jokunen, jolta "kämppä on lähdössä alta" tiimin prseilyn takia? Josko siellä on yksi tai kaksi, joiden alta on vedetty matto alta mutta ovat asemassa, että instant avautuminen suuntaan tai toiseen vaikuttaisi työllistymismahdollisuuksiin tuossa busineksessa.

En sano, että näin on. Mutta voisiko olla niin, että tämä yksi mainittu vain olisi lopullisen kyllästynyt tiimin prseilyyn? Mahtuisiko agendaasi?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Kimillä tosiaan tais olla ongelmia jarrujen kanssa ja eikös bensaakin pitänyt säästää, mutta silti pitää vauhti yllä? Näin tais Maxin selostajat puhua.

Sauberit menee kovaa suorilla.

Ei se monella muullakaan huipulla helppoa ollut ja tallikaverit vei voiton, esim. Alonso ja Hamiltton jäivät tallikavereille.

Jännä että Kimillä näitä jarru ongelmia, vähä taas haiskahtaa ettei haluta Kimiä Grosjeanin edelle, se tulee tallille kalliiks, kovat boonukset Kimillä pisteistä ;).
 
Viimeksi muokattu:

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Hyvä postaus nimimerkiltä hfss!

En jaksa itse enää hirveästi spekuloida varikkopysähdyksen kannattavaa ajankohtaa sillä aika tyhjentävästihän tuo tuossa tuli jo. Renkaiden kestämättömyydestä kuitenkin sen verran, että veikkaan jarruvian vaikuttaneen aika paljonkin ja siksi Kimillä renkaat loppu ennen Grosjeania. Jarruvikaisella autollahan Kimin suoritus oli erittäin hyvä. Harmi, että ehjää viikonloppua ei millään onnistuta saamaan, kun nyt sentään aika-ajoissa meni hyvin, mutta kisassa jarruongelmia ja surkea ensimmäisen pysähdys.
Totta Joo hyvä pointti, tuosta jarruongelmastahan olikin juttua mutta pääsi tätä runoa raapustaessa unohtumaan.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Kimillä tosiaan tais olla ongelmia jarrujen kanssa ja eikös bensaakin pitänyt säästää, mutta silti pitää vauhti yllä? Näin tais Maxin selostajat puhua.

Jännä että Kimillä näitä jarru ongelmia, vähä taas haiskahtaa ettei haluta Kimiä Grosjeanin edelle, se tulee tallille kalliiks, kovat boonukset Kimillä pisteistä ;).
Joo kaikkea käy mielessä, kyllä kai Grossun ( ja Lotuksen) markkina-arvo kohenisi jos Grossu jäisi ihmisten mieleen Kimin kesyttäjänä, mutta toisaalta jotenkin ei voi uskoa että Lotuksella kuitenkaan olisi pokkaa tai edes halua vehkeillä niin... Kylläkin esille tullut Permanen käytös ihmetyttää siinä mielessä että eipä esim. Nyrrellä tuollaista taittu nähdä, mutta tetty toisaalta Another race, another case.
 
Ylös