Ennen vanhaan tallien eri autoilla oli varsin suuret tehoerot ja yleiset erot muutenkin. Sitten joitakin kappaleita oli autoja joita ei olisi koskaan pitänyt päästää radalle.
Esimerkiksi legendaarinen Tankki-Coloni ja Lifen auto vuodelta 1990. Jälkimmäinen oli hitaimmillaan hitaampi kuin F3-auto ja korkeintaan sen vuoden F3000-sarjan auton veroinen. F1-autoksi sen tehot olivat järkyttävää alaluokkaa.
Vaikka auto olisi kiihtynytkin alussa hyvin niin auton rakenne tiesi sitä, että 220 km/h:n saavutettuaan auto saattoi hajota milloin hyvänsä ja suurin nopeus Lifella koskaan taisi olla Monzan suoralla korkeintaan jotain 300 kilometriä tunnissa ennen kun auto hajosi.
Tosin Monacon kaltaisella radalla voisi ajaa jopa aivan onnettomallakin autolla kilpaa ja Lifen auto ei siellä ollut aivan niin hidas kuin muualla. Vanhaan aikaan myös radikaalit sääntömuutokset vaikuttivat autoihin yhtä radikaalisti. Esimerkiksi 1983 Brasiliassa kauden alussa olisi voinut kaivaa melkein varastosta vaikka kaksi vuotta vanhat automallit mukaan kisaan.